Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
helling in de ardennen

in henry chapelle ofzoiets liggen enkele hellingen, redelijk bekent....
en in steckenborn ligt een heel leuke aan de ruhrzee (meer) dus in de eifelgebergte. is een oost zuid-oosten helling

Ben net terug van de Elzas
Heb de hellingen aan gegeven door 2F@st4U.:[BE]:. goed gevonden (Tim bedank)
Ook nog een andere gevonden op de Petit Balon
Door een stomiteit niet gevlogen (40Mhz HF-module vergeten, en alleen maar 40mhz ontv bij)
en paar plaatjes van de hellingen

De Petit Balon:
PICT3777.jpg

PICT3776.jpg

PICT3772.jpg

zicht op de Oost hang
pict3310dl.jpg

PICT3307.jpg

Zicht op de West hang
PICT3305.jpg

PICT3304.jpg

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een site waar alle vliegclubs in Belgie op staan? Ik heb via Google Earth ook wat lokaties gevonden in de buurt van Malmedy (zit de komende 2 weken daar in de buurt), maar geen idee of er vliegclubs in de buurt zijn. Nu heb ik wel een freq checker, maar toch..... De stekkies die ik gevonden heb zijn in de buurt van Malmedy, Trois-ponts, Coo en Stavelot.

hhhmmmmm die is er niet?

Wat is er niet??

Ben net terug van vakantie. Helaas geen leuke hellingen kunnen vinden. Overal teveel begroeid of leuke veldjes waar alleen maar hekken omheen staan. Ik had geen zin meteen ruzie te moeten gaan maken met een boer. Wel aardig thermisch kunnen vliegen.

hellingzweven in belgie

ja in boom is het leuk vertoeven als je kleine zwevers hanteerd... tot 500-600gr. ook niet te snel van profiel (is namelijk niet zo groot daar, en bomen achter je)
ik heb er mijn eerste helling vlucht gedaan, en zo groter gegaan ;)
mijn helling in belgie was de mijnterril (gruis afval van de mijn) in heusden-zolder. maar hebben ze op de helling aan de rond rondom een ijzerdraad gezet... dus doorstart na mislukte landing is in de draad wrsch.

in As of Zwartberg(vlakbij genk) zijn ook 2 leuke mijn terril's ook maar tot zwevers van een meter of 2 en 1,5kilo.

die in heusden-zolder is zowat mijn favoriet, hij draagt tot ongeveer 50m boven de helling nog, en ongeveer een 150m voor de helling uit...
verder op is het schitterend termiek zweven boven de dennenbossen
(zowel op West noord oost als alles wat ertussen ligt :) )

helaas hebben ze er pas een pad gelegd tot boven aan de helling, waardoor jij maar ook de boswachter of de politie snel boven zijn. aangezien helling vliegen illegaal is bij ons in vlaanderen :)

maar ben er vroeger vaak geweest en toen heb ik op mijn +- 30x niemand tegen gekomen die me wat kunne maken:)

ja in boom is het leuk vertoeven als je kleine zwevers hanteerd... tot 500-600gr. ook niet te snel van profiel (is namelijk niet zo groot daar, en bomen achter je)
ik heb er mijn eerste helling vlucht gedaan, en zo groter gegaan ;)
mijn helling in belgie was de mijnterril (gruis afval van de mijn) in heusden-zolder. maar hebben ze op de helling aan de rond rondom een ijzerdraad gezet... dus doorstart na mislukte landing is in de draad wrsch.

in As of Zwartberg(vlakbij genk) zijn ook 2 leuke mijn terril's ook maar tot zwevers van een meter of 2 en 1,5kilo.

die in heusden-zolder is zowat mijn favoriet, hij draagt tot ongeveer 50m boven de helling nog, en ongeveer een 150m voor de helling uit...
verder op is het schitterend termiek zweven boven de dennenbossen
(zowel op West noord oost als alles wat ertussen ligt :) )

helaas hebben ze er pas een pad gelegd tot boven aan de helling, waardoor jij maar ook de boswachter of de politie snel boven zijn. aangezien helling vliegen illegaal is bij ons in vlaanderen :)

maar ben er vroeger vaak geweest en toen heb ik op mijn +- 30x niemand tegen gekomen die me wat kunne maken:)

De terril van Zwartberg is helemaal waardeloos wegens volledig begroeid en wat nog erger is de ligging van onze club op een afstand van 1.0Km.
De helling in As (terril van mijn van Waterschei) is niet steil genoeg.

boom

ben vorige week in boom gaan vliegen, maar de wind die ze voospelt hadde zat er 45° naast
ze voorspelde z, zw en wat waaide het voornamelijk? oostenwind, af en toe uit t zuiden
oosten wind is dus enorm turbulent daar (komt van over bomen de kom ingewaaid)
geen aanrader dus als t oosten waait :) nogal knokke om iets te pakke dan.

in As vond ik het anders toch redelijk vliege met kleine toestellen, maar das ieder zijn mening, en ik zat toen op de Westen wind te vliegen ,en daar staat geen boompje meer in de weg :) dus ja...

kent er iemand nog leuke plekjes? waar je kan zweven met iets grotere toestellen?

op zen minst 2meter span kunne vliege want kleiner heb ik niet, dus ja.
in zoutelande was t prachtig vliege, maar op de kam van de helling valt niet te landen (alleen maar brokken denk ik)
dus moet je tegen de helling vliege windaf, iets wat ik absoluut niet graag doe.

grtz firefox

in zoutelande was t prachtig vliege, maar op de kam van de helling valt niet te landen (alleen maar brokken denk ik)
dus moet je tegen de helling vliege windaf, iets wat ik absoluut niet graag doe. grtz firefox

Hoi firefox,

Voor Zoutelande ken ik 3 veiliger opties dan op het pad landen bij de kam:

1) Als er te veel vlagerige wind staat, naar beneden richting strand lopen en starten en vliegen op de onderste duinenrij (mijn minst favoriete optie maar wel de meest toestel zekere variant)
2) Je loopt voor het landen met je zender in de hand de trap af naar beneden en land op het strand.
3) Loop om te landen vanaf de kam naar rechts over de duinen (richting Zoutelande, 200 m). Er is daar een plek waar het duin achter het pad hoger is dan ervoor (vlak voordat je van het duin naar beneden loopt). Je hebt dan een vangnet als het op het pad onverhoopt niet lukt :D. (bv. bij toegenomen wind)

Gr. Evert.

Laatst bewerkt:
zoutelande

ja kijk, ik zie t niet echt zitten om daar te gaan landen op t strand, vorige keer liepen daar kindere rond en honden...en ik vlieg daar waar de paragliders enz ook starten(aan dat bord)en als ik naar die trappe moet lope moet ik al beginne te wandele van als ik men vlieger opgooi :)kheb em maar iedere keer op die 1,5 bij 2meter stukje zand geparkeerd, met als gevolg dat t een keer misliep en achter me in die struiken hing :)wat ik volgende keer ga probere is tegen de helling lande, of bovenop de helling een beetje verder waar t meer open is, te landen.btw, ik vlieg 2jaar en kheb al een mooie collectie van 14 zwevers :) 3 gekregen :p kheb 6 kisten van 3meter of meer :)k weet hoe verslavend zweven kan zijn, zeker op termiek dagen hehe

ik hoop dat t rap weer wat beter word, en wat warmer....

ik wil weer gaan vliegen ;)

mss wel in zoutelande een keer ;)

maar we zien wel.

laatste keer dat ik ging lag er sneeuw op de helling... kon eerder gaan snowboarden...

dat vind ik wat ver gaan ;)

maar idd, als men kriebels te groot zijn ga ik toch :)

haha mijn zwevertje is bovenop vuurrood, dus dat viel nog mee dat zoeken, maar er lag toch genoeg op om em helemaal onder t sneeuw tapijt in de vliegen ;)

maar denk niet dat er nog snel veel sneeuw zal vallen.

vandaag ben ik in zolder geweest...(afvalberg van de mijn 100M hoog)

eerst nog zelf een afstandstest gedaan met de 2,4ghz, stikje rechts sturen vastgeplakt met tape :p
op de grond gelegd met antenne weg, en met de zwever weggelopen. (maar fantastisch, de servos geven geen kick!)

het begin was maar heel zwak.
dus na 1 vluchtje op een kleine 2beaufort,en ik bleef amper boven dus heb ik maar wat fotos gemaakt van de helling (post ik nog wel de link straks)

nadat rudi(beginnend hellingvliegpiloot) arriveerde een uurtje later had ik net men 3de vlucht erop zitten.

en dan heeft hij ook meegevlogen. en rond 4u begon de wind er dan door te komen en hadden we eindelijk een goeie 3Beaufort gekregen.

dus konden we al eens gekker gaan vliegen. tot rudi bijna door een top van een berkenboompje heen vloog... (we hadden iets eerder gepraat over hoe we best de bomen konden wegtoveren hehe )
volgens mij wou hij het zo doen.

maar de zon die laag door de wolken scheen aan de horizon (rode schijn) maakte al veel goed.

hopelijk volgende keer eens een knallende 5 of 6beaufort.

fotos volgen zoals gezegd later op de avond.

neej daar heb je zelden last van, tenzij je me zou verklikken natuurlijk.

maar hier in belgie is daar geen controle op...(of bijna geen) zijn maar weinig in belgie die op de afvalbergen vliegen. (dus die enkelingen worden niet vaak gecontroleerd)
ik heb nog nooit iemand gezien die me een bedreiging zou vormen..

ik vind het ook belachelijk trouwens dat het nog niet toegestaan is..
op die helling kan je de eerste 500m niets of niemand aanvliegen!
allemaal bos en weiland!
ook prima thermiek te vinden in de zomer btw ;)

Een paar van mijn clubgenoten hebben daar een tijd geleden toch al verschillende controles gehad volgens hun.
Zelf met de dreiging dat alles in beslag zou genomen worden...
Ze hebben aan officiele instanties een toelating gevraagd en zelfs gezegd het zwerfvuil op de terril op te ruimen in ruil dat ze er mochten vliegen...
Heeft toen niets gebaat !

Laatst bewerkt:
Back