Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
@ 2F@st4U.:[BE]:.

Waar blijven die stekken in de Vogezen.
(ik ben dus geintreseerd :wink: )

Eric

Wasserkuppe ook maar toegevoegd.
(als je op de sateliet-kaart ver in zoemt zie je een paar 1:1 zwevers liggen aan het begin van de baan)

Eric

Zoutelande (natuurlijk :wink: ) toegevoegd en een leuke bult in Oberweiss in de Eifel. (voor als je toevallig eens in de buurt bent..)
En de beroemde locatie in Fiss, bekend van www.flying-circus.de (ik had gedacht dat Hans N. deze al wel zou plaatsen..)
Helaas kan deze laatste locatie niet genoeg ingezoomd worden..

Frank

"Parapent startplaats in Zoutelande".... kijk, als deltavlieger word ik daar een beetje verdrietig van, dit was al een deltavliegstek voordat het hele parapenten was uitgevonden... :? bovendien, met die officiële KNVvL modelvliegstek aan de andere kant van Zoutelande op dezelfde windrichting is dit niet echt een aanrader. Als je daar samen met 1:1 deltavliegers en parapentes vliegt riskeer jij misschien wat reparatiewerk, maar zij iets meer... zolang je met alleen modellen bent is er niet veel tegen als je hier vliegt, maar ga alsjeblieft naar de KNVvL-stek als er ook delta's en/of PPs komen. Dit is een jaartje geleden al uitgebreid hier aan de orde geweest...

Bart Doets

bdoets zei:
"Parapent startplaats in Zoutelande".... kijk, als deltavlieger word ik daar een beetje verdrietig van, dit was al een deltavliegstek voordat het hele parapenten was uitgevonden... :? Bart Doets

Bart, ik begrijp dat je een zekere vorm van heimwee koestert naar de tijd toen dit nog een deltavliegstek was maar hoeveel deltavliegers zijn er nog tegenwoordig? Ik ben in ± 1980 ook gaan deltavliegen in Ruhpolding maar daar zie je ook nog alleen maar parapents. En dat juich ik als parapenter alleen maar toe. Alhoewel ik met een oude Britse tweezitter rij ben ik toch ook blij als ik in mijn moderne wagen kan stappen. Buiten nostalgische redenen (en de enkele tientallen piloten die echt acro kunnen vliegen met een delta) zie ik echt het nut niet om tegenwoordig met de huidige generatie parapents nog met delta's te vliegen. En ik kan het vergelijken.....
Ik denk dat er in heel de wereld geen enkele deltavliegplek meer bestaat..... Hier en daar zal een deltavlieger nog eens gebruik maken van een parapentstartplaats.

2F@st4U.:[BE zei:
:.] waarom kan je geen GPS coordinaten ingeven ... dan heb je echt het juiste plekje.
Dat kan wel! Geef de coordinaten eens aan in het zoekdeel. Bv. zoeken op "N 52.299 E 4.4778" brengt je naar Langevelderslag.

Leon

classicracer zei:
Bart, ik begrijp dat je een zekere vorm van heimwee koestert...
Tja, die eerste regel was ook meer voor de grap, stond ook een :? achter; hoewel ik over de goede kanten van deltavliegen t.o.v. parapenten wel een discussie op zou willen zetten... (en ik weet nog een paar plekken waar ofwel geen PPs kunnen starten, ofwel een eind verderop een PP startplek is gemaakt)(en er zijn in Nederland nog een goeie 500 deltavliegers) maar daar is dit niet de plek voor... de rest van mijn post ging er net zo goed om om deltavliegers, als parapenters te beschermen tegen modelvliegers...
Bart

bdoets zei:
"Parapent startplaats in Zoutelande".... kijk, als deltavlieger word ik daar een beetje verdrietig van, dit was al een deltavliegstek voordat het hele parapenten was uitgevonden... :?

Bart Doets

Hallo Bart,

zonder dat ik meer ervan bewust was heb ik je tegen het zere been getrapt, waarvoor excuses.
Aangezien er tegenwoordig alleen nog maar parapenters vliegen op de bewuste plaats, wordt je soms wel eens op het verkeerde been gezet. Maar natuurlijk is het een deltastartplaats.
De laatste keer dat ik daar deltavliegers heb gezien was ergens in 2005, tijdens de modelbouwforumhellingvliegmeeting.
Maarja, tijden veranderen. Ik heb thuis ook geen platenspeler meer in gebruik, maar een cd/dvd speler.

Wie weet zie ik je nog eens met je delta langs die prachtige duinen scheren.

Groeten van Frank

Net terug van de vogezen en nu wat meer info verzamelt, over de Schweissel en Batteriekopf.

Batteriekopf toegevoegd aan het kaartje ... + de parkings voor beide spots en een wandelpad hoe best de spot te bereiken.

Spot: Batteriekopf
vogezennovember2007158mhm8.jpg

Een korte impressie van de spot zie je hier.
jcG0E6HiNEI[/media] - Booby- Wowings

Greetz

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi filmpje uit de Vogezen! Het gaat om een gemotoriseerd vliegtuigje neem ik aan?

Vraagje, zijn er piloten die aan de helling zweven op de dijkjes in de buurt van Nijmegen, Beuningen, Ewijk, Deest, Druten? Daar zou ik graag mee in contact komen om ervaringen uit te wisselen over de do's en don'ts, etc. Volgens mij zijn er legio mogelijkheden, alleen heb ik het tot dusver nog niet gewaagd m'n zwever van de helling te smijten.

Groet,

Eric!

Meneer Laermans toch! Gemotoriseerd? Kom op man, ik heb je laten zien hoe je aan een duintje van een paar meter hoog kan vliegen, laat staan de heuvels waar dit filmpje zich afspeelt. Je had vandaag bij ons aan het duin moeten staan, dan had je ook een aardige demo hellingvliegen kunnen zien. Er waren een paar lui met echte hellingkistjes, erg leuk.

Waarom gooi je je zwever eigenlijk niet van de helling af? Op het strand ging het toch ook? Het ergste dat er kan gebeuren is dat je kist onderaan (of achter) de helling ligt, en dat je een stukje moet lopen. Gewoon gooien en vliegen. Blijf voor de top van de helling en hou de neus in de wind (geen hele bochten willen draaien vlakbij de helling), dan kan er niet zoveel fout.

eric_laermans zei:
Mooi filmpje uit de Vogezen! Het gaat om een gemotoriseerd vliegtuigje neem ik aan?

Nee dit is helemaal niet gemotoriseerd. Gewoon een lekker windje.
Het gaat om onderstaande vleugel.
mondragon130mediumga4.jpg

Bouwverslag Booby

eric_laermans zei:
alleen heb ik het tot dusver nog niet gewaagd m'n zwever van de helling te smijten.

Ik vond het in het begin ook ontiegelijk beangstigend om mijn "mooie zwever" op een nieuwe spot in de diepte te gooien maar je moet gewoon vertrouwen hebben. Hij komt heus wel omhoog.
En naarmate je het meer en meer doet krijg je minder en minder schrik.

Greetz

Komende zomer ga ik 2 weken naar Belgie, en wel in de buurt van Malmedy. Weet iemand ten oosten van de lijn Luik - LaRoche misschien nog een leuke helling te vinden?

Ik weet niet of dat té oostelijk is, maar net over de Luxemburgs/Franse grens bij het dorp Kanfen is een prima oostenwindstek. Vanaf de snelweg Luxemburg-Thionville kan je hem zien liggen. Ik ken 'm omdat het vooral een zeilvlieg- en parapentestek is.
Bart

Die club van VDP3F had ik inderdaad gezien. Lijkt een prima lokatie, is ca 60 km van mijn vakantieadres. Nadeel is dat dit net wat minder vrijblijvend is omdat het een echt clubveld is, dus eigenlijk moet je van tevoren al eea regelen. Het mooiste is een plek waar je bij een beetje wind gewoon naartoe kan en vliegen maar.
Bart, jou plek is veel te zuidelijk voor mij, dat wordt 160 km rijden. Liefst plekken noord van Luxemburg. De 60 km van Henri-Chapelle is wel de max.

Back