Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Mijn Rascal 40 is net overleden. Spontane loss of control. Opeens geen vol gas mogelijk. Accu nog vol. En moest uitwijken bij de noodlanding… en toen was er geen sturen meer aan…
 
Och kerel... wat balen. Kan me voorstellen dat je dat even kwijt moet. Maar... hier?
 
Haha… ik zocht net op een modelbouwpsiegiatert hier in Odie.
Dus ik denk, dat vraag ik even bij het tankstation… is dat zelfbediening! Nou moe!

Vleugel in twee, de breekbouten deden hun werk niet. Notabene nylon.
Dus dan breekt niet wat ik met beton triplex had versterkt. Maar wel de andere schakels.
Dat is heel mooi…maar niet gewerkt zoals ik de kist opgedragen had!

Ofwel… je rijdt je massieve band lek, maar die zakt niet door, flikkert je dak er al!

Nou de romp is al weer kaal. Kan goed bij de breuken.Fixbaar en dan nieuw in de folie
Toe maar!
De rechtervleugel is meer gort. Links is 100% jofel
Liggers door, vuren… nu heeft het amper een ligger… maar toch…
Het is wel erg licht gebouwd...

Ik kijk of ik het kan fixen… en anders de reserve vleugels maar pakken…
Daar liggen ze immers voor. Het zijn vleugels die duidelijk in een speciale jig
zijn gebouwd.

Ik flikker dat fix verhaal weer in mijn oude draad.
Veel te leuke kist om te passeren.
Kost me wel weer een half jaar vrees ik.

Verder op de andere draad!
 
Okay! Als een kat met 7 levens... 3de knots met het model...

Ontvangst uitval, uitgestelde noodlanding wegens modellen midden op het veld...
Nog een draai, en zonder e-power reddeloos over een rechtervleugel wegdraaiend de grond in.

Dus de nog even de range checks gedaan. Geen storing alles werkte...
Maar de kist dus flink aan diggelen...
Vermoeden... een stevige kabel of iets anders leunend tegen de aan/uit schakelaar van de regelaar...
Murphy's law en erg jammer...


De gewonde Kip! Uitgeslagen, breekbouten uit nylon, van ongekende sterkte...
De start was ook iets vreemd... maar je verwacht het niet...


IMG_6878.jpg



Hie een pook in de neus van vermoedelijk de wheel-pant van het landingsgestel...
Ook weer zoiets... waarom daar? Dat frame-werk... en de neus... bere sterk gebleken
Geen kraak daar...
Daar onder het acculuikje ligt ook de schakelaar. Moet ongunstig klem hebben gezeten. Heck!


IMG_6877.jpg



Dat wordt puzzelen... niet ongunstig gebroken, maar toch listig... en een klerewerk!
Gaat het proberen, maar heb nog een reserve set rode vleugels...
Dan vliegt het wel wat vlotter...
Wel... hier de gekneusde vlerken... echt niet zo best... Pokke!


IMG_6879.jpg



Houden de moed er maar in, moet toch weer vliegen... een veel te leuke kist om af te schrijven...
Maar houdt me weer een half seizoen in het hobby hok... toch ook weer jammer...

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gecondoleerd Bas....
Dat breekbouten zelden goed werken is mij bekend (vleugel ligt -al dan niet verkreukeld- naast de restanten van de romp, waaraan de bout ophangingen ontbreken. Die zitten nog stevig aan de vleugel geschroefd....:mad:)

Tegen dergelijk onheil is al heel lang geleden de elastiekbevestiging met houten pennen uitgevonden. ;)
Maar neem je te zwaar elastiek dan heb je alsnog niks, dat dan weer wel. Is uit-en-te-na getest :rolleyes:
 
Ahuha… “als’n weerteckel bij’n vollen maan…”

Het was zo een snoepje om te zien… ik hecht te veel aan dingen. En ga door de grond als iets gekoesterds kraakt. Slaat het klamme zweet uit. Moet het hersteld worden…
 
Dat breekbouten zelden goed werken is mij bekend (vleugel ligt -al dan niet verkreukeld- naast de restanten van de romp, waaraan de bout ophangingen ontbreken. Die zitten nog stevig aan de vleugel geschroefd....:mad:)
Je kunt de bout in de kop lichtjes inboren, tot net in het draad-gedeelte, met ongeveer 40 % van de nominale draad-diameter, maar dan moet je er wel verdomd zeker van zijn dat dat gaatje goed gecenterd zit.
Dan is de kans groter dat bij een klap de boutkoppen loskomen, terwijl de treksterkte nog steeds meer dan uitreikend is. Geloof dat een M6 Nylon bout per stuk moeiteloos 50 tot 75 kilo kan hebben, en je hebt er meestal twee.

Zoals het nu is, is het niet verwonderlijk dat Kyosho in the Calmato Sport gewoon M4 staal gebruikt, want het maakt toch geen zak uit...
 
Bij de Sport breekt het spantje waar die inslagmoeren inzitten af. Dat merkte ik na een wat ruwe landing.
Was een wedstrijdje, ik liep naar de kist en sloeg de motor weer aan en omhoog ermee. Bijna verticaal en een hele poos doorklimmen, toen vlak leggen en kwam de vleugel eraf :( Dat was mijn eerste crash waarbij werkelijk alles stuk was, behalve de vleugel.
 
Bert, geen gek idee. Ik kan dat gaatje wel zuiver inboren. Moet op 0,01 wel lukken.

Jah, Rhelie, dat is idd zoiets.
Bij de Calmatows heb ik dat ook grondig vebouwd. Zat de plaat ook korter op de vleugel en onder en boven extra hardhout, om de bout bij afschuifkrachten te laten breken ipv buigen als elastiek.
Dat ga ik nu ook aanpassen. Komt er weer 25 gram bij[emoji39]

Een ander is dat de vleugels eigenlijk deelbaar horen te zijn. Bij klapper nr 1 kon de romp onder de scanner voor nieuwe tekeningen. En lagen de vleugels gespitst. 1 was de tip als van een roofvogel. De ander had hangaar-schimmel. Maar in het hart struktureel niet beschadigd.

Met deze vleugel, zo zat het bij de kist, was het reeds gelijmd.
En dan zie dat het juist meer versplinterd.

Ik zal straks @Student vragen de zaak vanaf mijn dienst mededeling des treurnis, over te plaatsen naar mijn life time Rascal 40 draadje?
Dat houdt de commentaren mooi bij een[emoji39]

Is dat geen idee?

Als het kan, de zaak naar hier geplakt en knipt worden! Alvast dank!


Herbouw Rascal 40... ga het proberen!
 
Zat de plaat ook korter op de vleugel en onder en boven extra hardhout, om de bout bij afschuifkrachten te laten breken ipv buigen als elastiek.
Dat is absoluut een goede, en als je het helemaal netjes wilt doen (maar dan moet er wel ERG zuiver gebouwd worden), dan ligt die plaat TEGEN de vleugel, en verlijm je IN de gaten in de vleugel strak passende korte stukjes messingbuis, zodat de "kniprand" scherp blijft.

Bert, geen gek idee. Ik kan dat gaatje wel zuiver inboren. Moet op 0,01 wel lukken.
Niet dieper inboren dan plm 1 mm onder de boutkop. Je wilt dat de kop van de bout losbreekt, OF de bout afschuift tussen vleugel en inslagmoer, maar je wilt niet dat de bout een slappe spaghettisliert wordt, want wat buigt, dat breekt niet.
Eigenlijk is Nylon helemaal niet zo'n geschikt materiaal, een hardere, minder taaie kunststof zou beter zijn. Maar ik heb geen idee of er Delrin bouten o.i.d. bestaan.
 
PVC? Dat wil ook wel breken.
Het ligt net niet aan, en heeft de bout niet omsloten.

De Calmato is wel eens de boom in gevlogen. Zenderstoring, defecte antenne aansluiting.
Geen schade, opmerkelijk.
Nieuwe breekbouten…
Kon ik weer door. Zelfs geen prut in de motor.
Maar hoe ruw ook in detail… het werkte…

1693B7B0-3396-411D-9988-325A41DD8F1E.jpeg


Bij de Sport, nog steeds niet klaar, zit het ook dicht op de vleugel.
En komen er standaard witte in ipv de originele Kyosho geleverde.
Iets dunner dan de zwarte met draailippen…

maar met inboren… een straffe G-kracht mag het wel kunnen hebben.

Het rompcasco heeft al weer sterkte!
Her en der nog wat vierkant latten.
En wat breukvlakken nieuw instukken.
Welliswaar pas verlijmd op de kraak, maar dat meer om de losgekomen zijwand goed te verlijmen.

Dus snij ik een casette uit, komt er verse nerf als puzzelstuk voor in de plaats.
 
Wel Huibert! Hier dan maar koffie en sjips… want balsa is taai chompen…

Welnu had ik dat setje vintage voorgebleekt vaal Amerikaans redneck rood…
En de een doos met wrakdelen en een reserve zelfbouwromp…
Daarbij 1 vleugel kaal, wegens de breuken aan de tip, de ander nog in de folie covering…
Maar… wist niet welke kant meer verratst was…

Maar de blauwe geeft absoluut soelaas! Een keurige vlerk.
Dus de lamme restanten van de oude pellen… en de donor op de tip ont-butsen…

3631E994-9214-4220-A782-BCAB9CF6672A.jpeg


Die gebroken te herbouwen goed gericht? De vuren liggers door..
Het ontgraten van een scholletje is makkelijker… maar is mogelijk.
Ga ik de zaak scheiden op de koorde,
dan is herstel uitgesloten.

C56ED528-42FF-4721-8197-79F4D1701587.jpeg


2F07DBE2-A59D-488C-B81D-9DE8E0B9FE9D.jpeg


Deze weg via donor is toch weer sneller tot vliegbaar immers…


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb je een profielaftaster?
Dan kan je de ribben natekenen en een hele nieuwe vleugel bouwen.
Of je moet weten wat het profiel is, dan hoef je alleen maar de koorden van de ribben te weten.
473526_ENWNMPRO1_700x.jpg
 
Back
Top