Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Je zal nu denk ik meer koppel hebben en waarschijnlijk blijft ie een stuk koeler.
Het koudijs kan thuis blijven.

GJ
 
Ja, vooral heel veel koppel. Gras uit de mat starten! Pfieuwwwww... maar ik ben wat geruster...

Koudijsinjectie?... superconductor, zou mooi wezen, geen weerstand... Maarja... om nu er een CO2 patroontje in te gaan bouwen... wordt het alsnog een CO2 motor... met een portie lachgas voor de club. En had jij niet zoiets met een e-raceautootje geflikt? Frozen in time?
 
3x Perfecte vluchten. Tussen 3,6 en 6,5A blijft het gewoon vliegen bij windstil weer zoals vanavond. Regelaar temp nu tussen 45 en 50 graad Celsius.

Ruim 12 minuten mixed vliegduur, waarbij de accu's op nabij 40 tot 44% uit kwamen... (4s 4000)
 
Laatst bewerkt:
Tja... en dan komt de dag dat het even goed mis ging...
Zender aangepast, andere mixer... ailerons gecheckt...
zitten dutten in het zonnetje... kletsen en cola... secondenwerk... rats. Stabilo er af! :mad:
Grote domoor!

Nu dan maar van de nood een deugt. Kijken of ik met een aangepast kielvlak het haak effect iets kan oplossen. Met de uitslag van rolroer
helpt het niet. Staart zakt toch weg. Vergelijk ik dat met andere toestellen, lijkt het aan de kleine kant te zijn.

De Wellpower 4200mA 4S geven goede pep. Naar mijn gevoel behoorlijk lang staan vliegen op 1 pakket.
Half gas trek de motor 10A en gaat dan mooi door de lucht.
Wat een verschil met de 5 jaar oude Turnigy Nano 4000!

Als het weer iets oogt plaats ik wel wat foto's... nu heb ik nog effe last van een rolroerberoerte :confused:

Day after... Vandaag stond in het teken van tekenen...

43CEFB9B-538C-4D6E-9BC3-5FD65890D579.jpeg



Van de staart effe een schets...

8DC54782-B892-4CC3-A229-536B4F6D1364.jpeg


Daar gaat m’n Sultan project... en m’n Fokaatje Currrrrrling...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Wel nu... al weer flink wat tijd verstreken... 'effe'... bestaat niet... met 'effe' roer je de poeier door je koffie. Gaat er dus weer meer tijd in zitten dan gewenst.:confused:

Vanwege dat vreemde bochten gedrag, al vliegend, vermoedde ik dat het kielvlak oppervlak wellicht aan de krappe kan zou kunnen zijn? Het oogt bij het origineel ook een beetje iellig.
Dus maar eens wat vergelijkingen gemaakt met wat digitale bouwtekeningen. (lang leve Outerzone)

Great Planes Sportser 40 met daaroverheen de lijnen van de Racal 40 geeft een mooi beeld.
Lijkt er sprake van een gulden snede?... Proportioneel op elkaar afgestemd. Zit verrassend dicht bij elkaar. Hieronder een screenshot. Duidelijk de wat riantere kiel van de Sportster

IMG_8279.jpg



Reden om eens iets uit te werken. In het verleden had ik de roeren al met +1 cm vergroot... nu dan het hele kielvlak. De hoogte van de kiel heb ik gelijk gelaten... De romp van de Rascal heb ik in 2012 eens uitgetekend, maar aangepast naar een sterkere constructie. Die was bij deze ARF ronduit zwak tot bagger...
En heb ik delen van die bedachte constructie ingebouwd in mijn huidige model.
En dus ging alleen bij de nose over de staart stuk, bij het stabilo...

IMG_8280.jpg



Hier een originele staartsectie... als reserve en referentie (gewicht bijvoorbeeld)... Een drielaags balsa laminaat met een dikte van totaal 8 mm. Tips zijn erg kwetsbaar. Heeft geen versterking haaks op de nerf... dus ook bij mij gekneust...

IMG_8278.jpg



De breuk... en de afgebroken ruderhorn... ook de soldeerhuls was afgebroken...
Opvallend... kist had amper snelheid... toch zo stuk?

IMG_8265.jpg



Overal knakjes zichtbaar in de folie... breuk of slechts folie gerekt of gestuikt?

IMG_8267.jpg



Je zou zeggen... stevige roerhevel? Iets moet er meegeven... Maar ik denk dat ie gestuikt is op de romp.

IMG_8262.jpg



Niet even te fixen met een kwak edelpurschuim... of met 'instant foamie fix en fris in 30 seconden'

IMG_8260.jpg
 
Laatst bewerkt:
De mooie brommer met gearbox. Hyperion '1900kv' op 1:3,7 reductie... 13 x 10 gepropt. Krijgt nieuw PFTE vet.
Geen zichtbare schade... en hopelijk is de as nog recht... te checken.

IMG_8261.jpg



Toch echt heuse breuken... 3 laags balsa... gelijmd met PU-wellijm. Dat is vreemde lijm. In 2011/2012 gebouwd.
De lijm blootgesteld aan licht is aan het verubberen. Wordt snotterig! Dat zou niet mogen.
Modellen die je langer wil behouden. Vliegtuigen of scheepsmodellen? Ik vraag me af of je nog met zulke niet duurzame lijm wilt werken?
Bison meuk!
Ik heb het gerepareerd en van nieuwe folie voorzien. Houdt nog wel even vol. Maar toch...

IMG_8275.jpg



Nieuwe tekening, andere spantenwebbing...

IMG_8403.jpg



De tips zijn nu top. Netjes met ook op de voorlijst een dwarsverband.
Hoogteroer heeft nieuwe voorlijsten ingelijmd gekregen om de sterkte te verbeteren...

IMG_8404.jpg



Ravage aan de staart nieuw instukken met balsa inserts...
Passen meten en zuiver snijden...

IMG_8456.jpg



Tussenstand van de reparatie...

IMG_8463.jpg



En toch maar versterken met extra hout... carbon rondstaf als loodlijn...
In de achtergrond mijn onmisbare schuurlatten... daarmee kan je toveren...

IMG_8466.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alles verlijmd... nog voldoende te doen...

IMG_8477.jpg



Nieuwe kiel in wording... ook een breuk in roer. Opgelost met de breuk te lijmen, en van een nieuwe scharnierlijst te voorzien.

IMG_8496.jpg


Schaven en richten. Meten en nog eens meten... extra inzetje voor meer lijmoppervlak...

IMG_8526.jpg


IMG_8527.jpg
 
Ook houtje voor staartpootje op z'n stek...

IMG_8498.jpg



Ha! Folietijd... het schiet op!

IMG_8565.jpg



Stand van zaken gisteravond laat... je sjort je het schompes aan die stijve transparante folie, omdat nog een beetje netjes en rimpelloos om de rondingen te strijken vraagt kracht in de vingertoppen... Mijn ranzige ARF Kaos 60 in de achtergrond? Die ligt nog even te rijpen. ARF junk uit de USA... Meuk XXL! Importheffingen kunnen wat dát ding betreft, niet hoog genoeg zijn.

IMG_8570.jpg



Planning? Volgende week gaat het weer beteren. Dat weekend? Wel, dan moet ie weer luchtwaardig wezen.

Nou! Voor wat het waard is...
Groet Bas

PS: Sorry voor de grote foto's... geen zin ze te verkleinen :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Oh ja... DuBro penscharnieren... hoe bouw je die weer uit als ze aan het eind van hun latijn zijn?

Wel? Eerst goed schoonsnijden aan de lijst, zodat je het midden kunt bepalen.
Dan opboren in het midden in stappen. 1,5mm en dan 2,5mm.. Boor je groter... zakt je boor in het balsa weg!
Dan een oude stuurstang M2, de tip opstoken tot geel gloeiend... en die goed gemikt in het centrum prikken en in stoken.

Het plastic gaat koken en borrelen... staafje laten koelen, en voorzichtig de zaak los masseren.
Soms lukt het in een keer... soms in stukjes... maar het werkt!

Lijm ze vast met 'hinge glue', epoxy kan ook... maar té vast, is een lastiger opgaaf...
Mijn tandarts zou trots wezen!

IMG_8488.jpg


Groet Bas
 
Oh ja... DuBro penscharnieren... hoe bouw je die weer uit als ze aan het eind van hun latijn zijn?
Heu... mischien heel dom van mij, maar ik zou zeggen: "niet..."
Gewoon vlak afsnijden, en een paar mm ernaast een nieuw gaatje boren, nieuw scharniertje plaatsen...
 
Kan ook... maar dan verzwak je weer iets de lat. Bij een plank niet zo erg.
En was er ook een optische beslissing in mijn koppie.

Zie het maar als fetisj... whoeha...
Hobby mag... tijd kosten. Tijd kost soms niet duur!

Tijd voor de witte 'stripings'... sjablonen uitgewerkt en geprint. Voorsnijden en plakken op de Oracover.
Schoonsnijden, plakkers er weer af... poetsen met wasbenzine... opdat je bout niet een kleefbende wordt.

IMG_8571.jpg



Eerste lap witte folie... bout op 75 graad... folie bellenvrij opmasseren onder goed licht, opdat je de nuances goed waarneemt. De bout verhit de folie heel licht voor, met de duim vloei je de folie voor de bout uit. Zo hou je de belleltjes onder de folie nagenoeg weg.

Dan is het de randen aanzetten. En moet er flink gesjord worden...
De bout gaat naar 125 graad, de folie krijgt dan verhoogde elasticiteit. De folie verwarm je op de plooien bij het aantrekken, op het deel dat niet vast geplakt word op je neuslijst, dus het sjor deel, dat afgeknipt gaat worden, die plooien beginnen dan daar al af te nemen.

Ik pak niet de volledige ronding bij het aanstrijken van de folie op de neuslijst. Ik ga tot halverwege, dan word er gesneden met een loei scherpe schaar. De schaar leunt op het object. Vaste stand, zonder te knippen. Als een dubbel mes door de folie. Ik moest het mezelf weer leren. Het ging niet lekker met een mesje.
Alleen een bladscheermes is scherp genoeg... maar je krijgt toch rafels.

Alles afgesneden gaat de bout op 150 graad. Krimpje vrijwel vlekkeloos de gesneden rand tegen de voorlijst...

IMG_8573.jpg


Hier heb ik te ver doorgestreken. Bij het lossen van de overloop krijg je rafelingen. De folie moet haaks op de neuslijst gericht staan... edoch... elk object heeft weer z'n eigen specifieke aanpak nodig...

IMG_8574.jpg



Nog vies en vuil van plaksels aan de bout...

IMG_8575.jpg


Dat zit er ook weer op...

IMG_8584.jpg

Zo ook kielvlak...

IMG_8585.jpg


Zot zovers... de nodige uurtjes zijn weer verstookt...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Sea-sow... die is weer klaar. Te lang, te veel tijd! Operatie geslaagd... en goed op CG.
Nu even wachten op een rustig dagje, niet te winderig... Rustig het gedrag te verkennen.

Na al het gefolie, na meten en nog eens nameten.

IMG_8595.jpg



De versterkingen bij de staart schaven en schuren... in de folie en aanbrengen, het zullen ook wel fairings genoemd worden...

IMG_8601.jpg


IMG_8608.jpg



En begint weer op een vliegtuig te lijken... hier de roeren nog niet verlijmd...
Bouwhok is een grote bende. Tijd voor grote poetsbeurt... :eek:

IMG_8609.jpg


IMG_8612.jpg



Motor weer op z'n stek... en de R/C weer aangesloten. Servo's getest op kracht.
Werkt naar behoren...

IMG_8614.jpg


IMG_8617.jpg



Beide roeren verlijmd, toch weer met 30 minuten epoxy... en de zaak op CG gezet...
(in deze 92 mm,c.q. de helft van de uiterste waarden voorlijk en achterlijk...) en dat ging keurig zonder extra aanpassingen.
Wordt het tijd voor een test vluchtje bij rustige weersomstandigheden.

IMG_8623.jpg


Ben benieuwd?... en lukt het om een filmpje te maken!...

Op naar de Graupner Foka 4 van Maarten... paar kleine details opschonen... dan kan die opgesleept worden... en verder met de Sultan 5.
Tot zovers...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
De hoekmetertjes komen van de Hornbach. Heb 1x blauwe en 3x een rode... De blauwe is veel beter op de schaalverdeling.
De rode nogal slordig geplakt. Die moet ik eens overplakken...
 
Project weer klaar. Vandaag de remaiden.
Een transformatie in het vlieggedrag. Geen hangende staart meer, en een kaarsrechte koers bij de start op half gas... wat voorheen een jumpstart was.
Vergroting van dat kielvlak heeft een behoorlijke impact! :-)

En een rol verloopt steady. Nah moeh :-)
 
Laatst bewerkt:
Yep! Een behoorlijke transformatie.
Ik vond dat kielvlakje al aan de kleine kant.
Meer een karakteristiek design dingetje.
Vergeleken met de Sportster een klein gevalletje. Terwijl stabilo niet veel scheelt.

Ik heb het licht genoeg kunnen bouwen, groter... maar zonder het CG aan te tasten. Dat bleef dus op orde.

Instelhoeken goed nagelopen.
De landingen waren ‘listig‘. Bleef zeer, zeer lang zweven ook met uitmelken en iets wind op de neus... wel heel leuk.
 
Bas, wat heb je die kist keurig netjes gebouwd en gerepareerd zeg, heeeeel mooi, petje af. En wat zitten daar veel uren in, maar wel de moeite waard. Nog bedankt voor de link, heel mooi
 
Ja... die uren kunnen niet uit. Maar als je verzot bent op zo een model,
wil je het vasthouden en goed onderhouden hebben. Ding is sfeervol om te zien
en elegant in de lucht.
Gerben vliegt de Rascal 110 met e-drive. Grote bak, en fenomenaal om door de
lucht te zien gaan. De elliptische vleugel siert het toestel...

Overigens wordt het model niet meer gemaakt.
Paar jaar terug was er een 2 meter versie tegen een veel te hoge prijs,
maar tegen een kwaliteit die me het niet waard is.

Deze Rascal is nu goed in elkaar gestoken. Keuze tussen een lichte bouw of een wat
robuustere.
Wellicht eens overwegen er een giro in te bouwen. Ik vlieg deze nu t/m windkracht 2.
Daarmee echt een mooi weer vlieger. Daarna vond ik het teveel voor de kist worden.
De giro vangt de turbulentie een beetje af... nu weet je ook direct
waarom al die jets zo strak gevlogen worden...

Knutselen... Je heb altijd je basishandigheid. Die had ik als kind al.
Maar ik leerde ook veel door te lezen en de bouwwijzes aandachtig op te nemen.
Ook hier op het forum zijn er een ruim handje vol, die de werkelijk meest mooie zaken opbouwen. Kijk goed zoals zij het uitwerken. Maar veel doe je toch ook ad hok... on the fly
per improvisatie...
Regelmatig de schaal bouwdraadjes van de vliegersectie in de smiezen houden.
Ja echt...
Enke Bleriot... Ramses... Bart phoe! Bart ontwerpt modellen voor zich zelf en RC-Europe.
Er vloeien verschrikkelijk mooie zaken uit die handen.
Zijn er nog meer. Jan Brilman bouwt zeer mooi. Nog een paar van die kneiters...

VTH heeft altijd mooie technische tijdschriften uit gegeven. Niet dat ik een abo had.
Af en toe een tijdschriftje mijn neus voorbij... en daar stond dan ook weer veel verhelderends in...
Beeld blijft altijd in het koppetje hangen. Grondig gemalen in het register van de Black-Box...
ontstaat er iets nieuws... koffie :)

Maar het is voornamelijk veel rondneuzen. Nu op internet veel makkelijker.
Hoewel het zoeken soms lastig is... via omwegen iets pas iets treft...

De Rascal is nog steeds vliegwaardig en in goede staat. Maar ja... Coronatijden doet bootjesbouwen...
Ook wel weer eens een keer verschrikkelijk leuk... maar genoeg om bijna in de verzanden...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top