Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 20 feb 2021.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Een masterclass inderdaad! Nouw kan ik ook ziet hoe die Victory van alle Victories lijk! Eersteklas idee om die fotoverslag te plaas.:thumbsup:
     
    Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Herby,
    Altijd leuk om een bouwverslag te zien van een model dat ‘een poosje’ op de plank heeft gestaan. Omdat je tegen iets aan loopt waar je op dat moment de oplossing niet voor weet. en als het dan een paar jaar op de plank staat, is er opeens ‘eureka’. En pakje het weer op. Bij jou de opgerolde touwen, bij mij de railingen.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Dank u Heinrich en Peter voor de leuke commentaren.
    Masterclass is een groot woord, scratchen is toch van een ander niveau, maar ik probeer met de beschikbare informatie er toch een iets realistischer geheel van te maken.

    Peter, soms is de oplossing eenvoudig, meer je moet er op komen. Daar is dit en andere fora en You Tube van onschatbare waarde om inspiratie op te doen en kennis te maken met "ezelsbruggetjes"

    Hoe kan je eigenlijk iemand taggen?
     
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je met de muisknop ingedrukt een zinsnede selecteert, dan krijg je onder het blauwe deel een knop die zegt citaat, of reageer.
    Als je op citaat knop drukt. dan bewaar je de zinsnede.
    Daarna naar het reactie scherm, dat activeer je, dan heb je linksonder de knop citaat invoegen.
    De rest wijst zich vanzelf Herby.
    Je kunt trouwens meerdere citaten tegelijk bewaren.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    13 maart 2016 Stuurrad uit de kit met mahoniebeits gekleurd en op een stelling van noten latjes geplaatst, zodat de kabel die rond de trommel gewikkeld wordt in de valse bodem opgespannen kan worden. Het dakje van de “bellhouse” is uit een massieve blok notenhout gezaagd, gevijld en geschuurd. Vervolgens is onder de vier hoeken een vierkant latje gelijmd met daaronder een blokje waar de pilaren onder komen. Het daglicht voor op het “poopdeck”, is latje per latje op basis van de tekeningen in The Anatomy of Nelson’s Ships en foto’s opgebouwd.
    IMGP1273.JPG IMGP1274.JPG IMGP1277.JPG
     
    JDS73, Ronk, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Dat citeren lukt me wel, maar soms zie je @Pingu57 in het blauw staan en dan krijgt dit lid een melding dat hij getagd is, en dat lukt me niet @Pingu57

    PS, nu dus wel, voor de eerste keer, als ik @je naam begon te typen verscheen er een venstertje met je avatar en naam, en daar op klikkend lukte het :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met de woorden genieten, en masterclass, heb ik niks teveel gezegd, en even tussen haakjes, heeft je dochter het " virus der modelbouwers " ook gekregen ? Ze is daar zo ingespannen bezig met die talies
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ah bedoelde je dat, maar dat is je wel gelukt nu hoor, ik zie mijn naam nu 2 keer in het blauw.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57 Nee mijn dochter heeft geen modelbouwvirus "betraapt", maar als nailartiste zie je waar ze het geduld en oog voor detail van mee heeft. :)
     
    Flying Scotsman en Pingu57 vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    ja, dat is in de foto al goed te zien.:):)
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    3 april 2016 Kanonkogels voor in de kuil.
    IMGP1278.JPG
    Op het bovenste geschutsdek staan 12-ponds kanonnen. Met enig opzoekingswerk kwam ik er achter dat de diameter van een 12-ponds kogel ongeveer 11 cm is. Op schaal 1/81,2 geeft dat 1,35 mm. Dat bestaat (kogellagerkogeltjes) maar je moet handelaar zijn om het te kunnen kopen (daar vind ik misschien nog een remedie voor) en de kleinste verpakkingseenheid is 60.000 stuks. Een beetje te veel van het goede. Dan maar een toegift gedaan en 3 zakjes kanonkogels van Amati diameter 1,5 besteld. Repen dubbelklevende tape op een plank geplakt, en 1 voor 1 met een pincet de 300 bolletjes hier op gezet met gelijke tussenruimte. Dan zeer licht zwart gespoten met een spuitbus (Motip).

    IMGP1282.JPG
    Hier zie je waar de kogels moeten komen. De meest kitfabrikanten laten je een goot maken, maar eigenlijk zijn het balken met een holte voor elke kogel. Dus heb ik in op maat gemaakte latten gaatjes geboord van 1,2 mm. Deze met traag drogende mahoniebeits ingestreken en 1 voor 1 de kogels in de natte beits gelegd met de ongeschilderde zijde naar beneden.
    IMGP1284.JPG
     
    JDS73, Ronk, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Proefplaatsing van bellhouse en roosters op het voorkasteel. Het is goed te zien hoe verkeerd de voorgemaakte gaten voor de roosters en de fokkemast waren in het onderdek dat in de kit zat.
    IMGP1281.JPG ]
     
    JDS73, Ronk, Flying Scotsman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    24 april 2016 Dekbalken en onderdek van voorkasteel en quarterdeck.

    IMGP1286.JPG
    De balken boven de kuil zijn gemaakt uit 2 delen noten 4 x 4 mm die met een lange verticale “scarph” aan elkaar gezet zijn. Enkel het uiteinde is afgeschuind om de dekrondte van de loopstrook tussen voorkasteel en quarterdeck te volgen. Ze zijn ondersteund door pilaartjes uit noten 2x2 mm die op de rand rond de roosters staan, en niet, zoals in vele handleidingen aangegeven wordt, op of zelfs buiten de rij met kanonkogels.

    De overige dekbalken zijn gemaakt door 2 latten van 1,5 x 6 mm op elkaar te kleven en met klemmen er een lichte ronding in te brengen. Na droging van de lijm blijft de ronding er in.

    Ten slotte het onderdek gelijmd en met voldoende gewichten en klemmen op zijn plaats vast gezet.
    IMGP1287 uitsnede.jpg

    Veel modelbouwplezier
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is toch jammer dat daar zo'n verschil in zit Herby, tussen een modelkit, en een goede studie van een schip.
    En dat terwijl men helemaal niks aan hoeft te nemen omdat het schip gewoon nog bestaat
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57 Dat vind ik ook, de kitontwerpers moeten de gegevens maar over nemen van bestaande studies, foto's of het schip eens bezoeken. onbegrijpelijk ! en dat durven ze dan nog in hun handleiding schrijven ook.
    Veel "vereenvoudigingen" om de modale modelbouwfan toe te laten een mooi model te bouwen, zijn niet nodig, omdat met een klein beetje studie en kwalitatief materiaal een aanzienlijke upgrade mogelijk is.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk Herby, ik kijk natuurlijk weer mee.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ben ik helemaal met je eens, maar die verschuivingen van roosters en masten kun je ook al geen vereenvoudiging noemen, dat zijn domweg slordige fouten voor een gerenommeerde kitbouwer
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    1 mei 2016 Catheads en catbeam.

    Het voorschot en de “roundhouses” zijn bekleed met geëtste messingplaat, met Pactra blauw geairbrushed. Ik zag er tegen op om alle versieringen met de hand geel te schilderen, dus is dat alleen aan de stuurboordzijde op de “roundhouse gedaan.
    IMGP1288.JPG

    De kraanbalken gemaakt van noten 6x6 mm, in het uiteinde gaatjes geboord en gleufjes gefreesd om katrolschijven na te bootsen. Onmisbaar hierbij is een boorkolom met kruistafel en machineklem. De uiteinden aan de binnenkant zijn ingewerkt in de “catbeam” voor stevigheid als daar straks een paar ton anker komt aan te hangen
    IMGP1289.JPG
     
    Ronk, TIMBERWOLF, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    En de volgende Victory!
    Nu weet ik zeker dat ik in de herfst die kit ga aanschaffen.
    Wel die van Caldecraft omdat Amati niet echt opschiet met zijn model.

    Sjors
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina