Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag

Je macro/close-up foto's moet je nog wat bijspijkeren Herby, ze zijn nagenoeg allemaal onscherp. Ik weet niet hoe je die maakt, maar ieder lens heeft een minimale scherpstel afstand, kom je dan nog dichterbij dan krijg je dus deze onscherpe beelden.

3 augustus 2019

De overige dwarsmasten:

En nu komt het probleem naar boven. Bij het bouwen van onze woning in 1996 heb ik een vitrine voorzien in de muur tussen inkom en leefruimte, met een marmeren tablet en een houten kader, aan beide zijden voorzien van een raam. Maar ik moest dan, toen de bouw van de Victory nog in een heel vroeg stadium was, de afmetingen van deze vitrine bepalen. De lengte was geen probleem, voor de hoogte moest ik vlug de lengte van de hoofdmast bepalen en voor de diepte de lengte van de grootste dwarsmast. De dwarsmast van de grote mast is 39 cm lang, dus kreeg de vitrine een binnenmaat van 40 cm. Je raadt het al, met de “stunsail booms” (leizeilspieren) volledig ingeschoven wordt dit 43 cm. Dus was ik verplicht de ra’s onder een hoek te monteren om binnen de 40 cm te blijven.
IMGP4040.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor het lof, de duimpjes en de leukjes :thumbsup:

8 augustus 2019

De strop van de ”jeer blocks” (de grote 3-schijfsblokken waarmee de ra van de masten omhoog gehesen kan worden) bevestigd met een bindsel dat 7 maal door de klampen op het masthoofd gaat.
IMGP4050.JPG

De “jeers” (vallen)zijn al door de “jeer blocks” geschoren maar nog niet aangetrokken. Ook de “sling”, die over het ezelshoofd ligt en verhindert dat de ra kan zakken is al aangebracht, maar nog niet afgewerkt.
IMGP4051.JPG

12 augustus 2019

In het echt, help de zwaartekracht om de enorme dwarsmasten naar beneden te houden, bij een model is dit niet zo. Daarom beveelt Longridge aan om de touwen die normaal aan de onderhoek van de onderste zeilen bevestigd zijn aan te brengen, en daarmee de onderste ra’s stijf te zetten, zodat, als je de lijnen van de bramra’s aanbrengt, je deze niet omhoog trekt. Voor het ontmantelen van de masten op de Victory in Portsmouth, waren deze ook aangebracht.

Het gaat om de “cluelines” (nokgordings ? of geitouwen?), de “sheet” (schoten) en de “tack” (halzen). Als je deze 3 lijnen strak zet, houden ze de ra mooi in positie.
IMGP4058.JPG

Veel modelbouwplezier,

Zonder zeil breng ik die belijning ook altijd aan en soms nog een ranok-takel om de zelfde reden. Op mijn laatste model de Royal Caroline zijn ze goed te zien. Caldercraft zet ze ook op de tekening van haar meeste modellen.

13 augustus 2019

De “Tye’s” (marsevallen) houden de stengera’s omhoog. Het blok aan het einde van het lopend part schuift met geleidehaakjes over de pardoens, en worden met een lange talie aan een oogbout aan de achterzijde van de rust belegd (nog niet ingeschoren)
IMGP4061.JPG

Back