Herziening E2K regelement

Nog even de Kv opgemeten van mijn (nieuwe) NTM motoren. Beide komen op 1443 kv. Wel een beetje op zijn JBF'jes gemeten met een scoop, bij gebrek aan goede voltmeter. Er zit dus zowel in piekspanning als sinusuitlezing mogelijk een afleesfoutje in.
Dan de nieuwe Turnigy Aerodrive 3536 1400 dat is dus die motor die op dit moment nog niet regelementair is toegestaan. Als eerste valt op dat er, gelijk de oude turnigy 14 stator magneten zijn. Na meting komt deze motor op 1303 kv.
Dus de NTM lijkt de motor met de meeste pit te zijn qua aantal statormagneten, maar ook wat betreft kv.

Voor de kv berekening gebruik ik de methode waarbij de motor extern aangedreven wordt en dan meet ik de spanning tussen twee van de drie aansluitdraden en de rpm.
Kv = rpm / (piekspanning x 0,95)

Een motor lijkt idd de weg te gaan, maar heeft ook nadelen, wat als die niet meer verkrijgbaar is? Die governor optie lijkt me steeds aantrekkelijker worden.
Ik heb nu een regelaar met governor mode en een unilog 2 met pyto buis en rpm sensor. Wat ik niet meer heb zijn verschiilende soorten E2k kistjes. Is iemand bereid om met zijn kist en mijn elektronica samen wat te experimenteren gewoon om te kijken of het werken met governor mode uberhaupt werkbaar is?

Groeten,
Peet

Hoi Peet,

Ik heb 'nog' twee wasps over om mee te testen. Verder heb ik ook een goede multimeter (Fluke) dus daar moeten we verder mee kunnen komen. Nu nog een Slipher erbij en dan kunnen we aan de slag :-)
groet,
Frank

Da's mooi. Een Wasp is goed om mee te nemen. Daarnaast zat ik ook te denken aan het kistje van Tjarko bijvoorbeeld. ... Dan hebben we qua type wel de uitersten bij elkaar denk ik.
Tjarko? Kunnen we een meet dagje plannen? Ik wil er evt. Nog wel voor naar Eindhoven rijden.

Groeten,
Peet

Ik heb nog even wat meer metingen gedaan. Frank was zo vriendelijk om mij wat motoren en een goede voltmeter te lenen voor een vergelijkend waren onderzoekje. Ik vond meten met alleen een scoop net een tikkeltje te onbetrouwbaar.

Ik beschik niet meer over de "oude" Turnigy motor, dus heb ik de volgende motoren met elkaar vergeleken:

NTM Prop Drive Series3536A 1400Kv, deze is conform huidig reglement
Turnigy Aerodrive SK3-3536 1400kv, deze is op dit moment nog niet conform reglement.

Ik heb de meting uitgevoerd door de motor als generator te laten werken, dus aangedreven met de boormachine en dan de AC spanning tussen de klemmen te meten. Met een volt meter meet je de effectieve spanning, dus vermenigvuldige maal wortel 2 om de piekspanning te berekenen.

KV = RMP / (Veff * 1,414 * 0,95)

Om het netjes te doen heb ik de spanning tussen alle drie draden gemeten en daarvan het gemiddelde genomen.

De resultaten:
KVmetingen_zps865fb69a.png

Wat opvalt is die ene Aerodrive die 1274 KV neerzet. Dat is het motortje die ik ook al een paar posts geleden had gemeten. Onterecht toen de conclusie getrokken dat die motoren minder waren dan NTM. Die andere twee Aerodrives zijn dus wel conform spec. Je vraagt je dan af waar dit verschil in zit. Aan de buitenkant zie ik geen verschil. Magneten?

Groeten,
Peet

Hoi Peet,

Goede resultaten en bedankt voor het meten. De verschillen zijn kleiner dan ik had verwacht van de 'goedkope' motoren. Dus best wel goed volgens spec !!

Wil iemand nog twee Turnigy Aerodrive SK3-3536 1400kv kopen. Ik had ze per ongeluk gekocht met het idee dat dit de juiste motoren waren. Je kent het wel: Turnigy 550W en 1400kV wat kan daar nog mis aan gaan.....

groet,
Frank

Omdat het toch zulk baggerweer was afgelopen weekend, heb ik maar eens wat metingen gedaan met verschillende motoren, accu's en een regelaar met governor mode optie. Als regelaar gebruik ik de YEP-80A van HK
(www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20693__Hobbyking_YEP_80A_2_6S_SBEC_Brushless_Speed_Controller.html). Metingen van spanning, stroom, vermogen en rpm doe ik met een Unilog2 (SM-Modellbau online Shop - UniLog 2)

Plan van aanpak:

1. Snelle check waarbij ik een NTM motortje laat lopen op drie volgeladen accu packs van verschillende kwaliteit en meet de rpm waardes.

2. programmeer een vast toerental in governor mode in de regelaar en herhaal dit, evt. aanvullen met verschillende kwaliteit motortjes.

De testbench:

De uitwerking:

1. Als uitgangspunt neem ik even de NTM motor, in dit geval motor nummer 1 uit de vorige test. Deze heeft een gemeten KV waarde van 1426. Ik ga deze motor monteren op het rompje van mijn gecrashte Slipher. Als prop gebruik ik een 8x6 die ingekort is tot 85% van de oorspronkelijke diameter dat moet dan redelijk de motor in vlucht simuleren. Om te beginnen doe ik drie metingen op vol geladen accu's, niet voorverwarmd (omgevings temp is ca. 18 graden C):

a. 10 seconden volgas op een gloedjenieuwe A-Spec G2, ik meet Spanning (U), Stroom (I), Vermogen (p) en toerental (rpm)

b. 10 seconden volgas op een Nanotech (pack nr 3, uit de metineg te vinden:....) dit pack is al anderhalf jaar in gebruik.

c. 10 seconden volgas op een Turnigy accu (pack nr. 3, zie hierboven), ook dit pack is al een jaar in gebruik.

Uit de metingen bepaal ik na 5 seconden motorrun de meetwaarden, zie tabel hieronder.

Voor wie geinteresseerd is, hierbij de plaatjes (lichtblauwe lijn is rpm)

A-Spec met NTM1 ongelimiteerd:

Nanotech met NTM1 ongelimiteerd:

Turnigy met NTM1 ongelimiteerd:

Dit even vergelijken met reeds eerder gedane metingen (zie www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/198642-e2k-bouwdraadje-13.html) dan laat dat inderdaad zien dat ik met een prop van deze afmetingen behoorlijk dicht bij het operationele werk gebied zit van motor en regelaar als het kistje zou vliegen met een full size 8x6 APC propje.

De verschillen in accu's zijn dus van flinke invloed en dan heb ik het verschil in motoren nog niet eens meegenomen.

2. Ik neem de slechtste accu van het stel en ontlaad deze tot 60% van de capaciteit. Dit wordt mijn baseline spanning voor de governor mode. Ik monteer nu eerst weer de full size 8x6 prop en daarna programmeer ik de ESC voor governor storage ook programmeer ik de stop en full speed postitie van de gas knuppel. Ik sluit de accu aan en gooi het gas open. Door de governor programmeer modus loopt het toerental langzaam op tot het maximum. Op het moment dat het maximum is bereikt hoor ik een kleine hik. Dit is een indicatie dat de waarde is opgeslagen. De governor RPM is nu 14260 omw/min. De hoogte van RPM doet er eigenlijk nu nog niet zoveel toe, ik wil immers controleren of het concept werkt. Maar ik zit nu nog op ca 80% van max RPM, dat zou de governor nog aan moeten kunnen.

Plaatje van het programmeren van de governor mode:

Nu ga ik met de geprogrammeerde RPM waarde alle packs nogmaals langs en gooi het gas vol open en controleer de rpm waarden weer met mijn 8x6 85% propje. De governor doet zijn werk en de toerentallen zijn nagenoeg gelijk. Nu neem ik de NTM motor met het hoogst gemeten aantal KV's, dit is NTM nummer 4 (KV waarde 1464). Even een testje met het A-Spec pack en jawel, ook nu een keurig toerental van 14300 omw/min.

Even de zaken naast elkaar in een tabelletje:

Elk grafiekje ziet er nu nagenoeg hetzelfde uit:

Dus nu is het toerental accu en motor onafhankelijk... mits het aantal magneten gelijk is. Bij de NTM is dit 10. maar de oude turnigy aerodrive SK3536-1400 zijn dit 14 en ook bij de nieuwe aerodrive (reglementair [nog] niet toegestaan) zijn dit er ook 14. Dan zal het toerental lager uitvallen zo rond de 10200 omw/min (factor 1,4 lager). Eigenlijk wel logisch dus. Voor dat soort motoren moet er een andere governor waarde ingeprogrammeerd worden.

Nu is het punt: hoe komen we tot een simpele manier van het programmeren van governor rpm. Eigenlijk heb je daar voor nodig:
- een optische tachometer
- een regelbare voeding die DC tot max 50A kan leveren.
- een propje met afmetingen can 85% van origineel op operationele vlucht mee te benaderen.
Die laatste zou nog wel eens prijzig kunnen zijn.

Misschien is flashen van regelaars een andere optie.

Tot slot zijn er nog regelaar die je via de PC kan programmeren, b.v. die van Castle creations. Maar die zitten wel in het duurdere segment.

Wat nu echt nodig is lijkt me een vergelijking tussen een Wasp met een NTM en Governor regelaar en een Slipher of b.v. kist van Tjarko of Martijn met NTM en governor regelaar. Daarvoor zal ik dan die unilog2 inzetten met als extra een pytobuisje welke mobiel gemonteerd kan worden (tape) zodat we ook de daadwerkelijke snelheid kunnen meten.

Motor en regelaar (met externe BEC!) kan ik voor zorgen, en een Wasp ook nog wel (Frank heeft die nog wel), maar Slipher of iets anders heb ik niet kant en klaar liggen... dus hint hint, wie voelt er wat voor om binnenkort wat test vluchten te maken.

Groeten,
Peet

Peet, als je je max RPM gewoon instelt met een volle pack en ingekorte 8x6 erop dan kun je daarna toch door je max gas waarde in de zender aan te passen?
Je kan dan met een RPM sensor in de hand de juiste waarde opzoeken, of vergis ik me nu heel erg in de werking van de YEP?

Mooi twstwerk Peet.

Wel lastig dat je governor toerental niet makkelijk kunt afstellen.
Ik begrijp dat de regelaar zelf max rpm opzoekt en vastlegt?

Misschien handig om dat zonder prop te doen, dan draai je simpel nullast stroom, op een regelbare voeding van 5 A. Eerst even de juiste spanning zoeken en dan een programmeer run. Toerental meten met Unilog, electrisch op een van de motor draden. Met een test schijfje i.p.v prop kan ook, met optische toerenteller.

Is het een idee om vantevoren regelaars te governen en op de wedstrijd uit te delen of verhuren?

Tjarko

@Emanuel: ik heb dit geprobeerd, maar helaas werkt de Yep niet zo. Ik had eerst het toerental bij bepaalde stick uitslag bepaald en daarna deze uitslag als max positie ingeprogrammeerd. Daarna getracht om de governor te programmeren met volledige stick uitslag. Tja en dan werkt het niet zoals verwacht. De governor pakt dan toch het max toerental ondanks dat de max stick uitslag lager geprogrammeerd was.

@Tjarko: vrijdraaiend zonder prop het toerental afregelen is ook zoiets wat ik al geprobeerd had. Probleem waar ik dan tegen aan loop is dat de spanning dan zo laag wordt dat de regelaar afslaat op low voltage cutoff.[emoji19] Misschien een klein propje met een 10A voeding.

Hoe we dit verder praktisch gaan doen.... moeten we het nog maar eens over hebben als het al zover komt.

Groeten,
Peet

Tijd om een vervolg te geven aan de governor metingen, maar nu in vlucht. Daarvoor heb ik een Slipher geleend van Winfried en een Wasp van Frank (beide heren bedankt!). Eerst thuis afregelen. Dat heb ik vrij simpel gedaan. De Slipher vlieg klaar gemaakt met een NTM motor (nr. 1 uit de voorgaande testen). Daarna een full size 8x6 prop gemonteerd en met een A-spec G2 de motor volgas laten lopen totdat de regelaar hikt wat het sein is dat de rpm waarde opgeslagen is. Max rpm is nu ca 16400.

Daarna naar het veld gereden.
Precondities: Alle accu's voorverwarmd, want buiten is het best fris. Zowel de Slipher als de Wasp draaien met een NTM motor van hetzelfde bekende type. De motor op de Slipher is motor nr. 1 waar ik al eerder aan gemeten heb, de motor op de Wasp is onbekend qua KV waarde. Met opzet heb ik niet de motor halverwege de metingen overgezet van Slipher naar Wasp, omdat de governor dat immers ook moet uit-"cancellen" De volgende data wordt gemeten:
- Stroom (I)
- Spanning (U)
- Vermogen (P)
- RPM
- Snelheid (km/u)

De RPM's worden elektronisch gemeten en voor de snelheidsmetingen heb ik provisorisch een pyto buisje vast getaped aan de vleugel. Dit geeft natuurlijk wel wat extra weerstand, maar daar hebben beide kistjes dan last van en dat maakt het dan weer eerlijk.

Paar fotootjes:

Pytobuisje vasttapen:

Het wordt stampvol in dat rompje

Daarna de metingen begonnen met de Slipher:

Meting 29: Trimvlucht met Slipher, Turnigy accu #6, 8x6 prop met governor
Tijdens deze vlucht vliegt de Slipher zo ongeveer met de gemiddelde snelheid van de wat minder snelle E2K kistjes. Opvallend is dat ik dus altijd dacht dat we zo hard gingen met die dingen, maar met een gemiddelde snelheid van ca 159 km/u valt dat dus best mee.

Meting 30: Slipher, A spec G2 #3, 8x6 prop met governor
Dit is dus met een gloednieuwe A spec G2 accu.
Aan de hand van deze meetdata krijg ik de indruk dat het toerental nog net iets te hoog is afgesteld met deze aandrijf combinatie. Je ziet af en toe het toerental heel kortstondig afnemen. het zou ook kunnen dat dit te wijten is aan het feit dat deze accu ca 10 minuten in mijn broekzak heeft gezeten voordat hij belast werd en is daardoor hoogstwaarschijnlijk toch weer ietsje afgekoeld. Hoe dan ook ik denk dat de governor afregelen op ca 500 omw/min minder een betere regelkarakteristiek van de governor zal laten zien. Dat kost dan natuurlijk wel ietsje snelheid.

Meting 31: Slipher, A spec G2 #1, 8x8 prop met governor
Let op: nu dus met een prop met wat meer spoed. Gevoelsmatig had ik de indruk dat dit flink sneller ging, echter de meting zegt dat het slechts 14 km/u harder gaat. Je kunt zien aan de meetdata dat dit net even wat teveel wordt voor deze accu. Hij houd het eventjes vol, in het begin is de RPM curve even vlak, daarna daalt deze. Voor mij een teken dat deze aandrijf combinatie echt aan zijn max zit met deze governor RPM waarde. de stroom valt op zich nog wel mee: 55 ampere gemiddeld.

Meting 33: Slipher, A spec G2 #2, 8x6 prop zonder governor
Dit is getest met een Plush 80A regelaar die volle bak vermogen kan leveren. Ik heb deze meting gedaan uit nieuwschierigheid naar wat de max RPM waarde zou zijn in vlucht zonder governor: ca 17500 omw/min en dat zakt dan in naar ca. 16500 omw/min. Inderdaad voor mij een bewijs dat eigenlijk de governor op een net iets te hoge RPM waarde is ingesteld. 16000 omw/min zou beter zijn geweest. Verder valt op dat de snelheid toeneemt naarmate de tijd vordert. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Ik vermoed de volgende oorzaak: tijdens het omwisselen van de regelaars heb ik alles open gehad. Ik denk dat bij het monteren van de vleugel de aan de vleugel getapete pyto slangetjes in de romp een beetje bekneld hebben gezeten, en dat deze tijdens de vlucht door trillingen en bochten trekken meer ruimte hebben gekregen.

Meting 34: Wasp, A spec G2 #3, 8x6 prop met governor
De eerste test met de Wasp en het is gelijk bingo. Toerental en snelheid nagenoeg gelijk aan die van de Slipher.
De case voor de governor wordt hiermee behoorlijk sterker lijkt me.

Meting 35: Wasp, A spec G1 #1, 8x6 prop met governor
Eigenlijk een herhaling van de voorgaande meting, maar nu met andere accu. Het gekke is dat opgenomen vermogen en RPM gelijk zijn aan de vorge meting, maar de snelheid veel lager ligt, dat kan dus eigenlijk helemaal niet. de verklaring is simpel. Tijdens het verwisselen van de accu heeft het pytobuisje per ongeluk een dip gemaakt in het gras/aarde en is enigzings verstopt geraakt. Ik heb nog wel geprobeerd het eruit te blazen, maar blijkbaar toch nog niet helemaal gelukt. Jammer, maar gelukkig heb ik wel alle metingen kunnen doen die ik wilde doen.
Zou ik dat pytobuisje in een ultrasoon cleaner kunnen reinigen? Weet iemand dat? Ik hoor het graag.

Tot slot nog even alle gemiddelden in een tabelletje voor quick reference:

Wanneer iemand behoefte heeft aan de ruwe data, dan kan dat. Stuur maar even een pb'tje en dan zorg ik dat je de metingen krijgt. Geen geheimen hier ;)

Genoeg stof voor zaterdag a.s. lijkt me.

Groeten,
Peet

Hoi Peet,
Goed verhaal, en bedankt voor al die tijd die er tot nu toe in hebt gestoken !!
Gelukkig kon ik zaterdag ook nog een beetje helpen, ha ha

Is het een idee om zoveel mogelijk mensen (die komen) zaterdag even te gaan pylon racen? Vooraf aan de vergadering. Lijkt me heel gezellig.

Wie komen er trouwens allemaal?

groet,
Frank

Vliegen kan, maar als er club leden willen vliegen kun je daar niet doorheen gaan vliegen. Daar komt gedonder van.

Peet, ik denk dat het nog steeds heel goed mogelijk is dat de ene kist sneller is dan de andere, ook met een govener. Die zorgt er alleen voor dat het vermogen wat je ter beschikking hebt gelijk is voor iedereen. Een goede kist met minder weerstand zal daarmee nog steeds harder vliegen. Het blijft dus net zo belangrijk om goede regels te hebben die de snelheidsverschillen minimaal maakt.

Een pitot buis meet alleen druk verschil. Als de opening vooraan niet kleiner is door het vuil zou een beetje vuil verderop geen invloed op je meting mogen geven. Een kleine opening is al voldoende, er hoeft nl geen echte luchtstroom doorheen, enkel de druk.

Een oplossing met govener moet wel een beetje werkbaar zijn. Een regelaar die je met een programmer of je PC af kan stellen en kan controleren lijkt me dan de meest praktische oplossing. Max RPM's instellen op de manier zoals je beschrijft lijkt me niet heel reproduceerbaar.

governer testje Castle Creations ICE 100

Naar aanleiding van de reglements vergadering zondag in Almere even gespeeld met een governer regelaar, CC ICE 100.

Dat gaat erg gemakkelijk.
Via USB link aansluiten.
Even spelen met settings.
full

Vervolgens een volle accu aansluiten.
En je krijgt gewoon ca 15000 RPM..
De CC maakt er zelf 15034 van... Dus goed dat we 100 toeren marge houden.

Dit is zonder prop, binnen op bureau tafel.
Even met de hand tegenhouden, zie je de regelactie van de controller. beetje slapjes ondanks de meest agressieve instelling, maar tijdens het vliegen zijn de belastings wisselingen miniem.

full

Ik ga hem in een kistje zetten en testen.
Met deze snelste setting is het optoeren ca 2 seconden. En tussen uit en 12000 RPM zit niks en een enorm trage reactie. Dat wordt voor mij nog een uitdaging bij de landing.

Met Peet afgesproken dat ik voorlopig de CC regelaars ga proberen.
Deze ICE100 is niet meer leverbaar, vervangen door EDGE Lite 100.
Maar er is nog de TALON 90, een heliregelaar met gunstigere prijs en met 90A ook ruim voldoende.
Dit voor de mensen die liever niet HK spul gebruiken of niet willen prutsen met semi handmatige governerafstelling.
Ik ga geen andere heliregelaars testen, maar als er een liefhebber is van Kontronik? die hebben ook prima spul. Wel beetje raar om dat aan een NTM motortje te hangen..
Mocht iemand een ander (betaalbaar in E2K termen) merk regelaar weten dat via USB het governer toerental in te stellen is dan houden we ons aanbevolen!

Groeten Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik probeer via RC Groups iemand te vinden die een custom firmware aanpassing kan doen. Voor multicopters is al het eea beschikbaar, aanpassen voor vast max toerental moet te doen zijn.

Goed bezig heren!

Voor wie het nog niet weet: afgelopen zaterdag 29 november hebben een aantal E2K vliegers (ik schat zo de helft van het totale aantal) de kogel door de kerk gejaagd en besloten om voor de optie te gaan van het vliegen met een regelaar met governor mode optie. Dit wordt dus het voorgenomen besluit voor de KNVVL -sectie Pylon- jaarvergadering in januari a.s.
Zoals Tjarko al aangeeft onderzoekt hij de Castle Creations optie. Ikzelf ga me nu even richten op de YEP-80A om te kijken of ik een goed werkbare afregel procedure daarvoor kan vinden. Frank gaat er nu ook eentje aanschaffen en dan gaan we uren maken met deze setup om vertrouwen te krijgen in de stabiliteit van deze oplossing.

@Emanuel: Als we de YEP zouden kunnen flashen dan zou dat natuurlijk verreweg de beste optie zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar de response die je hopelijk zult gaan krijgen op jou vraag in het RC Forum.

Groeten,
Peet

Nog even gestoeid met de YEP regelaar. Wanneer ik de cutoff uitzet lukt het inderdaad om onbelast het governor toerental af te regelen. Dat vereenvoudigd de programmeer procedure enorm. Nu kan ik het gewoon met mijn 5A regelbare voeding afstellen.

Procedure is nu:
  1. Cutoff spanning uit zetten middels programmeren van de YEP.
  2. Motor zonder prop, voeding op ca 15V en dan vol gas geven
  3. Spanning van de voeding terug draaien totdat het toerental tot 15500 rpm gedaald is.
  4. Gas dicht en regelaar van de spanning afhalen (voeding aan laten staan op ingestelde waarde)
  5. Programmeer governor storage mode op de YEP
  6. Voeding aansluiten en vol gas geven, wacht tot rpm gelockt is.
  7. Gas dicht en regelaar van de spanning afhalen
  8. Cutoff spanning en accu type opnieuw programmeren als ook startup mode en motor brake (deze laatste twee settings verdwijnen door de eerder governor storage mode)
  9. Nameten met gewone lipo en zonder prop: 1510 rpm :D

Klaar. Valt eigenlijk wel mee. Toeren heb ik elektronisch gemeten met de Unilog2, maar optisch zou natuurlijk ook kunnen.
Hier ga ik zaterdag a.s. wat rondjes mee maken en dan wat experimenteren met de spoed van de prop.

Groeten,
Peet

Hi Peet, als je voor mij de regelaar afstelt doe je wel een paar rpm's extra hè....

Wel goed te weten dat het zonder prop met een simpele lab voeding te doen is.

De lijnbesturings mannen hebben een los printje om een regelaar aan te sturen met toerenregeling ingebouwd. Het is veel minder elegant dan een ingebouwde govener, maar als het niet op een andere manier gaat kunnen we zoiets ook nog overwegen.
Electric CL 2
Gerben bedankt voor deze tip!

Back