Omdat het toch zulk baggerweer was afgelopen weekend, heb ik maar eens wat metingen gedaan met verschillende motoren, accu's en een regelaar met governor mode optie. Als regelaar gebruik ik de YEP-80A van HK
(
www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20693__Hobbyking_YEP_80A_2_6S_SBEC_Brushless_Speed_Controller.html). Metingen van spanning, stroom, vermogen en rpm doe ik met een Unilog2 (
SM-Modellbau online Shop - UniLog 2)
Plan van aanpak:
1. Snelle check waarbij ik een NTM motortje laat lopen op drie volgeladen accu packs van verschillende kwaliteit en meet de rpm waardes.
2. programmeer een vast toerental in governor mode in de regelaar en herhaal dit, evt. aanvullen met verschillende kwaliteit motortjes.
De testbench:
De uitwerking:
1. Als uitgangspunt neem ik even de NTM motor, in dit geval motor nummer 1 uit de vorige test. Deze heeft een gemeten KV waarde van 1426. Ik ga deze motor monteren op het rompje van mijn gecrashte Slipher. Als prop gebruik ik een 8x6 die ingekort is tot 85% van de oorspronkelijke diameter dat moet dan redelijk de motor in vlucht simuleren. Om te beginnen doe ik drie metingen op vol geladen accu's, niet voorverwarmd (omgevings temp is ca. 18 graden C):
a. 10 seconden volgas op een gloedjenieuwe A-Spec G2, ik meet Spanning (U), Stroom (I), Vermogen (p) en toerental (rpm)
b. 10 seconden volgas op een Nanotech (pack nr 3, uit de metineg te vinden:....) dit pack is al anderhalf jaar in gebruik.
c. 10 seconden volgas op een Turnigy accu (pack nr. 3, zie hierboven), ook dit pack is al een jaar in gebruik.
Uit de metingen bepaal ik na 5 seconden motorrun de meetwaarden, zie tabel hieronder.
Voor wie geinteresseerd is, hierbij de plaatjes (lichtblauwe lijn is rpm)
A-Spec met NTM1 ongelimiteerd:
Nanotech met NTM1 ongelimiteerd:
Turnigy met NTM1 ongelimiteerd:
Dit even vergelijken met reeds eerder gedane metingen (zie
www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/198642-e2k-bouwdraadje-13.html) dan laat dat inderdaad zien dat ik met een prop van deze afmetingen behoorlijk dicht bij het operationele werk gebied zit van motor en regelaar als het kistje zou vliegen met een full size 8x6 APC propje.
De verschillen in accu's zijn dus van flinke invloed en dan heb ik het verschil in motoren nog niet eens meegenomen.
2. Ik neem de slechtste accu van het stel en ontlaad deze tot 60% van de capaciteit. Dit wordt mijn baseline spanning voor de governor mode. Ik monteer nu eerst weer de full size 8x6 prop en daarna programmeer ik de ESC voor governor storage ook programmeer ik de stop en full speed postitie van de gas knuppel. Ik sluit de accu aan en gooi het gas open. Door de governor programmeer modus loopt het toerental langzaam op tot het maximum. Op het moment dat het maximum is bereikt hoor ik een kleine hik. Dit is een indicatie dat de waarde is opgeslagen. De governor RPM is nu 14260 omw/min. De hoogte van RPM doet er eigenlijk nu nog niet zoveel toe, ik wil immers controleren of het concept werkt. Maar ik zit nu nog op ca 80% van max RPM, dat zou de governor nog aan moeten kunnen.
Plaatje van het programmeren van de governor mode:
Nu ga ik met de geprogrammeerde RPM waarde alle packs nogmaals langs en gooi het gas vol open en controleer de rpm waarden weer met mijn 8x6 85% propje. De governor doet zijn werk en de toerentallen zijn nagenoeg gelijk. Nu neem ik de NTM motor met het hoogst gemeten aantal KV's, dit is NTM nummer 4 (KV waarde 1464). Even een testje met het A-Spec pack en jawel, ook nu een keurig toerental van 14300 omw/min.
Even de zaken naast elkaar in een tabelletje:
Elk grafiekje ziet er nu nagenoeg hetzelfde uit:
Dus nu is het toerental accu en motor onafhankelijk... mits het aantal magneten gelijk is. Bij de NTM is dit 10. maar de oude turnigy aerodrive SK3536-1400 zijn dit 14 en ook bij de nieuwe aerodrive (reglementair [nog] niet toegestaan) zijn dit er ook 14. Dan zal het toerental lager uitvallen zo rond de 10200 omw/min (factor 1,4 lager). Eigenlijk wel logisch dus. Voor dat soort motoren moet er een andere governor waarde ingeprogrammeerd worden.
Nu is het punt: hoe komen we tot een simpele manier van het programmeren van governor rpm. Eigenlijk heb je daar voor nodig:
- een optische tachometer
- een regelbare voeding die DC tot max 50A kan leveren.
- een propje met afmetingen can 85% van origineel op operationele vlucht mee te benaderen.
Die laatste zou nog wel eens prijzig kunnen zijn.
Misschien is flashen van regelaars een andere optie.
Tot slot zijn er nog regelaar die je via de PC kan programmeren, b.v. die van Castle creations. Maar die zitten wel in het duurdere segment.
Wat nu echt nodig is lijkt me een vergelijking tussen een Wasp met een NTM en Governor regelaar en een Slipher of b.v. kist van Tjarko of Martijn met NTM en governor regelaar. Daarvoor zal ik dan die unilog2 inzetten met als extra een pytobuisje welke mobiel gemonteerd kan worden (tape) zodat we ook de daadwerkelijke snelheid kunnen meten.
Motor en regelaar (met externe BEC!) kan ik voor zorgen, en een Wasp ook nog wel (Frank heeft die nog wel), maar Slipher of iets anders heb ik niet kant en klaar liggen... dus hint hint, wie voelt er wat voor om binnenkort wat test vluchten te maken.
Groeten,
Peet