Het 1:12 Topic

Meestal word de regelaar dus aangepast in de stock klasse door timing, punch en eventueel turbo toe te passen.
Als je al deze dingen op een mod motor toe past heb je grote kans dat je de boel sloopt.
In de winter rijden wij op dit moment geen 1:12, daar wij alleen een buitenbaan hebben.
In Heemstede hebben ze in de winter wel een indoor baan.

mvg Roy

Servo:

- Airtronics 94819
- Graupner DES 676BB
- KoPropo PDS-951ICS

Banden:

MobGums, Shepherd, Jaco o.i.d.
Pink, Magenta, Lilac, Purple zijn een beetje de shores denk ik.

Motor en regelaar geef je zelf al aan al weet ik daarvan de kwaliteit niet. Het is wel raadzaam om met een 10.5 een ESC te nemen die timing kan instellen in de ESC aangezien er door iedereen mee gereden wordt. Denk dan eerder aan een Hobbywing 120 1S of een Team Orion R10 1S.

Motor pinion en spur is afhankelijk van de roll-out die je wil gaan rijden wat weer voor verschillende motoren/ESC combo's anders ligt en per baan verschillend is. Dat bereken je eigenlijk ter plekke als je daar bent en monteer je dan de juiste tandwielen. Foam banden slijten dus dan veranderd je roll-out ook meteen en dat pas je dan weer aan met de tandwielen.

De TOP is op zich een leuke auto maar volgens mij rijden er niet heel veel mensen mee zodat je zelf alles uit zal moeten zoeken voor de auto. Een Asso, CRC, X-Ray of On-Point zal wat vaker voorbij komen en dus makkelijker qua set-ups en onderdelen zijn.

Joost, de Airtronics (Sanwa) en de Graupner Servo ben ik volledig met je eens. De Ko servo niet. Deze is toch echt een klap langzamer en moet je instellen met het digitale kastje, om hem sneller te krijgen. Deze presteert in mijn ogen echt minder dan de andere twee door jou genoemde. Andy zou ook nog kunnen kijken naar de Savox 1351, deze heb ik zelf ook gebruikt en beviel mij prima.

Qua banden ligt het er voor Andy aan welk merk hij gaat rijden. Jaco's hebben niet alleen shores, maar ook karakters in banden. Een Pink en Yellow band zijn beide 30 shore, maar rijden toch echt anders door het verschil in hoeveelheid gebruikte natuurrubber. Op Mol heb ik trouwens met Pink-2xPink gereden en dat beviel mij prima. Dit omdat ik de grip niet heel hoog vond in Mol. Wel een erg leuke baan, en super fijne afzetting.

Qua verplaatsing heb je helemaal gelijk, afhankelijk van je regelaar, motor, en rijgedrag is dit eigenlijk best wel persoonlijk. M7H en ik reden de zelfde motor, maar andere regelaar en kwamen daardoor totaal verschillend uit in verplaatsing. Met 10,5T zul je rond de 38mm kunnen gaan "zoeken" op de verschillende banen.

Groet Robert

Meestal word de regelaar dus aangepast in de stock klasse door timing, punch en eventueel turbo toe te passen.
Als je al deze dingen op een mod motor toe past heb je grote kans dat je de boel sloopt.
In de winter rijden wij op dit moment geen 1:12, daar wij alleen een buitenbaan hebben.
In Heemstede hebben ze in de winter wel een indoor baan.

mvg Roy

In modified rijd zo goed als iedereen ook met een Stock profiel, gewoonweg omdat het Modified profiel "te laat" komt met het vermogen van Timing en Punch. Maar ook omdat deze minder vermogen geeft. Ook het instellen er van verschilt niet heel erg met stock. Het grootse verschil zit hem vooral in verplaatsing van de motor (en de motor zelf natuurlijk ;-))

Groet Robert

Hoi forumers,

Hierbij heb ik enkel vragen over het 1/12 pancar gebeuren.

Als auto hebben we de Pancar van TOP in gedachte, type Rebel 12.
Nu was mijn vraag welke servo, regelaar, motor, motor pinion, banden shore's is goed om te starten in bv. Mol, ...

De Top is Top, lijkt me!

Op het WK 1:12 is maar weer gebleken dat een inline conversie niet nodig is om te winnen, zeker op de baan van Mol is het niet heel hoog nodig. Rare van Mol is dat de grip "laag" is, maar de auto door de lusjes in het tapijt wel wil griprollen. En de accu in de breedte is vaak wat beter bij lage grip, waarbij de accu inline wat beter is bij hoge grip.
Het enige wat ik zou veranderen aan de TOP, is dat ik zou kiezen voor conventionele Assocaited voor veren. Dan weet je waar je over praat. Je ziet bij de 1:12 zo goed als iedereen de Assocaited voor veren, en dan vooral de 0.20's en 0.18's gebruiken. Verder lijkt me de auto gewoon prima :-)

Groet Robert

Robert, je hebt gelijk van die Ko servo hoor. Ik dacht, zet hem er gewoon even bij voor het lijstje maar mijn voorkeur gaat ook uit naar de Airtronics of Graupner. Ik heb zelf de Graupner liggen en in een 1/12 gehad en daar was ik dik tevreden over. Ze zijn snel en sterk genoeg.

Wellicht dat ik de On-Point 1/12 ga kopen óf de OP10C WGT... Weet het nog niet...

Nee, dat lijkt me niet, maar Pro10 modified, lijkt ze wel wat, zeker nadat ik met de mijne had gereden op de AMCA....

Haha, ja dat was wel een beetje pech voor je.
Als de baan wat langer open had kunnen blijven had ik wel wat langer kunnen laden, maar ja, het mocht niet zo zijn......

Welke pinions en spur gear heb ik zeker nodig om van start te gaan en om te experimenteren (aantal tanden)?

En welke shore's van banden heb ik zeker nodig om van start te gaan?
Praat ik over het merk Xceed.
FR : 25°, 40°, 45°
RR : 25°, 30°

Gaan rijden in Bree, Mol, Geilenkirchen

Alvast bedankt

Met een 88T spur gear (64Pitch) kom je een heel eind, als je dan ook nog eens rond de 31T (64Pitch) tandwielen aanschaft :)

Als je bij Geilenkirchen gaat rijden, moet je ook eens stoppen bij Sipotech, een verschrikkelijk mooie 1:12 baan!

Qua shores durf ik het je niet te zeggen, ik rijd zelf altijd met Mobgums (Jaco rubber), en dit werkt heel anders dan de Xceed banden. Volgens mij reden ze op Mach vooral met Medium voor, en Soft achter.

Groet Robert

@Andy

Je zegt dat jullie met een paar van een club de Rebel kopen. Welke club is dat ?

Waneer ben je bij Megadrom ?

Wij zijn lid bij MRG "model race Genk" en rijden allemaal 1/8 brandstof.

Zodra ik alle spullen heb voor het Pancar gebeuren en alles is gebouwd kom ik eens een dagje naar megadrom.

Juist wanneer weet ik nog niet.

Hallo Andy,

Fijn te horen dat er nog meer MRG-ers 1/12 gaan rijden.
Voor 1/12 te rijden zijn er niet zo gek veel opties in de buurt. Megadrom is er eentje, daar wordt wel niet meer zoveel 1/12 gereden, Schermbeck is een andere optie en in België kan je steeds terecht in Mol bij Rc club Nuclea... Ik dacht komende winter daar de Fun Drives (wedstrijden) mee te gaan doen in de 1/12.

Laat maar horen als jullie ergens gaan rijden, dan zal ik er ook proberen te zijn.

Mvg,

Niels

Nog even een vraagje ivm. spurs en pinions.
Kan er op een 1/12 pancar zowel met 64 pitch als 48 pitch gereden worden?
Welke pitch word het meest gebruikt en waarom?

thx ;)

Nog even een vraagje ivm. spurs en pinions.
Kan er op een 1/12 pancar zowel met 64 pitch als 48 pitch gereden worden?
Welke pitch word het meest gebruikt en waarom?

thx ;)

Jep, beide pitch tandwielen kunnen gebruikt worden. Ik zelf gebruik al jaren 64 pitch. Dit is stiller, loopt een fractie mooier, maar het voornaamste is dat je veel meer keuze hebt in je verplaatsing. Hierdoor kun je veel makkelijker bij je gewenste verplaatsing komen.

Let vooral op dat je een spur neemt welke de kogels kwijt kan. Xenon, Kimbrough, Assocaited allemaal spurs die dit kunnen. Ik zelf ben erg fan van de speciale 1:12 spurs van Xenon, maar de Assocaited en Kimbrough versies doen het ook prima.

Groet Robert

Back