Het 1:12 Topic

En het lijkt me dat links (veel) meer gewicht heeft dan rechts??

Groet Robert

SS850512.jpg


lijkt me niet

.
 
Als je naar die foto kijkt, en er van uit gaand dat het midden bij de R van Hot Parts zit.
Dan zien we rechts wat gewicht geeft, je Diff, een stukje ontvanger, een stukje Servo.

Links zien we je motor kop, een dikke Rear Pod Hub en je ESC.
Beats me?

Des al niet te min vind ik het gaaf dat je zelf aan het ontwerpen geslagen bent, echt tof! zou hem graag een keer willen zien.

Groet Robert
 
Als je naar die foto kijkt, en er van uit gaand dat het midden bij de R van Hot Parts zit.
Dan zien we rechts wat gewicht geeft, je Diff, een stukje ontvanger, een stukje Servo.

Links zien we je motor kop, een dikke Rear Pod Hub en je ESC.
Beats me?

Des al niet te min vind ik het gaaf dat je zelf aan het ontwerpen geslagen bent, echt tof! zou hem graag een keer willen zien.

Groet Robert

De accu en de motor liggen precies in het midden van de auto
kijk maar naar de body posts.

Vandaag heb ik het ontwerp nog wat aangepast
morgen een nieuwe, iets stijvere bodem frezen.

Kan ik helaas pas 4 mei weer testen op AMCC.

Ik heb ook nog ideen voor een F1 met een vergelijkbare opzet.
een soort slanke Pro10.

Ideen genoeg nu nog geld en tijd.
 
Vrijdag avond de nieuwe versie getest,
nu buiten op de baan in Heemstede.

Na enkele rondjes opwarmen werd de grip snel beter,
steeds harder kon ik de bochten in.
Keline foutjes werden niet afgestraft maar redelijk opgevangen door de auto.

Nog wel een klein beetje onrustig op het rechte stuk,
misschien moet ik de caster wat meer zetten.

Heb Joost ook nog een 1/2 accu laten rijden,
hij zal zelf wel schrijven wat hij er van vond.

Mijn conclusie is dat over het algemeen de basis goed is
maar er nog een klein beetje meer "demping" moet komen.
hoe weet ik nog niet maar dat is nu de uitdaging.
 
Ik heb er idd mee gereden en was verbaasd over de prestaties... Alleen inderdaad naar mijn mening iets meer caster en er zal toch echt iets van een demper in moeten komen. De auto was wat nerveus in de bochten doordat nu het chassis alle klappen opvangt... Maar verder vond ik het erg strak op de baan liggen...

Joost.
 
Ik ga dit topic maar eens nieuw leven in blazen. :P

Ik heb onlangs een tweedehands corally sp12m aangschaft. Gisteren ben ik voor het eerst ermee gaan rijden, op de baan van Racing Paradise te Eygelshoven.
Dit was tevens de eertse keer in meer dan 1,5 jaar dat ik een rc auto bestuurde.

Op de foto's vond ik de baan een beetje krap uitzien. Eenmaal daar aangekomen viel het eigenlijk wel mee. (Voor 1:12 in ieder geval.)
Gewapend met mijn nieuwe aanwinst en een bus Jack the Gripper ging ik aan een tafel zitten. Ongelofelijk hoeveel dit spul je grip verbeterd!

Na een paar kleine probleempjes ging ik dan de baan op. Ik vond de auto al best fijn rijden.
Al gauw kwam er een andere 1:12 rijder die zo aardig was om mij een aantal tips te geven met betrekking tot de afstelling van de auto.
De auto reed een stuk soepeler nadat ik zijn tips had opgevolgd. Ook gaf hij me tips over het nemen van bepaalde bochten.
Ik heb wel nog een paar flinke klappers gemaakt, maar de auto is heel gebleven :).

Helaas had ik gisteren niet heel veel tijd. Ik vind dit tot nu toe echt de leukste klasse waarmee ik gereden heb. Ik ga dit echt veel vaker doen weer.

Hier nog een paar foto's van de auto, genomen voordat ik vertrok naar het circuit:
http://i25.tinypic.com/35kqqfc.jpg
http://i25.tinypic.com/t7l4ic.jpg

De foto's zijn niet super. Het kapje is niet helemaal goed gelukt. Niet dat het veel uitmaakt, want zolang zal die niet meegaan nu. :P
Motortje is trouwens een Corally 19x1 rebuildable en de servo wordt vervangen zodra daar geld voor is. :P
 
Mooi hè? 1/12... Probeer voor de volgende kap eens een Parma Speed8 body, die vond ik een stuk rustiger rijden op Racing Paradise... Altijd goed om te zien dat de 1/12 in leven wordt gehouden (is het nu zeker al wel weer).

Flink trainen en dan van de winter meedoen met de Masters...

Joost.
 
Deze klasse is totaal nieuw voor ons, dus ff wat vragen betreffende 1/12 afstelling, kwestie van dit topic 'alive' te houden, en ons problemen snel op te lossen:

auto : 'ouwetje' RC12L3
motor: Orion 19t Revolution
spur : 100t 64dp
batt : 4 cellen
circuits waar we ermee gaan rijden : Zwevegem en Ronse (België)
banden : 'GQ' , diameter 50.5mm

GQ RC Product - ONROAD DIVISION

vooraan black, achteraan magenta : nog vrij onbekend merk, velgjes flashy oranje.
Vorig seizoen van zelfde merk 1/8 voorwielen achteraan (35 en 37 shore) gemonteerd op 1/10 Losi buggy, en doorgezaagde (37 en 40shore, halve breedte) als voorband -> super prestaties!


vragen :
1) welke 48 dp spurs hebben we nodig voor de motor/batt combo (we hebben de 48dp pinions van 18 tem 27, vandaar de keuze om liever een 2 à 3 tal spurs van deze pitch te kopen ipv 64dp pinions die we toch nergens ander kunnen voor gebruiken)
Standaard zat er een 75t 48dp bij de L3, maar die hebben we niet (was trouwens voor 6 cellen)
2) wat is de ideale rollout voor de 19t/4cell/indoor combinatie ?

3) problemen bij de bandenmontage achteraan : linksachter is de offset niet ok -> band sleept tegen onderste deel van motorpod -> kan je die as uitshimmen ? De wieladapter moet zo'n 2 mm naar links, maar dan uiteraard ook rechts om de symmetrie in orde te houden + wielen mogen niet buiten body komen, maar dat zal nog net kunnen.
De 3 shim's links en rechts die normaal standaard zijn, zijn wel heel dun, bestaan die ook in bredere versie. En op deze manier zit de wieladapter links niet volledig tot eind van zijn schroefdraad.

Andere mogelijkheid is het gebruiken van 3 langere bevestiginsboutjes in de wielen, samen met een zelfbouw afstandplaatje achteraan de velg (met 3 gaatjes +1 centraal gat)
We kunnen ook de wielen iets versmallen (van achterzijde stukje afzagen ?)
Wat raden de specialisten nu aan ? (andere wielen kan ook, maar we hebben deze nu...)

4) welke 'castor' blokjes vooraan ? Standaard zou dit 10° zijn, maar degene die wij hebben zouden slechts 5° zijn.

5) welke spares heb je zeker nodig om een dagje te kunnen racen ?

6) is de Protoform Speed12B een goede body om indoor te rijden of zijn er betere ?

Alvast bedankt,

Kurt
 
1) Spurs voor die banen, met die motoren zul je zo rond de 70 / 72 Tands (48DP) zitten

2) Roll out is heel lastig te zeggen, je start met een erg grote band (in mijn ogen) en dat maakt het meteen al weer moeilijker om te vertanden. Je bent nu namelijk verplicht om een kleiner motortandwieltje te steken wil je op de zelfde rollout uit komen als met een kleine(re) band. Tegen Jorg heb ik gezegd dat hij 45mm moest proberen om vervolgens 50mm te proberen, en "voelen" wat de auto doet. Verplaatsingen en rollouts zijn gewoon moeilijk te bepalen, dit ligt aan veel factoren. Een element is gelukkig een motor die tegen "een stootje" kan.

Let wel op bij 1:12 dat een V2 motor zijn "bushing tubes" kan indeueken als je een tikje van opzij krijgt, heel vervelend en niet meer te herstellen...

3) Jaco en GQ banden hebben inderdaad een ofset van 2.1mm Dit valt op te lossen door aan beide kanten genoeg ringetjes te doen, maar dit gaat je al snel 4 zakjes met ringetjes kosten. Ook kun je een oud lager als busje pakken, hiermee wordt het wel ietsjes breder dan 2.1mm, maar je bent snel geholpen. Zolang je binnen de EFRA gestelde 172mm breedte blijft is er niks aan de hand. Wielen afzagen zou ik niet doen, dit komt niet ten goede van het gedrag van de auto.

4) Reactive Caster blokken bepalen veel, zelf rijd ik veel met 5 en met 10, 0 is mij te rustig. 10 is erg agressief en 5 is een mooie middenmaat. Lekker mee rijden, niks mis mee! Zeker voor grote banen als Zwevegem en Mol is 5 idiaal, 10 zou de auto te veel afremmen in de bochten.

5) Spares, T-bars en achteras lagers zijn belangrijk, T-bars breken snel, als je een foutje maakt. In regel reed ik vorig jaar voornamelijk met de dunnere T-bar (geeft wat meer, bij weinig grip) en die breekt wat sneller dan de dikke (Geeft wat meer bij veel grip). als je een zeidelingse tik maakt sla je al snel de lagers in je Diff (zelfde als de achteras) kapot, deze zijn nu eenmaal wat zwakker, en nog eens schofterig duur. Verder zijn een hoop bandjes en accu's van belang om gewoon lekker veel te rijden!

6) Protoform bodies zijn wat dunner dan die van Parma, Die van Parma houden in mijn ogen véél langer dan die van Protoform, zelf rij ik dan ook liever een Parma. De Speed 8 (HD) is zeker een goede. Niet dat de Speed 12 van Protoform slecht is, maar uit ervaring blijkt dat je deze wat sneller op slijt. Pas op dat je van beide merken geen LightWeight koopt, die gaan helemaal snel stuk!

Succes! Ga ik verder met mijn Asso RC12R5 herbouwen voor de M-auto wintercup van zondag!

Groet Robert
 
Ook de LW versies van Parma blijven goed en lang heel... Reed vorig jaar de Masters met een Speed8 light weight van Parma en die bleef het goed doen. (mits niet te veel botsen natuurlijk...)

Joost.
 
3) Jaco en GQ banden hebben inderdaad een ofset van 2.1mm Dit valt op te lossen door aan beide kanten genoeg ringetjes te doen, maar dit gaat je al snel 4 zakjes met ringetjes kosten. Ook kun je een oud lager als busje pakken, hiermee wordt het wel ietsjes breder dan 2.1mm, maar je bent snel geholpen. Zolang je binnen de EFRA gestelde 172mm breedte blijft is er niks aan de hand. Wielen afzagen zou ik niet doen, dit komt niet ten goede van het gedrag van de auto.

zou ik ook een o-ring tussen 2 shims kunnen plaatsen om te verbreden ?

groet,
Kurt
 
Dat zou ik niet doen. Dan krijg je toch te veel "vering" in de achteras zijdelings denk ik. Inderdaad iemand met een draaibank spacers laten draaien, uitshimmen met axle-shims of een busje van een oud lager. Dat werkt het beste...

Joost.
 
kan zo'n klein ringetje op een gewone draaibank gemaakt worden ?

Of kan dit enkel op een mini-draaibank (hobby tafelmodel oid)?

Natuurlijk heb ik zo geen kogellagers die kapot/versleten zijn, moest iemand die kunnen missen, je mag ze mij steeds opsturen, ik betaal de verzendkosten wel (kan niet duur zijn, een 2tal ringetjes in een briefomslag....)
Dus heb je 2 kapotte kogellagers formaat 1/4X3/8, pb dan even.

thx,
Kurt
 
kan zo'n klein ringetje op een gewone draaibank gemaakt worden ?

Of kan dit enkel op een mini-draaibank (hobby tafelmodel oid)?

Natuurlijk heb ik zo geen kogellagers die kapot/versleten zijn, moest iemand die kunnen missen, je mag ze mij steeds opsturen, ik betaal de verzendkosten wel (kan niet duur zijn, een 2tal ringetjes in een briefomslag....)
Dus heb je 2 kapotte kogellagers formaat 1/4X3/8, pb dan even.

thx,
Kurt

Een "gewone" draaibank is goed genoeg. Een Hobby draaibank is misschien wat makkelijker, maar een Collector Draaibank is uit den boze.

Voor de kapotte koggellagers zal ik even kijken, heb er toevallig afgelopen dinsdag 1 gesloopt. Er waren te veel haren om mijn achteras gelopen, dit geheel is warm geworden en er is nu een klein deel vast gesmolten in mijn lager... Dat wordt nog een leuke wedstrijd dit weekend :roll:

Groet Robert
 
We gaan weer knallen dit weekend Robert...auto ligt eindelijk goed heb gisteren even wat testrondjes gereden


groeten

John
 
Hallo Allen,

Ik heb een 1:12 CRC T-fource ergens in de kast staan
ik heb ook nog ergens een Novak GTB met een 6.5 sintered
ik heb ook nog enkele 3700 4cel packs liggen

Ik heb geen zin om er veel geld in te steken, ik wil gewoon rijden in de winter

gaan deze dingen leuk samen of is het te weinig of teveel power of wat kan er mis zijn met deze combo?
zeg je: andere cellen of andere motor (dat wil ik nu nog wel kopen 2e hands)
welke spur pinion gebruik ik best?
 
Coop, Dit is zeker een leuke combo. Een 6.5 in een 1/12 gaat erg leuk en snel. Ik rij nu zelf met een 5.5 op de MACH en dat is goed op de baan te houden qua snelheid. Denk ook dat de Novak GTB geen problemen zal vormen. Weet niet hoe hoog de regelaar is maar qua prestaties moet hij het goed gaan doen. Alleen de cellen weet ik niet of je er mee uit komt maar als je alleen gewoon je rondjes ermee wil rijden dan zal het zeker wel gaan als de cellen nog in goede conditie zijn...

Met het chassis is niks mis, de T-fource is een goed chassis nog steeds...

Joost.
 
Hallo Allen,

Ik heb een 1:12 CRC T-fource ergens in de kast staan


Ik heb geen zin om er veel geld in te steken, ik wil gewoon rijden in de winter


én er is een indoor challenge in Zwevegem, bij Kortrijk, binnen een 3-tal weken, waar nog geen 100 man ingeschreven is voor 1/12 !
Je kan kiezen tussen 19t/10.5 of modified !
 
én er is een indoor challenge in Zwevegem, bij Kortrijk, binnen een 3-tal weken, waar nog geen 100 man ingeschreven is voor 1/12 !
Je kan kiezen tussen 19t/10.5 of modified !

Dat is wel tof, maar als ik dan wil meespelen moet ik om mee te kunnen in de stock goeie cellen + andere motor kopen...
en in de modified kan ik niet volgen omdat ik nog maar eeuh.. 3keer 1:12 gereden heb.

Wel goed gelegen voor als ik volgend jaar in Gent ga wonen.
De plaats waar die indoor is, is dat iets waar je wekelijks terecht kan?
 
Och, mijn zoontje heeft nog nooit 1/12 gereden, doet nu zijn eerst keer mee (19t)

We moeten zelfs de auto nog bouwen (2de hands, niet compleet...) eigenlijk wachten we nog op onze bestelling met stukken ....

De club is mrcz, gezellige onroad club in West-Vlaanderen, ze hebben een eigen clublokaal met een kleine indoorpiste, maar de challenge zelf gaat door in een nabijgelegen sporthal.
Je kan gaan oefenen op zaterdag, de race is op zondag 23/11 a.s.

MRCZ vzw


Zie ook deze topic hier op het forum :
mrcz-open-international-2008-a

en aangezien je een electro offroader bent, kom dan volgend seizoen ook eens een kijkje nemen bij mrco (Oudenaarde)
http://www.mrco.tk/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top