Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inlopen is een proces als je de motor koopt, dat is zo'n 7 tankjes gemiddeld..
De bedoeling van inlopen is de cilinder passend maken aan de zuiger, niet meer niet minder..

Als je de volgende keer nadat je hem hebt ingelopen weer gaat rijden is het een kwestie van brandstof erin paar keer gas geven en hij is na 30-40 seconden warm genoeg om hem in de tweede versnelling te jagen..
Inlopen is eenmalig en van te voren warmlopen moet altijd !( Als je die twee dingen doormekaar hebt gehaald )

Succes

Op die manier gaat je blokje niet lang mee :!: Na 30~40 seconden is je blokje nog lang niet op temperatuur :nooo:

Trek er gewoon een paar minuten voor uit om hem rustig op temp. te laten komen , zowel je blokje als je spaarpot zullen je dankbaar zijn ;)

Nee je hebt gelijk, ik doe er meestal ook wat langer over :rolleyes:
Had het bericht ff in haast getypt, maarja, voordat je de kap erop hebt zijn er ook al weer 15 seconden verstreken en als je gewoon een paar keer heen en weer rijd doet ie het wel goed :mrgreen: En vaak moet je hem ook nog zo afstellen dat je hem en beetje gezond in de tweede kunt krijgen.

Silly me :x-mas:

dit zal waarschijnlijk een dome vraag zijn maar moet er buiten de nitro benzine nog normale smeer olie?

Ten eerste is het geen benzine maar brandstof en ten tweede, de brandstof die jij in je auto moet doet is een mengsmering. Dat houdt in : Olie + brandstof in één..

Dus de auto krijgt gewoon de brandstof waar hij op rijd tegelijk met de smering..
( Die olie is alleen opgelost in de nitro )

Verder is het wel verstandig om het één te smeren met WD-40 Of iets wat op teflon basis gebaseerd is.. ( Voor de lagers en dergelijke ) om dat allemaal soepeltjes te houden :) ( Voor als het heeft geregend, de auto heel nat is geworden of als je de auto net nieuw hebt )

Hoi,

Ik heb een probleempje, men motor wordt veel te warm waardoor die in de helft van zijn brandstoftank plotseling uitvalt ( als ik er spuug opleg sist die helemaal weg ). daarna krijg ik hem niet meer of zeer moeilijk gestart dus moet ik hem altijd effen laten afkoelen. ik heb ongeveer 6 maanden geleden men motor laten afstellen door de modelbouwwinkel zelf waardoor ik nooit z'n probleem heb gehad.

Ik vind zelf dat hij rijk staat want er komt nog brandstof resten mee uit de uitlaat dus dan staat die toch rijk?
Hij haalt mooi zijn topsnelheid en blijft goed stationear lopen.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

beter te rijk dan te arm je motor moet niet vastlopen hij moet wel een beetje smering krijgen.En als die te warm wordt moet je de sproeier iets rijker zetten.

Hallo,
ik heb mijn protech radical xt al zo'n beetje ingereden (drie tankjes waarbij er veel word verbruikt)
Maar nog steeds slaat de motor telkens af als ik wat meer ga geef.

Kan iemand me zeggen hoe dit zit?

Hallo,
Ik heb vorige week een protech radical xt aangeschaft.
Ik heb hem ingereden maar het lukt mij niet om hem af te stellen zodat hij ook volgas kan.
Weet iemand hoe ik hem moet afstellen?

Alvast bedankt.

Eerst een topic kapen en dan ook zonder een verdere onderzoek en zonder verdere gegevens je vraag hier neerplempen. Het lijkt me beter dat jij je profiel veder invult met je woonplaats om hulp van iemand te krijgen.

Ik lees ook dat je slechts 3 tankjes hebt leeggereden bij het inrijden? :? Je zou ook de handleiding wat beter kunnen lezen, want als je maar 3 tankjes inrijdt, is het volkomen normaal dat je motor nog niet optimaal loop.

2,5 cc Tamiya motor

Er is al zoveel gesproken over het afstellen van een Nitro motor in dit forum maar ik kan het antwoord op mijn probllem nog niet erin terug vinden.
Als ik de motor koud start loopt hij vrijwel meteen ,na even rijden slaat hij wel eens spontaan af op het moment dat ik een dot gas geef ( op een grasveld , het lijkt erop of dat hij verzuipt of juist te weinig krijgt )en is in warme toestand zeer moeilijk weer te starten.
Hoe warmer de motor is hoe slechter hij start,lijkt het wel.
Stationair heb ik hem vrij aardig afgesteld , compressie lijkt goed, heeft nieuwe gloeiplug, rookt voldoende, nieuwe kan Nitro wordt gebruikt.

Heeft iemand een suggestie :(
Ps. betreft een Tamiya Nitro Crusher.

Compressie lijkt goed zeg je zelf al ;)

Dat de motor spontaan afslaat bij gasgeven en warm zeer moeilijk te starten is lijkt mij toch te wijzen op een compressie probleem....

Compressie kun je ook het beste controleren bij een warme motor als de delen dus ook uitgezet zijn door de warmte. De kans is groot dat als je dat doet je je vliegwiel heel makkelijk rond kan draaien..... Probeer dat eens uit zou ik zeggen , dan weet je zeker of je compressie nog wel goed is.

Met een warme motor moet er nog steeds enige weerstand zijn bij het ronddraaien van de motor zodra je bij het bovenste dode punt komt , het beste kun je dit doen door met je vinger(s) het vliegwiel te draaien. Draai je hem er makkelijk doorheen is je zuiger/cilinderset versleten en weet je meteen de oorzaak van de problemen ;)

Die nitro force/thunder/crusher motoren zijn gewoon probleem dingen, ik heb er zelf ook 2 van die motoren gehad, en bijde waren helemaal versleten na een liter of 9.. liepen wel erg hard tho..

Hoe oud is het motortje?

Vreemd probleem

Ik heb een vreemd probleem met mijn Schumacher Havoc. Het heeft waarschijnlijk iets met de afstelling te maken.

De motor krijg ik op een normale manier niet gestart. Krijg hem enkel gestart als ik mijn luchtfilter los haal en een klein beetje nitro in de opening spuit. Vervolgens luchtfilter erop en hij start als een zonnetje. De motor loopt verder perfect. Weet iemand aan welke schroef ik het beste kan draaien om de motor ook normaal te starten?

Hallo iederen
ik heb een vraagje :

ik heb mijn auto op brandstof nog niet zo lang (ik heb hem zelf in elkaar moeten steken), is het normaal dat je ongeveer 20 keer aan het touw moet trekken voor hij start?
:confused:

Ty

Nee, das niet normaal.

Controleer het volgend:

• Is de gloeiplugdriver batterij nog vol
  • Gloeit de plug nog wel ( haal hem er uit en zie of hij helemaal opgloeit)
  • Goede type plug erin gedaan
  • Loopt de brandstof wel van de tank naar de motor ( hou anders je vinger voor de uitlaat opening en trek een paar keer zonder kracht tot de brandstof in de motor is, niet te lang want dan verzuipt ie)
  • Staat de afstelling van de motor goed (draai anders de stationair een beetje uit (kleine slagen), als hij eerst maar even loopt. afstellen kan dan nog wel.
Heb je de motor al eens eerder aan gehad of is die nog nieuw.

probeer dat eerst eens en zet hier even neer om wat voor motortje het gaat en of hij nieuw of al gebruikt is. dan helpen we je dan wel verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back