Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan, de standaard afstelling is iets startbaars en niet de correcte afstelling. Afhankelijk van veel factoren kan dat afwijken zoals de dikte van de brandstof, veel olie betekent een dikkere brandstof en dus een lagere stroomsnelheid.
 
Hallo,

sinds vorige week heb ik mijn inferno mp 7.5 weer naar onder gehaald, deze is door shamrock verder helemaal getuned. welk blokje er precies onder ligt weet ik niet, is aantal jaar geleden dat we deze gehaald hebben, was toen in ieder geval het beste wat te krijgen was.

nu wou ik de auto starten, en het ging wel goed, totdat die aan was, liep die veel te hoogtoerig, de wielen draaiden meteen, ze stopten alleen met draaien als ik de rem inhield.

wat ken dit zijn? en kan ik doen?
en als ik in de carburateur kijk, met geen gas, moet die klep dan helemaal aflsuiten of blijft er altijd een kleine opening? dat heeft die namelijk een kleine opening

bedankt

groet g of war
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zal wel e.e.a. verstopt zitten waardoor de motor te arm loopt. Carburateur en tank even uitspoelen met verse nitro, en je brandstof -en drukslang vervangen voor een nieuwe. Check ook even hoe je gloeiplug eraan toe is.
 
Er zal wel e.e.a. verstopt zitten waardoor de motor te arm loopt. Carburateur en tank even uitspoelen met verse nitro, en je brandstof -en drukslang vervangen voor een nieuwe. Check ook even hoe je gloeiplug eraan toe is.


dankje voor je snelle antwoord.

dit ken ik idd wel eens doen.
verder had ik luchtfiltertje van de cab afgehaald, en zie ik dat als ik gas heb gegeven, de klep in de cab niet netjes terug gaat dus niet naar een opening van 1mm maar blijft meer open staan als ik gas gewoon los laat. ik moet remmen voordat het klepje helemaal dicht gaat naar 1mm.

de gloeiplug komt uit het koffer is okal paar jaar, maar wel nieuw, en hij gloeit nog goed.

weet iemand misschien waar ik standaart settings ken uithalen? voor af testellen

groet g of war
 
Standaard settings zijn meestal terug te vinden in je manual. Als je de manual niet hebt, even Googlen op "manual kyosho inferno mp 7.5".

Waarschijnlijk zit er olie aangekoekt in je carb waardoor de schuif niet meer sluit.
 
Standaard settings zijn meestal terug te vinden in je manual. Als je de manual niet hebt, even Googlen op "manual kyosho inferno mp 7.5".

Waarschijnlijk zit er olie aangekoekt in je carb waardoor de schuif niet meer sluit.
ik vind een manual maar geen standaart afstelling helaas.

weet iemand misschien de afstelling?
 
de auto start nu goed, loopt ook goed, maar blijft nog altijd veel stehoog stationair lopen.

de gasschuif gaat dicht, en hebben we ook schoongemaakt de cab en slangetjes verwisselt.

zo hoog stationair dat als ik em op de grond zet rijd die vanzelf meteen vooruit, het enige wanneer de wielen stoppen is al ik rem.

rechtsboven de cab zit een schroef, en eronder zit een schroef die gaat naar binnen de cab in bij de gasnaald.

welke is nu voor lucht en benzine?
en wie weet wat ik misschien kan doen voor die hoge stationair toeren weg te krijgen?

bedankt
 
Te hoog stationair = teveel lucht, heb je ergens valse lucht misschien?
nee zover ik weet niet,.

mischien de lage toerental regeling?

jammer dat ik nergens een basis afstelling vind, van de toerantal regelaars, kan ook zijn dat deze allemaal fout staan toch?
 
Heb je de HSN en LSN als flush staan?
Zo niet, draai de LSN eens 1 slag (tegen de klok in) uit en probeer nogmaals te starten.
Weer hoog in de toeren; nog 1 slag uitdraaien, net zo lang totdat hij goed stationair loopt.

Maar net wat ik eerder aangaf, als je valse lucht hebt kun je aan schroeven draaien wat je wilt...dan krijg je je auto namelijk niet afgesteld.

EDIT: heb je tijdens het starten je zender en ontvanger aan of uit staan?
Als je ze aan hebt staan: check je trim, kijk ook even of je gasschuif wel dicht is als je geen gas geeft.
Starten doen de meesten met zender en ontvanger uitgeschakeld.
 
Wielen stoppen alleen als je remt.... Is je definitie van een te hoog stationair dat de wielen draaien ?
Indien zo, moet je de koppeling eens checken.

verder had ik luchtfiltertje van de cab afgehaald, en zie ik dat als ik gas heb gegeven, de klep in de cab niet netjes terug gaat dus niet naar een opening van 1mm maar blijft meer open staan als ik gas gewoon los laat. ik moet remmen voordat het klepje helemaal dicht gaat naar 1mm.

Ook dit doet mij vermoeden dat de trim niet goed staat.
 
probleem word verholpen

ben naar shamrock gegaan daar heb ik al mijn auto's etc gehaald.

ik wou em laten afstellen dus we gingen achterom bij shamrock, en getest en stationair zo laag gezet dat die gewoon uitviel en nog bleven de banden draaien, de meneer zij erna dat er iets met de koppeling is, dus heb em achter gelaten en nu word die gemaakt en meteen goed afgesteld.

met de koppeling kan een veertje zijn dus

verder heb ik vandaag mijn marder weer klaar gemaakt voor het terrein, en de andere marder ook weer klaar gemaakt, maar deze is helemaal getuned en is voor op de weg, heeft ook 2 gangen erg mooi.

vrijdag krijg ik de inferno terug, afgesteld enal, maar als ik dan ga rijden met em hoef ik alleen maar telkens de grote benzine schroef te stellen toch?

kan en wil iemand misschien een paar blok merken zeggen, wel methanol blokjes, graag de goede en welke de slechte zijn.

dankje voor al jullie hulp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goede blokjes zijn er genoeg, slechte blokjes zijn er niet. Het gaat erom wat je verwacht en wilt van een blokje.

Goede betaalbare wedstrijdmotoren :
Werks Racing
Alpha Plus
 
Slechte blokken zijn er genoeg. OK, in nieuwstaat zullen ze het allemaal prima doen maar de 1 zal sneller op of kapot zijn dan de ander. De slechte blokken zijn meestal de toedkope aziatische dingen waarvan niets terug te vinden is, vaak in een wazig merk RTR auto meegeleverd. Vrees niet, zelfs de topmerken hebben wel eens slechte productieseries welke soms ook erkend wordt en dus vergoed.
 
oke dankje voor jullie reacties :)

ik ga binnenkort met de marder offroad, maar ben het denken welke luchtfilter ik erop kan zetten.

iemand die goede complete offroad filters weet? is toch wel zo belangrijk, bij shamrock hebben ze een offroad filter voor 27 euro dat zijn 2 sponsjes, zal deze goed zijn? moet wel ingeolied worden.

het enige gekke is dat zo'n antistatische hoes voor erover 30euro kost :confused:
 
Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Inleiding:
Een carburateur van een modelrace auto heeft over het algemeen drie afstelmogelijkheden, verdeelt over drie of vier afstelschroeven:
1 – de hoofd sproeier (main needle): deze regelt de totale hoeveelheid brandstof bij alle toerentallen.
2 – de lage toeren sproeier vóór en achter (low speed needle front and rear): deze regelen de hoeveelheid brandstof bij het stationair draaien en bij de lagere toerentallen.
3 – Stationair sproeier (idle adjustment screw): deze regelt het stationair toerental als de carburateur is gesloten

carburea.gif


Belangrijke vuistregels:
Het moeilijkst af te stellen is de lage toeren sproeier (low speed needle). Houdt je aan de volgende vuistregels als je deze sproeier(s) instelt:
- Stel het stationair toerental af met de stationairsproeier nadat de carburateur is gesloten. Overtuig je zelf ervan dat de carburateur ook werkelijk gesloten is als je het gas loslaat.
- Wacht minstens 2 tot 5 seconden na het sluiten van de carburateur voordat je aan de lage toeren sproeier (low speed needle) gaat draaien om het brandstofmengsel bij te stellen.
- Gebruik de vóórste lage toerensproeier (front low speed needle) alleen voor de basis afstelling
-Gebruik de achterste lage toerensproeier (rear low speed needle) voor fijn afstelling
- Verdraai de lage toerensproeiers maximaal slechts een halve slag vanaf de fabrieksinstelling!! (NIET per keer!)
Het is zeer belangrijk dat de lage toeren sproeiers slechts heel weinig verdraaid worden, MAXIMAAL 1/8 slag per keer, dit geldt helemaal bij het fine-tunen. Brandstof motoren reageren zeer sterk op kleine wijzigingen in de mengverhouding van het brandstof/luchtmengsel

carburetor_th.jpg


Hoofdstuk A - Het afstellen van de naalden vóór dat je de racetrack op gaat:
Stel de naalden van de carburateur zodanig als je gewend bent, en start de motor en breng deze op temperatuur door stootjes gas te geven, de motor zal na 15 tot 20 seconden de bedrijfstemperatuur hebben bereikt.

A-1) De hoofdsproeier (Main Needle)
Als eerste stellen wij de hoofdsproeier (main needle) in, en dat doen we als volgt:
- Til de auto met de wielen van de grond en geef vol gas. De motor zou dan tot circa 80% van het maximale toerental netjes moeten klimmen in de toeren, waarna de motor wat rijk zou moeten gaan lopen (‘viertakten’)
- Als de motor tot het top toerental ‘schoon’ loopt, dus niet viertakt, stel dan de hoofdsproeier in dat de motor iets meer brandstof krijgt (rijker zetten: tegen de klok in draaien). De motor moet tot ca. 80% van het toerental ‘schoon’ lopen, en daarboven gaan ‘viertakten’
- Als de motor al snel begint te ‘viertakten, of de hele tijd ‘viertakt’’, draai dan de hoofdsproeier iets dicht (met de klok mee) totdat de motor pas bij circa 80% van het maximale toerental begint te viertakten.

A-2) De stationair sproeier (Idle adjustment screw):
Hierna stellen wij het stationair toerental in, en dat doen we als volgt
- neem de auto van de grond en geef circa 2 a 3 seconden vol gas. Laat het gas los, waardoor de gasschuif sluit en controleer of de motor meteen naar het stationair toerental daalt.
- Als de motor direct uitslaat na het sluiten van de gasschuif, draai dan de stationair schroef naar binnen (met de klok mee) om het stationair toerental te verhogen.
- Als het stationair toerental te hoog is, draai dan de stationair schroef naar buiten (tegen de klok in) om het toerental te verlagen.

A-3) De lage toeren sproeier(s) (Low speed needle):
Nu komt het lastige gedeelte van het afstellen van de carburateur, het afstellen van de lage toeren sproeier(s) (Low speed needle). Geef vol gas voor 2 a 3 seconden waarmee de motor alle overtollige brandstof verbrand, laat het gas los en laat de motor terugvallen naar het stationair toerental.
- Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna daalt het stationair toerental, dan staat de motor te rijk bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets dicht (met de klok mee) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden! Om de juiste instelling te verkrijgen moet je de procedure van 2 a 3 seconden gas geven en het terug laten vallen naar het stationair toerental herhalen totdat de motor minstens 20 a 30 seconden met hetzelfde toerental stationair blijft draaien nadat de carburateur 2 a 3 seconden geheel geopend is geweest.
- Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna stijgt het stationair toerental, dan staat de motor te arm bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets open (tegen de klok in) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden!
- Indien de motor helemaal niet stationair wil lopen, stel dan de lage toeren sproeier rijk in (tegen de klok in draaien), of stel het stationair toerental hoger in door de stationair spoeier verder in te draaien (met de klok mee) goed af

BELANGRIJK: omdat het afstellen van de lage toeren sproeier van invloed is op het stationair toerental is het zeer belangrijk dat je ook de stationair sproeier regelmatig bijstelt om het juiste stationair toerental te behouden.

Als je nu tevreden bent over de instellingen van de motor, is het tijd om de auto op het circuit te zetten voor de fijn afstelling en de fine-tuning

os_engines_1981-02b.jpg


Hoofdstuk B - Het afstellen van de sproeiers op het race circuit:
B-1) Het fine-tunen:
De enige plek waar je jouw auto echt kan fine-tunen is het circuit, of natuurlijk op een parkeerplaats waar je een gevarieerd parcours kunt uit zetten. Om te beginnen zou de hoofdnaald een beetje rijk moeten staan, zoals boven beschreven. Vul de brandstoftank, en rijdt met de auto een paar rondjes waarbij je regelmatig het toptoerental moet bereiken. Controleer dat de auto het maximale toerental bereikt op de track en aan het eind van het rechte stuk NIET gaat viertakten. Gaat de motor toch viertakten draai dan de hoofdsproeier iets armer (met de klok mee) maar doe dit met hele kleine stapjes van 1/12e slag (zoals een uur van de klok)! Nadat je de sproeier een heel klein beetje verdraait hebt, rijdt dan meteen weer het circuit op, en test of je verbetering voelt en hoort. Herhaal deze procedure van zeer kleine aanpassingen totdat de motor fel accelereert en het maximale toerental bereikt zónder rijk te gaan lopen. Als je dit punt bereikt hebt, zal de motor de maximale prestatie leveren en een minimale slijtage vertonen. Wel adviseren wij om als je deze optimale instellingen van je motor hebt gevonden, dat je de hoofd sproeier (main needle) circa 1/10e tot 1/8e slag verder open draait (tegen de klok in) zodat ook bij een heter wordende motor en carburateur (bij langere heats in wedstrijden) de optimale instellingen behouden zullen blijven. Als de motor te weinig brandstof zou krijgen omdat deze te arm gaat lopen, zal de motor oververhitten en hierdoor sterker slijten en zelfs vastlopen.

B-2) Bedrijfstemperatuur van de motor:
Een snelle en simpele manier om te controleren of de temperatuur van de motor niet te hoog is, is door enkele druppels water (of spuug) op de bovenste rand van de cilinderkop te laten vallen. Deze druppels zouden pas na 3 tot 5 seconden moeten verdampen. Idien de druppels meteen beginnen te verdampen, wordt de motor te warm, en staat deze dus te arm; draai de hoofdsproeier dan 1/8ste slag verder open (tegen de klok in) waardoor de motor meer brandstof krijgt waardoor deze beter zal koelen. Controleer de temperatuur regelmatig en vaak!

thermometer.jpg


Hoofdstuk C - Belangrijke mededelingen:
C-1) Het nastellen van de stationair- en lage toeren sproeiers:
Het stationair toerental en de lage toeren sproeiers moeten mogelijk een klein beetje gefine-tuned worden nadat de hoofdsproeier op het circuit nauwkeurig is afgesteld. Dit na-afstellen doe je volgens de hierboven in hoofdstuk A-2 en A-3 beschreven methode.
Als de motor correct is afgesteld dan zal de motor op topsnelheid een krachtig geluid moeten produceren met een hoge frequentie, en een dun rookspoor moet juist zichtbaar uit de uitlaat komen.
C-2) De instellingen van de motor zijn afhankelijk van de omstandigheden:
De instellingen van de carburateur zijn afhankelijk van vele omstandigheden zoals het weer, de gebruikte brandstof, de gloeiplug en de gebruikte uitlaat. Als één deze condities veranderd is (het weer...) dan moet je de motor weer opnieuw fine-tunen. Voordat je begint, en de motor start, draai dan ALTIJD eerst de hoofdsproeier (main needle) 1/14e tot 1/12e slag verder open (tegen de klok in) en stel de hoofdsproeier opnieuw af na het rijden op het circuit…..

engine-cutout.jpg



Geschreven door Bart_Banaan aKa Nitro @ www.RC-Junkies.com
Directe link naar het originele verhaal: RC-Junkies.com
(c) RC-Junkies.com 5/2005


sproeiers.JPG


hoi bart ik heb een vraagje aan je ik heb een ishima rave m1.0r maar ik kan eventjes rijden met die auto en dan valt die uit en dan krijg ik hem nooit meer aan omdat ik geen brandstof meer krijg ik heb van alles al geprobeerrd maar het lukt me echt niet weet jij misschien wat ik moet doen ik hoop het wel groetjes jeffrey
 
Je had het bericht niet hoeven quoten hoor ;)


Wat er bij jou aan de hand is is lastig te zeggen , probeer het probleem zo volledig mogelijk te beschrijven.

Hoe lang je kan rijden , of er bij het starten nog voldoende compressie is , hoe heet de motor is en ga zo maar door...

Hoe meer info je geeft hoe beter we kunnen helpen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top