Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien valse lucht ofzo.

Of een defecte gloeiplug, of verkeerde brandstof of een losse slang...
Dit is een echt behulpzame reactie :confused:

Maare: als de motor onverklaarbaar op eens uitvalt en dan niet of moeilijk start is het eerste wat je moet doen: de gloeiplug vervangen door een nieuwe en dan opnieuw testen.
Dit soort problemen ontstaan bijna altijd door een defecte gloeiplug. Zelfs als de plug gloeit als hij uit de motor in een gloeiplugsteker zit, kan de plug onder compressie niet goed functioneren...

hoi bart ik heb een vraagje aan je ik heb een ishima rave m1.0r maar ik kan eventjes rijden met die auto en dan valt die uit en dan krijg ik hem nooit meer aan omdat ik geen brandstof meer krijg ik heb van alles al geprobeerrd maar het lukt me echt niet weet jij misschien wat ik moet doen ik hoop het wel groetjes jeffrey

Hij krijgt geen brandstof of je denkt dat die geen brandstof krijgt. Wat je denkt is overbodige informatie....
Dan is dit een forum, je stelt een vraag die iedereen kan beantwoorden dus stel je niet de vraag aan Bart, details maar toch....
Ik ga mee met de plug maar het zou ook de gloei-accu kunnen zijn.
Controleer ook je uitlaatsysteem, alle koppelrubbers moeten goed aansluiten voor een gesloten systeem.
En misschien helpt het om de de koelkop te voelen als die uitvalt, als die kokend heet is moet je hem toch rijker zetten.

Misschien valse lucht ofzo. Meer info aub.

In het ergste geval; blok versleten. Heb 't zelfde gehad met m'n rush >.>

Ik lees iets te veel dat het mogelijk valse lucht kan zijn, valse lucht doet andere zaken met een motor... Een versleten blok is een optie....

Woehoe! nog meer 16 jarigen die denken dat ze het wel ff weten ofzo.. vind het knap dat je dat zo weet te concluderen.. maargoed.

Niet starten als die warm is, dat kan ook nog losse schroeven zijn van de kop, scheef vastgeschroefde kop, een brakke gloeiplug, weinig compressie, of te arm afgesteld zijn.
testen of er wel brandstof in de slang zit nadat ie uitvalt kan je heel simpel kijken, slangetje eraf trekken en lager houden als de tank, als er dan geeen brandstof uit komt, weet je het snel genoeg.. met gekleurde of donkere slangen is het moeilijk te zien of er wel brandstof in zit.

Wat ook kan, is dat het brandstoffilter niet goed vast zit, of lekt, of rammelt.. krijg je luchtbellen, wordt die ook onvoorspelbaar van, en loopt die slecht.

Woehoe! nog meer 16 jarigen die denken dat ze het wel ff weten ofzo.. vind het knap dat je dat zo weet te concluderen.. maargoed.

LOL; Hoe oud ben jij ook weer Anko ;) :rolling:
Ok, jij weet er ietsie meer vanaf aangezien je geboren bent met een zender in je handen hahaha.

hoi ik krijg nu wel brandstof maar zodra ik hem start en ik haal die gloeiplug driver van me gloeiplug af valt die gelijk uit en ik weet dat dan dde gloeiplug kapot is maar ik doe er een nieuwe in en dan trek ik hem weer aan en dan loopt die goed als de gloeiplug driver erop zit maar zodra ik die eraf haal dan gaat die moeilijk lopen en dan kan ik aan de stelschroeven draaien wat ik wil maar hij wilt niet beter gaan lopen en het is net een nieuwe motor dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij

En welke plug heb je in welke motor? Een te koude plug kan dit ook veroorzaken.

hoe nieuw is die motor?? een gloednieuwe motor die nog niet is ingelopen, start meestal ook slecht.
Zet even je woonplaats in je profiel, misschien zijn er rijders bij jou in de buurt, die kunnen helpen!

Even een vraagje,

Het is niet zo belangrijk maar als er een oplossing voor is dan graag.

Ik heb een HPI RS4 EVO met T-15 motor (standaard spul allemaal)
Bij het rijden onlangs viel mij op dat hij niet is aftestellen met de HSN.
(Iedereen denkt nu natuurlijk van wel maar lees even verder ;))

Als ik hem iets rijker of armer gezet heb en ga rijden dan gaat hij na een paar tellen weer slecht lopen (veel rijker)

Dus auto terug rijden en weer een halve slag armer zetten en weer rijden.

Enz.

Nu met kap er af op een blok hout gezet en langzaam gas gaan geven.

Bij 3/4 - vol gas zie je heel langzaam de HSN links om terug lopen.

Is dit op te lossen?

Ik heb een 2e motor en heb daar de HSN afgehaald en die werkt gewoon goed.
Ik kan dus gewoon rijden en afstellen maar om er een reserve te houden zou ik dus graag weten of het te fixen is.

BVD,

Jasper

Als je de naald eruit schroeft zie je er een rubberen O-ring omheen zitten, deze voorkomt normaal dat de naald uit zichzelf verdraait. Die O-ring moet je vervangen maar vaak zal een dun streepje van een brandstofslang ook prima werken als O-ring.

Goedemiddag,

Aller eerst bedankt voor alle info die jullie posten. Zeer leerzaam voor een beginnend nitro rijder. :)

Heb sinds enkele weken mijn eerste nitro auto, een hpi thropy.
Opzich gaat alles prima op wat kleine schade`s na maar dat hoort erij zeggen ze :p (stuurservo is al overleden)

Ben nu bezig met het afstellen van de motor.
Dat gaat opzich aardig, alleen als de auto op topsnelheid komt gaat de motor een ander geluid produceren en komen er flinke pluimen rook uit.
Maar de pluim is niet constant maar onderbroken maar wel met regelmaat erin. Net of de motor even overslaat.
Is dit nu het beroemde viertakten of juist te weinig brandstof.
Durf de hoofdschroef niet verder dicht te draaien ivm eventuele schade.
Denk vraag het eerst even aan de experts ;)

Alvast bedankt!

Dirk

Probeer hem eerst wat rijker te zetten, test ritje maken, en kijken wat er gebeurt.
wordt het beter, dan moet 'ie dus rijker. Wordt het daarentegen slechter, probeer het dan met de sproeier iets armer. Gewoon in kleine stapjes van 1/8ste slag en steeds weer even testen..

Bedankt voor je snelle reactie.

Ben al bezig geweest met kleine beetjes dicht en open.
Maar merkte niet echt verschil.
Dus dacht dat ie misschien overdreven open of overdrecht dicht stond.
Maar ga het nog wel eens voorzichting proberen.
Als ie zo gaat pluimen maakt ie ook een soort van ratelend geluid.

wij zijn bezig met afstellen alleen krijg de motor niet gestart moet ik nou brandstof toevoer verder open zetten??

Hoe kan ik herkennen of ik 4 takt motor heb?

Meestal is het aan het uiterlijk wel te zien volgens mij. Bij een 4takt gloeiplug motor zie je het verschil bovenop bijv. bij de bediening van de kleppen.

29mp028.jpg

[size=-2](Modelbouwclub Weert) [/size]

het is een 2 takt motor

Laatst bewerkt door een moderator:
wij zijn bezig met afstellen alleen krijg de motor niet gestart moet ik nou brandstof toevoer verder open zetten??

Hier maak je volgens mij al de fout, je bent de motor af aan het stellen zonder dat ie loopt. De volgorde moet volgens mij andersom, eerst moet de auto lopen en warm worden daarna ga je afstellen.

Heeft de auto daarvoor wel altijd gelopen en dan ineens niet meer vervang dan eerst de gloeiplug en/of blaas voldoende brandstof in de carb alvorens je aan de sproeiers gaat draaien want dit is normaal gesproken niet nodig.

het is een 2 takt motor

Lijkt mij geen vraag voor dit topic en had je het antwoord zelf kunnen zoeken door de specs van je huidige auto/motor op te kunnen zoeken of inderdaad even kijken wat er zoal leverbaar is.

Bij het niet kunnen starten moet je uiteraard eerst kijken als de gloeiplug goed is en ook je gloei-accu vol is door de plug eruit te halen en zo los in je steker te duwen. Als die niet gloeit is er iets met 1 van de 2 aan de hand.
Uiteraard ook controleren als alle slangetjes goed zijn aangesloten, geen lek op je uitlaatsysteem hebt etc.
En dan even je vinger op de uitlaat houden als je gaat starten, dat zal de brandstof beter door pompen.

we gaan vandaag naar een modelbouw winkel om uitgebreid uitleg te krijgen en dan wordt die ook meteen afgestelt

Goedenmiddag,

Heb nog een vraagje.
Heb al veel zitten lezen over brandstof op dit forum.
Maar kom er niet zo goed uit wat het beste is.
Rij nu op tornado car 20%.
Is dit het beste geschikt voor mijn hpi f3.5 motor?
Hij doet het er prima op.
Heb al gelezen dat 16% beter is voor de ``amateur`` rijder, terwijl andere weer beweren dat er een grote koelkop opzit en dat daarom 20% geen probleem is.
HPI zelf geeft aan 20% tot 25% te gebruiken...
Kan je zo overstappen op een ander percentage of moet je het zachtjes aan mengen?

Alvast bedankt!

PS is tornado een prima merk of adviseren jullie iets anders. Ook daar heb al veel verschillende dingen over gelezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back