Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
20% of 25% is prima voor een 3,5cc motor. 16% is juist niet beter voor de amateur; hoe hoger het nitro percentage hoe makkelijker de motor zich laat afstellen. De 'sweetspot' wordt breder met een hoger nitro percentage.
Bovendien zijn 3,5cc motoren geconstrueerd voor brandstof met 25% nitro. (de compressie is doorop afgestemd)

Okee bedankt.
Dacht dat 16% misschien beter was omdat de motor dan minder warm wordt en er meer olie in zit.
En maken merken brandstof nog uit :confused:

Merken maken niet zo heel veel uit , het enige wat ik je af raad is Model Technics.

Tornado , Merlin , RB , Coolpower das allemaal prima brandstof.

Goedeavond,

Ben vanavond weer wezen rijden en natuurlijk aan het afstellen geweest 8O
De hoge snelheidsnaald krijg ik redelijk onder de knie.
Alleen de lage snelheidsnaald vind ik lastiger, is daar nog een trukje voor?
Heb nog geen infrarood temperatuur meter, is dat een betrouwbare manier van afstellen?
Een vriend heeft van de week een 2e hands hpi mt02 met g03 motor gekocht, ben ook deze aan het afstellen.
Deze krijg ik veel makkelijker soepel rijdend zowel topsnelheid als optrekken.
Klopt het dat de ene motor makkelijker regelt dan de ander?
Maar ondanks het zweten met afstellen is een nitro rc car te gek!

Vergeet nog wat te vragen en is waarschijnlijk nog een domme vraag ook :oops:
Het truukje van het spuug op de cilinderkop.
Is de cilinderkop de bovenkant van de koelling, of het het gedeeldte waar de gloeiplug inzit...

Als je zeker weet dat je HSN goed staat; rij je auto warm. Zet je auto stil en tel tot 5 (seconden), rij dan volgas weg. Hij moet snel en soepel oppakken, trekt hij pruttelend op dan staat je LSN meestal te rijk, slaat ie af dan staat ie meestal te arm (let op dat hij ook te rijk kan staan en afslaan ;)).

Staat ie te rijk onderin, dan gaat ie na verloop van tijd langzamer stationair lopen.
Staat ie te arm onderin, dan gaat ie na verloop van tijd sneller stationair lopen.

Spuugtest, roggel op je gloeiplug...dit moet gaan koken en na 2 tot 3 seconden moet je roggel verdampt zijn. Ik gebruik deze overigens niet zo vaak, bij mij gaat het gewoon op gevoel.

Als je zeker weet dat je HSN goed staat; rij je auto warm. Zet je auto stil en tel tot 5 (seconden), rij dan volgas weg. Hij moet snel en soepel oppakken, trekt hij pruttelend op dan staat je LSN meestal te rijk, slaat ie af dan staat ie meestal te arm (let op dat hij ook te rijk kan staan en afslaan ;)).

Staat ie te rijk onderin, dan gaat ie na verloop van tijd langzamer stationair lopen.
Staat ie te arm onderin, dan gaat ie na verloop van tijd sneller stationair lopen.

Volgens mij staat dit niet in de startpost maar ik zal het zeker eens proberen vanmiddag.

Goedemiddag daar ben ik weer.

Ben net weer wezen rijden en afstellen ging opzich best goed. :D
Ben samen met een hpi mt2 wezen rijden.
Deze heeft een 3cc motortje.
Maar liep op topsnelheid een stuk harder. Terwijl ik een een 3,5 cc heb.
Kan dat kloppen? Zijn de tandwielverhoudingen misschien anders.
Weet iemand van jullie ook nog leuke plaatsen om te rijden in de buurt van sliedrecht/dordrecht?
Bedankt weer.

Ik denk dat jou Trophy ongeveer even snel moet zijn, dus je moet eens naar je afstelling (met name HSN) kijken en eventueel naar de brandstof en de juiste plug.

Kijk eens op de site Welkom bij RC Nitroteam.nl ! die organiseren maandelijks een meeting in schiedam.

HvH kan natuurlijk ook, maar is denk ik wat verder.
Ik heb nog steeds geen kans gezien om bij 1 van beiden een keer langs te gaan :(

Ach .. Schiedam of Hoek van Holland , zal misschien een kwartiertje meer wezen vanuit omg. Dordrecht.

Volgende maand ben je er toch wel bij :?: Op het strand in samenwerking met RC-J ;)

Bij de Jan Patat cup kan ik niet aanwezig zijn, ik heb net op die dag de jaarlijkse Rookie Race Cursus georganiseerd en daar moet ik als organisator natuurlijk wel bij aanwezig zijn. Helaas wordt door rc-junkies niet zo erg gelet op de agenda's van andere wedstrijden en cups...

Owja , das waar ook ...

Tjah , tis tegenwoordig ook lastig om tussen alle cups door iets te plannen.
D'r lopen op dit moment zoveel cups te gelijk dat er nauwelijks een weekend vrij is als je daar rekening mee moet houden ;) En aangezien het grootste gedeelte van de rijders bij RC-J toch geen wedstrijden rijden is het wel logisch dat ze daar niet naar kijken.

Jawel , dat is ook zeker zo .... Tis alleen jammer dat het beschikbare aantal weekenden hetzelfde blijft ;)

En daardoor krijg je dus steeds meer van dit soort situaties.... :yes:

Bij mij zit er een r5 plug in. Deze zit er standaard vanuit hpi in.
Bij de mt 2 een r3 plug.
Zou ik misschien beter naar een r4 kunnen gaan?

Zijn die meetings in schiendam en HvH op speciale racebanen?
Zijn er ook mooie plekken in de buurt waar regelmatig gereden wordt waar je gewoon effe heen kan als je tijd hebt?
Rij nu vooral op parkeerplaatsen omdat ik nog niet echt leuke offroad plekken kan vinden. ( de banden zijn in 2 weekenden al compleet versleten :rolleyes: )
Zijn wel veel bouwlocatie`s maar dat is allemaal los zand.
Heb ik ook een keer geprobeerd maar volgens mij is het echt slecht voor je auto. Zand zat tot in de receiverbox :(
Denk dat wat grondachtige locatie`s beter zijn.

Als je even op de sites kijkt naar de filmpjes dan heb je een idee van hoe het eraan toe gaat. Het is vooral gezellig om in een grote groep te rijden, af en toe een beetje sporten en veel informatie uitwisselen. Heb je een probleem dan staan er meteen een paar mensen klaar die je willen helpen. Dat is nou juist het leuke aan deze hobby, het is ook veel leuker dan alleen rijden!

Die R5's zijn wel goed voor je motor , is gewoon een kwestie van goed afstellen ;)

De baan in H.v.H wordt altijd op de dag zelf gewoon uitgezet met touw en rood/wit lint , het stuk grond waar we rijden is niet altijd na een maand voldoende hersteld om weer op dezelfde plek te kunnen rijden :rolling: En zo kun je de baan lekker afwisselend houden :thumbsup:

Mocht je volgende week langskomen , heb altijd wel een platte schroevendraaier in m'n zak en kan ook wel met een carb. overweg ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back