Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denizz

    denizz Guest

    hee mensen ik hbe nu me nieuwe tropy ingereden maar nu het afstellen nog...

    als ik nu vol gas geef merk ik dat hij happert heel erg en dat hij lan ge na niet op volle toeren komt dus niet zo hard rijdt als hij kan

    dat is dus een niet goed afgestelde carb haha

    alles staat nog op fabrieks instellingen

    wat betekent het pricies als hij happert en niet vol gas haalt?

    welke schroef moet ik in of uit draaien??

    gr deniz
     
  2. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Indraaien (met de klok mee), per 1/4e slag...wel eerst je motor goed warm rijden.
    Als je in de buurt van de juiste afstelling komt naar 1/8e slag gaan.
    Goed afgesteld? Zet hem dan 1/8 rijker, zo gaat je motor lang mee.
     
  3. denizz

    denizz Guest

    dus dewoon met klok mee blijven draaien?? met de main needle?? ik merk echt dat hij nu heel erg pruttelt ik weet niet of dat hoord en of dat dat weg gaat met het naar rechts(klok mee dus) indraaien?
     
  4. denizz

    denizz Guest

    nou hij is op main needle nu goed afgesteld hij rijdt mooi hard nu maarja dan heb je het volgende natuurlijk weer haha nu als hij stil staat of heel langzaam rijdt valt hij vaak uit en moet ik hem weer opnieuw starten en als ik dan volgas wil gaan valt hij some ook uit haha waar ligt dat pricies aan niet meer aan main needle denk ik die is nu netjes afgesteld
     
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je bent nu je HSN goed staan.
    Volgende stap is de LSN, die zit in de schuif van je carburateur, maar deze is wel gevoeliger. Met 1/8 slag indraaien, net zolang totdat ie mooi gaat optrekken.

    Als je denk dat ie goed zit controleer je dat op deze manier;
    - Rij je motor warm.
    - Zet je auto voor je neus stil.
    - Tel rustig tot 5.
    - Rij volgas weg.
    Gaat dit zonder haperen, dan staat je LSN goed...pruttelt hij nog dan staat hij waarschijnlijk nog te rijk. Slaat ie af, dan staat ie meestal te arm.

    Staan zowel je HSN als LSN goed, zorg dan dat ie op een mooi toerental stationair loopt.
     
  6. denizz

    denizz Guest

    dat probeer ik telkens volgas wegrijden werkt

    na haperen dan en dan rij ik hem naar me toe
    rem dan dan of hij slaat gelijk uit of hij hapeert en slaat uit bij wegrijden

    wat is de oorzaak want de 1ste run (als hij wel vol gas komt zonder uit te slaan)
    de als hij op snelheid is gaat hij echt goed

    als ik rem naar me toe rijdt valt hij dus uit of na het opnieuw gas geven
     
  7. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik denk dat je LSN juist wat te arm staat. Zet hem wat rijker en probeer het dan nog eens.
    Mocht dat geen resultaat geven, dan kun je hem alsnog armer zetten.

    M.v.g. Mark
     
  8. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Aangezien hij nog in fabrieksinstellingen staat ga ik uit van te rijk, maar wat Mark zegt is wel correct...bij twijfel altijd eerst rijker zetten, proberen of het verbeterd en pas daarna armer zetten.

    In dit geval weet ik bijna zeker dat de LSN iets armer moet.
     
  9. Kyosho dbx - V-one s3

    Kyosho dbx - V-one s3

    Lid geworden:
    15 dec 2008
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Utrecht
    low speed needle afstellen als de motor warm is, wielen van de grond 3sec. volgas.....gas los als dan na een sec of 5 het stationair toerental stijgt staat hij te arm kwart slag naar links, zakt het toerental vanaf stationair staat hij te rijk kwart naar rechts.
    Loopt hij goed 1/8 slag nr links of rechts hoe hij het snelste optrekt
    zo doe ik het
     
  10. Kyosho dbx - V-one s3

    Kyosho dbx - V-one s3

    Lid geworden:
    15 dec 2008
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Utrecht
    quote Bart Banaan

    A-3) De lage toeren sproeier(s) (Low speed needle):
    Nu komt het lastige gedeelte van het afstellen van de carburateur, het afstellen van de lage toeren sproeier(s) (Low speed needle). Geef vol gas voor 2 a 3 seconden waarmee de motor alle overtollige brandstof verbrand, laat het gas los en laat de motor terugvallen naar het stationair toerental.
    - Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna daalt het stationair toerental, dan staat de motor te rijk bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets dicht (met de klok mee) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden! Om de juiste instelling te verkrijgen moet je de procedure van 2 a 3 seconden gas geven en het terug laten vallen naar het stationair toerental herhalen totdat de motor minstens 20 a 30 seconden met hetzelfde toerental stationair blijft draaien nadat de carburateur 2 a 3 seconden geheel geopend is geweest.
    - Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna stijgt het stationair toerental, dan staat de motor te arm bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets open (tegen de klok in) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden!
    - Indien de motor helemaal niet stationair wil lopen, stel dan de lage toeren sproeier rijk in (tegen de klok in draaien), of stel het stationair toerental hoger in door de stationair spoeier verder in te draaien (met de klok mee) goed af

    BELANGRIJK: omdat het afstellen van de lage toeren sproeier van invloed is op het stationair toerental is het zeer belangrijk dat je ook de stationair sproeier regelmatig bijstelt om het juiste stationair toerental te behouden.

    Als je nu tevreden bent over de instellingen van de motor, is het tijd om de auto op het circuit te zetten voor de fijn afstelling en de fine-tuning
     
  11. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Er staat iets niet bij, en dat is dat ik met het inrijden de stationair iets lager had gezet. Deze stond fabriek af achterlijk hoog. De wagen kwam flink op toeren zonder het gas aan te raken.Wellicht dat hij de stationair juist weer iets hoger moet zetten, nu de main is afgesteld.
     
  12. denizz

    denizz Guest

    Ik ben vandaag een poosje bezig geweest zo een 3 en halve tank. Ik wacht nu rustig af tot zaterdag hoop dat jizmac me weer helpt. ik ben bang dat ik te arm rijd nu en de motor het moeilijk maak haha

    Wel bedankt voor alle reacties
     
  13. bzb

    bzb Guest

    ik ben bezig met een 2.5 cc welke standaard in een mugen seiki 1/10 toerwagen zit in een auto van een neefje van mij. ik heb al heel wat motoren in bezit gehad maar ik krijg deze niet mooi lopend, lijkt te rijk onderin te staan maar als ik hem onderin armer zet start hij niet, en wat is een goede basis kwa aantal slagen uitdraaien van de hoofdsproeier. compressie is prima, welke plug wordt geadviseerd met 16% nitro?

    is een redelijke basisafstelling onderin als het pinnetje in de carb. in het midden uitkomt bij volgas?
     
  14. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Rossi of HPI R3, bij een standaard plug...
    Of rij je met turbo pluggen?
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Klinkt als een versleten motor....
     
  16. bzb

    bzb Guest

    zou ik ook denken, het wagentje is echter zo nieuw als wat (oud model maar totaal niet gebruikt, wellicht alleen inlopen gereden) kan nog steeds stuk zijn natuurlijk, ik probeer nog wel een tankie
     
  17. bzb

    bzb Guest

    ik rij zelf met 3,5 cc :) hij is van mijn neefje die hem weer heeft gekregen van iemand die het leuk vond om te bouwen maar er verder niks mee deed (waarschijnlijk liept tie bij hem ook niet) de standaard plug zat er nog in, iets met een soort draadeind op het puntje van de plug, ik heb al andere plugjes gebruikt die ik had liggen maar lopen ho maar, wel goed verzuipen. als tie start kan het best lang stationair lopen, maar met gasgeven is het snel over of gebeurd er vrijwel niks aan toeren verandering, echt een vaag ding
     
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Turboplug:
    [​IMG]

    Standaard plug:
    [​IMG]

    Deze zijn niet uitwisselbaar, dus je rijdt of met een turboplug of met een normale plug.
     
  19. bzb

    bzb Guest

    dus of ik rij met een kruisje of ik rij met een normale plug (geintje, er zit een normale plug in)
     
  20. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij 2,5cc rij je dan meestal dus met een HPI of Rossi R3.
    Bij kouder weer zou een R2 beter kunnen rijden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina