Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirckies

    dirckies Guest

    Bedankt voor je aanbod, maar kan volgende week zondag helaas niet.
    Anders had je je schroevendraaier zeker mogen gebruiken ;)
    Zit op jullie site te kijken.
    Als ik dan op meetings druk dan krijg ik alleen een meeting voor eind november bij jan patat. Is dat nog een meeting van vorig jaar?
    Op de home-page staat namelijk 5 september, maar dan ben ik helaas op vakantie.
     
  2. DBTS

    DBTS Guest

    Kyosho DBX

    Een goedenavond,

    Ik ben nieuw op het forum en hoop dat ik hier goed zit. Ik heb een vraagje. Ik heb sinds kort een Kyosho DBX met de GXR 18 motor. De auto rijdt fantastisch alleen de afstelling kan ik niet helemaal begrijpen. Volgens de gebruiksaanwijzing staan beide sproeiers vanaf fabriek 2,5 slagen open. Dit klopt wel voor de hoofdsproeier en maar niet voor de andere. Ik heb zoals de aanwijzing zij de schroef dicht gedraaid echter dit waren geen 2,5 slagen maar ruim 8 slagen. Ik kon daarna de auto ook niet starten, kreeg geen brandstof. Daarna de sproeier toch maar weer tterug gedraaid in de richting zoals deze stond en jawel de auto start gelijk. Weet iemand hoe dit in elkaar steekt bij deze motor. Of doe ik iets volkomen verkeerds.

    Alvast vriendelijk bedankt.

    Marco:)
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    De afstelling van iedere auto en motor is anders, datgene wat in de handleiding staat is alleen maar een indicatie. Als de DBX goed loopt wanneer hij op ruim 8 slagen staat moet je hem daar gewoon op laten staan (LSN). Qua HSN kan ik me goed voorstellen dat deze op ongeveer 2,5 slag moet staan.

    Toch blijft afstellen een truc die je moet leren. Lees de stickies nogmaals en ga daarna afstellen op gevoel, eerst de HSN zodat hij mooi naar zijn top optrekt, nog blijft roken en niet te heet wordt. Daarna de LSN zodat hij lekker soepel optrekt.

    Hoe? Kijk daarvoor even in de stickies, o.a.: het-afstellen-van-een-carburateur-van-een-model-race-auto
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. DBTS

    DBTS Guest

    Bedankt, de DBX loopt inderdaad mooi, rookt goed en wordt ongeveer 100 graden, gemeten op de gloeiplug. Ik zal de stickies lezen.

    Marco
     
  5. audiR8

    audiR8

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    3
    Goeienmiddag..

    aangezien ik net nieuw ben hier en niet weet of er nog ergens anders in dit topic dit probleem voorkomt.... heb ik een vraagje... ik heb een RC autotje gekocht 1:10 audi R8 van Reely maar nou krijg ik de afstellingen totaal niet goed... als ik hem op fabrieks instellingen zet loopt hij nauwlijks en als ik hem probeer af te stellen krijg ik hem niet beter dan dat als je half gas rijd hij wel redelijk rijd maar volgas wil gaan rijden slaat hij af...

    heeft iemand misschien een oplossing..
    Bij voorbaat dank
     
  6. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Is de auto al ingereden?
     
  7. audiR8

    audiR8

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    3
    ja de auto is wel ingereden volgens het boekje wat er bij zit... plusminus 45 minuten... bedankt voor je reactie ;)
     
  8. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Deze video gaat over een Savage, maar het principe is hetzelfde. Alles komt voorbij, tot en met afstellen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. audiR8

    audiR8

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    3
    hartstikke bedankt... ik ga strax meteen kijken of het werkt. en dan hoor je het nog wel in ieder geval bedankt voor de snelle reactie
     
  10. bergertje

    bergertje Guest

    heey ik heb een vraagje
    ik heb thuis een kyosho 7,5mp sport, waarbij het motortje de onderste ringen aan het verkleuren zijn van blauw naar roze,
    wat betekent dat?? is dit een verkeerde afstelling?
    groete
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is een bekend probleem, als alle andere indicatoren (rook, klank, prestaties en temperatuur) goed zitten is er niets aan de hand.
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat klinkt wel alsof de motor toch wat te heet wordt, advies is om toch de temperatuur in de gaten te houden en eventueel te kijken of je wat hulp kan krijgen van iemand met ervaring om af te stellen.

    Iets te heet hoeft overigens niet meteen een probleem te zijn.
     
  13. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Heb zelf ook ooit de kyosho gehad met dezelfde motor en deze was na 15 ltr versleten door een te arme afgestelling. Alleen was daar de koelkop niet verkleurd. Het kan dus zijn dat jou motor dus nog armer staat dan die van mij of de koelkoppen zijn totaal verschillend.
     
  14. bergertje

    bergertje Guest

    oke bedankt!
    hoe kan ik meten dat hij te warm word?
    zonder aparatuur enzovoorts?
    ik heb wel eens gehoord dat je hem met de hand 3 sec vast moet kunnen houden.

    mvg
     
  15. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Robin v Berkel

    Robin v Berkel

    Lid geworden:
    13 mrt 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    oss
    heb kleine probleempje


    mijn auto wil niet starten maar als ik carburateur beetje open doe dan start hij meteen en hij loopt vrij goed ik zit aan denken dat low speed needle front te dicht staat klopt dit als ik dezen probleem krijg ??

    ik vraag dit even voor dat ik aan iets verkeerd draai en nog verder van huis ben :p
     
  17. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Je moet je stationair schroef wat indraaien en niet je LSN.

    M.v.g. Mark
     
  18. bergertje

    bergertje Guest

    ik heb een vraagje

    hoeveel ik heb een kyosho 7,5 sports, met een standaart motortje
    hoeveel toeren maken die motortjes bij vol gas?
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    In belaste toestand zo'n 36.000 rpm
     
  20. Robin v Berkel

    Robin v Berkel

    Lid geworden:
    13 mrt 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    oss
    oke bedankt hij start nu 9 van 10 keer meteen :D

    nu nog beetje af stellen dat niet af slaat als ik gas geef
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina