Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zit een holle ruimte om dat deel met de gaten dus per kwart slag is niet noodzakelijk

Hoi,

Ik heb een probleem met het afstellen van mijn RC-auto (protos 4,6cc).

Het probleem is als volgt. Ik krijg de motor alleen aan het lopen als ik benzine de motor in blaas. Daarna start hij direct.
Na circa 20 seconden gelopen te hebben slaat die af en loopt de benzine weer terug. Ik heb alles terug gesteld naar basis instellingen, maar het het probleem blijft.
Stationaair loopt die constant, niet sneller / niet langzamer, maar bij opeens zakt het toerental snel in, slaat af, en alle methanol loopt terug.

WAT IS ER MIS? Is er iemand in de buurt van Heerlen iemand die mijn RC-auto kan afstellen?

Bedankt
Roel

Hmm, zit er wel een slangetje tussen je uitlaat en je tank, zo ja, goed vast of verstopt? Het klinkt alsof je tank geen druk krijgt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi

INDERDAAD je hebt gelijk,,,, de druknippel van de uitlaat was verstopt.. NU doet die het weer perfect.. (heeft mij 2 dagen gekost dit te ontdekken)

Groeten
Roel

Kijk, nu word er hier wel veel uitgelegd, alleen heb ik nog één vraagje. Mijn .15 motor op een HPI RS4, slaat op hol als je hem start. Hij maakt dan enorm veel toeren en slaat meteen af. Ik kan hem ook pas starten nadat ik hem gechoked. En volgens mij staan alle stelschroeven verkeerd, maar ik kan de fabrieksinstellingen ervoor niet vinden...

te hoge toeren? -> stationairschroef uitdraaien, als hij ingelopen is zou hij +-2 mm open moeten staan. hoge toern? -> te arm afgesteld, dus mengschroef uitdraaien. choken? -> misschien lage toeren schroef uitdraaien. Kortom, alles staat waarschijnlijk te ver ingedraaid. Draai alles een beetje trug, en luister naar je motortje! btw, dit staat echt allemaal in dit topic :rolleyes:

Iemand enig idee hoe ik het volgende probleem kan oplossen? Mijn aftershock verzoop steeds onderin nu heb ik de lsn wat verder dicht gedraaid maar elke keer als de motor nu van hoge toeren terug naar stationair gaat neemt eerst het toerental flink toe voordat deze weer afneemt. Betekend dit dat de lsn nog steeds te rijk staat of staat hij nu te arm?

Iemand enig idee hoe ik het volgende probleem kan oplossen? Mijn aftershock verzoop steeds onderin nu heb ik de lsn wat verder dicht gedraaid maar elke keer als de motor nu van hoge toeren terug naar stationair gaat neemt eerst het toerental flink toe voordat deze weer afneemt. Betekend dit dat de lsn nog steeds te rijk staat of staat hij nu te arm?

dan staat de lsn nét iets te arm

Wat een prachtige instructie en echt ideaal. Fijn om het zo duidelijk, transparant en stap voor stap te lezen. Vaak zit je in die boekjes te neuzen, fabrieksinstellingen te gebruiken en maar te draaien zonder echt 100% te beredeneren wat je nu doet. Dit stukje maakt het mogelijk de achtergrond te snappen en daarmee echt te leren hoe je een motor afstelt.

Mocht ik opbouwende kritiek mogen uiten dan is het muggenziften. Misschien dat je kan vermelden wat de typische temperaturen zijn al is dat misschien moeilijk vanwege het grote verschil tussen motoren. (?). Wat ik zeker zou aanraden is om er een brandstof stukje bij te voegen waar je vermeld welke verhoudingen je gebruikt bij inrijden en bij gebruik op langere termijn. Het zou leuk zijn hier ook weer terug te kunnen lezen wat minder en meer olie als effect heeft. Kanttekening hierbij natuurlijk dat in Nederland je waarschijnlijk kant en klaar koopt (denk ik?) maar in veel landen het zelf gemengd wordt vanwege niet beschikbaarheid van kant en klaar. Dan is het handig om te vemelden dat olie uit de uitlaat hoort in beperkte mate.. Dat is een punt dat je erg vaak ziet terugkomen in dit topic.

Zelf had ik een probleem dat hij bleef afslaan bij snel de-accelereren. Na wat tips hier op het forum gecontroleerd of bij de laatste milimeter opening in de carbrateur, de stelschroef eigenlik wel tegen de schuif aan stond. Niet dus! In servo neutraal stand drukte hij niet verder dan zeg maar 1 mm waardoor de stelschroef over dat laatste en belangrijkste stukje geen invloed had. Dus meer druk vanuit de gasstang terwijl de stelschroef helemaal uitgedraaid stond. Daarna via de stelschroef de opening op 1 mm gezet en vanuit daar gaan afstellen.

Nu valt hij dus strak tegen de stelschroef en 'veert' niet door en blijft dus netjes lopen.

Prachtig topic mensen..ware klasse

Laatst bewerkt:
Mocht ik opbouwende kritiek mogen uiten dan is het muggenziften. Misschien dat je kan vermelden wat de typische temperaturen zijn al is dat misschien moeilijk vanwege het grote verschil tussen motoren. (?). Wat ik zeker zou aanraden is om er een brandstof stukje bij te voegen waar je vermeld welke verhoudingen je gebruikt bij inrijden en bij gebruik op langere termijn. Het zou leuk zijn hier ook weer terug te kunnen lezen wat minder en meer olie als effect heeft. Kanttekening hierbij natuurlijk dat in Nederland je waarschijnlijk kant en klaar koopt (denk ik?) maar in veel landen het zelf gemengd wordt vanwege niet beschikbaarheid van kant en klaar. Dan is het handig om te vemelden dat olie uit de uitlaat hoort in beperkte mate.. Dat is een punt dat je erg vaak ziet terugkomen in dit topic.

Een typische temperatuur is inderdaad lastig , meestal wordt een temp van rond de 120 graden aangehouden. Er zijn echter motoren die bij lagere temperaturen het beste presteren en langste heel blijven maar ook motoren die bij veel hogere temperaturen pas "los" komen.

Ik heb zelf b.v. een motortje wat in de buurt van de 150 graden pas echt "los" komt.

Voor het inrijden wordt meestal gewoon de brandstof gebruikt waar je later ook mee gaat rijden , tijdens het inrijden volgens de WOT-methode krijgt de motor zoveel brandstof en daarmee smering dat een brandstof met extra olie niet nodig is.

Het percentage olie is wel een leuk punt ;) De meeste denken dat meer olie beter is .... Fout :!: de motoren van vandaag de dag hebben genoeg aan een percentage van rond de 10~14% , Tornado heeft in de gewone (kant&klaar) autobrandstoffen maar 9% olie bv. Meer olie kan een nadelig effect hebben op de viscositeit waardoor bv. afstelproblemen ontstaan ;)

Ook hebben motoren de neiging warmer te gaan lopen door een teveel aan olie , wat weer nadelig is voor de levensduur .....

Brandstof wordt in Nederland inderdaad door de meeste kant en klaar gekocht , zelf mengen loont hier bijna niet tenzij je heeeel veel rijd ;)

hallo dan, even een korte vraag... motor heeft na de laatste afstelling super gelopen. Nou wou ik deze week weer rijden en nu is dit het geval; hij loopt stationair hoog terwijl hij eerst mooi pruttelde en bij te veel gas haperd hij, wat uit eindelijk de motor doet afslaan. Kan het zo zijn dat hij net iets te veel lucht krijgt? Mvg Dennis

Hey mark, thnx... ik ga dat zo even proberen. Maar het is net als of hij vol gas valse lucht aan zuigt maar ik ga het proberen:D Mvg Dennis

Wat hier stond neem ik even terug, dacht dat ik het probleem had gevonden maar nee dus. Andere uitlaat pakking, andere afstellingen, niks wil lukken. Hij werd wel heel ietsjes beter nadat ik hem aardig wat rijker had gezet. Heeft iemand nog een oplossing want ik snap er helemaal niks meer van. Mvg Dennis

Laatst bewerkt:
ik probeer al een paar weken lang mijn tnx 5.2 af te stellen
maar het wil niet lukken

ik krijg hem wel aan maar wil niet in de hoge toeren komen en het boekje dat er bij zit daar wordt ik ook niet echt wijzer van

de benzin/lucht schroef moet 4 slagen open en de lsn front weet ik niet en daar loop ik nu mee te klote weet niet hoe hij ongeveer moet staan weet iemand dit misschien wel en wat is dat dan want dan heb ik tenminste een richt punt om van uit te gaan

het werd mij ook aangeraden om eens andere brandstof te gebruiken nu heb ik dat nu binnen alleen nog niet echt geprobeerd dat komt morgen heb het net wel even geprobeerd en dacht dat ik hem goed had maar na een paar meten rijden viel hij stil

help ik kom er niet meer uit

groetjes danny

ik probeer al een paar weken lang mijn tnx 5.2 af te stellen
maar het wil niet lukken

ik krijg hem wel aan maar wil niet in de hoge toeren komen en het boekje dat er bij zit daar wordt ik ook niet echt wijzer van

de benzin/lucht schroef moet 4 slagen open en de lsn front weet ik niet en daar loop ik nu mee te klote weet niet hoe hij ongeveer moet staan weet iemand dit misschien wel en wat is dat dan want dan heb ik tenminste een richt punt om van uit te gaan

het werd mij ook aangeraden om eens andere brandstof te gebruiken nu heb ik dat nu binnen alleen nog niet echt geprobeerd dat komt morgen heb het net wel even geprobeerd en dacht dat ik hem goed had maar na een paar meten rijden viel hij stil

help ik kom er niet meer uit

groetjes danny

ga gwoon een beetje experimenteren met je hoofdsproeier. Zo te horen, moet ie rijker. dIT probleem had ik ook. gwoon een tikkeltje rijker zetten, dan moet et probleem over zijn;-)

Afstellen van de carburateur

Ik had een vraag ik ben bezig met het afstellen van mijn motor alles staat hier uitermate duidelijk uitgelegd alleen welke stand moet het knopje op mijn afstandbediening staan van de nitro?

wie kan mij helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back