Het algemeen Felix topic

Alwin , de 120er weegt leeg 280 gram.

IK heb net met de fabriek gesproken , bij een grote bestelling in de zomer komen er een paar 150ers mee .
Dit gaat alleen met een grote bestelling omdat het met spedition verstuurt moet worden .

Mvg Johan

280 gram maar.. Wow.

Cool, dan wacht ik maar tot de zomer :) ik hoor het vanzelf een keer als ze binnen zijn!
evbragt, helaas heb ik niet de beschikking over EPP (en op het moment overigens ook niet over een betrouwbare snijbeugel en regelbare voeding)

Alwin , de 120er weegt leeg 280 gram.

IK heb net met de fabriek gesproken , bij een grote bestelling in de zomer komen er een paar 150ers mee .
Dit gaat alleen met een grote bestelling omdat het met spedition verstuurt moet worden .

Mvg Johan
Johan,

Wat noemen ze een "grote bestelling"?

--
Joost

blijft een hoop geklooi voor zo`n kistje .

als je er 1000 besteld heb je er straks nog 965 onder je bed liggen als het meezit :rolleyes:

kom nu eens met een echt leuk kistje op de proppen waar iedere gemiddelde vlieger brood in ziet .

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je je een beetje kwaad maakt kun je zo'n felix in twee uur in de lucht hebben. Drie als je het heel netjes wil doen. Wel jammer dat de grotere maten alweer snel richting toestellen als de easystar gaan qua prijs, door de compleetheid daarvan zullen weinig beginners de Fenix echt interessant vinden ben ik bang, het is toch meer een kist en klus voor een ervaren vlieger die er een les/relax kist bij wil.

Ik heb voor indoor al een Felix 60 gebouwd met een 40mm EDF van GWS, deze is origineel bedoeld als vrije vlucht zwevertje die vrijwel fool-proof is.

Foto0260.jpg

Zelfs met z'n 82 gram ,wat aanzienlijk zwaarder is dan de niet bestuurde versie, valt het mij op dat het nogsteeds heel goede vliegeigenschappen heeft en het toestel niet kapot te krijgen is.
Rede genoeg voor mij om het een maatje groter te doen.
Vandaar de Felix 100 RC!

Foto0292.jpg

Hij weegt met de 40 gram ballast in de neus slechts 145 gram, wat errug licht is voor een 100cm kist met profielvleugel.
Heb er al aardig wat lol aan beleefd om hem over te gooien in de woonkamer!

Mijn doelstelling is om hem onder de 200 gram te houden en hem voor maximaal €75 vliegklaar te hebben!

Ik vind ze overigens helemaal niet duur, kijk maar is op de website

Groeten, Ron

Je hebt wel een paar oude versies op de kop getikt .:D

Worden al een paar jaar niet meer gemaakt.

Van de vorm zijn alle gelijk , van 30 cm tot 150 cm en helemaal door gekleurt is het gekleurde EPP .

Met EDF zal hij ook niet meer goed zweven , is een boel weerstand .

Ik ga binnenkort eens een 45 cm Felix ombouwen voor indoor , motor en servo,s zijn binnen.

Mvg Johan

Als je je een beetje kwaad maakt kun je zo'n felix in twee uur in de lucht hebben. Drie als je het heel netjes wil doen. Wel jammer dat de grotere maten alweer snel richting toestellen als de easystar gaan qua prijs, door de compleetheid daarvan zullen weinig beginners de Fenix echt interessant vinden ben ik bang, het is toch meer een kist en klus voor een ervaren vlieger die er een les/relax kist bij wil.

ik zie 10000000x liever een omgebouwde felix dan een arf easystar .

iemand die zoiets doet is de arf ontgroeid en begint terug te grijpen naar de basis waar de techniek van modelbouw begint en kennis zit ,zelf bouwen namelijk .geeft ook velen malen meer voldoening .
als je prijstechnisch gaat kijken kun je niet bouwen voor de prijs van arf
,maar of je dan blij bent met een toestel welke niet echt degelijk verlijmd is en zo goedkoop mogelijk gebouwd .
iemand die vrije vlucht ombouwd of helemaal zelf bouwt is veel meer betrokken bij de modelbouw/sport

Mee eens Serge maar ik had het dan ook niet over ervaren bouwers (hoewel ik de EZ nog steeds een leuk toestel vind trekt de 1.20 Fenix me zeker ook) maar juist over beginners voor wie de grote maten Fenix goed te betalen is maar het probleem van zelf afbouwen rijst. Een EZ voorzien van de passende electronica kan zelfs een veertienjarige, op de juiste manier een Fenix ombouwen naar RC is een heel ander verhaal. En JUIST voor die beginners is de Fenix zo'n interessant toestel door de hoge breeksterkte en het lage gewicht!

De 120 weegt 280 gram en hierboven lees ik dat de 100 maar 145 gram weegt, dat is nogal een aanzienlijk gewichtsverschil voor zo weinig extra spanwijdte. Is daar een goed everklaring voor Johan, anders is de 100 toch misschien interessanter voor me..
Wat zou het gewicht van de 150 leeg zijn trouwens?

Spanweidte zegt niet alles, het gaat meer om vleugeloppervlakte. Ik denk dat het niets uit maakt of je de 100 of de 120 hebt, je zal dan wel een iets zwaardere setup moeten hebben. Het voordeel van de 100 is dat indoorvliegen waarschijnlijk beter mogelijk is, maar outdoor zal je met de 120 beter uit de voeten kunnen.
Maar over 14-jarigen, op mijn 13e heb ik m'n eerste balsa trainer gebouwd. Maar de Fenix is voor mij superieur aan de EZ. Neemt niet weg dat dat nog een super ding is.

ik denk dat indoor met een 80 zeker mogelijk is! ik heb vandaag met m'n felixje gevlogen voor het eerst. niet te geloven wat simpel:) het zwaartepunt ligt wel erg ver naar achteren, maar hij vliegt net zo kalm.

stijn

Het gaat om het idee he Johan, het edf'je kostte mij €4 toch een leuk kistje aan.

Zo bekeken kan je natuurlijk alles uitproberen. :D

Heb al een gezien met een propellermotor op de vleugel en een met X-twin motoren aan de vleugel.

Ik denk dat het niets uit maakt of je de 100 of de 120 hebt, je zal dan wel een iets zwaardere setup moeten hebben. Het voordeel van de 100 is dat indoorvliegen waarschijnlijk beter mogelijk is, maar outdoor zal je met de 120 beter uit de voeten kunnen.

De felix 80 is wel de grootste die nog lekker in de hal zou vliegen met een lichte setup.

De 100er moet je te snel vliegen in de hal , je hebt geen wind die voor extra lift zorgt.

En de 120er met rolroeren en een stevige motor is een aanrader.
Mijn blauwe met een Axi 2217/20 en klapprop op 3S2100 is in 20 sec op 200 m dan motor uit en dan kan je met iets aan termik uren vliegen.
En je kan hem ook effe lekker over het veld jagen in 20 cm hoogte .;)

En voor de mensen die echt geen model in elkaar krijgen maak ik ze desnoods vliegklaar .:D

Gewichten Fenixen:

Fenix 30 ... 6 g
Fenix 45 ... 18 g
Fenix 60 ... 40 g
Fenix 80 ... 90 g
Fenix 100 ... 160 g
Fenix 120 ... 280 g
Fenix 150 ... 450 g

Mvg Johan

Dus... Johan: voor indoor is de 80 de beste keuze?
En wat voor setup dan?
Shockiestyle, dus 10-20 grams motor, 5 gr servo's en 300 mah 2S lipo, of nog een stuk lichter?

Wat is het vleugeloppervlak van die 80 eigenlijk en wat weegt ie leeg zonder de ballast in de neus?

De 45-60 en 80er zijn voor indoor geschikt .

Shockflyer setup is goed. ;)

De Fenix 80 heeft een vleugel oppervlakte van 10,15 dm² en weegt zonder gewichtje in de neus 80 gr.

Mvg Johan

Back