Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Ik denk dat je juist ietsje meer vermogen gaat krijgen en gelijke rijtijd minstens, waarschijnlijk beter!

Mijn motor was een 22t, maar wel met sterke neodymium magneten welke voor veel meer koppel zorgen.

Deze sport tuned is een verbeterde versie van de standaard Tamiya 540 motor. Deze zorgde voor merkbaar betere prestaties in old school/vintage Tamiya wagens.

Ik ben erg benieuwd of je de wielen kunt laten remmen bij je wagen. De Arrma esc. heeft een prima remfunctie voor brushed motoren, echter mijn 15t wilde niet eens remmen op los zand.
 
Ik denk dat hij veel te kleine magneten heeft. Die ventilator neemt al heel wat ruimte in. De 540 mabuchi van Tamiya heeft al langere magneten = meer koppel.

Tevens is de vorm van de borstel mij een raadsel! Ik kan er met mijn apparatuur geen foto van maken. En de can openen is destructief. Maar toen de mijne opgebrand was kon ik de nog hele zien. Die had de vorm van een U, waarbij de twee punten op de collector rusten. In mijn beleving moet een zo groot mogelijk oppervlak juist de collector raken om zoveel mogelijk stroomsterkte mogelijk te maken.
 
Hoe smeer je de (glij)lagers van een niet demontabele motor eigenlijk?

Meestal kun je glijlagers nog zien aan de buitenkant, want daar komt het asje door.
Smeren doe ik door daar een drupje olie op te doen, en dan het asje wat te draaien, zodat de olie tussen het lager en de as gaat.
 
Meestal kun je glijlagers nog zien aan de buitenkant, want daar komt het asje door.
Smeren doe ik door daar een drupje olie op te doen, en dan het asje wat te draaien, zodat de olie tussen het lager en de as gaat.
Bedankt, ik kende alleen lagervet en ging ervan uit dat dit te dik zou zijn om van buitenaf aan te brengen.
 
Vandaag mijn 2 3000 mAh accu's (7,2V LRP) en lader (Carson 2A) binnengekregen en net het eerste accuutje leeggereden. De daadwerkelijke capaciteit lijkt ongeveer het dubbele te zijn van de inbegrepen 2000 mAh accu. Als dit nog iets verbeterd met de Tamiya Sport Tuned motor dan ben ik dik tevreden.
 
Sowieso moeten nieuwe accu's nog tot hun maximale capaciteit komen, dus zowel de 2000 als de 3000mAh zouden nog beter moeten worden.

Een 2A lader is prima voor nimh omdat die in de regel slechts met 1C (2000mAh -> 2A laadstroom maximaal, 3000mAh -> 3A) geladen mogen worden.

Wat voor lader is het?

Naast de motor moet ook de gehele wagen als de aandrijving soepel lopen. Dit test je door het motortandwiel te verwijderen en de wagen met de hand voor te duwen. Alles moet soepel draaien.

Ben benieuwd wat die sport tuned gaat doen ;)

Ben nu zelf mijn zoon's MEGA Mojave aan het overzetten naar een Fury BLX roller, splinternieuw!
 
Sowieso moeten nieuwe accu's nog tot hun maximale capaciteit komen, dus zowel de 2000 als de 3000mAh zouden nog beter moeten worden.

Een 2A lader is prima voor nimh omdat die in de regel slechts met 1C (2000mAh -> 2A laadstroom maximaal, 3000mAh -> 3A) geladen mogen worden.

Wat voor lader is het?

Carson 500605016. Volgens de handleiding te gebruiken vanaf 2500mAh maar ik zal de 2000mAh accu er ook wel mee laden.
 
Simpele deltapeak lader voor nimh, dus de accu's zijn hiermee goed vol te krijgen ;)

Geen idee waarom ze het hebben over minimaal 2500mAh.

Kan met het deltapiek bereik te maken hebben. Is gevoeliger als dat van nicads destijds.

Vooralsnog zou ik me geen zorgen maken. De laadtijd is ongeveer 1,4-1,6x de laadstroom per uur.
Dus voor 2000mAh zou het 1,4-1,6uur moeten duren alvorens hij afslaat.
 
Zeker!
Die hebben nl. of geen automatische afslag, of gebaseerd op een timer. Dus er wordt door de lader niet actief gekeken of de accu vol raakt of niet.

Een deltapeak doet dat wel. Die kijkt aan de hand van het spanningsverloop tijdens het laden of de accu bijna vol is of niet.

Ik zou die 2000mAh eens proberen, wel in de gaten houden aan de hand van de te verwachten laadtijd.
 
Ik zou die 2000mAh eens proberen, wel in de gaten houden aan de hand van de te verwachten laadtijd.

De lader slaat bij deze accu binnen een uur af en de bruikbare capaciteit lijkt langer te zijn dan met de meegeleverde lader bij de voorgeschreven laadduur.

Vandaag met mijn oudste zoon (6) het bos in geweest met de Mega Raider en er veel plezier aan beleefd. Ik ben door een paar plassen geweest die dieper bleken te zijn dan ik dacht maar de auto gaf geen krimp.

Aan het eind begon de auto wat bijgeluiden te maken en bij nadere inspectie bleken de steekassen redelijk uitgewoond te zijn. Vooral de linker:



Doe ik mezelf te kort als ik dit als "gewone" slijtage beschouw na een stuk of 15 acculadingen? De uitgaande assen van het differentieel en de dogbones zien er nog wel goed uit.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het pinion/spur deksel te verwijderen. De pinion leek iets te strak te zitten al kreeg ik er wel een papiertje doorheen gedraaid. Ik heb de schroeven los gedraaid, er een papiertje tussen gedaan en ze weer vastgedraaid terwijl ik de pinion tegen de spur aan duwde en het draait nu soepeler al lijkt het voor mijn (onervaren) oog wat te ruim:
 
Hier een foto van mijn MEGA Mojave wheels cups, waarmee minstens 15 6000mAh 2S accu's zijn leeg gereden met een 3520kV 4-polige brushless motor erin. In principe zijn alle onderdelen gelijk aan die van jou, ook de wheel cups. Echter mijn vermoeden is met de nieuwe 2015 modellen dat deze van een minder hard staal zijn gemaakt.

wp_20150730_20_37_51_pro-jpg.179233


Je ziet slijtage, maar lang niet zo veel als bij jou auto.
Voor de volledigheid: we racen altijd op stoffige zandgrond en klei. En ook is deze auto meerdere malen kopje onder gegaan in onder andere vreselijke klei :p

Dat truukje van een stuk papier tussen de pinion en spur werkt heel goed. Het moet ook wel soepel lopen, maar dit lijkt me inderdaad teveel afstand. Gewoon opnieuw proberen. En druk de motor richting spur als je de bouten vast draait!
 

Bijlagen

  • WP_20150730_20_37_51_Pro.jpg
    WP_20150730_20_37_51_Pro.jpg
    516,5 KB · Weergaven: 566
De steekassen/cups zijn item 310400 maar deze lijkt ook inbegrepen te zijn bij AR310005 waar dogbones bij zitten (lengte niet gespecificeerd) maar ook goedkoper is.

Zou deze set ook geschikt zijn? (al zijn het maar de steekassen).

Ik vermoed dat deze bij een ouder type Raider horen. Ik kon ze op deze lijst vinden:
http://www.planet-rc.ch/images/pdf/Matchlist_Ersatzteile_ARRMA.pdf

Hier kom ik de losse onderdeelnummers uit mijn handleiding niet in tegen. Is er een verandering in het ontwerp geweest?

In de handleiding van de 2013 Raider (op de website van Arrma) staan dezelfde onderdelen genoemd als in de mijne.

Aanvulling:
Ik denk dat ik het verschil gevonden heb:
Bij de AR310005 zit een rubber buisje als stop voor de dogbone, bij het huidige ontwerp is dit een O-ring.

Ik heb de vraag betreffende uitwisselbaarheid naar een winkel gestuurd die ze allebei aanbiedt (en ook Fastrax dempers heeft om de bestelling compleet te maken ;))
 
Laatst bewerkt:
Helaas kan ik dat nu niet uitzoeken voor je (even geen PC bij de hand)

Voor mijn modellen heb ik 2x een setje drivecups besteld en inmiddels in bezit. Hier zitten gewoon o-ringen in.

Hou ons op de hoogte over die Fastrax shocks. Ik wacht al vier maanden op de front shocks (75mm).
 
Bedankt voor de tip! Echter mij al bekend. Sterker nog: ze hebben exact dezelfde shocks als Fastrax, maar dan in zwart afgewerkt. Helaas volgens mijn leverancier ook niet leverbaar :(

Het probleem is dat praktisch geen enkele leverancier de steekmaat van de shocks in ruste opgeeft. Zo is het heel moeilijk zoeken.

Het probleem is dat de voorste wielophanging van 1/10 Arrma 2wd voor een buggy is ontworpen, met dito korte (78mm) steekmaat voor de shocks. Alle 1/10 modellen hebben dezelfde shocks.
 
Inmiddels heb ik al 10 accu packs leeggereden met de Kraton en moet zeggen dat ik er nog steeds echt tevreden over ben. Ik rij alleen 6s en heb nog steeds niks gesloopt! Gisteren heb ik de speedpinion geintstalleerd. Ik ben benieuwd of dat veel verschil uit gaat maken in de snelheid.
 
Goed om te horen! Na alle esc. en servo problemen op het www.arrmaforum.com ook niets anders dan positieve verhalen over deze wagen.

Hou wel de temperatuur van de motor en esc. in de gaten. En in principe alleen bedoelt voor op vlak terrein.

Met mijn Mojave is ook met een 17t en 3S 100km/u mogelijk. Waar ga ik dat rijden?
Pas toen ik de banden en shocks had geüpgraded was volgas op 2S rijden op verhard eindelijk goed mogelijk. De shocks van de Kraton zijn al van aluminium en hebben volgens mij membranen. Zijn al goed dus. 1/8 scale road tires zijn ook goed verkrijgbaar.
 
Bedankt voor de tip! Echter mij al bekend. Sterker nog: ze hebben exact dezelfde shocks als Fastrax, maar dan in zwart afgewerkt. Helaas volgens mijn leverancier ook niet leverbaar :(

Het probleem is dat praktisch geen enkele leverancier de steekmaat van de shocks in ruste opgeeft. Zo is het heel moeilijk zoeken.

Het probleem is dat de voorste wielophanging van 1/10 Arrma 2wd voor een buggy is ontworpen, met dito korte (78mm) steekmaat voor de shocks. Alle 1/10 modellen hebben dezelfde shocks.
Hangen er 2 in Hollandscheveld [emoji6]
Absima heeft ook goeien zijn 77mm ABS2330003
 
Back
Top