Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

esc en servo ontvangen en het zit weer in de Arrma Typhon.
Nu bij het testen blijkt ook de arx100 de geest gegeven te hebben.
Ik heb geen Throttle sluit ik de Throttle aan op de steering van de arx100 en draai aan het steering wheel gaan de wielen wel draaien.
Dus heb ik Pro models in Belgie een mail gestuurd .
Vandaag de arx100 in de rustler vlx gezet en daar werkt de Throttle ook niet dus...... weer wachten jammer genoeg.
 
De Bullet is ook niet echt een top auto, maar die zou ik zeker niet op 6S rijden?!

Is toch geen top auto dus.. oké! Wij hadden gelezen dat het geen slecht dingetje was! Maar hij rijd op 3S, ik zelf rij op 6S.
Enig idee wat een wat beter 1/10 autootje is rond deze prijsklasse?

Op www.arrmaforum.com kun je hier meer over lezen, evenals op Ultimate RC forums.
Ik heb zeker verhalen gelezen dat de diffs aan snot gaan. 6S is zoveel power, ongelofelijk dat het überhaupt heel blijft!

Ik rij nu een maandje ongeveer 2-3 keer per week op 6S met een mamba monster systeem.
Ik rij voornamelijk off road op een baantje en het gaat tot nu toe echt goed! (klop klop)
Ik moet je wel zeggen dat ik echt rekening houd met vol gas (kan niet eens) en hard remmen en goed neerkomen zonder dat de wielen te hard draaien enz.

Ben er echt tevreden over!

Ondertussen wat gelezen inderdaad, en het valt me op dat het vooral de rol pins zijn die het begeven. Vind ik op zich niet vervelend nieuws. Deze kan je upgraden naar dikkere icm groter boren.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook gelezen over scheurende diff housings en tandwielen stuk. Echter met dit soort internet meldingen is het altijd lastig in te schatten hoe het gekomen is. Sommigen doen dingen met die auto's zoals van huisdaken afspringen. Dat het dan stuk gaat vind ik niet vreemd. Kortom, is het een echt Arrma probleem zoals bij de 1/10 differentiëlen destijds, of is het user error?
 
Het is een beetje een hit and mis, sommige mensen hebben er heel veel plezier mee, en sommige mensen breken allerlei dingen.
Maar dat kan, net als met de diffs van ARRMA ook aan de bestuurders liggen.

Het enigste wat ik wel vind is dat de stock motor combo te licht is voor de auto.

Is toch geen top auto dus.. oké! Wij hadden gelezen dat het geen slecht dingetje was! Maar hij rijd op 3S, ik zelf rij op 6S.
Enig idee wat een wat beter 1/10 autootje is rond deze prijsklasse?
 
Ik heb nu een paar dingen besteld voor mijn arrma fury waaronder ook een tandwiel nu wil ik die oude er afhalen alleen zit die heel stevig vast iemand iemand ervaring mee die mij kan helpen ?? En hoeveel cellige baterij kan erin

Alvast bedankt
Gr bernhard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een goede Torx t6 draai je hem makkelijker los dan met een 1.5mm imbus. Dat zou je moeten zoeken op de specs van je motorset.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Typhon loopt weer als een zonnetje.
Vervangen zijn de Regelaar,servo,en de ontvanger.
Het heeft even geduurd maar het is verder prima opgelost door Pro Models Belgie.
 
Ik heb de verleiding niet kunnen weerstaan, en ik heb vandaag een Arrma Typhon aangeschaft. Ik heb er nog niet meer gereden, maar man wat ziet dat ding er degelijk uit! Ik kijk er dan ook erg naar uit om m zsm uit te proberen. Ik wil m ook (met name) op 6s gaan rijden. Ik heb alvast een extra fan op de motor gezet, heeft iemand nog andere tips?

Over de elektronica issues. De shop waar ik de Typhon gekocht heb, gaf aan dat er inderdaad issues (kunnen) zijn met de servo/esc. En mocht dit voorkomen, dan wordt het ook gelijk netjes geregeld. Wat ze zelf doen is er in ieder geval een bec tussen plaatsen, mocht het probleem zich voordoen. Ook gaven ze aan dat ze nog geen Typhon terug hadden gehad met dit issue, maar met name de Kraton.

Verder las ik in de manual dat de lipo cut off is ingesteld op 3,2V. Weet iemand of dit ook nog aan te passen is? Op mijn traxxas auto's staat de lipo cut off op 3,4V. Een lipo is niet goedkoop natuurlijk, dus ik probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Maar ik heb heel veel zin om met de Typhon aan de slag te gaan! Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
 
Lipo cut-off gebeurd onder last, en dan is het voltage altijd iets lager. Vandaar dat zo'n lipo alarm stopt met piepen als je stopt met rijden. De spanning wordt dan weer hoger over de lipo cellen.

Toch is 3,0V erg laag. Ik heb de voorkeur zelfs voor 3,4V. Helaas bij de RTR regelaars zelden in te stellen.
 
Ik heb een paar dagen terug een Arrma Mega Raider gekocht en de eerste indrukken zijn zeer positief. Vooral op gravel en zand heb ik er veel schik mee.

Meer vermogen heb ik voorlopig niet nodig dus de borstelmotor voldoet prima. Alleen de rijtijd op de meegeleverde 2000mAh accu is een tikkeltje kort. Er zijn nu twee 3000mAh packs onderweg (Haertle.de heeft nu een goede aanbieding).

Zou een andere motor met meer windingen (bijvoorbeeld 21 ipv 15) een groot verschil in rijtijd kunnen maken? Een beetje topvermogen inleveren is niet zo'n probleem voor mij als het maar wel een beetje koppel heeft.
 
Helaas is de 15t motor niet opgewassen tegen accupakketten met veel meer capaciteit. De borstels zijn zwak en Branden snel op.

Op een 2S lipo pack van 6000mAh reed mijn Mojave mega met gemak 30-45minuten.

Brushless motoren betekenen in vele beginnersoren als veel meer vermogen! Dat is natuurlijk ook zo, echter er zijn ook voordelige combinaties te koop (je moet motor en regelaar vervangen voor brushless) met twee polige motoren van 2800-3000kV die iets meer topsnelheid zullen geven, maar vanwege de enorm betere efficiëntie zul je op een 2S 6000mAh pack meer dan een uur kunnen rijden.
Daarnaast trekt hij sneller op, remt beter, absoluut de upgrade waard.
O.a. Carsson heeft dergelijke sets.

Wil je echt budget een borstelmotor kopen die beter presteert? Ga dan voor een 20-22t motor met langere can (550), neodymium magneten en vervangbare, uitwendige borstels. Kijk voor of-road buggy.

Echter een borsteloze combo kost maar enkele tientjes meer maar geeft zoveel meer plezier.

En ook die werken prima op 6&7 cellen nimh cellen. Die zijn er ook in 4500mAh versies welke de rijtijd al naar 25 minuten verlengen met de 15t.

Er is een zeer actief forum voor Arrma met veel info over dit soort vragen: www.arrmaforum.com
 
Helaas is de 15t motor niet opgewassen tegen accupakketten met veel meer capaciteit. De borstels zijn zwak en Branden snel op.

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp niet hoe de hogere accucapaciteit een probleem is voor de motor (bij 6 cellen nimh). Deze verlengt alleen de rijtijd en ik heb niet de indruk dat de motor buitensporig heet wordt. De 370 motor in mijn Maverick Ion wordt veel sneller heet.

Ik zal eerst eens kijken hoe lang de 15T het uithoudt. Ik denk dat ik niet extreem zwaar ben voor het materiaal.
 
Simpel: meer accu capaciteit = langer rijden = borstel temperatuur wordt hoger = kortere levensduur!

Ik heb hier zo'n motor nog liggen, en de borstel heeft een afwijkende vorm. Snap niet waarom dat zo gedaan is. Zelfs een Mabuchi 540 motor 27t heeft betere borstels.

Zelf destijds de motor vervangen voor een 21 jaar oude (!) kyosho 360 22t Monster motor. Liep harder, snellere acceleratie, remmen werkte eindelijk goed en even lange rijtijd.
Op 2S 6000mAh dus 30-45minuten.

Lipo geeft meer problemen bij deze motor vanwege veel hogere stroomafgifte in vergelijk met zelfs een 7 cell nimh pakket.
 
Er zijn al een betere lader en 2 3000mah nimh packs besteld dus ik hou het even bij nimh.

Als het om techniek gaat ben ik vrij conservatief van aard. Ik zie dat ik bij Hobbyking voor een tientje of 5 een brushless setje kan bestellen maar mijn onderbuikgevoel (terecht of onterecht) zegt me dat dit het begin is van een hoop extra uitgaven en frustraties en ik ben meer een rijder dan een sleutelaar (ben niet te beroerd te sleutelen maar moet een balans vinden met mijn andere bezigheden). Als het voornaamste betrouwbaarheidsprobleem van borstelmotoren de motor zelf is, dan steek ik er wel af en toe een nieuw blokje in. (er zijn er genoeg om te proberen ;)).

Wat snelheid betreft ben ik snel tevreden en zo wordt het mechaniek ook wat minder zwaar belast. Ik kan prima leven met de performance van een buggy uit de jaren 80 maar ben wel blij met de geneugten van een ESC zoals nu vanzelfsprekend is.
 
Wat betreft het HobbyKing verhaal...ik ben je al voor gegaan ;)

http://arrmaforum.com/threads/my-mojaves-blx-and-mega-modified.27/

De reden waarom hij stuk is gegaan is mij inmiddels duidelijk: de Savox servo trekt teveel vermogen waardoor de interne BEC stuk gaat.

Verder zit er nog een groot nadeel aan de 80A HK esc.: de lipo cut-off is te laag en niet te veranderen. Op nimh geen enkel probleem, op lipo moet je er voor een paar euro een lipo alarm buzzer bijkopen. Dan is het prima!

Voor de Savox ga ik een high voltage circuit maken. Indien je de standaard Arrma servo gebruikt hoef je je geen zorgen te maken.

De 80A/3000kV combo is ook prima, en zal je überhaupt al meer runtime geven. Vergeet niet de Programming box bij te bestellen. Zonder kun je nl. niks veranderen.
 
Bedankt voor de tips.

Heb net een accuutje leeg gedrift op een vochtig basketbal veld. Die bandjes doen erg weinig op nat asfalt maar dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. Onder deze omstandigheden werd het blokje niet meer dan lauw.
 
Het is ook niet de motor die te heet wordt, maar primair de twee borstels.
Helaas heb ik geen macro camera, anders had ik ze weleens gefotografeerd.

wp_20141109_14_52_15_pro-jpg.178604


Hier een foto van mijn motor die helemaal niet warm werd, het poeder is een van de borstels. Compleet weg!
Dit na 10 minuten off-road (circuit) op 2S 6000mAh.
 

Bijlagen

  • WP_20141109_14_52_15_Pro.jpg
    WP_20141109_14_52_15_Pro.jpg
    372,5 KB · Weergaven: 886
Back
Top