Het brommer topic.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door pip, 16 apr 2009.

  1. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam

    Sja, maarja dat is ook met motoren enzo die kunnen ook makelijk 360 rijden.. Maar vanwege de borden langs de weg is der ook maar een max. snelheid.

    Dat wij op de rollerbank worden gepakt met 90km/h wil dan toch ook neit zeggen dat we dat overal rijden. maar 60 km/h zou denk wel een hele mooie snelheid zijn voor scooters MET helm.
     
  2. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Eerste ervaring was met een Berini,

    Toen kreeg ik de puch van mn broer.

    Daarna een onbekend merk scooter, vervolgens een Yamaha DT. toen een Aerox, Tomos, Tomos.

    Nu heb ik nog ergens bij een vriend een speedfight 1 staan, maar daar wil ik vanaf. Ik wil geen brommers meer.

    hoewel de aerox een plaatje was

    [​IMG]
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft onderbouwing:

    Een brommer is feitelijk een niet bestaand iets. Het zijn allemaal motorfietsen, dat wil zeggen, een fiets met een motor erop, als het ware.

    Het woord brommer is zuiver een juridische aangelegenheid die met de verzekering te maken heeft.

    Als het boven de 49,5cc of een bepaalde hoeveelheid kW uitkomt, is het simpelweg geen brommer meer. Punt. Dat is de feitelijke, onderbouwde waarheid.

    Geloof je mij niet? Ga maar eens met een fiets die ik als 'niet-brommer' bestempel naar het politiebureau, en vraag hun wat het is..

    en nee, ik scherm niet met wetten en regels, het was gewoon sarcastisch bedoeld. Vooralsnog moet de 1e brommer in dit topic nog gepost worden.

    Wat betreft leeftijd.. boven de 30 ga je je waarschijnlijk pas beseffen hoe gevaarlijk sommige dingen zijn. Dat wil niet zeggen dat ik het afkeur, van mij mag je sleutelen zoveel je wilt, is leuk om te doen en leerzaam, niets mis mee. Maar niet komen klagen als je jezelf er invalide mee rijdt, of je frame zo krom als een banaan geworden is!

    Ik vind de wetgeving op dat vlak in NL veel te slap. Schaf het hele onderscheid snorfiets/bromfiets/motorfiets af, zet overal een normaal kenteken op en de verplichting tot verzekering. Sta het toe vanaf 16 jaar, zoveel CC als je zelf wilt. Uiteraard wel een rijbewijs verplicht.

    De verzekeringen zullen dan zelf wel de premies zo maken dat het niet interessant meer is om nog met belachelijke dingen rond te gaan rijden en daarnaast is het ook gewoon een deel eigen risico.

    Toen ik 'de leeftijd' ervoor had, had ik niet structureel een brommer, ging op de fiets naar school.. maar om mee te klooien hadden we (buurjongen en ik) samen wel een oude Kreidler met 4 versnellingen, geinig ding. Was ook levensgevaarlijk, dus ik ben eveneens geen heilige ;)
     
  4. Rockboy_Pascal

    Rockboy_Pascal

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Kaatsheuvel
    Ik denk dat de topicstarter bedoeld dat wat voorheen een bromfiets was er een foto van maakt en hier post:p.

    Ik heb een yamaha neos. Vario ringen zijn eruit en verder alles standaard. Loopt 60-65, met wind mee 70km/u. Harder hoef ik niet, want anders zit ik er elke dag aan te sleutelen, en zo zie ik me niet graag zitten:p.

    Maarr, weet iemand een leuk audio setje voor in je scooter van rond de €40 wat goed geluid kan geven?

    gr pascal
     
  5. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ik vraag me altijd af waarom je naar muziek wil luisteren tijdens het scooterrijden? Mijne maakt 10.000 rpm. en dan hoor ik vrij weinig van de muziek denk ik. De meeste vinden een 2takt scooter al geen mooi geluid maken, dan komt er ook nog is veel muziek uit met 2takt geluid. Daarnaast is het zonde van de ruimte in je buddy.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Goede audio voor 40 euro? Bedoel je 'goed' of vooral 'hard'? :p
     
  7. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    mijn mening:

    Audio in een scooter is diep en diep triest, hoewel ik het ook had toen ik 16 was.
     
  8. Rockboy_Pascal

    Rockboy_Pascal

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Kaatsheuvel
    Het is natuurlijk niet tijdens het rijden!!! Ik ga vaak voetballen, en een lkkr muziekje erbij is leuk. Het geluid hoeft niet extreem hard te gaan. Vergelijkbaar met 2.1 audio boxen voor je computer van €30.

    @glaerox
    hoezo is het diep triest dan?
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat glearox voornamelijk doelt op hangjongeren die herrie staan te maken met hun scooters op hangplekken..
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    Ik heb zelf hier op gereden. *wordt tevens in spanje verkocht als 125cc variant met alleen een andere cilinder en uitlaat en carbarateur.*.

    Deze liep ca 90 - 95 km per uur op de GPS *rechtop dus niet plat op de tank*.

    Deze brommer (motorfiets) is ook gemaakt voor die snelheden dus niet zoals een puchje. Er ligt een dik deltabox frame in. En de schijfremmen bijten flink.

    Verder ligt er een 16/140/?? band achter en een 16/90/?? voor.

    Dit is een heel andere categorie dan de meeste scootertjes die rond rijden..

    Ik heb ten alle tijden een compleet motorpak aan gehad voor de veiligheid.

    Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt dat 110 op een puch niet mogelijk is. Niet alleen het frame gaat je parten spelen maar ook het rijwiel gedeelte ketting. aerodynamica.

    Vanaf 65km per uur ga je echt merken wat wind met een brommer doet. steek je hand maar is uit bij die snelheid..
     
  11. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Idd Hezik,

    Begrijp me niet verkeerd hoor Rockboy-Pascal. Maar dat beeld had ik inderdaad voor ogen. Hier rijdt zo veel van dat spul met krakende herrie uit de scooters rond, asociaal gewoon. Zeld had ik het 7 jaar geleden ook en dan op het strand met de scooter er bij en een herrie uit die buddy, toen harstikke mooi.

    Nu lig ik op het strand en denk ik wanneer er dan zon scooterherrieknul naast me staat..."zucht"....

    Een beetje muziek er bij op zijn tijd is dan wel weer leuk, ik had zelf altijd mp3 speler in 1 oor op. Ook zou ik in de auto niet zonder meer willen.
     
  12. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Mijn vroegere en actuele brommertje(s):
    - 1971: Een nieuwe onbegrensde 50cc Yamaha FS1 (gestolen na een paar weken)
    - 1971: Een nieuwe onbegrensde 50cc Suzuki AC50 (wegens 3-4 maand wachttijd voor een nieuwe FS1!)

    Onbegrensd wil zeggen dat op het conformiteitscertificaat de brommer als een motorfiets aangeduid stond (dus 50cc, geen 49.9cc), en dit rijdend met een brommerverzekering!

    - 1974: Een tweedehandse 1971 Honda CD175Twin
    - 1976: Een tweedehandse 1973 Honda CB750Four (jaartje mee rondgetoerd)

    20 jaar pauze als motorrijder.

    - 1996: Een tweedehandse 1981 Honda CB650Four (aangekocht voor 250€!)
    - 1998: Een tweedehandse ingevoerde Amerikaanse 1993 Suzuki Intruder 1400 (1360cc reëel) met open uitlaten en 180 achterband
    - 2001: Een nieuwe 2001 Harley Davidson Softail Heritage Classic 1450cc met carburator (basisprijs 21.000€ zonder opties, cash betaald)

    De HD heeft ondertussen een paar opties/aanpassingen ondergaan (voornamelijk mechanisch):
    - Stage 1 Screaming Eagle open luchtfilter
    - Stage 1 Screaming Eagle uitlaten (lees héél open)
    - 150 wide tire kit achteraan
    - Een paar open dragpipe uitlaten voor als ik er zin in heb ;)
    - Mikuni HSR42 High Performance carb i.p.v. de originele Keihin CV40

    Al met al ben ik van de originele kleine 60PK naar een dikke 80PK geëvolueerd, met een uitstekende response op het gashendel.
    200PK autootjes hebben het moeilijk om bij te blijven bij het optrekken, en dat voor een 370kg zware 'logge' Harley...

    De Intruder 1400:
    [​IMG]

    De Softail Heritage Classic:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Graag had ik er nog een 1550, 1650 of 1800cc 'big bore' kit op gehad maar gezien de kostprijs zal dat nog niet zo snel gebeuren...
     
  13. hezik

    hezik Guest

    leuke brommer hoor :)
     
  14. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik wil nog even aan Hezik zijn betoog toevoegen dat jongens van nu, op een enkeling na, helemaal niet meer kunnen opvoeren of tunnen zodat tegenwoordig moet heten. Alles is kant en klaar te koop en je hoeft het er alleen maar op te sleutelen. En dat lukt al snel. (alhoewel...) Hierdoor hebben ze geen flauw benul waar ze mee bezig zijn.

    Vroeger (hoor, opa spreekt), mijn generatie en ouder dus, was dat er niet. En als het er was dan konden we het niet betalen omdat de jeugd van toen niet zo riant in het geld zat als de jeugd van nu. Dus op school, de lts in mijn geval (allemachtig, die bestaat ook al niet meer, ik wordt oud) was het zelf sleutelen aan een 49cc blok.

    Om dat te kunnen moesten we in de bibliotheek van de school door ladingen technische boeken worstelen. Inderdaad, internet was er ook nog niet, dat was toen nog topgeheim van het leger. In deze boeken werden we met de neus op de feiten gedrukt.

    Hoe je de motor moest tunnen, spoelpoorten vergroten, in en uitlaattijd veranderen, ontsteking afstellen, carburatie, het berekenen van expansiebochten en dempers. Het aanpassen van zuigers. Maar ook dat het frame versterkt moest worden, zwaardere remmen, sterkere achtervork of de bestaande versterken, andere lagers in de uitgang van de transmissie en het achterwiel, maar ook in de achtervork. Het opnieuw afstellen van de vering en een andere voorvork. Een ander, sterker stuur. Andere, sterkere velgen, de juiste breedte van de achterband, sterkere spaken met bijbehorende naven.

    De meeste jongens die met een opgevoerde brommer rijden hebben hier totaal geen kaas van gegeten en juist daarom zijn ze zo gevaarlijk bezig. Ze zetten doodgemoedererd een 125cc blok in een 50cc frame zonder ook maar het minste benul dat je vele honderden procenten over de maximaal haalbare krachten van het frame heen gaat. Dat het ding hierdoor als een dwijl op de weg ligt wordt door deze jongens ervaren als een uitting van kracht en niet van slapheid in het frame tov de aanwezige motor. Dus: een levensgevaarlijke situatie. Dat de remweg met vele tientallen of zelfs honderden meters kan toenemen of er zelf helemaal geen remweg meer is zegt ze niets. Het zegt ze werkelijk niets omdat ze het niet weten. Je koopt je 80cc clinder, no questions asked. Niet van de koper, nog van de verkoper. Dit is ook wat de politie het meeste zorgen baart. Het is niet zo dat ze jongeren willen pakken omdat het jongeren zijn op een wat snellere bromster.

    Ik ken een motoragent die ook prive een verwoed motorrijder is en die in zijn jonge jaren ook aan brommer sprint en motorcross heeft gedaan. Als je met hem gaat praten hoevaak het is gebeurd dat hij op de dienstmotor naar de ouders moest rijden met de mededeling dat hun zoon nooit weer thuis zal komen. Neem via mij van hem aan dat zulks nooit zal wennen, voor geen enkele politieman. Hoe vaak het gebeurd dat een politieman, ook motoragenten, ook van het videoteam die we kennen van Wegmisbruikers en Blik Op De Weg het ambulance personeel helpt met het beethouden van een infuus, als ervaren motorrijder wel wetende dat het zinloos is en de jongen niet zal overleven.

    Als je ziet wat voor schaaf- en brandwonden motorrijders als kunnen hebben als ze met "slechts" 50km zijn gevallen en met een been onder de motor zijn blijven hangen en dat terwijl ze goed in het pak zitten. Bedenk dan eens dat je jongens waar we het hier over hebben in een spijkerbroekje, gymps en een t-shitje rustig 80 of 90 gaan rijden met een voertuig die het fysiek niet kan. Kwa framesterkte niet en kwa remmen niet, kwa banden en dus wegligging niet. Een brommerhelm red je ook niet meer als bij die snelheid je frame breekt of je spaken dubbel gaan. Een al helemaal niet als hij ban het balhoofd breekt. Feitelijk zit je op dat moment zo goed als naakt op je brommer.

    Het verneukeratieve in deze is ook nog dat het bij het proefrijden van je pas opbouwde machine nooit misgaat omdat je hiervoor de rust en de ruimte opzoekt. Gebrek aan techinesche rijervaring verraad je nog niet dat remwegen langer zijn of er zich onjuiste viberaties in het frame melden. Nogmaals dit word door die techinsche onervarenheid gezien als pure kracht terwijl het pure zwakte is.

    Het gaat mis als je tot de limit gaat en dat is dus niet op een rustige afsluitdijk zo hard rijden als de opgevoerde brommer kan. Dat is in noodsituaties. Snel een hoekige uitwijkmanouvre maken die veel krachten op je frame en wielen zet. Zwaar in de remmen moeten omdat een suvrijder je stomweg geen voorrang wil verlenen wat enorm op je remmen, vering, frame en wielen aan komt. Niet meer kunnen remmen en alleen kunnen uitwijken over de stoeprand. Op die momenten merk je te laat dat je reeds ver over de limiten van de construktie zit.

    Een goede tunner houd hier rekening mee.

    Als jij dit leest en je bent op de brommerleeftijd en je hebt een opgevoerde brommer, en je wordt eens aangehouden door de politie, bedenk je dan een keer dat deze mensen een heel ander beeld van jou zien. Het beeld wat jezelf nog niet (kan?) zien: dat het mis gaat.

    Het is een bekend feit dat elke treinmachinist die 5 jaar of langer rijd zeker 1 maal iemand heeft doodgereden met zijn trein. Zo heeft elke motoragent die 5 jaar in dienst is verschillende malen een jongen van 16, 17 zien sterven door een brommerongeluk.

    Sta er alsjeblieft eens bij stil als "ze" je weer pakken.

    Tunnen is meer dan hard gaan.

    Lang verhaal, maar ik moest dit even kwijt, zeker na de terechte opmerking van Hezik dat de eerste bromfiets nog in dit topic voorbij moet komen.
     
  15. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Kuch..... 100 eraf?
     
  16. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Ik denk dat Ghost Rider wel aardig in die richting komt hoor.
    De snelste motor op de wereld schijnt trouwens de Bugatti y2k turbine te zijn met 384 km/u (240mh)
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2009
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jahre,

    ik snap je verhaal, ook de strekking ervan. Toch zitten er wel wat misverstanden in ben ik bang. Een aantal voorgenoemde schakelbrommers en scooters die op dit moment nieuw te verkrijgen zijn bestaan ook in motorvarianten die op precies hetzelfde frame staan en met dezelfde schrijfremmen en banden rondrijden. (Yamaha Aerox, Yamaha TZR en de rest van het rijtje ben ik inmiddels vergeten)

    De blokken van tegenwoordig hebben een redelijke prestatie. In de meeste EU-landen mag je onbegrenst rondrijden wat bij de moderne Minarelli en Piaggio blokken een snelheid van zo'n 80km/h betekend... Hier zijn de scooters dus voor gemaakt... niet om 40 te rijden.


    Wat dat betreft zou ik het toch vooral op de bestuurder af willen schuiven als er dingen misgaan. Een aantal mensen is gezegend met wat verstand en is zich bewust van de gevaren. Helaas zijn er ook een aantal die dit in mindere mate aanspreken.
    Een vriend van me woont in een boerendorp waar je via een lange slingerweg met aan weerszijden bomen kunt komen. Zolang ik hem ken rijdt ieder jaar een jongere zich daar dood of levenslang verminkt op 1 van die bomen. Dit gebeurt met auto's, scooters en brommers. Ik durf te beweren dat dit met de mentaliteit daar te maken heeft (volgas of geen gas, meer opties zijn er neit. En rijden als je gedronken hebt)

    Ik heb mijn best gedaan netjes te rijden op de scooter. Op rechte stukken weg gewoon lekker volgas rijden (80km/h toen), en de tijd die je daarmee bespaard hebt kun je binnen de bebouwde kom gebruiken om netter te rijden. Moeders met kinderen kijken je dankbaar aan of lachen naar je als je ze rustig en oplettend passeert, ook paardrijders zijn erg blij als je ze rustig passeert. Je kunt met zn allen het imago van brommer / scooterrijders bepalen.

    De Aerox waar ik mee reed had een 130/60-13 band voor en een 140/70-12 achter dacht ik. best groot dus... En ik reed op ML50 banden. Dit zijn ongeveer de beste banden die er te krijgen zijn, alleen wel na een paar duizend km alweer versleten...


    Grappig detail overigens: toen ik net auto reedt voelde ik me op mn scooter veel veiliger omdat deze veel beter te manouvreren is en er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn doordat hij zo smal is en door het grote remvermogen.
    Nu rijd ik inmiddels bijna 3 jaar auto en bedenk ik me als ik 100km/h rijdt weleens dat mn scooter ook zo hard ging (is overigens maar een paar maanden zo geweest). Dan lijkt het me ook best hard voor een scooter...
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2009
  18. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Tja, de officele snelste productiemotor, die je dus op de weg tegen zal komen is de hayabusa van Suzuki met een top van rond de 300. De gemiddelde buikschuiver zal met moeite 240 halen. Die Y2K is en extreem ding net als de Boss Hoss die overigens in grotere aantallen wordt gemaakt als de Y2K. Door de lage productie aantallen mogen ze niet tot de productiemotoren worden gerekend. Overigens claimt Crysler ook de snelste motor te hebben met de Tomahawk dat eigenlijk geen echte motor maar een smalle quad is. Het ding heeft een 8.3 liter V10 van 500 pk. Hoe amerikaanser kant het? (nou eigelijk de Boss Hoss met een 7,5 liter V8 van 350 pk. Met V8 ben je een oer amerikaan)

    Ach, misschien maak ik nog eens een rijwielgedeelte voor een Wartsila-Sulzer blokje.
     
  19. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    ///
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    gezien je onderschrift: wat zijn de plannen?
     

Deel Deze Pagina