Het brommer topic.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door pip, 16 apr 2009.

  1. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Heb ze niet gevonden, maar die er gewoon een STR8 op;)

    Greetz,
    Joram
     
  2. elmeesio

    elmeesio Guest

    ik rijd een puch maxi S met polini setup
    wel leuk dingetje voor in het land, maar als ik 16 ben komt er een honda mtx ;)
     
  3. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    mooi stukje asfalt daar voor.leuke fotos.
    volgens mij weet jij wel hoe je moet sturen.
    kijk maar uit voor je midden bok .lol
     
  4. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Een kwestie van vertrouwen in je scooter hebben, en in het wegdek!

    het zijn mooie actie foto`s ja.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuke foto`s ! alleen klopt er iets niet.
    De foto doet denken aan wegracen, en dan verwacht je dus ook een machine die daarvoor geschikt is.
    Met een scootertje dat op kruiwagenwielen rijdt lukt dat niet, alhoewel het er spectaculair uitziet. Dat is te danken aan het plastic omhulsel wat de scooter mooi moet doen lijken.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Met dit type scooter kun je prima wegracen hoor, al zijn ze wat zwaar.

    anyway, zo schuin als op deze foto's kun je met iedere willekeurige scooter door de bocht.
    Wil je echt schuin dan zul je de juiste banden, vering en ervaring moeten hebben. Het is in ieder geval wel erg leuk om heerlijk schuin door de bocht te gaan.

    Overigens, hij hangt vooral zelf schuin en in racepositie. De scooter staat niet geweldig schuin...
     
  7. Ömer078

    Ömer078

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    NL
    Leuk topic. :p

    Maargoed. Ik ben dus ook 16 jaar en zit te leren voor het examen, ik heb een cd met 10 examens en een theorieboekje. Heb al een paar keer boekje doorgelezen maar maak nog steeds fouten bij de cd. :-?
    Pas wanneer ik bij de cd weinig fouten maak ga ik de examen maken. ;p

    Ik zit te denken om een Piaggio Zip te halen. Zoiets:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  8. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Die BMX stuurtjes is idd niks, net zo lelijk:p

    Welke cd rom heb je dan? Ik heb ene paar dagen met de Verjo 2008 oefencd-rom geoefend. En slaag nu elke keer, vaak met een enkele fout!

    Ook heb een oefenboek van Verjo, dat helpt ook enorm veel...
    Moet vrijdag al examen doen dus nog even flink oefenen....

    Greetz,
    Joram
     
  9. Ömer078

    Ömer078

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    NL
    Ik heb Vekabest. Versie 2007 of 2008 volgens mij. ;)
     
  10. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Heb even de demo van Vekabest gedaan, ben gewoon geslaagd:p

    Zo worden de vragen ook bij examen gesteld, dus dit moet je echt niet fout doen;)

    Greetz,
    Joram
     
  11. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Klopt volledig. Is trouwens klein bier tegenover deze kerel...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. Ömer078

    Ömer078

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    NL
    ...
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Heerlijk om dit topic zo eens door te lezen, bengt me terug naar toen ik die leeftijd had en net als jullie met brommers en lichte motoren aan het sleutelen was. Samen met m'n jongere broer hebben we wat "afgekoeid". Maar we hebben er vreselijk veel lol van gehad en er nog van geleerd ook!
    Het grootste verschil met nu is echter dat het hele verkeersbeeld toen veel rustiger was. Er was vele malen minder verkeer op de weg en we hadden vlak bij huis de ruimte om lekker te crossen zoals we dat noemde. Een industrie terrein in aanbouw gaf ons die ruimte. De wegen waren aangelegd maar de fabrieken en andere bebouwing kwam maar heel langzaam op gang. De politie kwam regelmatig kijken maar zolang wij niet op de openbare weg kwamen was er niets aan de hand en mochten we lekker onze gang gaan.
    Het heeft minstens een jaar of 10 geduurd voordat alle beschikbare ruimte in gebruik was genomen. De laatste paar hectare zijn volkstuinen geworden omdat er geen andere gebruiker voor was.
    Daar was niemand die liep te miepen over de herrie en die was er best wel want wat is er nu mooier dan een enkele pijp zonder demper? Helmen, tja die hadden we eigenlijk nooit op. De politie waarschuwde ons daar wel regelmatig voor maar het was niet verbonden dus konden we ook onze gang gaan. Dat deden we dan ook tot we een paar nare smakken meemaakten. Alles is goed afgelopen, geen ernstige verwondingen of zo maar die klappen waren wel stevige "waarschuwingen". Daarna toch maar een helm opgezet! Achteraf gezien heeft die helm ons toch een paar keer tegen ernstig hoofdletsel beschermd. Ik ben een keer heel raar over de kop gegaan met onze Jawa 350 2 cylinder. Als ik toen geen helm op had gehad? Ik weet het niet, dat zou best wel eens heel anders afgelopen kunnen zijn. En m'n broer die door een vastloper op het zand onderuit ging en tegen een muur klapte. Nu zaten er scheurtjes in z'n helm en niet in z'n schedel. 8O
    Die veiligheid is belangrijker dan je denkt en echt niet iets dat je af kan doen met: "Al dat veiligheidsgezeur enzo... ". Daar zullen jullie zelf ook achter komen en ik hoop van ganser harte dat dit met de leeftijd zal komen en niet door een ongeval!
    Heb ik dan nooit te hard gereden of zonder helm of anders dan hoort of mag? Ja natuurlijk heb ik dat ook, ik ben geen heilige! Toen ik 16 werd was een helm nog niet verplicht DUS had ik er ook geen op hoewel m'n ouders dat wel wilden. Zoals ik al schreef heb ik een aantal klappen gemaakt en ook anderen klappen zien maken wat mij ertoe gebracht heeft om toch een helm op te gaan zetten en niet alleen als we buiten de openbare weg ging crossen. Ook als ik op m'n brommer naar Utrecht naar school ging had ik m'n helm op. Op school werd ik er om uitgelachen tot iemand van een andere klas op weg van school naar huis onderuit ging en met z'n kop tegen een bom klapte. Die jongen hebben we nooit meer op school terug gezien. Hij was met zwaar hoofdletstel naar het ziekenhuis gebracht en kwam voor de rest van z'n leven in een rolstoel te zitten. Gek genoeg was het uitlachen daarna een heel stuk minder! :)
    Ik heb maar twee echte bromfietsen gehad waarmee ik de weg op kon en mocht. M'n eerste was een tweede hands Batavus Bilonet. Een hafautomaat met een 49cc blokje. Dat ding liep niet veel harder dan 50 op de teller wat voor mij toen hard zat was. Toen die brommer echt tot zo ongeveer het frame versleten was heb ik hem weggedaan en een nieuwe brommer gekocht. Dat was een Puch M50 Skylark. Zo eentje:
    [​IMG]
    De mijne was geel en niet rood maar verder dezefde brommer. Nieuw uit de winkel wilde hij niet lekker lopen. Ik was blij als hij van een hoogje af en met de wind mee 45km/uur haalde. En dat met een 4 bak! Dus toen de motor goed ingelopen was werd eraan gesleuteld. Als eerste gingen er een paar dempers uit de uitlaat. Met slechts één demper was het geluid nog steeds zeer acceptabel en de motor vond het veel fijner. Daarna de ontsteking een fractie vroeger gezet. Er zat geen vervroegingssyteem op zoals de meeste dat nu wel hebben. Daarna heb ik er een kleinere sproeier in gezet wat nog de grootste verbetering gaf. De motor kreeg gewoon veel te veel benzine waardoor hij vrijwel constant 4 takte en er geen gang in zat. Met een 2 maten kleinere sproeier was dat zo goed als over. Later is er ook nog een één tand groter voor tandwiel op gekomen zodat die brommer uiteindelijk ongeveer 60km/uur liep. Hard zat voor mij, ergens vond ik het zelfs eng om zo hard te rijden. Oké buiten de stad als er voldoende ruimte was en geen of weinig ander verkeer dan was het geen probleem. Op weg naar school waren er stukken waar ik het gas graag open trok en voluit ging. Gelukkig is het NOOIT fout gegaan. O wacht even toch wel één keer. Een tegenligger sloeg zo zonder richting aan te geven linksaf en daar kwam ik net aanrijden. Het was binnen de bebouwde kom en hoewel ik harder reed dan de toegestane 30km/uur reed ik lang niet volgas. Ik vol in de remmen maar dat was niet voldoende om een klap te voorkomen. Door de klap schuin tegen de voorkant vloog ik over de motorkap van de auto en belandde voorover op de straat. In een reactie ving ik me op met m'n armen en maakte er een koprol van. Daarbij beschermde de helm m'n hoofd tegen de straat. Ik kwam zittend tot stilstand en kon gelukkig zonder grote problemen rechtop gaan staan. Met een pijnlijke linker knie, waarmee ik de motorkap had geraakt, en een brommer met een krom frame ben ik toen naar huis gebracht. Alles is netjes gerepareerd en door de verzekering van de automobiliste betaald maar leuk was het niet.
    Als laatste was er zo'n kleine 20 jaar geleden een lid bij ons op de modelvliegclub die op z'n oude brommer met daar achter een aanhanger voor z'n vliegtuig naar het veld kwam. Hij reed veel te hard, de verlichting deugde niet, de remmen waren op z'n best matig te noemen, de verkeersregels golden niet voor hem en meer van dat soort dingen. Typish een jongen van een jaar of 16 á 17! Wij hebben hem toen vaak gewaarschuwd dat hij levensgevaarlijk bezig was. Hij wilde dat niet horen en vond ons maar zeurpieten. Gelukkig is er nooit iets fout gegaan, tenminste niet voor zo ver ik het weet. Hij werd ouder en ging naar een hogere opleiding, hij wilde piloot worden. Het modelvliegen heeft hij opgegeven en we hoorden lang niets meer van hem. Een aantal jaren geleden kwam hij terug. Hij is piloot geworden en vliegt beroepsmatig, hij is gertouwd en heeft kinderen en hij is weer gaan modelvliegen. Een tijd geleden kwam op een clubavond "die goede oude tijd" weer eens ter sparke. Hij vertelde toen dat hij nu pas begreep waarom wij hem regelmatig waarschuwden. 8O Nu zag hij zelf die jongens rijden en dezelfde gekke dingen doen die hij gedaan heeft. Nu zit hij in z'n auto naar die jongens te kijken met in z'n achterhoofd het idee dat zij opeens de gekste dingen kunnen gaan doen. Zomaar de straat overscheuren bijvoorbeeld, die auto's stoppen wel!
    Hij is dankbaar dat het hem allemaal goed is gegaan maar als hij ziet wat de jongens nu doen en hij eraan terug denkt dat hij ook zo was dan krijgt hij nu nog de koude rillingen!
    Dus ga lekker door met jullie brommers, daar is niets op tegen maar houdt die veiligheid in de gaten! De verkeersregels zijn er niet om jullie te pesten. Je speelt echt met je gezondheid en zelfs je leven. Wil je gaan crossen of racen doe dat dan daar waar het ook echt veilig kan. Zorg ook voor goede bescherming want je kan je brommer overspuiten als de verf eraf is maar als je vel eraf is geschaafd kost het heel veel tijd en pijn voor dat weer terug is gegroeid. Je kan ook een nieuwe kop op je cylinder zetten maar een nieuwe kop op je lijf kan niet! ;);) Nu zal je waarschijnlijk denken dat ik loop te zeuren maar wacht maar tot je zelf 20 jaar verder bent. Ik weet zeker dat je dan precies hetzelfde zal zeggen als ik hier nu heb gedaan. :yes:
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik weet nog dat mijn oudste broer altijd bij mn pa liep te zeuren omdattie graag op wilde voeren en grotere cilinders en dergelijke.

    inmiddels heeft hij een zoon van 9 en is hij zelf 32 ofzo. Dus mijn vader zei pas voor de gein tegen hem: fijn dat jouw zoons later lekker dr brommers op mogen voeren enzo.
    Hij: no way, ik snap nu waarom ik het vroeger van u niet mocht :D
     
  15. Ömer078

    Ömer078

    Lid geworden:
    30 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    NL
    Fakaa
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2010
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als je hem zo schuin krijgt ben je echt de king :D

    [​IMG]
     
  17. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Lorenzo is supersmakkerking:lol:

    Wat hij wel niet allemaal uitvreet op die yamaha's....:rolleyes::rolleyes:

    Greetz,
    Joram
     
  18. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Omer,

    jij durft om zulke praatjes te hebben over een sportstuur... Blijkbaar zal je weinig smaak hebben voor styling en dergelijke. Voor alles is een oplossing...

    maar ja dat zijn meningen he :D
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Sja, ik vind een standaard stuur echt oerlelijk... maarja, bij een sportstuurtje moet je natuurlijk wel een mooie hebben en het liefst zo kaal mogelijk. En mooie rempotjes zijn ook erg belangrijk.

    Maarja, het blijft een kwestie van smaak.
     
  20. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Ik vind een BMX stuur ook echt 100% NIKS. Doet zo goedkoop aan....

    Greetz,
    Joram
     

Deel Deze Pagina