Heerlijk om dit topic zo eens door te lezen, bengt me terug naar toen ik die leeftijd had en net als jullie met brommers en lichte motoren aan het sleutelen was. Samen met m'n jongere broer hebben we wat "afgekoeid". Maar we hebben er vreselijk veel lol van gehad en er nog van geleerd ook!
Het grootste verschil met nu is echter dat het hele verkeersbeeld toen veel rustiger was. Er was vele malen minder verkeer op de weg en we hadden vlak bij huis de ruimte om lekker te crossen zoals we dat noemde. Een industrie terrein in aanbouw gaf ons die ruimte. De wegen waren aangelegd maar de fabrieken en andere bebouwing kwam maar heel langzaam op gang. De politie kwam regelmatig kijken maar zolang wij niet op de openbare weg kwamen was er niets aan de hand en mochten we lekker onze gang gaan.
Het heeft minstens een jaar of 10 geduurd voordat alle beschikbare ruimte in gebruik was genomen. De laatste paar hectare zijn volkstuinen geworden omdat er geen andere gebruiker voor was.
Daar was niemand die liep te miepen over de herrie en die was er best wel want wat is er nu mooier dan een enkele pijp zonder demper? Helmen, tja die hadden we eigenlijk nooit op. De politie waarschuwde ons daar wel regelmatig voor maar het was niet verbonden dus konden we ook onze gang gaan. Dat deden we dan ook tot we een paar nare smakken meemaakten. Alles is goed afgelopen, geen ernstige verwondingen of zo maar die klappen waren wel stevige "waarschuwingen". Daarna toch maar een helm opgezet! Achteraf gezien heeft die helm ons toch een paar keer tegen ernstig hoofdletsel beschermd. Ik ben een keer heel raar over de kop gegaan met onze Jawa 350 2 cylinder. Als ik toen geen helm op had gehad? Ik weet het niet, dat zou best wel eens heel anders afgelopen kunnen zijn. En m'n broer die door een vastloper op het zand onderuit ging en tegen een muur klapte. Nu zaten er scheurtjes in z'n helm en niet in z'n schedel. 8O
Die veiligheid is belangrijker dan je denkt en echt niet iets dat je af kan doen met: "Al dat veiligheidsgezeur enzo... ". Daar zullen jullie zelf ook achter komen en ik hoop van ganser harte dat dit met de leeftijd zal komen en niet door een ongeval!
Heb ik dan nooit te hard gereden of zonder helm of anders dan hoort of mag? Ja natuurlijk heb ik dat ook, ik ben geen heilige! Toen ik 16 werd was een helm nog niet verplicht DUS had ik er ook geen op hoewel m'n ouders dat wel wilden. Zoals ik al schreef heb ik een aantal klappen gemaakt en ook anderen klappen zien maken wat mij ertoe gebracht heeft om toch een helm op te gaan zetten en niet alleen als we buiten de openbare weg ging crossen. Ook als ik op m'n brommer naar Utrecht naar school ging had ik m'n helm op. Op school werd ik er om uitgelachen tot iemand van een andere klas op weg van school naar huis onderuit ging en met z'n kop tegen een bom klapte. Die jongen hebben we nooit meer op school terug gezien. Hij was met zwaar hoofdletstel naar het ziekenhuis gebracht en kwam voor de rest van z'n leven in een rolstoel te zitten. Gek genoeg was het uitlachen daarna een heel stuk minder!

Ik heb maar twee echte bromfietsen gehad waarmee ik de weg op kon en mocht. M'n eerste was een tweede hands Batavus Bilonet. Een hafautomaat met een 49cc blokje. Dat ding liep niet veel harder dan 50 op de teller wat voor mij toen hard zat was. Toen die brommer echt tot zo ongeveer het frame versleten was heb ik hem weggedaan en een nieuwe brommer gekocht. Dat was een Puch M50 Skylark. Zo eentje:
De mijne was geel en niet rood maar verder dezefde brommer. Nieuw uit de winkel wilde hij niet lekker lopen. Ik was blij als hij van een hoogje af en met de wind mee 45km/uur haalde. En dat met een 4 bak! Dus toen de motor goed ingelopen was werd eraan gesleuteld. Als eerste gingen er een paar dempers uit de uitlaat. Met slechts één demper was het geluid nog steeds zeer acceptabel en de motor vond het veel fijner. Daarna de ontsteking een fractie vroeger gezet. Er zat geen vervroegingssyteem op zoals de meeste dat nu wel hebben. Daarna heb ik er een kleinere sproeier in gezet wat nog de grootste verbetering gaf. De motor kreeg gewoon veel te veel benzine waardoor hij vrijwel constant 4 takte en er geen gang in zat. Met een 2 maten kleinere sproeier was dat zo goed als over. Later is er ook nog een één tand groter voor tandwiel op gekomen zodat die brommer uiteindelijk ongeveer 60km/uur liep. Hard zat voor mij, ergens vond ik het zelfs eng om zo hard te rijden. Oké buiten de stad als er voldoende ruimte was en geen of weinig ander verkeer dan was het geen probleem. Op weg naar school waren er stukken waar ik het gas graag open trok en voluit ging. Gelukkig is het NOOIT fout gegaan. O wacht even toch wel één keer. Een tegenligger sloeg zo zonder richting aan te geven linksaf en daar kwam ik net aanrijden. Het was binnen de bebouwde kom en hoewel ik harder reed dan de toegestane 30km/uur reed ik lang niet volgas. Ik vol in de remmen maar dat was niet voldoende om een klap te voorkomen. Door de klap schuin tegen de voorkant vloog ik over de motorkap van de auto en belandde voorover op de straat. In een reactie ving ik me op met m'n armen en maakte er een koprol van. Daarbij beschermde de helm m'n hoofd tegen de straat. Ik kwam zittend tot stilstand en kon gelukkig zonder grote problemen rechtop gaan staan. Met een pijnlijke linker knie, waarmee ik de motorkap had geraakt, en een brommer met een krom frame ben ik toen naar huis gebracht. Alles is netjes gerepareerd en door de verzekering van de automobiliste betaald maar leuk was het niet.
Als laatste was er zo'n kleine 20 jaar geleden een lid bij ons op de modelvliegclub die op z'n oude brommer met daar achter een aanhanger voor z'n vliegtuig naar het veld kwam. Hij reed veel te hard, de verlichting deugde niet, de remmen waren op z'n best matig te noemen, de verkeersregels golden niet voor hem en meer van dat soort dingen. Typish een jongen van een jaar of 16 á 17! Wij hebben hem toen vaak gewaarschuwd dat hij levensgevaarlijk bezig was. Hij wilde dat niet horen en vond ons maar zeurpieten. Gelukkig is er nooit iets fout gegaan, tenminste niet voor zo ver ik het weet. Hij werd ouder en ging naar een hogere opleiding, hij wilde piloot worden. Het modelvliegen heeft hij opgegeven en we hoorden lang niets meer van hem. Een aantal jaren geleden kwam hij terug. Hij is piloot geworden en vliegt beroepsmatig, hij is gertouwd en heeft kinderen en hij is weer gaan modelvliegen. Een tijd geleden kwam op een clubavond "die goede oude tijd" weer eens ter sparke. Hij vertelde toen dat hij nu pas begreep waarom wij hem regelmatig waarschuwden. 8O Nu zag hij zelf die jongens rijden en dezelfde gekke dingen doen die hij gedaan heeft. Nu zit hij in z'n auto naar die jongens te kijken met in z'n achterhoofd het idee dat zij opeens de gekste dingen kunnen gaan doen. Zomaar de straat overscheuren bijvoorbeeld, die auto's stoppen wel!
Hij is dankbaar dat het hem allemaal goed is gegaan maar als hij ziet wat de jongens nu doen en hij eraan terug denkt dat hij ook zo was dan krijgt hij nu nog de koude rillingen!
Dus ga lekker door met jullie brommers, daar is niets op tegen maar houdt die veiligheid in de gaten! De verkeersregels zijn er niet om jullie te pesten. Je speelt echt met je gezondheid en zelfs je leven. Wil je gaan crossen of racen doe dat dan daar waar het ook echt veilig kan. Zorg ook voor goede bescherming want je kan je brommer overspuiten als de verf eraf is maar als je vel eraf is geschaafd kost het heel veel tijd en pijn voor dat weer terug is gegroeid. Je kan ook een nieuwe kop op je cylinder zetten maar een nieuwe kop op je lijf kan niet!


Nu zal je waarschijnlijk denken dat ik loop te zeuren maar wacht maar tot je zelf 20 jaar verder bent. Ik weet zeker dat je dan precies hetzelfde zal zeggen als ik hier nu heb gedaan.
