Het brommer topic.

Hoe zo begrenzen/terug voeren als hij 80 gaat?

Dan ben je toch niet gelijk je rijbewijs/ kenteken papieren kwijt..?

op rollerbank mag je volgens mij 50 zonder dat je een bekeuring krijgt.
Bij 70 word je kentekenbewijs ingeleverd en moet je hem 2 weken later origineel laten zien. dus dan toch maar iets terug voeren of zo

max

Idd, dus je moet onder de 70 ~74 scoren op de rollenbank....
Ergens in die buurt zit hem de kneep dat je je kenteken papieren kwijt bent...

Een keer een boete daar kan ik mee leven, maa rniet met me kenteken bewijs inleveren..
Mijn dax rijd nu met db killer max 58 gps kilometers, en zonder db killer 63gps kilometers..

Precies goed..Zit nog wel in de boete reeks, maar niet het probleem dat ik me kenteken bewijs moet inleveren.... De scooter rijd ook 61 op de gps. (neos 4takt) De Dax is een mooi weer brommer, en naast de scoot heb ik ook nog de auto ;)

hmm,

hoe groot is die kans nou?
Ik rijd al een jaar met me tzr die toch dik boven die 75 km/h grens zit (en 80cc cilinder), maakt toch een aardig geluidje en ben al langs menig politie auto gereden en ben nog nooit aangehouden of een rollerbank tegen gekomen..

Maar kan misschien ook aan je woonwijk/omgeving ligging hoe moeilijk ze ermee zijn en hoe strengt/vaak erop gecontroleerd word.

Vergeet je rijstijl niet....
En daarbij dat de TZR van voren en vna de zijkant , meer op een motor lijkt...
Dus enkel van achteren word het wat kritischer, maar mets je rijstijl in orde is en je niet in een vekeerd deel woont, en je niet in een fuik rijd (de grootste ergernis, want dan heb je niets aan je voorbeeldige rijstijl) valt het mee...

Maar goed ik heb nog een hobby waarbij, dit soort zaken wel belangrijk zijn... (dat ik niet gepakt word en of me rijbewijs kwijtraak)

maar mets je rijstijl in orde is en je niet in een vekeerd deel woont, en je niet in een fuik rijd (de grootste ergernis, want dan heb je niets aan je voorbeeldige rijstijl) valt het mee...

En mits je geen ongelukken maakt waarbij anderen het slachtoffer zijn. Hoe zit het met de verzekering dan? Als die niet thuis geven heb je "levenslang".

En mits je geen ongelukken maakt waarbij anderen het slachtoffer zijn. Hoe zit het met de verzekering dan? Als die niet thuis geven heb je "levenslang".

Daar hoor je vaak de grootste 'gruwel' verhalen over.

Ik kan aardig wat vrienden (en me neef) die al een paar 'ongelukjes' op hun naam hebben staan. Deze rijden eigenlijk allemaal met 70/80cc, de meeste zijn zip'jes. Bij geen 1 van hun, heeft de verzekering gekeken naar het aantal cc's die eronder liggen of naar de snelheid die ze misschien wel gereden hadden kunnen hebben.

De fabrikant van de cilinders zijn namelijk ook niet gek en zetten er dus ook nog op dat het 70/80cc is. Daarin tegen zelfs zijn er zelfs cilinders met 70cc waarop staat dat het 49.9cc is.

En als je zo erg ongeluk heb gehad dat de verzekering moeilijk gaat doen kwa opvoeren denk ik niet dat je scooter nog werkend te krijgen is door de verzekering in die staat.

Maar zoals al gezegd door psygho, Het ligt misschien ook wel aan je woonplaats, maar hier in Zwijndrecht valt het allemaal wel mee.

Staat zelfs een filmpje op internet waar een 180cc zip op de rollerbank moet in Zwijndrecht, hierbij klapte de karter uitelkaar, omdat de agent (tegen het advies van de eigenaar) vol gas gaf in 1x op de rollerbank...

Die jongen heeft er volgens mij niet eens zo zware 'straf' op overgehouden. Terwijl de agent toch een aardige verwonding heeft opgelopen aan zijn been door het rond vliegend metaal..

Daar hoor je vaak de grootste 'gruwel' verhalen over.

Droom maar verder. Ik mag voor jou, maar meer nog voor je ouders hopen dat je nooit eens ruw wakker geschud wordt.

Onverzekerd? Geen rijbewijs? Grote schade/letsel? De verzekering betaalt de gedupeerde wel hoor, maar komt daarna wel bij jou/je ouders verhaal halen. Of denk je dat verzekeringen in Zwijndrecht coulanter zijn?

Ad Bakker

Das voor mij de reden om niet boven de 50cc uit te komen..
Over ontgrensd,(tot een 60/65km) valt nog te praten,maar als blijkt dat je echt te hard hebt gereden ben je ook met ontgrensen het bokje...

Dus nee 65 op de gps is bij mij de max. Op de rollenbank zit je dan midden tot eind 50. Prima.. hard zat..

Dat denk ik zeker niet.

Maar hoeveel scooter ongelukken denk je dat er per week (of per dag??) wel niet gebeuren?

Hoeveel scooter's zijn er tegenwoordig opgevoerd?

Als je kijkt naar de gegevens die de politie wel eens bij een rollerbank controle geeft en dan vertellen dat 75% of soms zelfs meer van de geteste scooters de constructie snelheid hebben overschreven, dan denk ik inderdaad dat het wel meevalt.

Of gaat de verzekering elke keer iemand erop af sturen om te laten kijken of de scooter misschien niet opgevoerd is?

En ja, als je misschien iemand echte blijvende schade (of zelfs dood rijd) dan kan ik zoiets begrijpen, maar als dit door jou fout is, dan heb je denk ik 9 van de 10 keer als een idioot gereden.

Met 70/80cc rijden betekend niet gelijk dat je bij 'de soort' scooter rijders hoort die vol gas over het fietspad komen ragge zonder helm en het liefst op het achterwiel,, of wel?

En zou jij als je 80cc heb en je hebt een ernstig ongeluk gehad en je brommertje staat half in elkaar bij jou in je schuur en je weet dat de kans groot is dat ze langs komen, die 80cc er onder laten? Ik niet hoor,..

Feit blijft wel dat je met een andere cylinder (meer inhoud dan wettenlijk is toegestaan), bewust meer risico neemt dan enkel "ontgrensd" rijden. Zeker met de normale standaard uitlaten, de geknepen versies kom je zowat ontgrensd bijna nooit hoger dan 60/65 op de teller,dus +/- 60 op de gps.

Nee wil ik meer dan +/ 60km/u koop ik legaal een motor. De risico's zijn me anders voor mij en de omgeving te groot.

En zou jij als je 80cc heb en je hebt een ernstig ongeluk gehad en je brommertje staat half in elkaar bij jou in je schuur en je weet dat de kans groot is dat ze langs komen, die 80cc er onder laten? Ik niet hoor,..
Mooi voorbeeld van het "dat overkomt mij toch niet" denken. Als jij echt een ernstig ongeluk hebt gehad, kon het nog wel eens lastig sleutelen zijn. Of je moet geluk hebben dat alleen degene waar je tegenop geklapt bent in de kreukels ligt natuurlijk, dan kun jij in alle rust je brommertje afvoeren om een boete te voorkomen. Voel je je vast erg fijn bij.

Tsja, ervaring(en heel soms wijsheid) komt met de jaren, en dan 16 is wat dat betreft soms te jong om eventuele risico's in te schatten en te vatten wat de consequenties kunnen zijn...

Vroeger toen ik jonger dan 18 jaar was reed ik ook me teen 60cc puch, iets wat ik nu nooit meer zou doen, al was het enkel maar om het remvermogen wat je mist!, laat staan verzekerings technische!

Lekkere discussie is hier weer aan de gang,

Ik vind dat als je er voor kiest je brommer op te voeren, dat je ook de consequenties aanvaard.

Ik rijd nu zelf een vespa met 65cc en deze loopt om en naarbij de 70 km/u. Heb zelf eerst een jaar standaard gereden met deze brommer, maar dit was uiterst vervelend in grotere steden omdat mensen gigantisch dicht op je gaan rijden.

Het snel verwijderen van opgevoerde onderdelen als je een (ernstig) ongeluk hebt gehad?

Ik vind dat erg dom, aangezien de politie kan natrekken welke snelheid je gereden hebt en zij ook wel begrijpen dat je met een standaard pijp bepaalde snelheden niet kan bereiken. Dan zijn de problemen nog veel groter.

Maar gewoon goed opletten en niet rijden als zot, op plekken waar het druk is rustig aan doen. Nooit en te nimmer rijden als je alcohol op hebt! Zo heb ik het al 2 jaar ongelukken weten te voorkomen.

Maar gewoon goed opletten en niet rijden als zot, op plekken waar het druk is rustig aan doen. Nooit en te nimmer rijden als je alcohol op hebt! Zo heb ik het al 2 jaar ongelukken weten te voorkomen.

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!!!

"Al" twee jaar geen ongelukken, en dan denken dat je niets kunt overkomen, wat een kul.

Ik heb zelf op m'n 19e een vrij ernstig ongeluk gehad met m'n Puch. Ik heb dat verhaal al eens elders verteld, dus ik zal het niet nog een herhalen. Maar het feit dat ik er 46 jaar later nog vaak aan denk, ondanks het feit dat ik niet schuldig werd bevonden door de rechter, en het slachtoffer zich in mijn ogen schofterig gedragen heeft, geeft wel aan hoeveel impact zoiets kan hebben.

Ik moet er niet aan denken hoe m'n leven verder verlopen zou zijn als ik wel schuldig was bevonden en het slachtoffer blijvend letsel had opgelopen of zelfs was overleden.

En vergeet nou gewoon allerlei scenario's over wat je achteraf kunt doen om zaken te verdoezelen. Er is een klap, je ligt in een ziekenhuis en je brommer wordt door de politie meegenomen. Knappe jongen die dan nog weet te verdoezelen dat je op een onverzekerde brommer rondrijdt. Dat zoiets niet aan het licht komt bij relatief kleine ongelukken of overtredingen zegt niets over wat er gebeurt als er wel degelijk iets ernstigs gebeurt.

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Back