Het grote FPV (First person view) draadje.

@ Hugy: Zie ik het goed dat je op jou kaartje boven een plas vliegt op 35 mHz? Ik heb hier dezelfde situatie en vlieg niet eens boven water en heb al eens een flinke storing gekregen omdat vissers aan de waterkant voerboten gebruikten en deze bestuurden op de 35 mHz toevallig op mijn kanaal.

Bernie ik heb helaas niet gefilmd, ik moet nog een goede ground recorder kopen. Want met de hd camera vliegt de easy een stuk minder leuk.

Bleufalcon: Ik vlieg daar inderdaad over het water wel op een 100meter hoogte. Het is daar verboden te vissen en er zit ook geen vis. Dus vissers zal ik geen last van hebben.

@ Hugy: Zie ik het goed dat je op jou kaartje boven een plas vliegt op 35 mHz? Ik heb hier dezelfde situatie en vlieg niet eens boven water en heb al eens een flinke storing gekregen omdat vissers aan de waterkant voerboten gebruikten en deze bestuurden op de 35 mHz toevallig op mijn kanaal.
Is daar niks aan te doen?
Want volgens mij zijn die vissers dan dus gewoon duidelijk illegaal bezig.

Met een FPV model zover weg vliegen, is dat eigenlijk wel legaal?
Want je moet niet wolf gaan roepen als je zelf stiekem fout bezig bent. ;)

Is daar niks aan te doen?
Want volgens mij zijn die vissers dan dus gewoon duidelijk illegaal bezig.

Probleem ligt bij de wetgever. Tot enkele jaren geleden was 35MHz gekwalificeerd voor varende en vliegende modellen, op een gegeven moment heeft men dat gewijzigd en is 40MHz toegewezen voor varende modellen en 35MHz voor vliegende modellen. Je kan dan natuurlijk moeilijk verwachten dat de vissers opeens hun prima functionerende 35MHz apparatuur weggooien en per direct een 40MHz RC besturing aanschaffen.

Dit is weer een duidelijk voorbeeld van een wetgever die absoluut geen kennis van zaken heeft en maar wat aanrommelt, maar goed, da's tegenwoordig eerder regel dan uitzondering in Nederland.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Hum, en zijn we zeker dat wij dan WEL helemaal legaal bezig zijn ? (zie andere draadjes met uitvoerige discussie over de grenzen waarbinnnen je legaal fpv kan vliegen)
Nee ik denk dat via legale weg weinig aan die vissers te doen is. Dialoog en afspraken proberen maken, of op een andere plaats gaan vliegen hebben volgens mij meer kans op positief resultaat.

Met een FPV model zover weg vliegen, is dat eigenlijk wel legaal?
Want je moet niet wolf gaan roepen als je zelf stiekem fout bezig bent. ;)

Sven,

Deze discussie is al ontelbare keren de revue gepasseerd, en we weten allemaal waar die topics op uitdraaien, dus aub. gewoon dergelijk commentaar voor je houden. Eenieder weet dondersgoed hoe 't zit en neemt z'n eigen verantwoordelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ok, even ter duidelijkheid.
Het ging/gaat mij er NIET om of FPV wel/niet legaal/gedoogd/whatever is.
Daar zijn al teveel draadjes mee verpest.

Waar het mij wel om gaat is dat, als vissers en andere niet-vliegers op 35Mhz bezig zijn (en dat is voor vliegers alleen) dan kunnen die ook niet-FPV vliegers storen en daarmee dus gevaarlijke situaties veroorzaken.

Storing op een vliegtuig kan namelijk lijden tot een projectiel dat moet hoge snelheid in iemand zijn/haar achtertuin een gat boort.

--
Joost

Laatst bewerkt:
Waar het mij wel om gaat is dat, als vissers en andere niet-vliegers op 35Mhz bezig zijn (en dat is voor vliegers alleen) dan kunnen die ook niet-FPV vliegers storen en daarmee dus gevaarlijke situaties veroorzaken.

Joost,

Ik heb je vraag al beantwoord, het probleem ligt bij de wetgever, je kan die vissers weinig kwalijk nemen.

Probleem ligt bij de wetgever. Tot enkele jaren geleden was 35MHz gekwalificeerd voor varende en vliegende modellen, op een gegeven moment heeft men dat gewijzigd en is 40MHz toegewezen voor varende modellen en 35MHz voor vliegende modellen. Je kan dan natuurlijk moeilijk verwachten dat de vissers opeens hun prima functionerende 35MHz apparatuur weggooien en per direct een 40MHz RC besturing aanschaffen.

Dit is weer een duidelijk voorbeeld van een wetgever die absoluut geen kennis van zaken heeft en maar wat aanrommelt, maar goed, da's tegenwoordig eerder regel dan uitzondering in Nederland.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Joost,

Ik heb je vraag al beantwoord, het probleem ligt bij de wetgever, je kan die vissers weinig kwalijk nemen.
Dat had ik ook al gelezen, echter wordt je in Nederland wel geacht de wet te kennen.
Het niet kennen van een wet geeft je niet het recht om die wet te overtreden.

Burger: "Sorry meneer de agent, maar ik wist niet dat ik mijn speelgoed pistooltje niet zwart mag verfen en er dan mee op straat rond mag lopen"
Zie dit draadje: politie-ontwapent-fanclub-starwars
En hoeveel mensen weten dat zoiets dus ook niet mag volgens de (wapen)wet?

Als de politie (of welke instantie dan ook) wel netjes opereert zullen ze de desbetreffende vissers er in eerste instantie dan op attenderen dat hun spullen in Nederland niet (meer) legaal gebruikt mogen worden.

Het veranderd alleen niks aan het feit dat de vissers momenteel de wet aan het overtreden zijn.

--
Joost

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik stook niet, ik hou je alleen even kort voordat dit topic ook weer verzand in een eindeloze discussie over het wel of niet legaal zijn van 't FPV vliegen.

@Sander
"Kort houden" doen de mods wel als het nodig is. Sven is geen hondje. Als een antwoord je niet bevalt gebruik je de rapporteerknop. Daar is hij voor. Anders escaleert dit wederom in een Sander vs. Sven-draadje. Dank je wel.

@Roeleveld/Bluefalcon:
Hoe weet je dat die vissers "op jouw kanaal" bezig zijn?
Kristallen gezien? Met die mannen gepraat? Oftewel: keiharde bewijzen?
Da's namelijk de enige manier om het te constateren.

"Vissers met voerboten veroorzaken mijn storing" of "modelvaarders op de 35 mHz veroorzaken mijn storing" is de meest makkelijk smoes die ik in m'n 30 jarige modelvaar-loopbaan heb gehoord.
Zonder harde bewijzen doe je helemaal niets.

En geloof me: de eerste wildvreemde die aan mij vraagt op welk kanaal ik vaar en of hij even mijn kristallen mag zien, kan de boom in.
Dan hij/zij zich moeten legitimeren als opsporingsambtenaar.

Zo niet: "Je komt er wel uit, hé?"

@Roeleveld/Bluefalcon:
Hoe weet je dat die vissers "op jouw kanaal" bezig zijn?
Kristallen gezien? Met die mannen gepraat? Oftewel: keiharde bewijzen?
Da's namelijk de enige manier om het te constateren.
Weet je niet, tenzij je een frequentie-scanner hebt.
Dan kan je aangeven dat er iemand op die frequentie bezig is.
"Vissers met voerboten veroorzaken mijn storing" of "modelvaarders op de 35 mHz veroorzaken mijn storing" is de meest makkelijk smoes die ik in m'n 30 jarige modelvaar-loopbaan heb gehoord.
Zonder harde bewijzen doe je helemaal niets.
Klopt, maar dat is aan de opsporingsdienst.
En geloof me: de eerste wildvreemde die aan mij vraagt op welk kanaal ik vaar en of hij even mijn kristallen mag zien, kan de boom in.
Dan hij/zij zich moeten legitimeren als opsporingsambtenaar.

Zo niet: "Je komt er wel uit, hé?"
Als iemand mij vraagt op welk kanaal ik vlieg (stel ik zit nog op 35Mhz) dan mogen ze dat best van me weten.
Ga er namelijk vanuit dat die persoon niet wil storen/gestoord wil worden.

Maar goed, ik laat het hier maar bij...

--
Joost

Dat had ik ook al gelezen, echter wordt je in Nederland wel geacht de wet te kennen.
Het niet kennen van een wet geeft je niet het recht om die wet te overtreden.

Vind ik iets te zwart/wit. Da's typisch Nederlands, vingerwijzen en zeggen 'hier staat geschreven dat ... dus ben je in overtreding'. Een rechter zal hier een duidelijke nuance in aanbrengen omdat er een voortraject ligt.

Het voortraject is helder. In dit geval is er een overheid en wetgever die een frequentieband vrijmaakt voor varende en vliegende modellen, 35MHz. Na een aantal jaar lobbyen door derden dat dit niet praktisch is, wordt men wakker en maakt men nog een frequentieband vrij voor gebruik, 40MHz en wijst die toe aan varende modellen en maakt de 35MHz exclusief voor vliegende modellen.

De modelbouwers met een bootje die op 35MHz varen worden nu geacht om hun 35MHz apparatuur per direct weg te gooien? En een nieuwe RC besturing op 40MHz aan te schaffen? Je snapt zelf wel dat dit redelijkerwijs niet verwacht mag worden. Als het er de overheid echt aan gelegen was om hier duidelijkheid te verschaffen in alle redelijkheid de modelbouwers tegemoet te komen dan had men een fonds ingesteld waarmee een bijdrage beschikbaar komt voor het inruilen van een 35MHz RC besturing voor een 40MHz RC besturing.

Dit eenvoudig communiceren onder RC modelclubs had ervoor gezorgd dat het gros van de varende modelbouwers hier best in mee hadden willen gaan. Nu wordt het gewoon via overheidswege afgedwongen door hun eigen incompetentie bij 't in eerste plaats tot stand brengen van deze regelgeving. Kortom, het is inderdaad niet toegestaan om 35MHz te gebruiken voor varende modellen, echter gezien 't voortraject kan ik best begrijpen dat 't gros van de varende modelbouwers niet per direct hun prima functionerende 35MHz apparatuur inruilt voor een 40MHz omdat de overheid eindelijk z'n zaakjes op orde heeft.

Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Vind ik iets te zwart/wit. Da's typisch Nederlands, vingerwijzen en zeggen 'hier staat geschreven dat ... dus ben je in overtreding'. Een rechter zal hier een duidelijke nuance in aanbrengen omdat er een voortraject ligt.

Het voortraject is helder. In dit geval is er een overheid en wetgever die een frequentieband vrijmaakt voor varende en vliegende modellen, 35MHz. Na een aantal jaar lobbyen door derden dat dit niet praktisch is, wordt men wakker en maakt men nog een frequentieband vrij voor gebruik, 40MHz en wijst die toe aan varende modellen en maakt de 35MHz exclusief voor vliegende modellen.

De modelbouwers met een bootje die op 35MHz varen worden nu geacht om hun 35MHz apparatuur per direct weg te gooien? En een nieuwe RC besturing op 40MHz aan te schaffen? Je snapt zelf wel dat dit redelijkerwijs niet verwacht mag worden. Als het er de overheid echt aan gelegen was om hier duidelijkheid te verschaffen in alle redelijkheid de modelbouwers tegemoet te komen dan had men een fonds ingesteld waarmee een bijdrage beschikbaar komt voor het inruilen van een 35MHz RC besturing voor een 40MHz RC besturing.

Dit eenvoudig communiceren onder RC modelclubs had ervoor gezorgd dat het gros van de varende modelbouwers hier best in mee hadden willen gaan. Nu wordt het gewoon via overheidswege afgedwongen door hun eigen incompetentie bij 't in eerste plaats tot stand brengen van deze regelgeving. Kortom, het is inderdaad niet toegestaan om 35MHz te gebruiken voor varende modellen, echter gezien 't voortraject kan ik best begrijpen dat 't gros van de varende modelbouwers niet per direct hun prima functionerende 35MHz apparatuur inruilt voor een 40MHz omdat de overheid eindelijk z'n zaakjes op orde heeft.

Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik daag je uit dit te proberen (vriendelijk bedoeld he)
De rechter gaat echt niet met je mee als je zegt: sorry, wist ik niet.

in NL werkt het gewoon zo: als je je met IETS bezig houdt (een sport, een hobby, wat dan ook) je geacht wordt de regels hieromtrend te kennen! (en je hieraan te houden!)

geloof me, been there, done that, en zou bijna zeggen: got the t-shirt

Goedemiddag mannen,

ik heb een probleem, heb een bril gekocht met een trackerR2 van immersion maar had een graupnerzendkast, werkt daar niet mee maar wel een futabazendkast, dus ik koop een andere zendkast futaba FF9 met een vierkant stekkerke, ik moet nu mijn mikrokopter terug instellen met die kast, lukt niet, kan iemand mij helpen, om eerst al mijn mikrokopter terug te kunnen laten vliegen, en dan om de bril met de tracker aan de praat te krijgen. Als ik de stekker in dat fishke steek krijg ik stroom, maar eens de trainer of student kastje eraan hangt heb ik niets meer zelfs geen piep.
Volgens de handleiding zou er een soort van morsecode geluiden ergens moeten uitkomen wanneer ik druk op het knopje van de trainer/student of op het knopje op de track verbinding of te samen. Maar ik krijg niets. Er staat ook ergens een schuif schakelaar iets met normaal en low-end.
Waarom moet dat toch altijd zooooo ingewikkeld zijn.
Heeeeelp.

Oh, dat vind ik niet nodig, ik hou niet zo van die 'achter iemand z'n rug om klikken' tactieken, ik stap gewoon direct op de man af en geef hem mijn ongezouten mening. Ik hoef me niet zo nodig te verschuilen achter een rapporteerknop, da's voor personen die de confrontatie niet aandurven.

[mod]En dat is exact de reden waarom draadjes als dit uit de hand lopen.
Sven had nu eens voor de meest wijze weg gekozen in plaats van meteen publiekelijk te reageren. [/mod]

[mod]Heren, om nog even jullie geheugen op te frissen, hier praten we niet over wet-en regelgeving, daar is speciaal een ander draadje door in het leven geroepen door Robert,

het-grote-fpv-wet-en-regelgevingsdraadje

Daar graag verder met geneuzel over legaliteit enzo. Hier ontopic blijven aub

Martin[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
141 pagina's doorgekeken, heel veel bijgeleerd, inmiddels een easy star en een kodak ZX1 erbij, nu nog het FPV gebeuren erbij....
Kan niet wachten, lijkt me een super beleving, heb bij Frank even door de bril gekeken toen hij wat rondjes aan het test vliegen was, wat een FUN.
Nu op zoek naar de juiste FPV configuratie....

GAAF :yes:

Ik heb vandaag mijn GoPro HD binnengekregen ! Man, wat een kwaliteit...
Deze toch alvast eens op mijn vliegtuig zetten.

Nu nog op zoek naar een FPV systeem.

Ik heb er al heel wat gevonden van 2,4 Ghz en 5,8 Ghz, maar ik hoor dat je dan niet zover kan vliegen. Maar een 1,2 Ghz systeem vind ik precies niet zo makkelijk...

Groetjes,

Davy

Back