Vind ik iets te zwart/wit. Da's typisch Nederlands, vingerwijzen en zeggen 'hier staat geschreven dat ... dus ben je in overtreding'. Een rechter zal hier een duidelijke nuance in aanbrengen omdat er een voortraject ligt.
Het voortraject is helder. In dit geval is er een overheid en wetgever die een frequentieband vrijmaakt voor varende en vliegende modellen, 35MHz. Na een aantal jaar lobbyen door derden dat dit niet praktisch is, wordt men wakker en maakt men nog een frequentieband vrij voor gebruik, 40MHz en wijst die toe aan varende modellen en maakt de 35MHz exclusief voor vliegende modellen.
De modelbouwers met een bootje die op 35MHz varen worden nu geacht om hun 35MHz apparatuur per direct weg te gooien? En een nieuwe RC besturing op 40MHz aan te schaffen? Je snapt zelf wel dat dit redelijkerwijs niet verwacht mag worden. Als het er de overheid echt aan gelegen was om hier duidelijkheid te verschaffen in alle redelijkheid de modelbouwers tegemoet te komen dan had men een fonds ingesteld waarmee een bijdrage beschikbaar komt voor het inruilen van een 35MHz RC besturing voor een 40MHz RC besturing.
Dit eenvoudig communiceren onder RC modelclubs had ervoor gezorgd dat het gros van de varende modelbouwers hier best in mee hadden willen gaan. Nu wordt het gewoon via overheidswege afgedwongen door hun eigen incompetentie bij 't in eerste plaats tot stand brengen van deze regelgeving. Kortom, het is inderdaad niet toegestaan om 35MHz te gebruiken voor varende modellen, echter gezien 't voortraject kan ik best begrijpen dat 't gros van de varende modelbouwers niet per direct hun prima functionerende 35MHz apparatuur inruilt voor een 40MHz omdat de overheid eindelijk z'n zaakjes op orde heeft.
Maar goed, zo kijk ik er tegenaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality