Het grote FPV (First person view) draadje.

Mooie vlucht Frank!
Is wel te zien dat de wind daar bij jullie ook vlagerig was, beeld gaat aardig heen en weer. Waar vlieg je mee, een Easystar of een Twinstar?

Mooie vlucht Frank!
Is wel te zien dat de wind daar bij jullie ook vlagerig was, beeld gaat aardig heen en weer. Waar vlieg je mee, een Easystar of een Twinstar?

Een Twinstar Klaas, en hij bevalt me prima. Ga nog wel wat rommelen met de opstellings volgorde. Deze is zonder groothoek lens gedaan en je ziet nu al mij vliegcam in beeld...

Er stond gisteren 3-4 maar best gelijkmatig dus mooi rustig de tijd om te filmen met windje tegen :-)

Heb vandaag ook mijn eerste "FPV" vlucht gemaakt met de MikroKopter.
Beeld zag er bijzonder goed uit. Zelfs met de volle zon vandaag, was het beeld op de LCD erg goed te zien.
Ook geen storing gehad op het stukje waar ik gevlogen heb. Dat is echter hooguit zo'n 300m ver (tot nu toe ver genoeg voor mij).
Volledig op het beeld vertrouwen durfde ik nog niet. Daarvoor kan de MikroKopter teveel kanten uit.

Jammer genoeg stopte het beeld er bij de 2e vlucht mee. Blijkt achteraf dat de kabeltjes van het cameraatje los gegaan zijn. Dus daar moet ik iets beters op verzinnen.

Verder was het wel gaaf, heb er alleen geen filmpjes van.
Ook was er nog een andere vlieger met een easystar bezig. Dat zag er ook leuk uit (had geen FPV).

Hallo,

Vandaag ook mijn eerste vlucht gehad, de eerste keer was ik compleet de weg kwijt (valt toch tegen), maar dankzij een paar spotters kreeg ik hem weer terug.
Nog een paar keer geprobeerd en dat ging al beter maar de osd liet het nog een beetje afweten,met starten had hij nog geen satalieten en ik had geen geduld meer.
Even op google earth gekeken en heb ongeveer een afstand van 300 meter gehaald zonder storing.
Ik vertrouw de tx nog niet hellemaal, met ingeschoven antenne haalde ik 40 meter, maar in de lucht geen probleem, ik vlieg met een futaba ff 7 35 mhz en een Corona rp8d1 ontvanger.

Wat voor afstand moet je kunnen halen met ingeschoven antenne? ik dacht een 100 meter

Mooie lange vlucht, maar ook zeker een plek waar je een OSD nodig hebt.
Lijkt allemaal op elkaar die weilanden met sloten ;) .

Dank,

Ja fransbr kent daar de omgeving. Ikzelf heb meerder rondjes moeten vliegen om eindelijk de landmarkeringen op een rijtje te hebben.

Regelmatig op 100 meter gevlogen. Als je dan opeens naar 300 meter (hoog) gaat zijn het alleen nog maar stukjes groen met water ertussen en herken je niet zoveel meer.
De weg en het kanaal worden dan belangrijk.

Bij jullie niet hetzelfde? Bossen en bomen dan natuurlijk ?

Wat er zoal mis kan gaan met FPV vliegen.
( tweede stukje, links zie je het vliegtuig en de koffer :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht er zon zijn houd dan altijd even in de gaten van welke kant af je de kist op laat stijgen. Zo heb je altijd een ruime referentie. Ook direct goed bepaalde opvallende dingen op de grond in je op nemen.
Een kruising, een weg, een gebouw, in ieder geval iets waarbij je in de buurt opsteeg.
Dat en een beetje geluk maken dat je ongeveer heelhuids terug keert:mrgreen:

Succes ermee,

Ik zit nog te wachten op mijn zender dus ben nog even aan het prutsen geweest.
Had toevallig nog een Kodak zx1 liggen en naar voorbeeld even verder terug op het forum even een aansluiting gemaakt om aan te sluiten op de accu

Gewoon aangesloten op de balanceer stekker van de accu, andere draad is voor voeding van de vtx

Ook even een gat in de behuizing gemaakt zodat ik hem ook nog gewoon met batterijen kan gebruiken en het kleppie nog gewoon dicht kan

Ik heb de kodak open geschroefd en dan zie je bij de plug dc in 5V een rood en zwart draadje, hier mijn stekertje op gesoldeert.
Nu kan je deze aansluiten op de ontvanger hier komt namelijk ook 5V uit.
Voor de zekerheid even een Ubec ertussen..
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction

GroteFoto-PCSZ4NZK.jpg

GroteFoto-KANQS6LE.jpg

Allo Leo,

't is in orde ik heb geluid, had niet verwacht dat het zo moest in ieder geval bedankt.
Ben met de MK gaan vliegen maar dan zonder Osd er op ( niet simpel maar wel voor herhaling vatbaar).

groetjes.

Vandaag weer een stukje FPV met de MikroKopter. Het gaat al beter. Het vertrouwen op de camera valt niet mee en het is even spelen met de reaktie van de controls en de afstand van de MK tot objecten die je ziet.

Ging wel onwijs gaaf. Durfde al een heel stuk verder met de camera dan ik ooit zonder camera geweest ben.
Het FPV heeft me ook al een keer gered vandaag.
Ik ging behoorlijk ver weg, zo ver dat ik met geen mogelijkheid meer kon zien wat de positie van de MK was (voor, achter, links en rechts). Normaal zet ik hem dan op "position hold" en dan op "coming home", dus nu ook maar. Echter was de thuis positie op de één of andere manier niet goed geprogrammeerd. "coming home" was dus veranderd in "go away" :eek:
Hij ging dus nog verder weg en was nog maar een stipje aan de horizon. Enige mogelijkheid was dus totaal te vertrouwen op de camera en hem zo terug te krijgen. En dat werkte!

Heb nog een klein filmpje geschoten. Niet vanuit de MK, maar vanaf de grond.
Als je goed kijkt, kun je de live beelden van de MK zien op de LCD:

Laatst bewerkt door een moderator:
Pirelly,

Ik zie meerdere quads staan op de microcopter shop. Wat heb je allemaal nodig om hem op die positie te laten hangen, om hem vervolgens terug te sturen richting home!?

De MK Basicset L4-ME met de V2 Flight controller en regelaars, maar wat nog meer?..

Ik hoor heel graag van je:).

Ben erg benieuwd naar je vliegfilmpje!

Ik zit met een vraag.
Ik snap nog steeds niet wat een osd is, en nog meer van die afkortingen.
Is er ergens een schema te vinden hoe alles is aangesloten op een vliegtuig.
Wat er nu wel bij elkaar mag, en wat niet, in verband met storing.
Ik heb dit draadje al ver doorgelezen, maar ik kan er nog steeds geen wijs uit worden.
Ik heb er al een paar pbtjes aan gewaagd maar krijg geen antwoord.
Waarom al dat vage?
Engels kan ik niet dus op andere fora kom ik ook niet verder.

OSD is de afkorting voor On Screen Display.

Pirelly,

Ik zie meerdere quads staan op de microcopter shop. Wat heb je allemaal nodig om hem op die positie te laten hangen, om hem vervolgens terug te sturen richting home!?

De MK Basicset L4-ME met de V2 Flight controller en regelaars, maar wat nog meer?..

Ik hoor heel graag van je:).

Ben erg benieuwd naar je vliegfilmpje!
De quad die ik gebruik is inderdaad de Basisset L4-ME. Om daarmee gps positon hold en coming home te kunnen doen, heb je de gps en navigatie module nodig. Ook het compas is daarbij nodig.
Dan natuurlijk een zender met genoeg kanalen om het allemaal aan te sturen (als je alle features wilt gebruiken heb je 8 kanalen nodig, waarvan er 1 een 3-way switch is).
Daarna kun je het zo gek maken als je wilt. Jeti modules met telemetrie, wi232 modules om hem met je laptop te besturen (navigatie via een google maps kaartje), camera houders die pitch en rol gecompenseerd zijn, etc, etc...

Vliegfilmpje zelf heb ik nog niet (met uitzondering van die ik al had, zie daarvoor mijn youtube kanaal). Moet eerst eens kijken hoe ik de gopro hero hd zo goed mogelijk trillingsvrij kan monteren.

Laatst bewerkt:
On Screen Display, gegevens zie je in beeld.

Aansluitschema is simpel gezegd een camera en een zender voorzien van stroom, signaal (beeld) wat de zender stuurt moet ontvangen worden en gaat dan naar of een videobril of scherm.

Hey Bertus,

ik kan nu eindelijk ook meespreken ! :-) Ook al heb ik de eerste praktijk ervaring nog niet achter de rug.

OSD = idd On Screen Display.

Daarop zie je, in samenwerking met je GPS, de afstand van jezelf af, de hoogte, evt snelheid en ook in welke richting je van of naar jezelf toevliegt. Volgens mij wordt dit allemaal geleverd juist door die GPS die je aan je OSD koppelt.

Mijn OSD ding heeft alleszins heel veel ingangen... :-) En die geven allemaal wel wat terug. Hopelijk ook binnenkort OP een toestel.

Groetjes,

Davy

Back