Het grote FPV (First person view) draadje.

Waar het om gaat is dat je je teveel zorgen maakt om vanalles en nogwat waardoor je nooit aan het uiteindelijke vliegen toe komt.

Ik heb graag alles netjes tot in de puntjes uitgewerkt, iets wat zich al bewezen heeft zodat ik niet tegen vervelende dingen aan hoeft te lopen. Deze instelling past helaas niet bij de "Plak het erop en kijk of je je model een kilometer verderop in stukjes uit de stront moet trekken" mentaliteit van sommige andere mensen. Ik houd nu eenmaal niet van gokken en verrassingen..

Ik snap ook niet wat er nou mis is met het aan de kant gooien van een lelijk en beschadigd indoor model, als je er voor een HEEL zacht prijsje een goed bewezen model voor in de plaats kunt nemen. Vliegen komt er met dit rotweer toch niet van, dus tijd zat vind ik.

Laatst bewerkt:
Als je alleen maar met bewezen techniek wilt werken dan is commerciële luchtvaart misschien iets voor je, maar met FPV modelvliegen hou je gewoon een bepaald "kloot maar aan" gehalte.
We vliegen immers bijna allemaal met videozenders die alleen voor beveiligingscamera's bedoeld zijn, en besturingen die eigenlijk alleen berekend zijn om modelvliegtuigen binnen zicht te besturen.

En over de kisten zelf:
Wanneer is iets prima voor FPV vliegen:
1. Het vliegt.
2. Het kan een cam + zender tillen.

Daar zit het em nou juist. Van dit bij elkaar geprutste vrak weet ik niet of het vliegt en hoe et vliegt. Van de nemo weet ik dat wel omdat er al hele kuddes van rond vliegen. Kun je het me dan kwalijk nemen dat ik niet doorga met zelf opnieuw het wiel uitvinden als ik hetzelfde wiel als de buren kan pakken?

Kom op Sven, niet zo snel op de teentjes getrapt.
Natuurlijk moet je alles zelf weten, maar een beetje komisch wordt het wel zo vind je ook niet? :lol:

Bedenk wel dat een Nemo niet heel stabiel is, heeft geen eigen-stabiliteit zoals een Easystar. Lijkt me om te beginnen met FPV niet de gemakkelijkste keuze, omdat je lastig in kan schatten wanneer je gaat stallen.
Zou toch alvast wat rond gaan kijken voor een Easystar... :lol: ;-)

Mijn tenen liggen al los in mijn schoenen inmiddels. :(
Ik geef toe dat het erg lang duurt inmiddels, maar ik dacht dat ik er goed aan deed om over te stappen naar een nemo. Mijn vliegmaatje heeft er ook een gekocht (van Remy notabene) en die wil samen met mij beginnen. Dus het leek me gewoon een leuk plan om dan allebij ongeveer hetzelfde te hebben. Maar het belang van mij op mijn bek zien gaan met een oudbakke mormel van 7 jaar oud is blijkbaar groter..

Laat je niet opfokken Sven!
Iedereen wil straks gewoon je adrealine kreten horen na een geslaagde FPV vlucht. 8)

Ik heb nog wel een leuk vliegtuigje gezien in Nurnberg afgelopen Vrijdag.
Jammergenoeg heb ik er geen plaatjes van.

Hij zal zeker beter vliegen dan de easystar.
Het is een bovendekker met knikvleugel.
Je kunt onder de vleugel alles kwijt zodat je voorin alle ruimte behoud voor de lipo.
Je krijgt er een tweede vleugel bij.
Deze vleugel ziet eruit als een YAK vleugel met grote ailerons.
Dus je kunt kiezen tussen zweven of raggen.
Op de vleugel zitten magneten en een schroef waar de motor op gemonteerd kan worden.
Geen prop maar een impeller zodat je geen verwondingen kunt oplopen.

De prijs zal rond de 99 euro worden.
De kwaliteit en de afwerking vond ik beter dan andere foams.
Ik maak mij alleen zorgen over de impeller of die wel genoeg thrust geeft om alles naar boven te krijgen.

Hij heeft mij belooft om deze kist op te sturen als demo.
Misschien later meer hierover.

Ik heb al een mooie grote kist klaar liggen, die van hobbyking. Helemaal comleet met alle luxe die je maar kunt wensen. Vijf schakelbare OSD layouts, gyro en accelerometer gestabiliseerd. Hij vliegt zelfs terug naarhuis als er iets uitvalt. Maar ik durf daarmee nog niet te vliegen dus wil ik eerst een leuk klein model proberen om wat vertrouwen te wekken in het FPV vliegen. Mijn mening is dat dat beter zal gaan met een nemo waar iedereen mee vliegt, dan met een oud en kapotgesneden ding dat eigenlijk gemaakt is als indoor trainertje. Ik wilde het eigenlijk gewoon doen zoals rest het hier doet..

Ik heb al eens een model gezien op een beurs zoals je het omschrijft, Roel. Alleen was die toen dik 300 euro. Was geloof ik wel een glasromp enzo.

IK begin mijn fpv avontuur OOK met een nemo.

sven, des noods doe je het zo:

- laat iedereen hier eventjes links liggen (niet persoonlijk bedoeld voor iedereen, maar meer voor de bloeddruk van sven)
- wacht tot het FATSOENLIJK vliegweer is (en welk weer dat is, even voor de rest, bepaalt de eigenaar van het toestel)
- ga met mijn nemo testen en kijk hoe hij daarna bij MIJ vliegt.
Doet die het goed, pak je EXACT die setup, dan heb je een bewezen concept, en hebben wij 2 identieke toestellen.

We zijn ervaren vliegers genoeg om met die dingen te vliegen, en ons stappen plan is ook prima, om daarna fpv met die nemo's te vliegen, we gaan namelijk niet gelijk ZELF met de bril op staan.

op het moment dat we bovenstaande gedaan hebben (met mijn nemo gevlogen), bestel je dezelfde spullen (of vergelijkbaar in kv/amps etc) en post hier NIETS. Als het binnen is, zorg je dat je de rest van de montagespulletjes hebt, en post hier niets.
Als je die spullen hebt, kom je naar mij, en zetten we die nemo in elkaar. Wederom posten we hier niets (want dan is het alleen maar; heeft hij al gevlogen? hoe goed bedoeld ook).
Dan ga je er mee vliegen, ik doe mijn bril op, en kijk met jou mee. DAN post je hier dat je fpv kist gevlogen heeft, en stap 1 van ons uitgestippelde avontuur EINDELIJK gezet is, en dat de volgende stap is, zelf door de bril kijken, terwijl iemand anders vliegt.

dat heb ik ook voor mezelf besloten, niet opgevallen? dat ik niets inhoudelijks over mijn fpv spullen gepost heb? :)

OFWEL, tot nader bericht, is er NIETS gebeurt met fpv bij sven, lijkt mij een goede aanpak.

Nogmaals, no offence richting de rest, maar de meeste weten nu toch onderhand wel hoe sven is, en doet, als het om notabene ZIJN spullen gaat? Respecteer het, ga er niet tegen in, dat helpt niet, dat haalt niets uit.

Nog even ter toevoeging:
wij houden van vliegen, maar doen dit graag in MOOI WEER. wij MOETEN niets, wij doen dit voor de lol. Ook fpv vliegen is geen MOETJE voor ons, maar meer iets wat ons leuk lijkt, en wij graag op ons eigen tempo aan beginnen. Wij bepalen graag ZELF de risico's de we met ONS materiaal nemen, wat wij met ONS geld hebben betaald waar we ZELF hard voor hebben moeten werken.

Als het slecht weer is, balen we, maar we weten ook dat er vast nog mooie dagen genoeg komen. Het is net februari verdorie!!! Normaal komen bij ons de eerste kisten pas van hun plank af in APRIL!

als iemand nog vind dat het niet hard genoeg gaat bij ons, want ja, het is ons, want sven en ik vinden het fijn dit alles samen te doen, dan mag die persoon HIER de luiers komen verschonen, mijn werk doen, tegen de weergoden zeggen dat ze opzouten met die wind, de regen even doorslikken daarboven, en de zon laten schijnen om het verschrikkelijk slechte veld, snel op te laten drogen zodat wij met onze fpv spulletjes aan de slag kunnen....

zo, dat moest IK nu even kwijt.

Laatst bewerkt:
Nog steeds die verdomde plaat voor de kop.
Als mensen niet gaan zeuren op rcgroups, nok hem dan daarheen met je FPV gevraag.
Als jij hier roept dat je zo slim af bent met je zolder schuimpje, maak dat ding dan ook af, en ga niet weer zeuren dat je opnieuw voor iets anders gaat. Dit terwijl je het gezeik kon verwachten.

"Het is toch rot weer" " het is verdorie februari" Man, je had al in december kunnen vliegen. Toen waren er ook al prachtige dagen. ga niet te hele tijd lopen zeuren dat wij ons bemoeien met jou portomonnee!? je had al 3 complete FPV setups kunnen kopen, en er 3 de grond in kunnen boren met het geld wat jij met jou mieterige gedrag er tegenaan smijt.

Sven, ik snap niet, dat jij niet snapt dat wij zo verdomt moedeloos van je worden.

Er is jou al honderd keer gezegt dat je eerst eens het schuimpje met een stuk lood moet vliegen. Daarna plak je daar jou FPV spul op, en vliegt er weer een rondje mee. Tussendoor kijkt iemand door de bril, en ziet dat het beeld eigenlijk best prima is. Neem het op, bekijk het thuis rustig na, en doe dit een keer of 3. Voordat je het weet zit je zelf in de lucht.

En een Nemo om te beginnen? Dat is zoals Klaas al zei van niemand zijn eerste FPV kist. Bijna iedereen is hier begonnen met een Easystar, dus als jij zonodig niet het wiel wilt uit vinden, en je vriendjes op rcgroups hebt zitten, en het aan hun had gevraagd, dan had je al lang een Easystar gehad.

Blijf niet zeuren over je portomonee, of rot weer, van dat gezeur worden ik en vele met mij inmiddels strontziek.

Luister eens naar Badbert, en kom hier op het forum als je er echt klaar voor bent en er voor wil gaan, zoals de meeste nieuwkomers hier.

Er zijn hier zat nieuwekomers die vragen wat, doen er wat mee, vragen opnieuw wat, doen er weer wat mee, en doen bij windkracht 3 hun eerste maiden zonder dat er wat fout gaat.
Hoe vaak wou JIJ nog het wil uit vinden? Blij toe dat er hier oudere mensen zijn die hun standpunt voorzichtig duidelijk maken, anders was je hem allang genokt.

Ik vind Hugo nog steeds een mooi voorbeeld. Die koopt een EZ, heeft een budget van 200 euro en vliegt tot de dag van vandaag nog steeds de sterren van de hemel met een verotte EZ. Begin je dan niet eens aan je zelf te twijfelen?

Laatst bewerkt:
proficiat met je tricopter btw.
Loopt te zeuren over een stukkie verpakkingsschuim, maar vliegt zo weg met de tri. 't is toch neit te geloven. ben benieuwd wat daar nu weer voor een reactie op komt.

Zo nu ff diep adem halen!
Het is wel fijn als iemand anders eerst ff vliegt en dat je meekijkt.
Zo kun je mooi je omgeving verkennen zodat je niet verdwaald.
Soms is het ook beter om eerst op een beeldscherm te vliegen.
Een bril geeft nogal snel stress.
Ik wens jullie names de wild flyers twente in iedergeval heel veel succes toe!!!

Prima toch dat Sven eindelijk ook een Nemo heeft. Fijn voor hem, zeker ook omdat jij er nu ook een hebt. Komisch is het wel, dat er net plannen gemaakt zijn om Sven de spreekwoordelijke "schop onder de kont" te komen geven en hij vervolgens zijn plannen (weer) wijzigt waardoor de maiden weer vooruitgeschoven lijkt te worden. Houdt wel bij iedereen de spanning erin zo. :lol:

Die opmerkingen over dat anderen zouden willen gaan over de portemonnee van Sven: Ondertussen heeft'ie zeker 2 tot 3x zoveel uitgegeven aan FPV-spullen dan mij en vele andere FPV-beginners.
Maar goed, ieder zijn ding. No offence.

Voor de rest: goed plan van BadBert! :yes:

Klinkt een beetje zoals mijn situatie.. Ik heb een EZ* staan, bijna vliegklaar voor FPV en de kriebels gaan alweer om de Nemo (ja, ik heb er ook een ;)) in orde te maken voor FPV (complete setup daarop te zetten)..

Maar ik wacht eerst wat minder wind af, alvorens ik mee ga kijken met hoe mijn EZ* vliegt (ik laat iemand anders voor mij vliegen op zicht en ik kijk mee met de bril op de video)

Dit gezeik kon ik inderdaad verwachten Remy.. van jou.. Ik dacht even dat et goed ging, het was bijna vriendelijk te noemen, maar zodra ik weer iets doe wat niet naar je persoonlijke zin is, laat je je lelijke kant weer zien.. Jammer. Dus doe je best maar hoor Remy. Ik ben klaar met je.. Ik werk niet voor jou, maar voor mezelf. Ik heb je goedkeuring echt niet nodig. Als ik eens een keer zin en tijd heb, post ik wel weer wat in mijn draadje. Gelieve je daar dan ook niet meer te vertonen.

Stuur ook je adres nog even, krijg je je schroefjes terug..

Meer woorden maak ik ook niet meer vuil hieraan.

ja idd, negeren die hap!

Die schroefjes stuurde ik zodat je eindelijk eens aan de gang kon, maar inmiddels leek dat ook weer stank voor dank! je wilt het ook niet snappen he? Mijn allerlaatste input, om je net even dat zetje in je rug te geven zodat je weer fijn verder kon. En nog word het weer in de hoek gesmeten om het vervolgens een 2 maanden later weer aan bij de hand te pakken. Mijn lelijke kant? Ik de gene die moeilijk loopt te doen? Dit terwijl ik je altijd heb geholpen maar je er vervolgens niks mee doet?

Man iedereen heeft er inmiddels een spuughekel aan, alleen zijn het ouderen die het e.a. netjes willen verwoorden. Daar komt die plaat die voor je hoofd zit weer tevoor schijn.
Je ziet het ook niet hè, of je wilt het niet zien.

Flikker die schroefjes maar een eind weg, en zoek het uit met je amerikaanse vriendjes.

Laatst bewerkt:
Back