Het grote FPV (First person view) draadje.

Vanwege het slechte weer :
Was begonnen met gisteren mij kamer maar eens op te ruimen.
Heb weer een hoop dingen weggegooid en doorgesorteerd.
Toen maar de stap gemaakt om een RSSI op mijn 2.4 Ghz Futaba te gaan maken.
Lost package indicator for Futaba FASST

De condensator die ik voor handen had, was een groot model. Deze dus maar aan de buitenkant gemonteerd. Signaal word nu keurig aangevoerd.
Draadje naar de OSD gemaakt.
Ga vannavond de boel eens aansteken en range test ( wandelen ) doen.
Hopelijk dan vannavond een filmpje.

Mijn gebruikte OSD CE OSD V1.3(Newest) [CE-OSD]- US$92.99 - BIRD'S EYE VIEW

Hallo,

Dit is mijn nieuwste setup:
Vtx 1,3 ghz 700 mw
EZ OSD
EZ Tracker

Besturing UHF van Scherrer op een futaba 7c

full

full

Vandaag gevlogen maar na 1,5 km had ik al problemen met de besturing, kan dat aan de plaatsing liggen, als ik van me af vlieg zit de vtx ertussen

De video was nog wel schier, had alleen een beetje spikkeltjes in mijn beeld

Laatst bewerkt door een moderator:
Als t goed is krijg ik morgen mn FPV setje binnen :P

5.8ghz fatshark kitje met bril, 800mw zender, BSII OSD en de ccd killer cam :)

Ben benieuwd wat voor beelden en bereik t gaat opleveren!

Zo, spullen weer in elkaar gezet en zie hier mijn RSSI plaatje.

Gegevens 2 posts terug.. [96058] het-grote-fpv-first-person-view-draadje-241

Even wat uitleg.
Als ik geen signaal heb staat links boven in 1.0 volt.
Als ik WEL signaal heb zie ik links boven in niets.

Ik heb de zender in range testing gezet en ben naar beneden gelopen ( lees beton vloer tussen zender en ontvanger )
Het is een lost packet indidator dus echt vloeiend gaat het niet. Maar in het filmpje zul je zien dat er plots een spanning verschijnt en deze snel oploopt.
Ik weet dus nu als ik aan het vliegen ben en de spanning verschijnt in het beeld dat mijn lost packet ledje knippert en ik dus ontvangst problemen heb.
Denk dat het wel gaat werken....
Ga ( net als jullie waarschijnlijk ) van het weekend vliegen dus dan hoop ik een echt filmpje te kunnen posten.

groeten als vast Fijne FPV dagen !

Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Gister alles in mn twinstar gezet en m'n 1e fpv vlucht gemaakt :)

Was wel ff wennen zeg!! En naar mijn smaak even te veel wind om weer 'n nieuwe discipline te gaan leren, dus heb hem vrij snel geland, wel via FPV, op t water, ging echt perfect!

Alleen het bereik viel me eigenlijk enigszins tegen! Al vrij snel is het vliegtuig buiten bereik, ondanks de 800mw zender, en ik had naar mijn idee ook mooier/beter beeld met de 100mw zender die er ook bij zat dus die ga ik denk vanavond even proberen met vliegen, kijken hoe dat gaat :)

Zal zo ook even de andere topics doorspitten maar als iemand 'n simpele tip heeft hoe je het bereik kan verbeteren hoor ik t graag natuurlijk ;) Foto's volgen vanavond en gaan vanavond ook proberen eea op te nemen!

Zal ik vanavond maken, maar het is dit setje:
5,8 Ghz RCV922 Aviator Full FPV KIT2010 + BSII OSD Bundle [AVS-006] - €499.00 : FPV Systems Online Store, The Art of Video Piloting

Waarbij we de zender achter de vleugel hebben gemonteerd op de twinstar, deze is 'verzonken' in het plastic, antenne is wel helemaal vrij. De camera zit vrij ver op de voorkant van de cockpitdeksel.

Maar begin het vermoeden te krijgen uit alles wat ik lees dat ik de antenne van de 100mw zender op de 800mw zender heb gebruikt, dit zou ook tot slechte resultaten kunnen leiden.

Dat maakt vrij weinig uit dat je de antenne's hebt verwisseld, wat is het bereik dat je nu ongeveer hebt. Als het rond de 500-1000m is dan is dit wel normaal op 5.8ghz met rubberduck antenne's.

Eerder rond de 200, max 250meter... maar dan wel al met veel storing en snel weer omkering. Beeld bleef tot zo'n 150-200 meter goed, daarboven begon het te storen.

Ik vlieg wel boven water, weet niet of dat op de 5.8ghz frequentie erg veel storing veroorzaakt?

Zorg dat je met omni's lekker hoog vliegt. Ik was aardig onder de indruk van Klaassie zijn setje, alleen vliegt hij vaak hoog. Ik was ontevreden over de omni's op 1,3gHz, maar wanneer ik een meter of 100 hoog ging had ik mooi strak beeld.

Vloog je hoog? Het is maar een suggestie..

Ook als ik de hoogte in ging verloor ik juist beeld :s

Maar zal t vanaaf even met de andere antenne alsook de andere zender proberen, kijken hoe dat gaat. Sowieso veel beter weer vandaag, staat veel minder wind!:thumbsup:

Dus vlieg ik ook even wat meer ontspannen ;)

Voor de antenne, waar hebben jullie de beste ervaringen mee? recht omhoog laten steken of in zo'n schuine stand?

Laatst bewerkt:
Ook als ik de hoogte in ging verloor ik juist beeld :s

Maar zal t vanaaf even met de andere antenne alsook de andere zender proberen, kijken hoe dat gaat. Sowieso veel beter weer vandaag, staat veel minder wind!:thumbsup:

Dus vlieg ik ook even wat meer ontspannen ;)

Voor de antenne, waar hebben jullie de beste ervaringen mee? recht omhoog laten steken of in zo'n schuine stand?

hoi Scooby

Ben ook zo begonnen. :-( Check het volgende eens.....

kijk op de zender en de ontvanger hoe de connector eruit ziet. ??Mannetje vrouwtje??

Ik had zelf nl een verloop connector gebruikt waardoor er twee vrouwtjes tegenover elkaar zaten.
Bij de mens zou dit in zekere mate geaccepteerd worden. In de harde natuur niet :-)
Mijn antenne maakte dus helemaal geen contact met de zender en het was eigenlijk nog een wonder dat ik 100 "ver" kwam.

Ben benieuwd..

Frank

Hallo,

Dit is mijn nieuwste setup:
Vtx 1,3 ghz 700 mw
EZ OSD
EZ Tracker

Besturing UHF van Scherrer op een futaba 7c

Vandaag gevlogen maar na 1,5 km had ik al problemen met de besturing, kan dat aan de plaatsing liggen, als ik van me af vlieg zit de vtx ertussen

De video was nog wel schier, had alleen een beetje spikkeltjes in mijn beeld

Vandaag weer gevlogen na wat aanpassingen:

De antenne kabel naar de biquad ingekort
antenne van de besturing rechtop gezet (lag plat)
vlieg nou op 1320 mhz (was 1280) stoorde met de rangetest niet meer op de uhf besturing

Afstand van vandaag was 2600 meter, moest terug omdat de ik de helft van de accu had gebruikt, maar nog geen streep in beeld of een failsafe van de besturing, dus het einde is nog niet in zicht

Vandaag ook nog even wat gevlogen, maar naar mijn smaak nog steeds even te veel wind om relaxed te leren via FPV te vliegen.

Heb wel de 100mw zender gebruikt, hiermee had ik beter bereik als met de 800mw zender!

Dus denk dat die 800mw zender gewoon niet goed is :(

Kwam tot zo'n 350 meter met de 100mw zender, daarna was t beeld vrij snel weg. Dus zal toch even die zender moeten gaan doormeten, of zou die minder werken doordat ik die ook op de 7.4 accu van de fatshark deed? zou moeten werken volgens mij.

Even 'n ander ideetje... is het mogelijk om bijvoorbeeld 4 patch antennes te gebruiken, in 'n vierkant tegen elkaar aan zeg maar, om zo 360 graden ontvangst te hebben? Dan zou je niet met 'n antenne tracker hoeven te werken toch?

Heb pas 1 site gevonden, zo ff verder zoeken.. Even kijken of die ergens te koop zijn :)

Nevermind, heb genoeg gezien en gelezen, eerst zelf maar eens proberen te maken!

Laatst bewerkt:
Weet iemand hoe die kleine witte 3 pins connectoren heten die je in KX camera's en de L1D vario tegen komt, en waar je ze kan kopen?
Dezelfde vraag geldt voor de zwarte 2 - 4 pins connectoren die gebruikt worden in FatShark en ImmersionRC zenders.
Het is handig om een voorraad te hebben als je verschillende setups aan het testen ben.

Back