Het grote FPV (First person view) draadje.

Nog even een vraagje, zijn er 1000mw zenders die compatibel zijn met de fatschark bril?
Ik heb nu een 500mw zender maar wil overschakelen naar 1000mw omdat ik geen patch antenne wil gebruiken en mijn bereik momenteel rond de 800- 900m ligt. maar met de setup waar ik nu mee vlieg is die afstand tamelijk snel overbrugd.

Dit is mijn setup momenteel

Ik heb ook een 1000mw lawmate zender en ontvanger liggen maar dan moet ik de ontvanger extern aansluiten op de fatschark bril, en het zou veel praktischer zijn als ik de ontvanger die in de bril zit kan gebruiken.

nog even over die cameras: het is beter dat je meteen een goede camera neemt, de meeste goedkope cameratjes hebben direct last van overbelichting, en zie je direct geen steek meer als je een beetje richting de zon vliegt.
zo ook die cameras die bij de fatschark kit zitten

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje, zijn er 1000mw zenders die compatibel zijn met de fatschark bril?
Ik heb nu een 500mw zender maar wil overschakelen naar 1000mw omdat ik geen patch antenne wil gebruiken en mijn bereik momenteel rond de 800- 900m ligt. maar met de setup waar ik nu mee vlieg is die afstand tamelijk snel overbrugd.

Da's onzin, een 1W zender geeft je 3dB meer marge, da's krap een twee á driehonderd meter meer. Let op dat je voor een verdubbeling van je afstand minimaal (!) 6dB meer RF uitgangsvermogen nodig hebt. Wil je dus een verdubbeling van de afstand die je met 500mW (+27dBm) haalt dan zal je naar minimaal +32dBm toe moeten, da's een 2W zender. In de praktijk zal je eerder 3.5 á 4W nodig hebben.

Je benadert 't probleem van de verkeerde kant. Het is netzoiets als een 300pk motor monteren in een Hyundai Atos, dat heeft helemaal geen zin. In jouw geval zal je dus gebruik moeten gaan maken van een betere ontvangstantenne (flat patch met 8dBi of meer gain) of een gevoeligere ontvanger.

Overigens is d'r serieus iets mis als je maar 800 á 900 meter haalt met een 500mW, zelfs met een 10mW is dat te doen. Tussen een 10mW (+10dBm) en een 500mW (+27dBm) zit 17dB, da's een faktor 50 (5000%). Dus er gaat ergens iets mis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Over die 1000mw heb je mss wel gelijk dat ik mss maar 300 meter bijwin, toch dit zou al veel comfortabeler zijn. Dit is net het beetje extra dat ik wil.
Mijn bereik is mss wel ietsje meer dan 900m maar om storingsvrij te blijven moet ik daar niet ver buiten gaan.

In theory is dat mss wel mogelijk 800m met een 10mw met een statische opstelling.
Maar voor fpv zonder patch antenne is dat niet te doen vind ik. Bereik is veel te kort +- 350m met veel storing.

mijn setup werkt perfect, ik heb geprobeerd met 10mw, 200mw en nu met 500mw. ik heb nu 3db antennes. mss zou het ook schelen met 5db omniantennes?

Over die 1000mw heb je mss wel gelijk dat ik mss maar 300 meter bijwin, toch dit zou al veel comfortabeler zijn. Dit is net het beetje extra dat ik wil.
Mijn bereik is mss wel ietsje meer dan 900m maar om storingsvrij te blijven moet ik daar niet ver buiten gaan.

In theory is dat mss wel mogelijk 800m met een 10mw met een statische opstelling.
Maar voor fpv zonder patch antenne is dat niet te doen vind ik. Bereik is veel te kort +- 350m met veel storing.

mijn setup werkt perfect, ik heb geprobeerd met 10mw, 200mw en nu met 500mw. ik heb nu 3db antennes. mss zou het ook schelen met 5db omniantennes?

Storingsvrij zonder diversity ontvanger op 2.4GHz met alleen omni antenne's is niet te doen. Als je je FPV model rolt, of vertikaal trekt dan verandert de polarisatie van je antenne en heb je zo 20 tot 30dB verlies met als resultaat dropouts en storing. Dan is d'r nog 't hekele punt van reflecties vanaf objecten in de omgeving die interfereren met 't directe signaal uitgezonden door de zender, hierdoor krijg je uitdoving en wederom dropouts en storing. Ook verder weg vliegen geeft hoe verder je wegvliegt des te meer storing en ruis in 't beeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_(natuurkunde)

De truc is om de antenne op 't model zo omnidirectioneel te houden als mogelijk, dus de originele antenne gebruiken met zo min mogelijk gain (dat doe je zo te zien) hoe meer gain, hoe meer deze bundelt namelijk. Daarnaast de antenne zo vrij mogelijk monteren (ook dat is gelukt zo te zien). Ik zou eerst eens een 5dBi omni gebruiken op de Fatshark videobril, dan heb je zowieso winst. Alleen zal je jezelf moeten aanleren om bij dropouts en storing met je hoofd te bewegen om zo de oriëntatie van de antenna van de ontvanger te veranderen en zo 't beste signaal te krijgen.

Een andere goede optie is een 8dBi flat patch en een 'butsmuts', je hoeft nu alleen maar in de richting van je FPV model te wijzen met de flat patch. Dit geeft veel betere resultaten dan een 1W zender. Zowieso is een 1W zender niet zonder problemen omdat deze ook veel meer RF instraalt (via elektromagnetische koppeling) en je niet de eerste zult zijn waarbij de servo's niet meer betrouwbaar reageren, of de RC ontvanger een stuk minder gevoelig wordt.

Kortom, de oplossing is niet een zender met meer vermogen, maar een gevoeliger antenne en/of ontvanger. Als je van de Fatshark ontvanger gebruik wilt blijven maken zou ik beginnen met een 5dBi omni en ook een 8dBi flat patch overwegen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Butsmuts...butsmuts...waar heb ik dat nou eerder gehoord..

:mrgreen:

Piepeklon, vanwaar absoluut geen patch? ..

Let wel op dat je omgeving heel veel doet met je beeld. Zo vlieg ik weleens in het goffertpark te Nijmegen. Enorm groot park, maar omliggend veel huizen.
Dit resulteerd in erg slecht bereik. Vlieg ik op het vliegveldje dan haal ik voor mijn gevoel een aardig bereik met een 10mw.
Leuk model trouwens:). een horten van RBC?

Laatst bewerkt:
Wat ik nu ook zou kunnen doen om die 1000mw lawmate zender te gebruiken is, op de video output van de externe ontvanger een 10mw fatshark zendertje plaatsen dat dan weer het signaal doorstuurt naar de videobril.

maar dat zal wss wel extra storing opleveren dan.

Ik wil gewoon geen patch gebruiken omdat ik het omslachtig vind, het moet toch wel perfect te doen zijn met normale antennes?
Ik vind het gewoon belachelijk dat wij hier in de 21 eeuw moeten staan zwaaien met antennes, of antennerobots gebruiken om video ontvangst te krijgen.
komaan, we zitten toch niet meer in de jaren 60 waarin heel de familie voor de buis zat en 1 iemand met de antenne staat te richten om het nieuwsbericht te kunnen ontvangen.

Daarom weiger ik daaraan mee te doen.

oftewel schakel ik over op 900mhz. dat zou mss ook een oplossing zijn.

Laatst bewerkt:
ja maar is al eens zwaar gecrasht, vleugels zijn niet orgineel en heb ik opnieuw gebouwd . dus moest ik hem eventueel verliezen is het verlies toch niet zo erg meer.

1,9 kg vlieggewich met video installatie bij, maar geen bungee launch nodig.
Handstart gaat perfect.

Laatst bewerkt:
Verstandig, daar zit ons mobiele netwerk op;). Weet niet of dat wel zo'n goed idee is.
Dat van het antenna richten dacht ik ook. Ik vond het erg omslachtig. Toch begonnen met FPV vliegen, en nadat ik dit regelmatig deed dacht ik niet meer aan het feit dat antenne's gericht moesten worden, je wilt meer en beter..
Maargoed, dat ieder voor zich natuurlijk..

Sander,

Nu heeft mijn vriendin een keer voor de grap een laptopje gekregen. Ding uit de oertijd.
Een of andere Toshiba Satellite 4080xCDT
64mb werkgeheugen en nog wat van dat prul. Stel dat ik alles eraf gooi, en een verse..Uhh verse..naja windows 95 erop zet, is dit dan afdoende voor zo'n videograbber?...

Of wat voor een gegevens moet een laptop minimaal hebben om hier mee overweg te kunnen?

Dank!

Ik zou gewoon voor een eenmalige aanschaf van een patch in combinatie met de immersion osd met tracker gaan. Heb je alles in 1 keer opgelost...nou ja..alles..je komt dan wel snel buiten het bereik van je rc reikwijdte...

MVG Robert.

Laatst bewerkt:
Ik wil gewoon geen patch gebruiken omdat ik het omslachtig vind, het moet toch wel perfect te doen zijn met normale antennes?
Ik vind het gewoon belachelijk dat wij hier in de 21 eeuw moeten staan zwaaien met antennes, of antennerobots gebruiken om video ontvangst te krijgen.
komaan, we zitten toch niet meer in de jaren 60 waarin heel de familie voor de buis zat en 1 iemand met de antenne staat te richten om het nieuwsbericht te kunnen ontvangen.

Daarom weiger ik daaraan mee te doen.

oftewel schakel ik over op 900mhz. dat zou mss ook een oplossing zijn.

Tsja, het is misschien geen 1960 meer, maar de natuur- en wiskundige basisprincipes zijn nog exact 't zelfde als toen. Daar zitten bepaalde consequenties aan vast, onder andere het formaat van antenne's gerelateerd aan de golflengte van de gebruikte frequenties. Daar doe je weinig aan, behalve overstappen op een andere frequentie. Voor 900MHz zit je met een hele berg storing omdat dit gebruikt wordt voor GSM verkeer, daarnaast heb je alsnog een extrene ontvanger en antenne nodig.

Je kunt wel een heleboel willen maar 't moet wel binnen de grenzen van de natuur- en wiskunde blijven. Misschien dat je denkt dat de Sci-Fi die je vaak in Hollywood blockbusters terugziet een afspiegeling van de werkelijkheid is, helaas is dat niet zo!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander,

Nu heeft mijn vriendin een keer voor de grap een laptopje gekregen. Ding uit de oertijd.
Een of andere Toshiba Satellite 4080xCDT
64mb werkgeheugen en nog wat van dat prul. Stel dat ik alles eraf gooi, en een verse..Uhh verse..naja windows 95 erop zet, is dit dan afdoende voor zo'n videograbber?...

Of wat voor een gegevens moet een laptop minimaal hebben om hier mee overweg te kunnen?

Dank!

Nee, dat gaat niet werken, je hebt minimaal iets van een Celeron of Pentium M nodig, met 256 of 512MB werkgeheugen. Tenminste, als je met een betere kwaliteit dan je Aiptek camcorder video wilt opnemen.

Ikzelf gebruik een Samsung Netbook met Intel Atom 1.6GHz processor, die is snel zat voor dat soort toepassingen. Die verzorgt gelijk ook de live Google Earth tracking i.c.m. de EzOSD telemetry. Dergelijk Netbooks zijn voor weinig geld tweedehands te krijgen. Een USB video grabber erbij (ik gebruik een Plextor daarvoor) en je kunt aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik zou gewoon voor een eenmalige aanschaf van een patch in combinatie met de immersion osd met tracker gaan. Heb je alles in 1 keer opgelost...nou ja..alles..je komt dan wel snel buiten het bereik van je rc reikwijdte...

MVG Robert.

Da's 't volgende struikelblok, maar daar hebben we de ImmersionRC EzUHF RC besturing voor ontwikkeld, dan heb je pakweg (met 10dB marge) een slordige 40km bereik met slechts 200mW zendvermogen op 433MHz (FHSS met gaussian distribution), met 800mW wordt dat >100km, dan is je video weer de beperkende faktor, en zo blijf je aan de gang :mrgreen:

Long range winter flying on Vimeo

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ashikaga....wel eens afgevraagd waar de 300 meter grens ligt? De altitude meter start op het punt waar je GPS zijn eerste signaal krijgt...wat als je op een flat staat...of 50 meter boven NAP bent? En niet te vergeten..de nauwkeurigheid...je krijgt toch ook geen bekeuring als je 10% te hard rijd? Als je 3 kilometer ver weg vliegt moet je ook 300 meter hoog vliegen om nog goed ontvangst te hebben. Verhouding 1:10. Dan is het afwegen..je kist verliezen met alle gevolgen van dien (zodat je enorm veel verpest op deze manier voor andere modelvliegers) of iets hoger vliegen...

En hou je de volgende keer in met die aso taal ( je verpest het op deze manier ook voor andere modelvliegers) want dat mag hier ook niet op het forum.

MVG Robert.

Laten we het hier weer normaal hebben over fvp vliegen .het ging zo goed .

Een goede mogelijkheid is om dus maar geen films te linken die over de 300meter gaan .osd.
We hebben het alleen nog maar over de legale 10miliwatt zender.
Waar dus ook iedereen mee vliegt !

En ik wacht met smart op aankomst van mijn bril.waar blijft die postbode .
Groeten Wiebe.

Goed, hier een video in de Zwitserse alpen, startlocatie ligt al op ruim 2600 meter en je merkt aan de EzStar dat klimmen iets minder vlot gaat dan op zeeniveau. Camera is een Sony Webbie met 1080p FullHD resolutie.

EzStar goes Alpine flying on Vimeo

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

**ANIMOCHECK, tweede FPV meet 'n greet***

Mogelijk kan er op zaterdag 20 maart of zaterdag 27 maart een tweede FPV meet 'n greet georganiseerd worden. Dus bij deze even een animocheck om te kijken of er interesse is en hoeveel mensen er ongeveer zouden willen komen. De locatie is ergens in Zaanstad (Noordholland).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laten we het hier weer normaal hebben over fvp vliegen .het ging zo goed .

Een goede mogelijkheid is om dus maar geen films te linken die over de 300meter gaan .osd.
We hebben het alleen nog maar over de legale 10miliwatt zender.
Waar dus ook iedereen mee vliegt !

En ik wacht met smart op aankomst van mijn bril.waar blijft die postbode .
Groeten Wiebe.

Gisteren op de bus gegaan :)
zal je de tracking code nog toesturen... Hoop dat ze deze keer wat sneller zijn dan met chris..
heb hem nog ff voor je opgepoetst enne samen met een nieuwe 500mW ;) kon dus nergens meer de 10mw vinden, sander had er ook geen een meer ;)

misschien eens een grote fpv kist bouwen met gigantische accu die pakjes kan droppen met een chute. Donder ik dat ding hier uit het flat en vlieg ze gewoon persoonlijk in je achtertuin vanuit mijn luie stoel ;)

Laatst bewerkt:
Back