Het grote FPV (First person view) draadje.

Afgelopen weekend ben ik begonnen met mijn nieuwe FPV model...

Dat ziet er zeer netjes uit Robert, ik heb zelf ervaring met EPP snijden en weet hoe lastig dit is, ik neem aan dat je dit met een CNC gestuurde snijtafel hebt gemaakt? Ik zou overwegen om twee motorpod's te maken, één op iedere vleugelhelft, in plaats van de pusher prop configuratie, je kunt nu counter rotating props (één normale en één pusher prop) gebruiken en zo elimineer je een hoop van de door de motor en prop veroorzaakte trillingen en heb je zeker bij HD opnames een stuk minder last hiervan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

@ Sander, bij jou aan de kust waait het normaliter veel harder dan in het oosten. Nu weet ik wel dat de wind daar veel straffer is wat het vliegen met meer windkracht makkelijker maakt. Ik heb opgemerkt dat je over heel wat kistjes beschikt. Maar als het echt hard waait, waar vlieg je dan mee? En is het dan nog wel plezierig om met harde wind FPV te vliegen?

MVG Robert.

De wind varieert hier van een straffe constante wind vanuit 't IJsselmeer tot een zeer vlagerige wind vanuit land. Met de gemodificeerde EasyStar is met een 6bft te vliegen, alleen is de windpenetratie niet fantastisch. Wil je een beetje vooruitgang boeken tegen de wind in dan is de Funjet een veel beter platform, heeft ook veel minder last van de vlagerige wind.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ziet er mooi uit Robert! ben benieuwd hoe het vliegt. Het lijkt mij wel een windgevoelige kist..De praktijk zal het uit wijzen:).
Ik heb hier nog wat restmateriaal EPP liggen. Ga het binnenkort eens proberen te snijden.

Trouwens, ik stond opnieuw in de krant:

4r8aht.jpg

haha.

@ Remy: Mooi artikeltje, is alles toch nog goed gekomen.

@ Sander: ik gebruik idd een CNC snijmaschine en dat maakt de verwerking erg gemakkelijk. Eigenlijk is het heerlijk werken met EPP. Je kan het snijden, schuren en slijpen. Een model is zo gemaakt. Ik heb eigenlijk geen ervaring met 2 motorige kistjes en heb niet zo over trilvorming nagedacht. EPP zou van nature al een dempend vermogen hebben. We gaan het wel zien in de praktijk en misschien plaats ik ook nog wel een gyro op de rolroeren mocht het kistje gevoelig zijn.

MVG Robert

Nou, toch nog even wat extra info, voor misschien meerdere track-doe-het-zelfers;).
De tracker gewogen. Deze weegt 420 gram. Dit dus alles wat je boven de buis ziet.
Hoogte 115cm.
Verder heb ik de voet nu in de koffer gemaakt. Buitenop zie je alleen een gat:).
Een spijltje in de voet, en een gleufje in de buis zorgt dat de buis niet kan draaien, maar ook niet door het gat komt.
Tevens een ander ontvangertje, en mijn eigen zender gepakt.

3028cch.jpg

4j185h.jpg

352rw2h.jpg

Video:
http://www.youtube.com/user/ramsus42?feature=mhw4#p/a/u/0/O8kFY8kMm7s

Nu een tiny en een controllertje bestellen:).

Laatst bewerkt:
Ziet er erg netjes uit Remy. Wat je zou kunnen overwegen (is gewoon afwerking, meer niet) is een afdek dop gebruiken welke je ook op bureau's gebruikt, om de kabels door te voeren (zo' n schuif plaatje)

*ben er even naar aan het googlen geweest, maar geen idee hoe die dingen heten*

Je boort een gat in je bureau, steekt er je kabels door. Om te voorkomen dat het gaat schuren, dek je het af met een afdekplaat (hoe het dus niet heet) .. haha. Volg je het nog? :mrgreen: :hammer:

Wat heb je nodig:

25 -40 gram/m^2 glasmat
Polyurethaan parketlak op waterbasis (transparant)
...knip...
Werkt parketlak op acrylbasis eigenlijk ook, of moet dit specifiek polyurethaan op waterbasis zijn?

Net naar de bouwmarkt geweest, hadden ze alleen dure bussen van 750ml met Polyurethaan parketlak op waterbasis (cetabever).
Parketlak op acrylbasis "polyurethaan versterkt" hadden ze wel in bussen van 250ml (eigenmerk).
Tijd staan dubben, uiteindelijk toch maar besloten het risico niet te nemen en de grote (dure...) bus te nemen. Ben nu toch wel benieuwd of die andere ook had gewerkt (hoop stiekem maar van niet) ;)

Werkt parketlak op acrylbasis eigenlijk ook, of moet dit specifiek polyurethaan op waterbasis zijn?

Net naar de bouwmarkt geweest, hadden ze alleen dure bussen van 750ml met Polyurethaan parketlak op waterbasis (cetabever).
Parketlak op acrylbasis "polyurethaan versterkt" hadden ze wel in bussen van 250ml (eigenmerk).
Tijd staan dubben, uiteindelijk toch maar besloten het risico niet te nemen en de grote (dure...) bus te nemen. Ben nu toch wel benieuwd of die andere ook had gewerkt (hoop stiekem maar van niet) ;)

Eerlijk gezegd nooit geprobeerd, ik gebruik meestal onderstaande parketlak.

RigoStep Project blank satin 4 L | Rigostep Lak | Vloerolie, hardwaxolie en lak | GekopHout.nl

Normaliter hebben ze die ook in 1 liter verpakking, kost rond de 25 euro.

Je kan natuurlijk even een proefstukje maken, alleen denk ik dat acryl uithardt en je wilt juist een lak die enigzins flexibel blijft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander,

en toch snap ik het nog niet.
Ik heb een servo gekocht die volgens de specs 360 graden moet draaien. Nu doet hij dat ook wel, alleen blijft hij maar doorgaan. Je zou denken een winch servo, alleen draaien deze servo's zo'n 3,5slag de ene kant op, en 3,5slag de andere kant op. De hangt natuurlijk af van de grootte van het zeil.
Echter blijft mijn servo maar door draaien.

Nu is mijn vraag; je vertelde mij al dat ik deze servo niet kon gebruiken. Natuurlijk geloof ik dit direct, alleen snap ik nog niet waarom.
De tracker bepaald toch de stand van de servo, en dus ook de eindstand? De tracker weet denkt dat de servo 180graden kan draaien, en zal dus ommekeer maken naar de andere kant.

Ikke ni snappen :rolleyes:

Sander,

en toch snap ik het nog niet.
Ik heb een servo gekocht die volgens de specs 360 graden moet draaien. Nu doet hij dat ook wel, alleen blijft hij maar doorgaan. Je zou denken een winch servo, alleen draaien deze servo's zo'n 3,5slag de ene kant op, en 3,5slag de andere kant op. De hangt natuurlijk af van de grootte van het zeil.
Echter blijft mijn servo maar door draaien.

Nu is mijn vraag; je vertelde mij al dat ik deze servo niet kon gebruiken. Natuurlijk geloof ik dit direct, alleen snap ik nog niet waarom.
De tracker bepaald toch de stand van de servo, en dus ook de eindstand? De tracker weet denkt dat de servo 180graden kan draaien, en zal dus ommekeer maken naar de andere kant.

Ikke ni snappen :rolleyes:

Het is simpel, je hebt winch servo's die bij een commando vanaf de ontvanger volledig links- of rechtsom draaien en je hebt winch servo's die bij een commando vanaf de ontvanger proportioneel aan de positie van de stick de servo links- of rechtsom draaien. Kortom, als je bij een proportionele winch servo de stick op de helft houdt draait hij 90-graden één kant op, duw je de stick helemaal de hoek in dan draait hij 180-graden één kant op. Netzoals een normale servo dus, alleen met veel meer bereik (een normale servo draait pakweg 60-graden).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Duidelijk.

En dus de GWS S125 servo is een winch servo die de ene kant 180 graden op draait, maar ook de andere kant.
Er was verwarring omdat dit ook een winch servo was:). Nou, zo maar even bestellen dan.

Laatst bewerkt:
Goed,

Een Gws S125 besteld, en tevens een tracker bij E-store:mrgreen:.
Toch jammer. Die servo die ik binnen kreeg was volledig metal gear..Niets meer aan:(

Laatst bewerkt:
Goed,

Een Gws S125 besteld, en tevens een tracker bij E-store:mrgreen:.
Toch jammer. Die servo die ik binnen kreeg was volledig metal gear..Niets meer aan:(

had die GWS125 voor mij ook maar mee besteld. zit ik ook net naar te kijken :)
Word ook even beetje gek van alle soorten servo's die iedereen aanraad, ik val Sander ook regelmatig lastig met wat hij zou aanraden... liever wat duurder en goed dan het goedkope en ......

je hebt een PB voor je bestelling ;)

Laatst bewerkt:
Super:).

Leo, de servo heb ik op het laatste moment gecancelled. Dit wanneer ik het bericht al getypt had. probleem is dat ik hier alleen met creditcard kan betalen.
Dit doe ik wegens wat mindere ervaringen niet meer.
Paypal lijken ze daar niet te doen.
Op ebay staan 2 GWS S125 servo's. Echter ziet die 360graden gws servo er anders uit dan de link die Sander me stuurde.

Uhh..Sander :rolleyes:?

Tsjah, wat huiverig geworden nu ik hier de verkeerde servo naast me heb liggen.
Dan de tweede vraag. kan ik aankomend weekend de tracker testen met een standaart servo? of moet dit persé een 360 graden zijn..

leo bedankt:). Kan niet wachten:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Super:).

Leo, de servo heb ik op het laatste moment gecancelled. Dit wanneer ik het bericht al getypt had. probleem is dat ik hier alleen met creditcard kan betalen.
Dit doe ik wegens wat mindere ervaringen niet meer.
Paypal lijken ze daar niet te doen.
Op ebay staan 2 GWS S125 servo's. Echter ziet die 360graden gws servo er anders uit dan de link die Sander me stuurde.

Dan de tweede vraag. kan ik aankomend weekend de tracker testen met een standaart servo? of moet dit persé een 360 graden zijn..

Er komt dit weekend een flink front naar nederland dus vliegweer zal het waarschijnlijk niet worden. hoop regen en zo. helaas pindakaas, ook voor mij als echte zweefvlieger die nu al 4 maanden aan de grond staat te wachten om weer de lucht in geliert of gesleept te worden ;)

Testen met een normale servo moet volgens mij wel kunnen alleen krijg je dan niet je maximale uitslag. (of zeg ik nu iets verkeerds! hahaha)
gewoon proberen met een goedkoop towerPro'tje of zo...

Ik zie door de servo's het bos ook ff niet meer. Wil wel die SPT200 pan/tilt hebben op servocity. En daar de juiste 360 pan servo's bij te hebben die passen. tilt is 180 toch voldoende, je kunt moeilijk door zijn as gaan pannen ;)

kreeg nog een mailtje van servocity:

Leo,
any standard sized hitec or futaba servo will fit in our light duty systems. For an antenni tracker, a popular setup is a ddt500 tilt: DDT500 Direct Drive Tilt with a spg785a pan system: SPG785A Top Mount
ServoCity Tech

is dit wat? had ze toch gewoon gevraagd voor juiste servo's voor de SPT200 pan/tilt.
krijg altijd hele rare mailtjes terug of moet ik toch maar een ander vak gaan kiezen?! ;)

heb ze wel gevraagd of ik groot kon inkopen met retail kortingen, zodat ik wat heb voor julie ;) maar word op het moment even geparkeerd door de drukte... ach.... komt wel..

Laatst bewerkt:

Uhm, ik heb er ooit een aantal besteld, die waren proportioneel, maar als ik nu zie dat de jouwe er anders uitziet twijfel ik of er wellicht twee versies zijn, één proportioneel, en één die alleen volledig links/rechtsom draait. Even navragen bij de verkoper dus!

Een normale servo werkt prima, alleen reduceer je je pan bereik dan tot pakweg 70 á 80 graden (afhankelijk van de maximale uitslag van de servo).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Uhm, ik heb er ooit een aantal besteld, die waren proportioneel, maar als ik nu zie dat de jouwe er anders uitziet twijfel ik of er wellicht twee versies zijn, één proportioneel, en één die alleen volledig links/rechtsom draait. Even navragen bij de verkoper dus!

Een normale servo werkt prima, alleen reduceer je je pan bereik dan tot pakweg 70 á 80 graden (afhankelijk van de maximale uitslag van de servo).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

denk dat ik nog eens ga stoeien met die optie die je aangaf met 2x 2k2 smd. Dan kan je toch met een standaard servo naar 180 graden indien je dat nokje weghaald binnenin?!

solderen kan ik gelukkig nog wel ;)

denk dat ik nog eens ga stoeien met die optie die je aangaf met 2x 2k2 smd. Dan kan je toch met een standaard servo naar 180 graden indien je dat nokje weghaald binnenin?!

solderen kan ik gelukkig nog wel ;)

Mja, maar dat was bedoeld voor een pan servo voor een camera, niet voor een pan servo voor een antenna tracker, dat laatste vraagt om heel andere servo.

Overigens werkt die truc niet altijd naar behoren, afhankelijk van 't servo type. Ook moet je soms oneven weerstandwaardes gebruiken, b.v. 3K3 aan de ene kant en 6K2 aan de andere kant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back