Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Hallo multicopterpiloten,

Ik ben van plan om mijn eerste quadcopter te gaan bouwen maar ik heb nog weinig kennis en ervaring op dit gebied. Ook heb ik nog helemaal niets aan R/C apparatuur zoals een zender/ontvanger etc. Eerst was het plan om een Hobbyking X580 frame te gebruiken, maar ik ga nu toch voor de kleinere, lichtere Q450.

Als setup wil ik mij zo veel mogelijk houden aan deze lijst.

Mijn voorgenomen setup verschilt op de volgende punten:
- 2x Q450 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version i.p.v. 2x DJI450 frame. (ondanks de waarschuwing over breekbaarheid van de HK versie wil ik het toch proberen met dit frame).
- 1x Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA i.p.v. KK2.0.
- 4x Afro ESC 20Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware) (EU Warehouse) i.p.v. 4x simon k geflashte 20 A esc van RC Timer.
- 3x 10x4.5 SF Props Black CW (2pc) CCW (2pc) (EU Warehouse) i.p.v. ??? (props stonden niet in de lijst dus ik heb zelf deze gekozen. Werkt dit in combinatie met de rest van de setup en met de accessoireset NTM motoren?

De gegevens van deze setup heb ik ingevoerd in eCalc. Bij Motor heb ik een Turnigy geselecteerd die (volgens mij) qua specs vergelijkbaar is met de NTM motor uit de setup. Volgens eCalc zijn ESC's van 20A niet toereikend en moeten dit ESC's van 30A zijn. Klopt dit, of zou ik wel gewoon de 20A ESC's kunnen gebruiken? Zien de resultaten van eCalc er verder een beetje realistisch uit? Ik heb er weinig ervaring mee maar de flight time lijkt mij wat aan de lage kant.
ecalc-1.0.png

ecalc-1.1.png

De spullen wil ik zo veel mogelijk in één keer bestellen bij dezelfde leverancier (Hobbyking), en zo veel mogelijk vanuit de EU i.v.m. invoerrechten.

Kunnen jullie eens kijken of dit een haalbare setup is, en vooral, wat zou je er aan kunnen veranderen/verbeteren? Bedankt voor de moeite alvast!

Laatst bewerkt:
Waar haal je vandaan dat die motoren geschikt zijn voor 10x4.5 props?
Prop Tests:
7x6E - 11.1v - 90W - 8A
7x6E - 14.8v - 192W - 13A
8x4E - 11.1v - 100W - 9A
8x4E - 14.8v - 222W - 15A
8x6E - 11.1v - 145w - 13A

Ik zou voor de 2830-11 motoren gaan, betere lagers, iets minder toeren, en stukje voordeliger:
D2830-11 1000kv Brushless Motor
Deze zouden evt wel de 10" prop rondgedraaid krijgen, maar ook deze draaien lekkerder met een kleinere prop.
Pak bij deze motor de 8x4.5 of 9x4.7 Gemfan props.

Met beide motoren zit je veiliger met een 30A ESC.

Waar haal je vandaan dat die motoren geschikt zijn voor 10x4.5 props?

Ik had de props overgenomen uit mijn eerdere setup met de X580, maar zie nu inderdaad dat dit niet kan bij deze motoren. Foutje dus. Bedankt voor je verbetering! En bedankt voor het advies over de motoren, props en ESC's.

Op de plaatjes afgaand zit er geen verschil tussen die op eBay en de originele. Die originele heb ik; volgens mij maken ze die van het plastic dat overblijft ergens anders. [emoji4]

Zo zijn ook ontworpen om een schok te kunnen absorberen. Heel goed, want ik breek liever die poten dan een arm [emoji12]

sent from a mobile device

Gisteren zocht ik bij HK naar Gemfan maar dat gaf geen resultaten. Toen ging ik hier op het forum zoeken en kwam ik deze post van jou tegen. Ik zag SF/Slow Fly en dacht "dan zullen dit ook wel Gemfans zijn". Verkeerd gedacht dus, en mooi dat ik ze nog niet besteld heb! :p

Waar zijn die Gemfan props dan aan te herkennen?

Ik heb bij HK een paar keer props besteld waar Gemfan op stond. Echter de laatste bestelling hadden ze alweer iets anders opgestuurd ipv die props. (en ook weer 8 en 9 inch props in een 7 inch doosje)
Ik heb HK afgeschreven als betrouwbare propellor leverancier iig.

Gemfan is een merk, is te herkennen aan de naam "Gemfan" die op het label en op de prop staat ;)

Als je Gemfan op google intypt krijg je shops uit de hele wereld te zien.
Of je kijkt op multirotorparts home bijvoorbeeld.

Waarvoor heb je de sbec? En zou voor de ntm 1000kv gaan, met 9" props. Voor de turnigy 9x zou ik de frsky module er bij nemen. En ligt er ook aan wat voor frame je neemt maar ik zou gaan voor 2x 2200 mah lipo en 1 per x vliegen en dan wisselen en volgende;-) met een 4000mah word het al snel heel zwaar;-)

Okee bedankt! Mischien een hele domme vraag maar ben hier net nieuw wat is een sbec?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te horen heb je geen flauw idee waar je mee bezig bent.
In dat geval kan je beter gaan voor een bewezen setup zoals die uit de 1e post van dit topic of een uit dit topic: bewezen-goed-werkende-setups

Ja dat weet ik wel ik ken alleen al die afkortingen nog niet ik kom hier om dat soort dingen dus ook te leren sorry

Back