D
dunedanh
Guest
Hallo Allemaal,
Zoals vele anderen in dit topic ben ik ook bezig met (het plannen van) de bouw van mijn eerste multicopter. Ik heb nog geen eerdere ervaring met modelbouw of het besturen van een modelvliegtuig/heli/wat dan ook, en ik zie door de bomen het bos niet echt meer wat betreft de verschillende onderdelen.
Het uiteindelijke doel van de copter is, naast het feit dat het me gewoon erg leuk lijkt om er mee te vliegen, om er een camera (DLSR, dus redelijk zwaar) onder te hangen voor het maken van foto's en film.
Dit brengt mij gelijk op mijn eerste "probleem": Ik lees veel dat het beginners zoals mijzelf afgeraden word om met een te grote/krachtige setup te leren vliegen, omdat dit moeilijker zou zijn dan iets wat compacter en minder krachtig is. Is dit inderdaad waar, of kan ik net zo makkelijk leren vliegen met een grote sterke quad (of zelfs een hexa) als met een klein modelletje?
De volgende onderdelen had ik tot nu toe zelf gevonden:
Flight Controller:
Hobbyking KK2.0
Deze word aangeprezen als "makkelijk voor beginners", is niet al te duur, en ik ben toch niet van plan om uitgebreide features als GPS en dergelijke te gaan gebruiken, dus dit bordje lijkt mij prima geschikt.
Motoren:
D4023-850 380W 11V*35A
Zoals ik al aan gaf wil ik redelijk wat gewicht mee zeulen met mijn copter. Het leek mij dan ook nodig om flinke motoren te kiezen. Deze jongens zijn qua specificaties erg mooi, en als ik de reacties in de webshop mag geloven presteren ze in de praktijk ook behoorlijk goed. Volgens mij zijn het echter wel "merkloze" motoren, en heb ik buiten de website van HK om niet echt mensen kunnen vinden die deze motoren gebruiken. Ook zie ik dat er schroefdraad in de as getapt is, zorgt dit er niet voor dat de as sneller afbreekt als er kracht op komt te staan?
ESC:
Turnigy Multistar 45A
De hierboven genoemde motoren zouden de 30+ ampere kunnen halen onder volle belasting. Ik was zelf op zoek naar een betaalbare ~40A ESC, en vond deze, rated op 45A met een refresh rate van 480Hz, dit leek mij prima geschikt voor een multicopter.
Accu:
Afhankelijk van de uiteindelijk gekozen motoren. Ik wil niet dat ik na 3 minuten vliegen al moet landen om mijn accu te vervangen, dus er zal een redelijke capaciteit moeten komen. Is het aan/af te raden om met meerdere lipo's parallel te werken om zo langere vlucht tijden te halen?
Zender/Ontvanger:
Turnigy 9X
Een mooie zender voor weinig geld. Veel kanalen, en er is geen aparte ontvanger bij nodig, deze word meegeleverd.
Frame:
Het frame wil ik zelf gaan maken. Ik ben behoorlijk handig in het maken van dit soort dingen, en ik wil door zelf het frame te bouwen voorkomen dat ik, na een crash oid, weer moet wachten op spullen uit china omdat er bijvoorbeeld een arm afgebroken is.
Verder nog wat losse onderdelen en dingetjes, zoals kabels, lipo-alarm en dergelijke. Het lijkt mij niet nodig om dat allemaal te plaatsen hier.
Mijn vragen:
Naast het "gaat deze setup werken", zijn mijn belangrijkste vragen op het moment:
-Kan ik met een copter als hierboven "leren" vliegen, of gaat dit erg moeilijk worden?
-Zijn de bovengenoemde motoren geschikt voor mijn doel, of zijn er betere alternatieven beschikbaar?
-Is het voor mijn uiteindelijke doel (een vrij zware camera meezeulen) handig om meteen voor een Hexa te gaan?
Dit is mijn eerste post hier, en ik ben vast vanalles vergeten, dus alle feedback is welkom!
-Rik
Zoals vele anderen in dit topic ben ik ook bezig met (het plannen van) de bouw van mijn eerste multicopter. Ik heb nog geen eerdere ervaring met modelbouw of het besturen van een modelvliegtuig/heli/wat dan ook, en ik zie door de bomen het bos niet echt meer wat betreft de verschillende onderdelen.
Het uiteindelijke doel van de copter is, naast het feit dat het me gewoon erg leuk lijkt om er mee te vliegen, om er een camera (DLSR, dus redelijk zwaar) onder te hangen voor het maken van foto's en film.
Dit brengt mij gelijk op mijn eerste "probleem": Ik lees veel dat het beginners zoals mijzelf afgeraden word om met een te grote/krachtige setup te leren vliegen, omdat dit moeilijker zou zijn dan iets wat compacter en minder krachtig is. Is dit inderdaad waar, of kan ik net zo makkelijk leren vliegen met een grote sterke quad (of zelfs een hexa) als met een klein modelletje?
De volgende onderdelen had ik tot nu toe zelf gevonden:
Flight Controller:
Hobbyking KK2.0
Deze word aangeprezen als "makkelijk voor beginners", is niet al te duur, en ik ben toch niet van plan om uitgebreide features als GPS en dergelijke te gaan gebruiken, dus dit bordje lijkt mij prima geschikt.
Motoren:
D4023-850 380W 11V*35A
Zoals ik al aan gaf wil ik redelijk wat gewicht mee zeulen met mijn copter. Het leek mij dan ook nodig om flinke motoren te kiezen. Deze jongens zijn qua specificaties erg mooi, en als ik de reacties in de webshop mag geloven presteren ze in de praktijk ook behoorlijk goed. Volgens mij zijn het echter wel "merkloze" motoren, en heb ik buiten de website van HK om niet echt mensen kunnen vinden die deze motoren gebruiken. Ook zie ik dat er schroefdraad in de as getapt is, zorgt dit er niet voor dat de as sneller afbreekt als er kracht op komt te staan?
ESC:
Turnigy Multistar 45A
De hierboven genoemde motoren zouden de 30+ ampere kunnen halen onder volle belasting. Ik was zelf op zoek naar een betaalbare ~40A ESC, en vond deze, rated op 45A met een refresh rate van 480Hz, dit leek mij prima geschikt voor een multicopter.
Accu:
Afhankelijk van de uiteindelijk gekozen motoren. Ik wil niet dat ik na 3 minuten vliegen al moet landen om mijn accu te vervangen, dus er zal een redelijke capaciteit moeten komen. Is het aan/af te raden om met meerdere lipo's parallel te werken om zo langere vlucht tijden te halen?
Zender/Ontvanger:
Turnigy 9X
Een mooie zender voor weinig geld. Veel kanalen, en er is geen aparte ontvanger bij nodig, deze word meegeleverd.
Frame:
Het frame wil ik zelf gaan maken. Ik ben behoorlijk handig in het maken van dit soort dingen, en ik wil door zelf het frame te bouwen voorkomen dat ik, na een crash oid, weer moet wachten op spullen uit china omdat er bijvoorbeeld een arm afgebroken is.
Verder nog wat losse onderdelen en dingetjes, zoals kabels, lipo-alarm en dergelijke. Het lijkt mij niet nodig om dat allemaal te plaatsen hier.
Mijn vragen:
Naast het "gaat deze setup werken", zijn mijn belangrijkste vragen op het moment:
-Kan ik met een copter als hierboven "leren" vliegen, of gaat dit erg moeilijk worden?
-Zijn de bovengenoemde motoren geschikt voor mijn doel, of zijn er betere alternatieven beschikbaar?
-Is het voor mijn uiteindelijke doel (een vrij zware camera meezeulen) handig om meteen voor een Hexa te gaan?
Dit is mijn eerste post hier, en ik ben vast vanalles vergeten, dus alle feedback is welkom!
-Rik