Het grote Hydro-plane draadje - back to basic

MrSat zei:
Het oog wilt ook wat? Ik heb geen kreukels gezien.....

ik had deze foto gezien, en die zit anders toch niet mooi strak in de folie,
maar als die dan het meest stabiel is, maakt het me niet uit hoor.

d_1128544749.jpg

Retep, je mag het eens proberen om Oralight op een rond oppervlak van EPP wat ten alle tijde vervormbaar blijft te plakken. Je zal dan zelf merken dat iedere beweging die er gemaakt word er wel een vouwtje bijkomt of weggaat. Daarnaast moet je het EPP ook nog eens voorbehandelen met spuitlijm of verdunde houtlijm wil de folie erop hechten.

Pjotrrr zei:
Okido....
Via MrSat op dit forum een EPP hydro, linkje Ebay vindt je een pagina terug in dit draadje...
Best for the buck:

Graupner MX-12 computerzender (85 euri) www.hoellein.com
MZK Quatra ontvanger www.rc.jepe.biz
Dymond D47 servo's: www.jenjmodelbouw.nl of www.modell-hobby.de
Kokam 740 HD (lichtste 14 amp continupakket) lipo pakket: www.modelbouwholland.nl of www.hoellein.com
Graupner Lipo4 lader of Robbe Lipo300 lader (ongeveer 20 euro)
En dan nog een brushless motor en regelaar...
Ligt een beetje aan je budget....

Ik heb slechte ervaringen met RC-Jepe.
Van de quatra ontvanger werkten maar drie kanalen.
Heb verschllende malen geprobeerd om in contact te komen, maar reageren ho maar.
Je kan beter die Pico4 bij conrad bestellen (www.conrad.nl)

Eefjan

Hallo Bro!,

Met MZK ontvangers heb ik alleen maar GOEDE ervaringen. Is een kanaal niet omgeprogrammeerd naar een ander kanaal?? Doe eens een PM met je probleem misschien dat ik je kan helpen?

m.vr.gr.

Wilfred

Hoi Wilfred,

Ik heb vanalles geprobeerd om te kijken wat er mis was, maar dat kanaal/die aansluiting reageerde gewoon niet.
Kijk, MzK hoeft niet slecht te zijn, het ging mij alleen over de slechte service van RC-Jepe.
En de ontvanger gebruik ik nu als 3 kanaals ontvangertje in m'n oefen vliegtuigje, die trouwens nog steeds niet de lucht in is gegaan (het is me helaas nog steeds niet gelukt om tijd te kloneren....).

Eefjan

mmh, mijn uiteindelijke gewicht met fietsbel is toch nog 340 gram geworden. Uit de hand wil hij hem in ieder geval goed wegtrekken, dus kracht genoeg :D.

FF buiten geprobeert te laten schuiven. Over het droge (lange) gras wil ie niet, asfalt prima. Sturen gaat ook prima! Veel beter dan ik had verwacht. Alleen is dit niet echt het ideale weer! wachten maar op wat minder wind....

Sietse,

Mijn hydro zit ook rond de 340gr
Op gras trekt ie fel vooruit, maar schuift ie niet.
Op asfalt daarentegen gaat ie 'goed'
Ben ook nog niet omhoog gegaan, met twwee staarten stuurt ie minder goed (om ni te zeggen niet)

Die foto van jou (Sietse) lijkt me de motor een tikkeltje omhoog te wijzen, niet?? Trekt ie zichzelf niet 'los"?
ik hoor het graag

nou ja, als ik met mijn richtingsroeren vol stuur en dan iets gas geef, glijd hij meteen in een bocht wel! Dat is dus idd perfect! (weet niet of dat puur door dat 3e roer komt, maar moet wel helpen lijkt mij!

Op gras gaat die van mij ook eerst voorover en als je dan iets teveel gas geeft hapt de prop in het gras. Misschien op nat, kort gras dat het wel werkt. Denk dat het dan zeker wel werkt als je hem eerst ff een zetje geeft.

Mijn motor staat idd een tikkie omhoog. Op die manier kon ik de bevestiging voor mijn gevoel lekker sterk maken. Ik had in dit draadje al gelezen dat menigeen bezig was om de motor iets schuin omhoog te zetten, dus ik dacht , waarom niet. De reden was bij die anderen idd om hem meet "omhoog" te trekken. zo in ons kleine tuintje heb ik hem niet volgas geprobeert. als het wat rustiger word (wind) zal ik het eens testen. Voorlopig lijkt de wind echter alleen maar toe te nemen.

Na wat zoeken jouw hydro gevonden, ziet er leuk uit! Heb je ook nog wat duidelijkere fotoos van de achterkant/onderkant?

andere foto 's van mijn hydro volgen zeker nog , heb wat aanpassingen gedaan intussen, , motor staat iets hoger , zelfs een tikkeltje naar beneden.
We houden mekaar op de hoogte
Rob

verpakkingstape onder drijvers geplakt
Drijvers verhoogd met depron
Motor en propellor meer grondspeling gegeven

hydro001.jpg

hydro002.jpg

Nou die van mij ligt al weer uit elkaar!

Een troost, het lag niet aan mijn bouwkunsten of vliegkunsten. Het was gewoon verkeerder keuze van plaats om te vliegen!

Het is een grote zandvlakte met veel grote plassen. Op sommige plekken komen er kleine zandhoopjes boven water. Eerst lekker varen over het maximaal 10cm diepe water. Daarna de lucht in, alles gaat goed alleen moet me zwaartepunt iets naar achter maar verder gaat het prima. Tussenlanding gaat ook goed. Opzich nog vrij stabiel bij lage snelheden.

Dan weer stukje varen en vliegen maar net als hij los komt raakt hij met 1 drijver een zandhoopje, begint te draaien en omdat hij nog geen halve meter hoog zat kon ik niet meer corrigeren en klapte hij vol op het water waardoor beide drijvers het begaven! Gelukkkig is mijn elektro-spul nog heel!

Weer een nieuwe bouwen dan maar!!!

Whahaha, wat een lol hé!
Eerste keer dat ik hem nu net ff getest heb. Nou, valt me alles mee eigenlijk. Nog niet (echt) gevlogen, maar wel lekker rondgescheurd op een klein grasveldje. Ik dacht: nat gras moet wel goed glijden, maar dat valt toch vies tegen! Had wel ff plakband over mijn carbon geplakt om het netjes te houden. Dacht ook dat dat beter gleed. Nou, ik moest echt volgas gaan, maar als ie eenmaal gaat, gaat ie ook goed hard!

Paar keer een hobbeltje gepakt terwijl ik iets up stuurde, gevolg: paar hopjes en 2 keer ondersteboven in het gras :D.
Resultaat: Helemaal nix kapot :D (nou ja, een roer eraf, maar dat komt door mijn fragiele constructie)

Op asfalt kan hij echt eng hard en issie nog veel beter bestuurbaar. Ik zo de straat door en slingerend het tuinhekje door en het paadje op :D

eenmaal hoger in de lucht zal het wel wat beter gaan denk ik, moet ik ff testen op een wat groter veldje.

@RobRoy,
Ziet er goed uit! Gewoon proberen dus maar. Bij mij hangt me prop wel wat lager en sleurd ie hem toch horizontaal. Af en toe hoor je dus dat de prop het gras wat bijknipt :D

@SinHead24,
nix aan te doen idd, maar is het niet te repareren? Ik hoor hier alleen maar van mensen dat ze hem total-loss vliegen en weer een nieuwe bouwen!

haha, net nog ff in het donker (met een zwarte hydrofoam :D). Ging lekker hard. Weer een paar keer een meter hoog gevlogen, maar dan schiet hij wel een eind door zeg! Zo de straat over en tegen de volgende stoeprand. Resultaat: 2 drijvers ietsje korter en beetje open en geribbeld. Nou ja, laten drogen en lijmen :D

Ik had trouwens ook bedacht dat ik hem niet waterdicht hoefde te maken omdat ik toch nog niet op het water zou gaan. humhum, er zit nu dus water in mijn lipo! hele etiketje verkleurd....

Nou ze zijn dusdanig beschadigd dat het meer werk is om alleen te repareren dan gewooon een nieuwe te maken. De bovenplaat is ook gescheurd dus dan verlies je gewoon te veel sterkte.

Ga nu de bovenplaat van 6mm depron maken en kijken hoe dat gaat.

Ik heb mijn hydro ook klaar en gisteren even op het veldje om de hoek geprobeerd. Niet echt schokkend allemaal, behalve dat hij als een gek linksaf wil. Zodra ik helemaal naar rechts stuur gaat hij enigszins rechtdoor. Ik heb niet het idee dat de motor er scheef in staat (zie ook de foto). Wie weet wat het kan zijn?

Ook heb ik hem even op het asfalt gezet, maar ik heb wat gaatjes en putjes onderin mijn drijvers... Ik gebruik een of andere bescherm folie wat ik bij Quartel heb gekocht. Ben benieuwd of jullie dat niet hebben en waar jullie die carbonfolie dan vandaan halen? (asfalt is namelijk ook wel grappig!)

Fotootje van het hele apparaat:
HPIM1216_1.jpg

Foto van zijn inwendige systeem. Hier kun je zien hoe de motor er in zit:
HPIM1217_1.jpg

nou, de hydrofoam was ff lachen, maar toch niet echt wat ik zocht. D'r is niet echt een lekker stuk water in de buurt (ja, de zee :roll: ) en dat vinnik ook een beetje link voor de elektronica enzo. Verder vond ik het wel lache om flink over een grasveldje heen te raggen en een beetje rond te vliegen (wat wonderbaarlijk goed ging eigenlijk).

Toch bleek hierdoor dat ik eigenlijk wel iets wilde dat wat leuker zou vliegen. Dan maar een keer iets anders bouwen wat over gras glijdt (wordt er waarschijnlijk 1 voor de ontwerpwedstrijd :D ), maar dus wel anders is dan anders.

Eerst maar eens een shocky gebouwd, alle spullen overgezet van me hydro. nou, zelfde hoeveelheid spullen, carbon en depron zo'n beetje, maar dit vind ik toch een stuk leuker vliegen! Toedeledokie Hydro-foam

Quote Robintje: "Ik heb niet het idee dat de motor er scheef in staat (zie ook de foto). Wie weet wat het kan zijn?"

--> Antwoord: actius-reactie, je (extreem)grote propeller draait van achteren gezien rechtsom, het moment, reactie, is linksom --> je vliegboot wil dus standaard linksom, letterlijk de propeller achterna !

Om dat tegen te gaan zetten ze bij (normale) vliegtuigen de motor een graad of 3 naar rechts. Omdat het gevolg van geasgeven ook nog is dat je ineens gaat klimmen, hebben ze de motor ook nog 3 graden naar beneden gemonteerd. :wink:

Zelf heb ik zo'n BMI-shockboat, ook zo'n grote propeller erop, maar dat trekt wel mega-stroom ! :cry:

Iemand daar een tip voor ? :roll:

Marcelair zei:
Om dat tegen te gaan zetten ze bij (normale) vliegtuigen de motor een graad of 3 naar rechts. Omdat het gevolg van geasgeven ook nog is dat je ineens gaat klimmen, hebben ze de motor ook nog 3 graden naar beneden gemonteerd.

Ik heb altijd geleerd: motor 3 graden naar beneden en vervolgens 3 graden naar links.
Doordat de prop rechtsom draait duwt hij hem naar mijn idee naar rechts toe. Had wel verwacht dat hij niet rechtdoor zou gaan, maar dan wel de andere kant op.....

Iemand hier nog een mening over?

:turn-l: Naar links en naar beneden monteren van je motor bij een standaardpropeller is fout.

Een 'standaardpropeller draait van achter gezien rechtsom, van voren linksom, merk je bij een brandstofmodel, met startvinger zwiep je de propeller telkens linksom. :wink:

Motordomping is 3 graden naar beneden, zijwaartstelling is 3 graden naar rechts. Gas geven, vliegtuig (boot) gaat vanzelf naar links en omhoog. Gas dicht, dan gaat ie naar rechts en omlaag. Draait de propeller de andere kant op, dan is het weer het omgekeerde verhaal.

:P Jaaaaaah !

Okiedokie, morgen f kijken of ik beetje kan rommelen met die metalen motorsteun. Zoals je ziet zit alles er met triplex in vastgelijmd. Jah had het in het begin niet goed gemaakt en t was er vreselijk hard uitgebroken :cry:

Thanx voor de hulp!

Iemand nog over de Carbon beschermfolie voor de drijvers?

Back