Het grote Lama V3 en V4 topic

• Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
Het is niet om zacht te landen, het is gewoon voor het 'coole'.
En ze wegen 7 gram elk, een xtreme chassis weegt wel meer als dat.

Ok ;) Nee ik snap het al, en had vergeten naar de maat te kijken bij de floats! Maar ik vind het er wel strak uitzien zo, als je ze zwart spuit zullen ze er nog mooier uit zien. Zitten ze wel goed vast? Misschien dat ik ook nog eens naar floats ga kijken, zodat hij wat stabieler land.

Ik maak morgen wel even een complete beschrijving met nog meer foto's van het demonteren van de as(sen)/tandwielen.
Want ik zie dat het om de as van de B bladen gaat .

Had je al een beschrijving met plaatjes?:rolleyes:

misschien iemand anders nog ideeen om de B blades en A blades te vervangen van de Lama V3
ik krijg t namelijk niet los!:d

C ya

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok ;) Nee ik snap het al, en had vergeten naar de maat te kijken bij de floats! Maar ik vind het er wel strak uitzien zo, als je ze zwart spuit zullen ze er nog mooier uit zien. Zitten ze wel goed vast? Misschien dat ik ook nog eens naar floats ga kijken, zodat hij wat stabieler land.

Ik moet 1 van de sigaretten kokers nog zoeken en die andere die moet leeggemaakt worden want zo'n sigaret mag niet zomaar op het bureau blijven liggen :p

Net weer even gevlogen, alleen stond er toch weer iets te veel wind. Een windvlaag en de helicopter word weer onbestuurbaar. Ik denk dat je het beste kunt vliegen als het echt totaal windstil is. Maar gelukkig geen schade :)

Had je al een beschrijving met plaatjes?:rolleyes:

misschien iemand anders nog ideeen om de B blades en A blades te vervangen van de Lama V3
ik krijg t namelijk niet los!:d

C ya

Je moet een klein inbussleuteltje hebben, en genoeg kracht zetten totdat ze los komen!

los

oke kan iemand mij nog helpen?
ik heb bijna alle onderdelen van me lama V3 eraf gehaald om te bekijken hie het vast zit.
het zit nu nog steeds vast.
ik zit met de as van de Lower blades die wil niet los.
waarom zou die los moeten?
nou: het tandwiel van de Lower blades zijn een aantal tanden kwijt en ik wil die graag vervangen.
dat lukt niet.
ik zie ook dat ze geleverd worden met de as er al aan ? dus moet het kleine silveren ringetje losgaan (deze bevind zich vlak boven de chasis van me heli. er zat een schroefje in maar die is er al uit en ik krijg hem nog steeds niet los.)
iemand ervaring mee of iemand die weet hoe ze los gaan?
Graag posten.
M.V.G. Menno Peeren​

Geen idee krokodildo, maar binnenkort ga ik hetzelfde doen dus ben erg benieuwd naar het hoe en wat mbt het vervangen van de as. Ik zie wel veel informtie hierover op buitenlandse fora (heliguy, rcforum, etc).

Gisteren heb ik trouwens mijn Lama trouwens op volle snelheid in de gordijnen laten crashen, heb dus net ook maar een flexibele staart besteld. :rolleyes:.

Geen idee krokodildo, maar binnenkort ga ik hetzelfde doen dus ben erg benieuwd naar het hoe en wat mbt het vervangen van de as. Ik zie wel veel informtie hierover op buitenlandse fora (heliguy, rcforum, etc).

Gisteren heb ik trouwens mijn Lama trouwens op volle snelheid in de gordijnen laten crashen, heb dus net ook maar een flexibele staart besteld. :rolleyes:.

goed idee ik moet dat ook maar snel done de staart en Xtreme blades schijnen er goed te zijn voor deze heli!
Ik moet even me Heli repareren en dan READY FOR take off!.:d

Beste mede forummers,
Ik heb dit topic al 2x doorgelezen en heb nog geen helicopter gekocht maar mijn oog is ook gevallen op een lama V3. Ik ga morgen naar een modelbouwwinkel in den bosch om wat informatie in te winnen maar misschien kunnen jullie mij helpen met hetvolgende, wat is het verschil tussen deze 2 helicopters behalve de prijs ;)

Marktplaats.nl > E-Sky Lama-V3 RTF Helikopter/rc-helicopte vliegklaar € 74 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw

en:

Marktplaats.nl > 3-kanaals RC Helicopter Lama V3 voor maar € 45,00 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch

en wat kan ik hetbeste kiezen en heb ik nogmeer onderdelen nodig? bv een flexibele staart en x-treme(??) bladen?

Nogmaals ik ben een beginner en snap er eigenlijk nog niet veel van.

Bedankt voor de reacties!

Beste mede forummers,
Ik heb dit topic al 2x doorgelezen en heb nog geen helicopter gekocht maar mijn oog is ook gevallen op een lama V3. Ik ga morgen naar een modelbouwwinkel in den bosch om wat informatie in te winnen maar misschien kunnen jullie mij helpen met hetvolgende, wat is het verschil tussen deze 2 helicopters behalve de prijs ;)

Marktplaats.nl > E-Sky Lama-V3 RTF Helikopter/rc-helicopte vliegklaar € 74 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw

en:

Marktplaats.nl > 3-kanaals RC Helicopter Lama V3 voor maar € 45,00 - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch

en wat kan ik hetbeste kiezen en heb ik nogmeer onderdelen nodig? bv een flexibele staart en x-treme(??) bladen?

Nogmaals ik ben een beginner en snap er eigenlijk nog niet veel van.

Bedankt voor de reacties!

in princype is hij vliegklaar dus je kan er zo mee vliegen maar het is wel handig om toch een aantal Blades op vooraad te hebben:D:p
hierzo zijn ze goedkoop 60 blades voor een 10tje:rolleyes:

http://cgi.ebay.nl/60x-LAMA-V3-V4-Apache-RC-Helicopter-Main-Blade-3-4CH_W0QQitemZ270342566497QQcmdZViewItemQQptZUK_ToysGames_RadioControlled_JN?hash=item270342566497&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3

as vervangen.

ik heb t al voor elkaar. je moet eerst de lager aan de onderkant van het tandwiel eruit halen en dan goed kr8 zetten op het ringetje boven de chasis.:D

Beste mede forummers,
Wat is het verschil tussen deze 2 helicopters behalve de prijs ;)

en:

Lijkt erop dat die goekope Lama 3 kanaals is, en je wil een 4 kanaals heli.
Voor zover ik weet is de Lama van Esky één van de leukste instap heli's voor beginners....vanwege het vlieggemak en de prijs natuurlijk. Lager dan die 80euro zou ik niet gaan als ik jou was. Niet teveel beknibbelen, en onder de 100E neerleggen voor een 4 kanaals heli is niet veel. (reken inderdaad wel wat extra voor onderdelen die je nodig gaat hebben, bijvoorbeeld extreme blades, extra lipo en flexibele staart).

Ik heb zelf extreme blades en onderstaande Ebay Blades. De extreme zijn vele malen sterker, en je heli reageert misschien wat feller/heeft meer lift.

Gewoon kopen joh, zo'n Esky Lama, is echt heel leuk! :mrgreen: :cool:

Ben nu op dit moment bezig met foto's maken voor een howto voor het vervangen van de as/tandwielen, wanneer dit klaar is vanmiddag geef ik hier wel een brul !

P.s. het is een howto voor de Lama v4 maar komt op precies hetzelfde neer.

Laatst bewerkt:
Vervangen van de tandwielen/assen bij de Lama v4

Benodigtheden : alleen een hele fijne kruiskop schroevendraaier :)

We beginnen met het verwijderen van de kappen.
Aan de zijkant van de heli zitten 2 koolstof staafjes met een rubbertje er om heen.

23289155.jpg

Als je de rubbertjes er af trekt kan je zo de staafjes er uit trekken en zul je zien dat de kap al los zit maar er nog niet helemaal afwil.
Vervolgens verwijder je de pootjes van het onderstel, dit kun je doen door voorzichtig er aan te trekken.

35753936.jpg

Nu kun je ook het staartstuk er zonder problemen afhalen.

De heli ziet er nu zo uit :

77135826.jpg

We pakken de heli en leggen hem op zijn kop neer zodat we het tandwiel zien.
Op het tandwiel zit een lagertje met aan beide kant 2 schroefjes.
Draai deze schroefjes helemaal tot het einde(ze hoeven er niet helemaal uit !)

91760628.jpg

Pak vervolgens de bovenkant van de as beet en hou het tandwiel tegen.
Ga een beetje heen en weer met de as en trek voorzichtig, je zult zien dat de as nu loskomt van het tandwiel.

16013574.jpg
48423714.jpg

Op dit punt zou je het tandwiel of de binnenas dus kunnen vervangen(De as van de bovenste rotorbladen).
Let er wel op dat op het asje aan beide kanten een kleine inkeeping staat, op het platte gedeelte komen namelijk de schroefjes te vallen van je tandwiel !

97107346.jpg

ALs je verder wilt gaan en je wilt ook de as/tandwiel (dit is 1 geheel) vervangen van de onderste rotorbladen ga dan verder met onderstaande :

Aan de bovenkant van de as die is over gebleven zit een klein lagertje in zwarte behuizing, deze kunt je er voorzichtig aftrekken.

18593232.jpg

Op de volgende foto kun je zien welke 4 schroeven vervolgens ook verwijdert moeten worden.
En ook hier geldt : draai ze zo ver mogelijk uit , maar ze hoeven er niet helemaal uit(dit scheelt je later weer ielepiele werk.)

92101253.jpg

Vervolgens gaan we 2 kwiklinken loshalen, dit kun je doen door je schroevendraaier er achter te zetten.
Je hoeft niet veel kracht te zetten, ze zullen zo los "gewipt" kunnen worden.

36347269.jpg
32057720.jpg

Nadat je dit gedaan hebt kun je het er zo af tillen :

49460112.jpg

Bijna bij het aankomen van de laatste demontages zie je dit lagertje/ring zitten(zit vast met maar 1 schroef) :

77259756.jpg

Til het lagertje er nu af en je zult zien dat de boel al aardig los zit.
In principe zou je de as met tandwiel er zo uit kunnen tillen, maar het onderstel/batterijhouder zit nog in de weg.
Verwijder het onderstel dmv deze 4 schroefjes :

94607472.jpg

Nu kan je de B as er zo uit tillen !
Het terug monteren van alle onderdelen moet je dus weer in omgekeerde volorde van deze howto doen, niet zo moeilijk dus !

Ik heb me best gedaan op deze howto, maar ben absoluut geen howto schrijver, mocht je op of aanmerkingen hebben zeg het gerust via PB !

Let nog wel even op eventuele verzendkosten bij sommige webshops! ;)

Edit: Gammapooka, bedankt voor de super duidelijke foto uitleg!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de howto, gammapoka! Hier kan ik later ook nog wel eens gemak van hebben.

Rutgerbeginner; Ik ben zelf ook een beginner, en ik raad je ook aan de Lama V3 van E-sky te kopen, aangezien dit een goed merk is, en de andere lama v3 mij niet bekend is. Ik heb zelf ook de E-sky Lama v3 gekocht, maar ik heb de 40 Mhz versie. Als ik jou was zou ik gaan voor de Lama V3 2.4 Ghz versie. De 2,4 Ghz versie houd in, dat het compleet digitaal is wat zorgt voor een beter signaal, en je hebt ook geen last meer van een enorme antenne! Ook hoef je geen kristallen te vervangen als je met iemand wilt gaan vliegen die op dezelfde frequentie als jou vliegt. Dit scheelt een hoop werk, en aangezien het prijs verschil tussen de 40 Mhz versie en de 2.4 Ghz versie zo laag is, zou ik toch gaan voor de Esky lama V3 2.4 Ghz! Ook zou ik gelijk de Xtreme blades kopen. Deze zijn supersterk, en hebben door de betere vorming van de rotoren meer lift, en dat scheelt dus stroom! Je kunt wel 60 bladen voor een tientje kopen, maar ik ben bang dat je als beginner, deze heel snel op zult maken. Je kunt beter invensteren in iets duurs, waar je langer met kunt doen. Ook zou ik eens kijken voor de Xtreme flexible tail, deze is erg flexibel en kun je zelfs ''vouwen'', want de standaard tail gaat al snel stuk na een crash!

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt!
Succes ermee!

Back