M
mGerben
Guest
Goofer zei:Ik ga me eindelijk wagen aan een EasyStar. Ik ben een absolute beginner en vraag me af wat het me in totaal zo ongeveer gaat kosten. Ben er al achter dat ik een MX-12 wil als zender omdat ie goede kritiek krijgt hier op het forum. Kostprijs bij Staufenbiel: 139 euro. Easystar: 60 euro, lidgeld club: 50 euro.
Een ontvanger zit bij de znder, blijft over 2 servo's, een accu (of 2) en bijhorende lader (ga aanvankelijk proberen leren te vliegen met bijgeleverde Speed 400 en gewone cellen, des te meer fun bij overstap naar lipo's en borstelloos denk ik), regelaar, en wat klein materiaal zoals lijm enzo.
Welke servo's, accu's, lader en regelaar raden jullie me aan? En wat zou het kostenplaatje van dit allemaal wezen?
Hoi,
Ik heb hetzelfde gedaan, zelfde vliegtuig, zelfde zender.
Ik heb de 50E clubgeld nog even in mijn zak gehouden. Ik heb een heel erg groot veld hierachter waar ik niet met mijn piepschuim Easy* tussen al die perfecte balsahouten schaalmodellen hoef te lopen.
Ik heb de Graupner Ultramat-10 lader erbij gekocht.
Die doet zowel 220 als 12V, en hij laadt zowel Lipo als NiMH (en nicad).
Ik heb er een laadkabel voor de MX-12 bij gekocht.
Ik heb de standaard motor er in gelaten, en een twee cel lipo erbij gekocht.
Als ik het nog eens zou doen, zou ik de Lipo op rctechnics.nl kopen; had me veel gescheeld.
Lipo boven NiMH was voor mij een toekomstkeuze; de performance van Lipo is zo goed dat ik zeker weet dat ik in de toekomst met lipo wil vliegen; dus daarom heb ik geen NiMH aangeschaft. Hoef ik ze later ook niet weg te gooien.
Een punt waar ik nog wel over zou denken (als ik het nog eens zou doen) is om ipv 2 cel een 3 cel lipo te nemen. Nadeel is dat de standaard motor daar niet op berekend is. Je moet dan dus rekening houden met het vervangen van de motor.
Ik heb de bij de MX-12 geleverde servo gebruikt en één kleine servo erbij gekocht.
Wat de motor betreft: Brushless is mooier, maar ik wacht tot hij uitbrandt en dan zet ik er een BL in.
Ik heb ondertussen veeeeeeel geoefend op Aerofly dus ik hoop dat het vliegen wel zal lukken.
Maar eerst maar eens proberen een EasyStar onder de knie te krijgen.
Veel oefenen met naar je toe vliegen.