Het grote MPX Easystar Tips, Tuning & Informatie topic

• Topicstarter Topicstarter klaaz
  • Startdatum Startdatum
Goofer zei:
Ik ga me eindelijk wagen aan een EasyStar. Ik ben een absolute beginner en vraag me af wat het me in totaal zo ongeveer gaat kosten. Ben er al achter dat ik een MX-12 wil als zender omdat ie goede kritiek krijgt hier op het forum. Kostprijs bij Staufenbiel: 139 euro. Easystar: 60 euro, lidgeld club: 50 euro.
Een ontvanger zit bij de znder, blijft over 2 servo's, een accu (of 2) en bijhorende lader (ga aanvankelijk proberen leren te vliegen met bijgeleverde Speed 400 en gewone cellen, des te meer fun bij overstap naar lipo's en borstelloos denk ik), regelaar, en wat klein materiaal zoals lijm enzo.
Welke servo's, accu's, lader en regelaar raden jullie me aan? En wat zou het kostenplaatje van dit allemaal wezen?

Hoi,

Ik heb hetzelfde gedaan, zelfde vliegtuig, zelfde zender.
Ik heb de 50E clubgeld nog even in mijn zak gehouden. Ik heb een heel erg groot veld hierachter waar ik niet met mijn piepschuim Easy* tussen al die perfecte balsahouten schaalmodellen hoef te lopen.

Ik heb de Graupner Ultramat-10 lader erbij gekocht.
Die doet zowel 220 als 12V, en hij laadt zowel Lipo als NiMH (en nicad).
Ik heb er een laadkabel voor de MX-12 bij gekocht.

Ik heb de standaard motor er in gelaten, en een twee cel lipo erbij gekocht.
Als ik het nog eens zou doen, zou ik de Lipo op rctechnics.nl kopen; had me veel gescheeld.

Lipo boven NiMH was voor mij een toekomstkeuze; de performance van Lipo is zo goed dat ik zeker weet dat ik in de toekomst met lipo wil vliegen; dus daarom heb ik geen NiMH aangeschaft. Hoef ik ze later ook niet weg te gooien.

Een punt waar ik nog wel over zou denken (als ik het nog eens zou doen) is om ipv 2 cel een 3 cel lipo te nemen. Nadeel is dat de standaard motor daar niet op berekend is. Je moet dan dus rekening houden met het vervangen van de motor.

Ik heb de bij de MX-12 geleverde servo gebruikt en één kleine servo erbij gekocht.
Wat de motor betreft: Brushless is mooier, maar ik wacht tot hij uitbrandt en dan zet ik er een BL in.

Ik heb ondertussen veeeeeeel geoefend op Aerofly dus ik hoop dat het vliegen wel zal lukken.
Maar eerst maar eens proberen een EasyStar onder de knie te krijgen.

Veel oefenen met naar je toe vliegen.

neen man, meteen lipo, je gaat er veel verder mee zijn dan die oude nihm batterijkes :lol:
en computerlader is meestal niet goed.

lipo kan ook. Maar je moet niet een al te lichte nemen want dan kom je niet goed uit met je zwaartepunt. Dat zou jammer zijn want dan moet je extra gewicht in de neus leggen(lood). De accu mag niet veel minder wegen als 160 gram om het zwaartepunt goed te krijgen.

Let op! Mensen die dit jaar een RTF Multiplex Easystar hebben gekocht, Multiplex roept een aantal accu's terug die bij deze vliegtuigen zijn verkocht. Klik hier voor meer informatie

Easy maakt ook grondstarts met een simpele fietsbel 8) ...Met een Typhoon 6/15 is het helemaal een feest :lol:

Het vlak maken levert eigenlijk alleen maar nadelen op, een stuk eigenstabiliteit is dan weg. Sommigen doen dit omdat ze de rolroeren verder naar buiten willen hebben zodat het model daar sneller op reageerd.

Awol zei:
Easy maakt ook grondstarts met een simpele fietsbel 8) ...Met een Typhoon 6/15 is het helemaal een feest :lol:

6/15 ook erin gehad maar vond ik te weinig snelheid.
Met fietsbel geen ervaring.

welke prop voor 6/15 en welke met fietsbel??

1450 Kv fietsbel met 8x4 prop.
1750 Kv fietsbel met 7x5 of 7x4
Die 6/15 daar kunnen Noah of Sanka wel een zinnig antwoord op geven.

Awol zei:

Hoeveel amperes gaat e.e.a. opleveren met 8 cellen NimH 2400 mAh?

Heb nu zelf een binnenloper 3800kV en een 6x3,5 MAS en dit trekt al 27 ampere vol gas. Motortje mag maar 22A piek hebben (20 sec) en 18A continu.
Heb wel iets van 600 gram stuwkracht.

Beide combinaties blijven binnen de 18A. Tenminste, ik heb er geen problemen mee om ook langere tijd volgas te vliegen met mijn 18a regelaars. Worden niet eens warm

Die 18 A is dus meer een aanname. Ik heb het even gemeten met een amperetang. Hoeveel stuwkracht levert jouw combinatie, heb je dat ook gemeten?
Het probleem bij mij is dat ik verschillende propellers heb geprobeerd op dit motortje en dan zet ik hem steeds even op een digitale weegschaal. De 6x4 levert dan meer stuwkracht als de 6x3, maar de amperes vliegen dan ook omhoog. Ik denk dan ook dat als je een motortje hebt die bijv. 35 A mag hebben en je begint weer te experimenteren met propellers dat er vast weer meer stuwkracht uit te halen is, maar dat je dan ook weer over de max. amperes heen gaat. Zo blijf je in feite bezig.

Awol zei:

Hoe heb je deze grote props op de easy-star "geplakt" ??
Je zal dan toch zeker een stuk uit de staart moeten halen. (zonde)
Ik had op mijn 6/15 een 6x6 met 2 lipo's of een 5x5 met 3.
Kwam echt niet zo snel van de grond als de Warp4-4turn zoals in het filmpje.

Voor de prijs hoef je het niet te laten want die zijn bijna gelijk.

Milcoi zei:
Awol zei:

Hoe heb je deze grote props op de easy-star "geplakt" ??
Je zal dan toch zeker een stuk uit de staart moeten halen. (zonde)
Ik had op mijn 6/15 een 6x6 met 2 lipo's of een 5x5 met 3.
Kwam echt niet zo snel van de grond als de Warp4-4turn zoals in het filmpje.

Voor de prijs hoef je het niet te laten want die zijn bijna gelijk.

Ik heb zelf een motorhuis gemaakt waar ik motor en regelaar in/op kwijt kon. Dit was ietsje hoger dan de originele motorsteun en hoefde dus nauwelijks iets in de romp te snijden. Maar inderdaad, als je originele steun laat zitten dan moet wat uit de romp halen......
Of gewoon even volgas geven na montage :wink:

@ AWOL

We kunnen een keer testen wat je fietsbel aan Ampere trekt. Maar 18 zal dat zeker niet zijn. Dan stook je die dingen op....

14A is al erg veel om daar uit te krijgen...

@ MILCOY

De 6-15 vliegen wij nu op 3S lipo's met een 5.5x4.5 prop. ongeveer 14A.

Een 6x5 brandstofprop vloog ook perfect op 3S lipo, maar wel een ampere of 3 meer.
Maar de 5.5x4.5 geeft nagenoeg dezelfde prestaties, ik zie het verschil in ieder geval niet, en vliegt dus wat langer op een pakketje.

Grondstarts gaan normaal goed... (als het veld niet tegenwerkt...)

athvdk zei:
Ik denk dan ook dat als je een motortje hebt die bijv. 35 A mag hebben en je begint weer te experimenteren met propellers dat er vast weer meer stuwkracht uit te halen is, maar dat je dan ook weer over de max. amperes heen gaat. Zo blijf je in feite bezig.

En inderdaad, we hebben nu een brushless binnenloper 5100kV van 98 gram, 350 watt.
Deze mag 35 A hebben (max 40 A).
Met een 6x4 propeller meten we dus 40 A op volgas. Stuwkracht is ongeveer 600 gram. Die 600 gram heb ik ook met een 3800 kV binnenloper van 65 gram, 250 watt met een 6x3,5 propeller. Dat trekt ongeveer 29 ampere. Probleem is dat dat maar 22 A gedurende 20 sec. mag zijn.

Vraag: hoe krijg je het maximum aan stuwkracht met een minimum aan amperes? Vertraging gebruiken misschien?

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb gisterenavond mijn Easy Star weer vanonder het stof gehaald, en er een 3500 kv Align-kloon in geplaatst en de vleugeltjes "vlak" getrokken met heet water (gaat prima hoor, alleen de structuur van het depron gaat wat meer "open") Batterijtjes zijn aan't laden, straks na het werk even wat (wild) uitblazen. Heerlijk ontspannend. Als het goed strak vliegt snij ik er ook nog rolroertjes uit.

Propje Graupner Cam speed 5.5*4.3
lipo 2S2p 4500 mAh. (10-12 C continu, 16 C peak)
Trekt volgas (statisch) 25 amp stroom. 195 Watt.

Het gekke is, de setup komt uit m'n Twin Star (die tijdelijk in de reparatiehangar staat ) Op de Twin Star kwam de stroom niet boven de 20 amp uit. (hele lange draden, veel weerstand, veel verlies... )

Back