Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Discussie in 'Duikboten' gestart door Puffin, 7 dec 2006.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo medebouwers,

    Weer verder met de bajonetsluiting vast in het achterschip met een hulpspant, en de assen met dubbele kardan en tussenas. Of ik de schroeven de juiste kant op het draaien zo weer ik eigenlijk niet. Draaiden ze bij de Gato boven naar elkaar toe, of van elkaar af?


    [​IMG]
    Vrijdraaiende as met de standaard Revell schroef.

    [​IMG]
    De aansluiting van de assen binnenin.

    [​IMG]
    Het begint toch echt nog op een sub te lijken zo ... :roll: :wink: :lol: :lol:
     
  2. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    ziet er erg mooi uit lex denk je dat de schroeven het houden? of ga je later over naar koper?

    gr. gert
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk wel dat ze het houden. Op zich komt er niet al teveel kracht op, en de 'bullbar' aan het achterschip beschermt ze bij aanvaringen. En anders zijn ze altijd te vervangen, ( achterste dukroeren afneembaar) maar het is een beetje specifieke bladvorm die je niet bij Raboesch / Rivabo / Prop Shop ziet.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,
    We schrijven 23 september 2007, 11:30 . . . . . . . . . De eerste water-test van de Gato! :banana: :thumbsup:

    Met de WTC nu waterdicht afsluitbaar en de dekdelen even met elastiekjes op de plaats gehouden was het eindelijk zover. In de WTC zat een stuk lood van 1100 gram, het gewicht van de nog toe te voegen delen. (accu, duiktank, servo's, ontvanger e.d.)

    [​IMG]

    Het doel was om te bepalen waar het drijfpunt zou zitten, en hoeveel ballast er nodig was om onder te gaan. Tot mijn verbazing bleek de boot eigenlijk bijna meteen op waterlijn te drijven. (en ook maar net diagonaal in de testtank te passen....)

    [​IMG]

    Maar erg instabiel. Met moeite was ze rechtop te krijgen voor de foto, om een paar seconden later op haar zij te gaan liggen. En dit terwijl het lood in de WTC helemaal onderin lag, de onderdelen straks zitten zeg maar in het midden.....

    [​IMG]

    Kortom, het drijfvermogen van de 75mm WTC versus het gewicht van het geheel klopt aardig, maar het is niet stabiel genoeg. Er zit teveel (dik) plastic bover de waterlijn. Dat wordt nog even experimenteren met schuim tussen WTC en romp, en lood zo laag mogelijk onderin om het zaakje stabiel te krijgen. Hoe groot, en waar de duiktank te plaatsen blijft dus nog even een vraag, maar de WTC blijkt goed waterdicht. Ook niet onbelangrijk .. :wink:
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Lex,
    waarom maar je geen kiel onder de boot?
    Olaf in Keulen heeft al zeker 23 jaar een Gato, de "Pampinito" daar moest ook een kiel onder.
    Mijn 206 heb ik er ook een onder gemaakt, hij valt anders ook gewoon om.
    En als hij in het water ligt zie je het toch niet.
    Ik heb er gewoon een ijzeren staaf onder.
    Het beschermt de boot ook nog als hij op grond komt.

    Hein
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    als niks anders helpt, dan kan je altijd nog een hogere waterlijn accepteren.
    dwz dat íe dieper in het water ligt.
    dan heeft íe aan de oppervlakte meer waterverplaatsing, en dus kan je
    (in de kiel..) meer lood toevoegen.

    kan de wtc nog dieper in de boot worden geplaatst (zal wel niet.. zoveel ruimte zit er
    nu ook weer niet in) ?
     
  7. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    als ik goed op de site van david merriman kijk maakt hij gebruik van heel veel flooding holes die zie ik bij jou niet misschien als er meer water onder de wtc staat en de kim kielen geplaatst zijn ze minder de neiging heeft om te kantelen.

    voor de rest ziet het er fantastisch uit.

    gr. Gert
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    @Hein,

    Een losse kiel eronder is zeker een optie, maar dat zie ik als laatste redmiddel. Eerst maar eens kijken wat het schuim naast, en lood onder de WTC voor effect gaan hebben.

    @Ronald,

    De WTC kan niet dieper, maar dat zou het omvallen ook alleen maar versterken. Drijfvermogen lager, en nog meer gewicht erboven. Onder de WTC heb ik 5mm ruimte. Daar kunnen dan net twee plakjes dakdakkerslood onder. Over de hele lengte is dat toch aardig gewicht. Ik heb net zitten rekenen, ik kan 200 tot 250 gram drijfvermogen naast de WTC plaatsen. Met dan datzelfde aan gewicht onder de WTC zou je toch een eind moeten komen ... hoop ik .. :roll: :wink: Het is ook geen "splash-omvallen" maar meer zachtjes omrollen, dus ik hoop niet echt veel andere trucks uit te moeten gaan halen.

    @Gert,

    Wat David gebruikt is een principiëel heel andere constructie. De dunne WTC ligt tussen schuimblokken, dat is zeker stabiel. Met de 'bajonet-met-techrek' wat wij hier gebruiken kom je de problemen tegen die ik nu heb. Maar als dat eenmaal opgelost is heb je wel een boot die veeeeeel makkelijker in het gebruik is!
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Net een tweede test uitgevoerd. Dit keer met stripjes schuim aan weerszijde van de WTC, net onder de waterlijn. Er bleek net aan 300 gram lood onder de WTC nodig om haar weer op waterlijn te laten drijven. Ze bleef mooi rechtop, zij het nog wat waggelig. ik ga nog wat extra schuim waar mogelijk aanbrengen, maar meer dan 50-80gr extra drijfvermogen zal dat niet meer worden. Met nog wat meer lood erbij, en de kimkiellen straks, zal ze netjes rechtop blijven liggen. Conclusie, probleem opgelost! :thumbsup: :thumbsup:

    Een neveneffect: de WTC loopt over de hele lengte aan beide zijden tussen de 2 à 5 mm van de buitenwand af. Dit geeft een soort "schokbreker-effect". Als je haar scheef legt duurt het even voordat het water langs de WTC kan lopen, en daardoor komt ze vertraagd weer recht te liggen. Op zich niet erg, dat effect zorgt er ook voor dat ze traag schuin gaat liggen. Eventueel slingeren wordt dus in de boot gedempt. Maar in ieder geval geen extra ballastkiel nodig!! :banana:
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo zie je maar Lex , het blijft in onze hobby testen en uitproberen.
    maar als het probleem overwonnen is, is de voldoening er ook weer.
    mooi werk zo
    groeten Gertjan
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ik denk dat je het zelfde probleem gaat krijgen dan ik met de 7c
    ergens zit er een bel water bij mij die de boot eventjes tijdens het boven komen laat wiebelen
    we hebben het er nog over gehad
    met het extra schuim kan het zijn dat het water boven op het schuim blijft liggen en er dan als de boot haast boven is er vanafkiepert met het zelfde effect
    dan weten we meteen waar mijn gewiebel vandaan komt hahahaha

    hij wordt echt mooi

    groeten raf
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je Raf!

    Ik heb alle horizontale vlakken van de schuimblokken iets schuin af of op laten lopen, met juist dat probleem dat je met de 7c hebt in gedachten. Ook zitten er luchtspleetjes tussen schuim en romp om lucht en water weg te kunnen laten lopen. Of het zal werken? Dat weet ik als ik de duiktank klaar heb, en daadwerkelijk de boot kan laten duiken. In principe zou al het schuim net onderwater moeten blijven staan, ook bij bovenwatervaart, maar of dat allemaal op het oog goed heb gelijmd, ook dat zullen we zien ..... :roll: Leuke fase in het project nu, met al dat geëxperimenteer! :lol: :D :lol:
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex


    je kan de boot ook nu testen zonder duiktank
    gewoon plaatjes lood in de wtc aan brengen met tweezijdige plakband
    zo kan je elke mm van het duiken simuleren
    zonder dat je een duiktank in je boot hebt
    wel eventjes wat open en dicht doen van de wtc maar dan krijg je wel een idee wat het water gaat doen
    ik heb het schuim niet vast gekleeft maar ook met dubbelzijdige plakband vast gekleeft
    al zit in de 7C geen schuim tussen de rompen
    en zit de u2540 wel vol met schuim
    maar deze heeft geen wiebel probleem ?????

    waneer krijgen we die duiktank te zien?????
    ik heb er eentje gebouwd maar ze pompt op 4 sec de tank leeg dus een beetje snel
    en ik kan geen groter tandwiel zetten daar dan de motor te ver naar buiten komt
    dacht aan een pwm regelaar om toch de motor trager te laten draaien en niet in te boeten aan kracht (heb dat vroeger eens gebouwd rond 2x ne555 en het was supper sterk)

    groeten raf
     
  14. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo allemaal,

    De lingerie setjes voor Tante Gatootje,
    effe naar beneden scrollen naar Tante Gatootje en dan
    klikkie doen,veel succes,

    http://www.eduard.cz/

    met vriendelijke groet,
    Ron.
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Getsie Ron, akelig mooi !!!! Ik ben alleen bang dat het voor meer stabiliteitsproblemen zou kunnen gaan zorgen. Maar voor de detail-freaks, zeker erg mooie setjes!
     
  16. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat het wel mee valt met de stabiliteits problemen want het weegt namelijk geen drol.
    Het is b.v. qua gewicht niet te vergelijken met de decks van Modelbrass.

    met vriendelijke groet,
    Ron.
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Hoi Lex.

    Heb dit verslag nog eens doorgelezen.Het idee met de servo tester is nog niet eens zo`n gek idee.
    In mijn Seawolf zit ik ook met een probleem,als de roeren ingetrokken worden moeten deze hotizontaal staan ,maar dit gaat niet altijd goed.
    Dus ik denk dat ik de zaak van twinter om ga bouwen met jou idee.
    Kun je zien waar het forum weer goed voor is.

    Harry.


    Ik ga het volgende doen. Op de klapservo komt een micro-switch die schakelt als de roeren vanuit horizontaal net beginnen in te klappen. Deze switch komt in de pulsdraad van de stuurservo te zitten. In de uitgeklapte stand staat de pulsdraad van de stuurservo naar de ontvanger geschakelt. Die werkt dan dus als normaal. Als de roeren dan net beginnen in te klappen schakelt de switch die pulsdraad naar de uitgang van een servotester. Die staat afgestelt op 'neutraal roer', en de roeren gaan dan in de veilige inklap-stand. Bovendien kun je dan de roeren ingeklapt ook niet meer onbedoelt bewegen. Bij het uitklappen komt de ontvangerpuls weer op de stuurservo te staan als de roeren bijna volledig uitgeklapt zijn, en we kunnen weer sturen. Ik heb dit zo ook in de U 2540 gedaan, en dat werkt perfect. Geen 'human error' meer mogelijk, en de ingeklapte stand van de roeren is met de servotester ook nog eens netjes af te stellen, onafhankelijk van de uiteindelijke neutrale trim.
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    leuk verslag, dit ga ik volgen (wel een beetje laat)
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, weer een stapje verder. In aanvulling van de foto's bij het vierde (!!) deel in de MBA hier nog wat kiekjes:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het techrek is nu vaarklaar.

    [​IMG]
    Het stukje tape op de romp met de zwarte streep geeft het drijfpunt aan.

    [​IMG]

    Deze laatste foto laat het ingelijmde schuim zien om de stabiliteit te verbeteren. Onder in de romp, tussen wand en WTC, komt nog lood te liggen om dat drijfvermogen weer teniet te doen.

    Ik heb de Gato zojuist nogmaals geballast, nu om te kijken hoe het gewicht in de WTC verdeeld is. Ben niet ontevreden. :D De boot drijft iets te diep bij lege tank, en bij een volle tank van 680cc is ze op zweefgewicht. Wil je haar op werkelijke waterlijn laten drijven moet er 750-800 ml water verpompt worden, en voor zo'n lange zuigertank is er geen ruimte. Nu met 680 is een goed compromis tussen duiken en mooi aan de oppervlakte.

    De boot 'plakt' wel erg. Vooral bij het legen van de tank blijft het dek duidelijk aan het oppervlak plakken, om als het water lost ineens omhoog te schieten. Voor Raf een herkenbaar beeld denk ik. Ik ga nog wat kleine luchtgaatjes in het dek boren vlak achter de relingstutten. Die zie je dan niet echt, en er kan makkelijker lucht onder het dek komen, en ook weer ontwijken. :(

    Maar het blijkt dat het dikke plastic wat de romp wel de nodige stevigheid geeft nu nadelig werkt bij het duiken. Er moet erg veel dik plastic boven water gedrukt worden, waardoor je een erg grote duiktank nodig hebt. Nu heb een 75mm WTC gebruikt, die ook een centimeter boven water gedrukt moet worden. Dat is natuurlijk ook het nodige duiktank-volume, maar geeft wel weer een stabiel bovenwatervaren. Met een 70 of 65mm WTC die wat lager in de romp zou kunnen liggen zou het misschien beter zijn geweest, die zou dan wat minder boven water hoeven te komen. Maar dan heb je weer minder binnenruimte, het is ook altijd wat ... :wink:

    Maar goed, nu maar verder met de huidige opzet. Lood in de romp lijmen (hoeveel en waar heb ik net bepaald), WTC vastzetten, laatste details, grondverf, en dan spuiten maar! Voor de kerst varen ?????????
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ik weet niet hoe het zit met de bolders op een gato
    maar ik ben de mijnen aan het hol maken
    daar kan enorm veel lucht door deze gaten
    is nog niet getest maar ik wil het wel gaan doen
    elk gaatje helpt om het plakken tegen te gaan
    en als je vaart dan heb je haast geen probleem met dit effect heb ik ook gemerkt
    hoe meer golfjes hoe beter
    groeten raf
     

Deel Deze Pagina