Zo, weer een stapje verder. In aanvulling van de foto's bij het vierde (!!) deel in de MBA hier nog wat kiekjes:
Het techrek is nu vaarklaar.
Het stukje tape op de romp met de zwarte streep geeft het drijfpunt aan.
Deze laatste foto laat het ingelijmde schuim zien om de stabiliteit te verbeteren. Onder in de romp, tussen wand en WTC, komt nog lood te liggen om dat drijfvermogen weer teniet te doen.
Ik heb de Gato zojuist nogmaals geballast, nu om te kijken hoe het gewicht in de WTC verdeeld is. Ben niet ontevreden.

De boot drijft iets te diep bij lege tank, en bij een volle tank van 680cc is ze op zweefgewicht. Wil je haar op werkelijke waterlijn laten drijven moet er 750-800 ml water verpompt worden, en voor zo'n lange zuigertank is er geen ruimte. Nu met 680 is een goed compromis tussen duiken en mooi aan de oppervlakte.
De boot 'plakt' wel erg. Vooral bij het legen van de tank blijft het dek duidelijk aan het oppervlak plakken, om als het water lost ineens omhoog te schieten. Voor Raf een herkenbaar beeld denk ik. Ik ga nog wat kleine luchtgaatjes in het dek boren vlak achter de relingstutten. Die zie je dan niet echt, en er kan makkelijker lucht onder het dek komen, en ook weer ontwijken.
Maar het blijkt dat het dikke plastic wat de romp wel de nodige stevigheid geeft nu nadelig werkt bij het duiken. Er moet erg veel dik plastic boven water gedrukt worden, waardoor je een erg grote duiktank nodig hebt. Nu heb een 75mm WTC gebruikt, die ook een centimeter boven water gedrukt moet worden. Dat is natuurlijk ook het nodige duiktank-volume, maar geeft wel weer een stabiel bovenwatervaren. Met een 70 of 65mm WTC die wat lager in de romp zou kunnen liggen zou het misschien beter zijn geweest, die zou dan wat minder boven water hoeven te komen. Maar dan heb je weer minder binnenruimte, het is ook altijd wat ... :wink:
Maar goed, nu maar verder met de huidige opzet. Lood in de romp lijmen (hoeveel en waar heb ik net bepaald), WTC vastzetten, laatste details, grondverf, en dan spuiten maar! Voor de kerst varen ?????????