Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Discussie in 'Duikboten' gestart door Puffin, 7 dec 2006.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Lex,

    Ziet er werkelijk heel mooi uit, Mag ik je vragen hoe je de voorste duikroeren nu uiteindelijk gaat aansturen? Ik zie dat je een verjonging van het WTC het toegepast met daarin een luikje voor de servo's. Echter hoe bevestig jij de stuurstangen aan het duikroer mechaniek als je er niet meer bij kunt? Een fototje weet ik zeker te waarderen.

    Daarnaast ben ik erg benieuw naar het vaargedrag van de Revell Gato. Maar ik moet nog even tot de kerst wachten begrijp ik uit je berichtje.

    Mijn Gato vordert maar zeer traag, ik heb een Alu bajonet sluiting laten draaien waar ik binnenkort wel even een paar fototjes van op het forum zal zetten. Deze sluitin werkt maar moet nog wel passend gemaakt worden in het achterschip. Waar jij hoopt voor de kerst te varen hoop ik voor de subsail zover te zijn. In ieder geval is het bouwseizoen weer begonnen!

    Nogmaals erg mooi wat ik allemaal van jou zie!


    Groetjes:

    Mathijs
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs,

    Allereerst dank voor de lovende woorden.

    Bij de stuurstangen kan ik altijd bijkomen. Een stuk dek van net voor het duikroermechaniek tot net achter de verjonging wordt afneembaar. Gaat erg mooi bij deze boot, door de randjes die Revell in het plastic gegoten heeft past het naadloos als een deksel op een potje. :wink: Dan kan ik er prima bij, ook om daar nog lood te plaatsen voor het uiteindelijke trimmen. Foto volgt dan nog.

    Ik moet alleen even bij de pakkingboer langs. Dat dekseltje op de verjonging zit met een ingevet oud muismatje als pakking. (zonder de harde laag) Maar dat lekt nog een beetje, te weinig veerkrachtig. Daar moet ik nog iets anders op verzinnen. Probleem is dat het niet al te dik mag zijn, geen ruimte.... Bovendien wordt er door de relatief grote zuigertank aardig druk opgebouwd in de WTC, dus het moet wel goed sluiten. Met de doorvoeren, asafdichtingen, en de bajonet verder geen problemen
     
  3. Ron Keller

    Ron Keller

    Lid geworden:
    29 okt 2005
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rotterdam
    @Lex,

    Ik heb hier rubbere vellen liggen 30cm breed bij 7,5meter lang en twee mm dik idiaal om pakkingen van te maken,ik ben dit aan het gebruiken om mijn Engeltje
    dicht te maken.Als je het wilt stuur ik zo naar je op.

    Ik hoop dat helpt.

    met vriendelijke groet,
    Ron.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ron,

    Dat zou erg fijn zijn! Je hebt een PB.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    @ Mathijs,

    Ik had je nog foto's beloofd van het duikroermechaniek .... die zijn er nog niet, maar wel wat anders ... flimpje! :cool:

    Eerst het bewegen en inklappen. De onderste kardan in de stuurstang zit er om de bewegingen in die stuurstang te kunnen volgen. Het draaivlak van de servo en de roerhevel staan haaks op elkaar, en dat gaf teveel spanning in de stuurstang, en op de waterdichte doorvoer.
    In het laatste stukje klap ik de roeren twee maal in terwijl er vol 'up' gegeven wordt. Daar zie je de beveiliging met de servotester mooi z'n werk doen.

    Rechtstreeks een filmpje hier plakken moet Robert er nog inbouwen denk ik, dan maar een [URL="[/URL].
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Lex,

    Mooi opgelost met die kardan koppelingen in je Gato

    Gr. Rob
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    lex die dichting die je gebruikt in de duiktank ????
    ergens een naam en een serie nummertje als het zou kunnen
    hier moeten ze die nog uitvinden hahahaha
    ik liet de foto zien die in de modelbouwer staat en die kerels moest heeeeeeel veel slikken

    lijn tank heeft nu 2 o ringen maar als ik een paar keer vol en leeg heb gepompt dan heb ik een klein lekje
    te verwaarlozen maar 1 lek is er 1 teveel
    en die tank moet in de kriek
    welke accu's gebruikje

    sub c of van de A cellen????
    ik heb er 7 sub c van 4.7 amp in zitten
    veel vragen in 1 posting
    maar het wiel terug uitvinden is helemaal tegek

    groetjes raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    De Ring (en):
    [​IMG]

    De linker heeft in de MBA gestaan, maar is nu vervangen door de rechter. De eerste bleek toch te gaan lekken, te lage aanlegdruk. De rechter noemen ze geloof ik een lip-seal, in de Walrus gebruik ik hetzelfde type, en daar weet ik wel het nummer van: C88.9 NA. Dat 88.9 zal dan de diameter zijn. Deze ring dicht nu goed af, ook in de Walrus nooit problemen mee. Eén nadeel, ze dichten naar één kant echt goed af, de zijde waar de opening naar wijst, dus de waterzijde. Andersom kan er bij hoge WTC drukken soms lucht langs lekken. Bij de walrus zet ik daarom de tank op 2/3 gevuld, dan de boot dicht, en de lucht eruit drukken. Aan de oppervlakte is er dan onderdruk in de WTC, en onderwater iets overdruk, maar dat is te weinig om er langs te lekken. En anders ben je alleen een beetje lucht kwijt, water kan niet naar binnen.

    De accu's zijn deze:
    [​IMG]
    GP 2500 mAh AA cellen. Per 6 bij Conrad vandaan. De motortjes trekken 1,5 amp per stuk. Dan zou ik drie kwartier moeten kunnen varen, is voor die Gato wel genoeg denk ik. Grotere cellen kunnen er toch niet in, dus ik zal het ermee moeten doen. :cool:
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    ik heb dus grotere (dikkere)cellen er in zitten
    ook allemaal voor de duiktank zo moet ik maar met twee draden naar achter toe
    de waterleiding over de tank heen bij mij gaat een rechthoekige messing buis worden
    daar ik voor een ronde darm geen plaats heb
    mijn duiktank is dikker

    eens kijken of ik zo twee lipringen op 1 piston kan krijgen
    dan sluit hij dus wel naar twee kanten af

    groetjes raf
    gaat weer een trukje worden om deze te vinden hahaha
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Dat zou prima kunnen met twee ringen. Bredere groef draaien, en dan ruggelings tegen elkaar leggen. Bij de Walrus had ik het probleem te laat in de gaten, en bij de Gato wil ik de zuiger eigenlijk niet breder maken, dat betekent weer minder volume. Maar nu ik dit typ bedenk ik me net dat ik natuurlijk voor de Walrus een nieuwe zuiger kan gaan maken bij het aanstaande groot onderhoud ... :p

    Mocht je problemen hebben met het vinden van die ringen bij jou kun je mij ook de maten doorgeven. Dan haal ik ze hier wel, waarna ze in een envelope op wereldreis naar België gaan ... :x-mas:
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Testje van het achterschip met alles gemonteerd:

    [URL="[/URL]

    Hé, we kunnen weer filmpjes rechtsreeeks plaatsen !!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben deze kesrtvakantie aardig op weg met mijn Gatootje (USS Cobia) en zal hier speodig een aantal foto's van mijn vorderingen plaatsen. Echter een vraagje.

    Ik wil de relingen van messing maken omdat ik deze nogal kwetsbaar vind. Hiervoor ben in op zoek naar messing ringetjes met een buiten diameter van ca. 1,5 mm (gaatje van 0,5 mm is voldoende). Heeft er iemand een lumineus idee hoe deze te maken, of waar dit wordt toegepast?



    met vriendelijke groet:

    Mathijs
     
  13. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Mathijs,

    Wat ik bij mijn toren heb gedaan was het volgende:

    Mijn oogjes waren tegroot voor de reling en wat ik deed, was dit "oogje" (kan even niet op de naam komen...) om de reling schuiven en dan met een tang met platte bek aan de onderkant voorzichtig dicht knijpen.
    Heel af en toe ging het fout en brak een van de "steeltjes" af.
    Dit meestal door dat ik te snel wilde en of te hard kneep.

    Beetje wazig verhaal, maar hoop dat je er wijs uit kan.
    (Beetje moe na mijn nacht dienst... :D)

    Groeten,

    Joris
     
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    messing buisje kopen met dia 1,5 mm en dan maar zagen/vijlen ?
     
  15. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    wat dacht je van massief rond 1.5mm , gaatje boren van 0,5
    redelijk van dikte ringentjes afslijpen
    met zilver op de staander solderen en dan afplatten
    het is maar een idee.
    groeten fred
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mathijs,

    Joris bedoelt volgens mij dit:
    Robbe maakt vaak gebruik van ieniemienie splitpennen voor het maken van railing (o.a. de U47, en U2540) Deze splitpennen worden over messingdraad 'gehangen' (de railing) en dan met de 'split' zijde in messingbuisjes gesoldeerd, die dan weer de railingsteunen/palen vormen. Ook worden met die splitpennen vaak railingen aan verticale objecten (wanden van stuurhuis etc.) bevestigd.
    Uit de bouwbeschrijving van de U2540: artikel 14.20 'Splint' met diameter voor 1mm draad. Volgens mij heet Robbe ook nog kleinere maar ik kon het nummer hiervan niet vinden. Een Robbe-dealer kan je ongetwijfeld verder helpen. De fabrikant biedt ze in ieder geval aan op deze manier: http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/4773ab020030f239271c3e0dc1460610/Product/View/1&2D6105 maar je moet dan die hulsjes vergeten: dit is bedoeld om een railing aan een verticale wand te bevestigen met een zekere afstand. De splitpennen zijn wat ik bedoel.
    Andere optie: kijk 'ns bij de 'railing-stuetzen' die Billing Boats in het assortiment heeft via
    http://de.robbe-online.net/rims_de....610/Catalog/10266?catid=10266&catprevid=10069
    Laatste optie: kijk 'ns voor een paar meter ankerketting met de goede diameter (Ook fabrikanten als Artesina Latina en Dumas hebben dit soort spul). Steeds een schakel doorknippen en weggooien. Wat overblijft is een berg ringetjes...

    Succes....en ik ben benieuwd naar jouw Gato. De mijne staat nog steeds (of weer) in de wachtrij...

    Jos
     
  17. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Jos,
    bedankt voor de vertaling! :p

    Groeten,

    Joris
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Mathijs,

    Ik heb alleen de voorste reling op de toren in messing gedaan, en dan gesoldeerd. Die krijgt de eerste klappen. De relingen op de romp wil ik alleen met 0,5mm messing draad doen door de originele steunen. Dat zou sterk genoeg moeten zijn bij normaal gebruik, maar ermee uitkijken zal altijd moeten bij deze boot.

    [​IMG]


    O ja, "varen voor de kerst" ??? Jazeker!! Zij het nog niet gespoten, maar al wel 95% uitgetrimd. De foto's komen bij het afsluitende verslag in de MBA, maar deze wou ik jullie niet onthouden op het eind van 2007. Maidentrip: 9 december.

    Bovenwater vaart, hier op halfgas. Goede snelheid, en lekker wendbaar.
    [​IMG]

    Gebottomed op een halve meter bij Isis. Helemaal vaterdicht.
    [​IMG]

    Op periscoopdiepte. Mooi stabiel!
    [​IMG]


    De kapitein tijdens één van de de foto-shoot's. Jong geleerd, .... :D
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Gato

    Môgge lex,

    Kort maar krachtig, mooie foto's en een mooi stabiel vaarbeeld.

    En dat uit een Statisch model , alle lof
     
  20. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de tips angaande ringetjes. Ik ben uiteindelijk begonnen met stukjes messing pijp af te slijpen. Word een monsterklus want ik heb er nogal een aantal nodig maar het gaat met beslist lukken.

    Ik heb een aantal foto-ets setjes gekocht voor mijn Gato, en hoewel het erg breekbaar gaat worden heb ik toch besloten deze op een varend model te gaan toepassen.

    Hier wat fotos van het voorste dek. Waar ik eerst het dek heb moeten wegfreesen en er kunststof bolkjes in heb gelijmt.

    [​IMG]

    Op de balkjes komt vervolgens een messing dek te liggen:

    [​IMG]

    Eenmaal gespoten ziet het er dan zo uit (let ook op het trapje):

    [​IMG]

    Voordeel van een dergelijk dek is dat er makkelijk lucht in en uit kan. Ik hoop dat het kleef effect welke door Lex wordt beschreven hierdoor een stuk minder wordt. We zullen het op de proefvaart wel zien.

    Er was ergens anders op het forum een draadje over led verlichting. Deze wil ik ook op mijn gato hebben. Voor het voorste navigatie licht (rondschijnend, wit) heb ik een wit ledje in de draaibank gestopt en deze enigzinds in vorm gedraaid. Het geheel vervolgens (inclusief voorschakelweerstand) gemonteerd tegen een messing pijpje. De buitenkant van het pijpje voorzien van masssa en een dun geisloeerd draadje door het midden voor de voedingsspanning.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ten slotte ben ik ook noog bezig geweest met de voorste duikroeren. En heb met behulp van wat tandwieltjes eenzelfde constructie als lex toegepast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,

    Mathijs
     

Deel Deze Pagina