Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

hallo

ik gebruik voor de roer assen vierkante buis of staf
een paar redene waarom
buis is lichter en stevig genoeg
door de vierkante buis zitten je beide roeren altijd even recht op de as
door de vierkante buis in een ronde lagering te laten draaien heb je minder wrijving
heb ik niet van mezelf maar van robbe
al de boten zijn met deze assen uitgerust
en ik vind het makkelijk werken

groeten raf
 
Hallo Zinnia,

Zou het ook met Polyamide kunnen? Daar worden ook randwielen van gemaakt, en is aardig slijtvast. Staven zijn makkelijk te krijgen.
 
@mdejong, die spullen haal ik bij de lokale groothandel (randgemeente Antwerpen) De hoeveelheid die je vraagt is eventueel nog op te sturen. Ertacetal is goedkoop dat is al een pluspunt.
@Lex, het Ertalon dat ik noemde is eigenlijk een polyamide, ik dacht dat het een handelsnaam was van Ertacetal. Zoals je begrijpt ben ik ook geen kunststofspecialist. Voorgenoemde groothandel, raadde me Teflon af in water. Eerlijke mensen dus, want Teflon is zowat de duurste industriele kunststof, en kost een veelvoud van Ertacetal. In je mailbox vind je een paar technische fiches. En mijn aanbod om wat op te sturen geldt ook voor jou.
 
Gilbert,
bedoel je ook soms POM C?
Ik heb dat in Geleen toen gehaald waar Raf ook komt.
Het voelt wat vettig aan en neemt geen water op.
In mijn duiktanks heb ik de zuiger daar van gemaakt.

Hein
 
Dat met messing en water valt wel mee... tenminste als je het een beetje bijhoud.

Ik heb oppervlakte schepen met stoommachines en veel lagers en bussen zijn messing op messing.
een klein druppeltje olie en klaar. Dit geeft natuurlijke vet vlekken op bv matte onderdelen.

Mijn wondermiddel is Balistrol (te koop bij messen-, dump- en sportvis winkels)

Het is een olie op plantjes basis en "trekt" of "hecht" aan metaal. Het ontsmet zelfs wondjes.
Men gebruikt het om messen e.d. te beschermen zonder een nasmaak te laten aan voedsel.
Het ruikt zelfs lekker. Dit gebruik ik om mijn stoommachines tijdens lange periodes te conserveren.
Ook hout dat om de ketel zit en heet wordt behandel ik er mee.

Het grote voordeel is dat het een film vormt op het metaal. Trouwens de elende begint pas als je
messing nat op bergt en niet droog maakt. dus een paar uur varen is geen probleem, terug naar huis
de boot lekker laten drogen en ventileren en een klein druppeltje balistrol hier en daar. En hij blijft in top conditie!!

Bij vet gevulde as kokers moet je oppassen het verdunt vet en gaat tussen het vet en het metaal zitten.
dus daar alleen gebruiken bij de uiteinden en in een aflopende stand wegzetten.

Ik maak ook gebruik van vierkante assen maar enkel om roeren goed te bevestigen en als de lijm het laat afweten
toch de roeren in een juiste positie blijven zitten zie mijn foto site. www.puffin.smugmug.com

FF wat anders:

De kleuren van gato's! Zoals gezegt er is er geen een gelijk qua opbouw dus de kleuren..........??? :P
Ik hou de hoge dichte toren dat is blijkbaar de begin periode ±1943 en/of de atlantische vloot die had de toren hoog tot 1945.
Dus de kleuren...grijs, zwart antraciet is me wel duidelijk maar alle foto's zijn natuurlijk ZW. Ik heb plaatjes op internet gezien dat sommige boten een onderste rode kleur hadden. Ik ben er ook achter dat de kleur ook afhankelijk is op welke werf hij gebouwd is en waar er gedurende de oorlog onderhoud is geweest...............vergeet de roze balao niet?! En dat omwille van makkelijk de rode kleur is verdwenen tijdens revit en onderhoud ivm domwweg niet aanwezig en die anti fauling was ook duurder...??

Iemand iets zinnigs te melden over de rode kleur wel of niet tijdens ± 1943 op patrouille??

mvg

Maarten
 
bij navraag bij de groothandel bleek:
@mdvn pomC is ertacetal OK dus
@lex polyamide(ertalon) zwelt minimaal op in water, het heeft een reeele slaagkans om hier mee te werken.
 
Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van de romp. Omdat ik een PVC buis als WTC wil gaan toepassen heb ik eerst de gaten van de twee spanten moeten vergroten tot een diamter van 75 mm. Dit WTC wil ik zo laag mogelijk gaan plaatsen tussen de knik in de boeg en de knik in het achtersteven. Het zal een WTC van ca 650 mm lengte gaan opleveren.

PICT2783.JPG


Hierbij zijn de gaten zodanig uitgevijlt dat het WTC aan de onderzijde net boven de bevestigingssteunen in de romp zal gaan lopen. Hierna heb ik de twee romp helften (echter zonder de PVC buis zoals op de foto te zien is) op elkaar gelijmt.

PICT2784.JPG


En ben nu druk doende op heel voorzichtig de romp open te snijden langs de tweede lasnaad.

PICT2812.JPG


Het idee is om de PVC buis van een bajonet sluiting te voorzien en deze dan in de romp te schuiven. Meer foto's volgen later.



M.v.g.

Mathijs
 
Heeft iemand enig idee wat voor of hoe sterk je motoren moeten zijn? Daarnaast heb ik alleen met de Engel schroefas afdichting enige ervaring. Norbert verkoopt slimmeringen. Heeft iemand daar positieve/negatieve ervaringen mee?

Groetjes:

Mathijs
 
mdejong zei:
Heeft iemand enig idee wat voor of hoe sterk je motoren moeten zijn? Daarnaast heb ik alleen met de Engel schroefas afdichting enige ervaring. Norbert verkoopt slimmeringen. Heeft iemand daar positieve/negatieve ervaringen mee?

Mathijs

Voor wat betreft de schroefasafdichting heb ik geen antwoord voor je, maar volgens http://www.modelluboot.de/KITS/VII/VIIc.html (da's dus ook Norbert en mogelijk heb je de pagina al gezien) is een 400 motor ruim voldoende voor de VII van Revell. Nou gaat Norbert uit van zijn eigen overbrenging (dus 1 motor op 2 assen) dus als je twee 400's of zelfs kleiner neemt moet dat geen probleem zijn. Ik ben geen schroefas/aandrijving expert maar we spreken over 30mm schroeven, lage rpm en lage snelheden...belangrijke overweging is voltage en grootte van het motorhuis. Ik denk dat je voor standaard direct-drive motortjes (+/- 6500 rpm onbelast, 6V, 1A) bij Conrad voor minder dan 15 Euro per twee klaar moet zijn. Als je motorhuis groter is dan de halve diameter van je WTC kan je ze eventueel half achter elkaar plaatsen maar ik denk dat 1 motor met een slimme overbrenging voor dit model net zo goed kan. In dat geval denk ik dat een enkele 600 met onbelast rpm op de schroeven van 6000 (overbrenging zelf maken) moet kunnen. Igarashi via Conrad in dit type dacht ik zo'n 9 Euri's...

Jos
 
Ik heb al mijn schroefassen zelf gemaakt voor mijn drie boten en ben er nu een aan het maken voor mijn X-craft.

Ik houd het heel simpel,koker met geleidebussen van 20 mm lang aan beide kanten,de as van ziverstaal(Conrad) afstellen met een minimale speling en flink wat vet er in stoppen ,voor of achteruitvaart dicht hij automatisch af en heb nog nooit een druppel water via de schroefas naar binnen gehad,wel op een andere manier maar dat is een ander verhaal.

Gr.Joop
 
Hoi allemaal,

Even voor de indruk hoe de Gato zich laat vergelijken met de Lafajette.

normal_PC260534.jpg


normal_PC260537.jpg

Die twee kontjes vind ik wel leuk. :wink:
normal_PC260539.jpg


normal_PC260541.jpg

En het detail is natuurlijk geweldig.
normal_PC260543.jpg



De Lafajette valt achter de Gato bijna in het niet, maar de Lafajette heeft meer nuttige ruimte voor onze rc-spullen en is minder kwetsbaar.

Maar dat is appelen met peren vergelijken. :lol:

Groeten,

Jan.
 
@Jan,

Spuiten en varen maar !!!!!!!!


@Joop,

Welk duiksysteem heb jij in je type XXI. Ik ben er met mijn U177 (Engell, zuigertanks) achter gekomen dat er toch een flinke overdruk ontstaat in het WTC. Zou dat het vet wat jij beschrijft niet uit de assen drukken? Daarnaast kan ik er later zeer moeilijk bij, ik wil mijn assen dus eigenlijk zo uitvoeren dat er minimaal onderhoud (smering) achteraf noodzakelijk is.

Groetjes:

Mathijs
 
@ Mathijs,

Met die overdruk wordt het denk ik toch keerringen gebruiken, die druk perst na verloop van tijd toch het vet eruit. Zijn bij Brüggen en Engel te bestellen, of goedkoper bij de plaatstelijke afdichtingenspecialist. Ze geven dan iets meer vrijvingsweerstand, maar sluiten de boel hermetisch af.

Joop heeft een eigenbedacht gebalanceerd druksysteem in zijn WTC's zitten, de binnendruk wordt automatisch op een paar tienden bar hoger gebracht dan de buitendruk. Erg ingenieus!

@Jan,

Leuk dat vergelijk! Zo zie je pas goed dat het gewoon een volwassen maat duikboot is. Dan past ze ook mooi net in mijn testtank.... 8)
 
Heren Gato'ers,

Heeft iemand een idee hoe de periscopen ingetrokken worden? Gaat dat 'blok' waar ze op gemonteerd staan mee naar beneden, worden ze alleen daarin getrokken, of schuift het hele spul teleskopisch in de toren? :?
 
Lex Verkuijl zei:
Heren Gato'ers,

Heeft iemand een idee hoe de periscopen ingetrokken worden? Gaat dat 'blok' waar ze op gemonteerd staan mee naar beneden, worden ze alleen daarin getrokken, of schuift het hele spul teleskopisch in de toren? :?

Nope, het 'blok' blijft daar waar het is (in het kader van het 'verminderen' van de waterweerstand denk ik :lol: ), alleen de buizen van de periscopen schuiven op en neer. Latere versies hadden ook nog's in en uitschuifbare radarmasten maar de hele spaghetti-metaalboel 'op dak' zit vast gemonteerd.

Jos
 
Zoals in een ander topic ga ik voor de Puffer SS 268

Ik heb mail contact gehad met een zoon van een van de opvarende (komt eind van het jaar met een boek over de 268)
(het boek is hoofdzakkelijk de geschiedenis met nauwelijks meer foto's dan nu bekend)

Wel heb ik al veel detail gezien van de toren. Er zitten veel meer lasnaden op dan het model en veel minder klinknagels.

Wat betreft de belettering van de Gato's geen enkele Gato had gedurende WWII een markering van wat dan ook.
Dus de decal sheet kan in de kast. Enkel tijdens lange periode in dok/haven werd de naam door de crew er ff opgeschildert,
dit om de leveranciers en de post enige duidelijkheid te geven. Alle foto's die je ziet met grote nummers logo's e.d. zijn van net na de oorlog
en hebben daar hooguit een paar weken op gezeten. Zodra de service weer werd hervat ging het er gelijk af.

Dus als je een Gato bouwt op oorlogs missie...........geen markeringen!
(Bij het binnenvaren werd het call-sign in seinvlag vorm gevoerd meer niet!

MVG

Maarten
 
toneburst zei:
Nope, het 'blok' blijft daar waar het is (in het kader van het 'verminderen' van de waterweerstand denk ik :lol: ), alleen de buizen van de periscopen schuiven op en neer. Latere versies hadden ook nog's in en uitschuifbare radarmasten maar de hele spaghetti-metaalboel 'op dak' zit vast gemonteerd.

Jos

Dat is mooi, dat is de makkelijkste optie om de boel beweegbaar te gaan maken :wink: :yes:
 
Back
Top