Dat met messing en water valt wel mee... tenminste als je het een beetje bijhoud.
Ik heb oppervlakte schepen met stoommachines en veel lagers en bussen zijn messing op messing.
een klein druppeltje olie en klaar. Dit geeft natuurlijke vet vlekken op bv matte onderdelen.
Mijn wondermiddel is Balistrol (te koop bij messen-, dump- en sportvis winkels)
Het is een olie op plantjes basis en "trekt" of "hecht" aan metaal. Het ontsmet zelfs wondjes.
Men gebruikt het om messen e.d. te beschermen zonder een nasmaak te laten aan voedsel.
Het ruikt zelfs lekker. Dit gebruik ik om mijn stoommachines tijdens lange periodes te conserveren.
Ook hout dat om de ketel zit en heet wordt behandel ik er mee.
Het grote voordeel is dat het een film vormt op het metaal. Trouwens de elende begint pas als je
messing nat op bergt en niet droog maakt. dus een paar uur varen is geen probleem, terug naar huis
de boot lekker laten drogen en ventileren en een klein druppeltje balistrol hier en daar. En hij blijft in top conditie!!
Bij vet gevulde as kokers moet je oppassen het verdunt vet en gaat tussen het vet en het metaal zitten.
dus daar alleen gebruiken bij de uiteinden en in een aflopende stand wegzetten.
Ik maak ook gebruik van vierkante assen maar enkel om roeren goed te bevestigen en als de lijm het laat afweten
toch de roeren in een juiste positie blijven zitten zie mijn foto site.
www.puffin.smugmug.com
FF wat anders:
De kleuren van gato's! Zoals gezegt er is er geen een gelijk qua opbouw dus de kleuren..........???
Ik hou de hoge dichte toren dat is blijkbaar de begin periode ±1943 en/of de atlantische vloot die had de toren hoog tot 1945.
Dus de kleuren...grijs, zwart antraciet is me wel duidelijk maar alle foto's zijn natuurlijk ZW. Ik heb plaatjes op internet gezien dat sommige boten een onderste rode kleur hadden. Ik ben er ook achter dat de kleur ook afhankelijk is op welke werf hij gebouwd is en waar er gedurende de oorlog onderhoud is geweest...............vergeet de roze balao niet?! En dat omwille van makkelijk de rode kleur is verdwenen tijdens revit en onderhoud ivm domwweg niet aanwezig en die anti fauling was ook duurder...??
Iemand iets zinnigs te melden over de rode kleur wel of niet tijdens ± 1943 op patrouille??
mvg
Maarten