Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hallo Mannen

Tja het is toch wat!!
Ik denk dat we allemaal van elkaar kunnen leren en er zijn dingen die we voor alle
dicipline's kunnen gebruiken, maar waar niet iedereen bij andere afdelingen gaat kijken
is het wel prettig als we gebruik kunnen maken van elkaars kunde.

En wat mij betreft schepen zijn schepen op of onder water! :wink:


Groeten Rob
 
Over de bezemsteel of wel "Clean Sweep"...

Dit wordt gedaan als de (nieuwe) boot terug komt van zijn eerste testvaart om te zien of alles werkt en dat hij in dienst gesteld kan worden.

Naar ik begreep en me heb laten vertellen (door marine man), is dit dus maar een keer als de boot zijn testvaart doorstaat zonder mankementen.

Groeten,

Joris
 
Natuurlijk is het een andere toren, immers er is er geen een gelijk.
Volgens Revell en een US forum is het model gemaakt aan de hand van
de Cobia met wat aanpassingen (algemeen gemaakt) om een beetje een standaard versie te krijgen.
De bezem werd bij thuiskomst bevestigt aan de toren tijdens het binnenvaren.
Het is niet bedoeld om mee te duiken natuurlijk. Volgens de bouwdoos moet ie zilvergrijs.

Wat ik zover nog te weten ben gekomen is dat op een museum schip (waarschijnlijk de Cobia)
een bezemsteel van metaal is gezet om kennelijk niet elk jaar een nieuwe te hoeven kopen of de schoonmaker ongelukkig te maken.
Het lijkt mij wel vreemd als Revell dit kennelijk letterlijk heeft overgenomen. Helaas heb ik nog geen foto kunnen vinden waarop de bewuste bezemsteel of wat daar op lijkt is te zien.

De verklaring over statische electriciteit afvoer oid kan ik nergens terug vinden en lijkt me ook een beetje vreemd.

In iedergeval is mij duidelijk geworden dat de toren in de bouwdoos zo-wie-zo niet klopt met geen enkele boot of in iedergeval is er geen foto van een boot met exact deze opzet. Het dek schijnt namelijk van een eerder type te zijn (geheel hout) terwijl de toren van laat WWII is. Er is geen enkele boot die in een laat stadium deze toren had in combinatie met het houten dek. (Er waren er maar 5 met nog het originele houten dek aan het eind van de oorlog)......dus zeg het maar!!

In iedergeval die bezem gaat er bij mij af.........ook om praktische redenen....!

MVG

Maarten
 
Het varen "met de bezem in de mast" is een internationaal gebruik als teken van een geslaagde patrouille.
Of dat nou een sub is of een "target", vrijwel alle marines maken/maakten gebruik van dit symbool.
De Engelse sub (HMS Conquerer, I presume?) die de Argentijnse kruiser Belgrano bij de Falklands naar de kelder joeg, droeg bij thuiskomst... u raadt het al: een bezem in de mast!
En die bezem werd er vlak voor het binnenlopen van de haven pas opgezet. Dus varen, laat staan duiken, met een bezem aan de periscoop is nonsens. Bij het varen kan je hooguit bij een statisch model de laatste honderden meters van een patrouille weergeven.
Bij een RC-boot een bezem in de mast zetten? Kzouhetniedoen...
:wink:
 
Roel van Essen zei:
Het varen "met de bezem in de mast" is een internationaal gebruik als teken van een geslaagde patrouille.
Of dat nou een sub is of een "target", vrijwel alle marines maken/maakten gebruik van dit symbool.
De Engelse sub (HMS Conquerer, I presume?) die de Argentijnse kruiser Belgrano bij de Falklands naar de kelder joeg, droeg bij thuiskomst... u raadt het al: een bezem in de mast!
En die bezem werd er vlak voor het binnenlopen van de haven pas opgezet. Dus varen, laat staan duiken, met een bezem aan de periscoop is nonsens. Bij het varen kan je hooguit bij een statisch model de laatste honderden meters van een patrouille weergeven.
Bij een RC-boot een bezem in de mast zetten? Kzouhetniedoen...
:wink:

Volgens mij voeren ze toen niet met een bezem, maar met de "jolly roger" of wel een "piraten" vlag.
De bezem is dus (meen ik) alleen voor een testvaart als het schip de dienst in gaat...
Ik kan het fout hebben, ben ook maar een mens... ;-)
 
Hoi Roel,

En je vergeet de piraten vlag want die hangt ook in de mast toe de HMS Conquerer binnen vaart in de haven.
 
Roel van Essen zei:
Het varen "met de bezem in de mast" is een internationaal gebruik als teken van een geslaagde patrouille.
Of dat nou een sub is of een "target", vrijwel alle marines maken/maakten gebruik van dit symbool.
De Engelse sub (HMS Conquerer, I presume?) die de Argentijnse kruiser Belgrano bij de Falklands naar de kelder joeg, droeg bij thuiskomst... u raadt het al: een bezem in de mast!
En die bezem werd er vlak voor het binnenlopen van de haven pas opgezet. Dus varen, laat staan duiken, met een bezem aan de periscoop is nonsens. Bij het varen kan je hooguit bij een statisch model de laatste honderden meters van een patrouille weergeven.
Bij een RC-boot een bezem in de mast zetten? Kzouhetniedoen...
:wink:

Volgens mij voren ze toen niet met een bezem, maar met de "jolly roger" of wel een "piraten" vlag.
De bezem is dus (meen ik) alleen voor een testvaart als het schip de dienst in gaat...
Ik kan het fout hebben, ben ook maar een mens... ;-)

Groeten,

Joris
 
Hierbij nog wat foto’s van de RC ombouw van mijn Revell Gato. Ik heb me momenteel geheel op het achtersteven geconcentreerd. Hierbij zijn er een aantal aanpassingen i.v.m. het originele model te onderscheiden:

1. Het richtingsroer;
2. Het diepte roer;
3. De “bull bar”;
4. De schroef as doorvoeren;
5. De schroeven.

Het richtingsroer
Zoals ik reeds eerder in dit draadje heb vermeld is er zeer weinig ruimte om een servo hevel te plaatsen. Ik wil dit gaan oplossen m.b.v. 2 conische tandwielen om een 90 graden hoek te kunnen gaan maken. Het vinden van dergelijke tandwielen is niet eenvoudig. De plaatselijke modelbouw, treintjes, klokkenmakers, Handyman, onderdelen winkels, enz. enz. konden me niet helpen. Ik zal nu contact op gaan nemen met de winkel (http://www.lemo-solar.de) welke eerder in dit draadje werd genoemd. Zijn er nog meer personen geïnteresseerd in deze tandwieltjes, zo ja stuur me een PB-tje, dan zal ik deze gelijk mee bestellen.

PICT2771.JPG


Het richtingsroer heb ik overigens op drie punten gelagerd. Dit met behulp van drie messing busjes welke ik op mijn draaibank heb gemaakt. Helaas kan ik, in afwachting van de tandwieltjes het eindresultaat nog niet laten zien.

Het diepte roer
Voor het diepte roer is ook erg weinig ruimte. Uiteindelijk heb ik flink wat uurtjes zitten prutjes om een klein heveltje in messing busjes heb gekregen. Het eind resultaat is in ieder geval een soepel lopend geheel. Let op om de trekstang naar voren te kunnen halen is het nodig om een van de bevestigsteunen weg te vijlen. Daarnaast moet er wat plastic op de plaats van het diepte roer worden weg gevijld om de hevel een vrije slag te kunnen laten maken.

PICT2773.JPG


PICT2774.JPG


PICT2777.JPG



De “Bull Bar”
Op de originele boot zit een “Bull Bar” om de diepte roeren te beschermen bij een aanvaring. Zoals ik na een aanvaring tussen mijn U177 en met Joop’s type XXI weet zitten deze er niet voor niets. De plastic Revell “Bull Bar” was hier naar mijn mening niet voor gebouwd. Reden voor mijn om de “Bull Bar” met messing te verstevigen. Om de “Bull Bar” exact te kunnen kopiëren heb ik het plastic origineel eerst ingescand en daarna uitgeprint.

PICT2778.JPG


Dit heb ik gebruikt om de verschillende onderdeeltjes precies op na te buigen. Tenslotte heb ik je verschikkende onderdelen vast gespijkerd en vast gesoldeerd.

PICT2779.JPG


Als laatste heb ik de hoekplaatjes van het originele pastik onderdeel gesneden en deze met seconden lijm aan mijn “Bull Bar” vast gezet.

PICT2780.JPG


PICT2781.JPG


De schroef as doorvoeren
Via het Subpirates forum zag ik een handig trucje. Ik heb de schoefas doorvoeren in mijn draaibankje gezet en zo een 4 mm gat precies in het midden weten te boren. Hier is een messing busje in gelijmd waar straks mijn schroeven assen doorheen gaan. Ik kan pas verder met de schroef as wanneer ik de twee helften van het achtersteven aan elkaar kan lijmen dit kan pas wanneer ik e tandwielen heb ontvangen voor het richtingsroer. Meer foto’s volgen t.z.t.

PICT2775.JPG


PICT2772.JPG


Vraagje
Voor de “detail specialisten” heb ik nog een vraagje. De 9 gaatjes tussen de buizen, de 2 gaatjes eronder en het ene gat boven de achterste torpedobuizen zijn dat spoel poorten? Kan ik deze doorboren?

PICT2782.JPG



Groetjes:

Mathijs
 
Mooi gedaan mathijs!

Helaas ik heb geen draaibank (nog steeds niet) maar het ziet er ongeveer net zo uit als wat ik heb.
Ik heb de conische tandwielen overwogen maar ben toch overggegaan op een tweede as, werd me
te klein voor handig, je komt er nooit meer bij tenslotte. PS er is nu ook een bouwverslag topic.

Ik zit nog te puzzelen met de schroefassen, denk je dat de plastic afstandhouders gaan houden in geval
van een aanvaring cq rotzooi om de schroef, ik ben een keer een roer ophanging kwijt geraakt door een stuk plant
dat om de schroef ging zitten en zo dik werd dat het een kunstof beugel lossloeg.

Ik denk dat ik de gehele ophanging van messing ga maken. PS het stuk tussen romp en "gondeltje" draait de as daar vrij,
of zit hij nog in een buis....... wordt wel erg dun???

MVG en bouw ze!

Maarten
 
Ahoi,

even een compliment voor beide heren Maarten en Mathijs, want dit ziet er allemaal èrg netjes en goed doordacht uit. Ook een bedankje voor jullie pionierswerk, want door omstandigheden ben ik pas sinds eergisteren in 't bezit van de de Gato; allemaal erg handige tips en ideeën die ik hier zie.

Dan speciaal voor Maarten: voor zover ik weet is de as tussen romp en afstandhouder (gondeltje zoals je het noemt) een kale as en geen schroefas in koker. Dit is bij b.v. de Duitse type VII en IX ook het geval. Scheelt een hoop prutswerk denk ik.

Wordt het trouwens geen tijd om eens een nieuw kort draadje te openen over 'wie heeft welke Gato' dus USS Whatsaname en bijbehorend nummer???


Jos
 
Hallo Gato-ers,

Die 'vrijlopende' schoefassen zijn nieuw voor mij, hoe ga je die lageren / smeren in de steun bij de schroef? Gewoon een messing bus en dan het water het werk laten doen?
 
Dat van de namen, ik heb geen idee..........nog.

Ik kan namelijk niet een type vinden dat de juiste.....of ongeveer de juiste toren samenstelling heeft als de Revell kit.
268 puffer (andere toren) of 364 Hammerhead (redelijk gelijk)............weet nog niet, hangt ook af wat praktisch te doen is.

PS bestaat er een boek CQ site waarin alle toren varianten e.d. in staan!

Mvg

Maarten
 
Lex, water is in principe niet zo'n goed smeermiddel voor messing. Dat kan na een tijdje gaan "schreeuwen". Beter is brons, of nog beter een klein kunststof busje in messing buisje. Als kunststof is ertacetal (Ertalon) goed geschikt. Teflon zwelt wat op in water, genoeg om de draaiweerstand flink te verhogen.
 
@ Puffin,

in deze pdf file de "" US Subs in Action "" staat wel wat over de torens en andere dingen misschien heb je er wat aan.

succes er mee
 
Zinnia,

Enig idee waar ik ertacetal (Ertalon) vandaan kan halen, ik zou een stukje staaf moeten hebben (ca. 20 cm lang) met een diameter van ca. 8 mm of groter.


Groetjes:

Mathijs
 
Back
Top