Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Kleine tandwielen bij Lemo-solar, let wel op het materiaal, en de moduul, met of zonder "bund", dit is een cylinder aan het tandwiel, waar een borgschroef in kan getapt worden. Voor een as van 3mm zul je wat boorwerk moeten verrichten. Als je geen draaibank hebt, stapsgewijs boren met telkens een miniem verschil (0.5mm ?)
http://www.lemo-solar.de/ Ga naar "online shop" dan "modellbau" dan "zahnrader" in de gewenste moduul.
Ideaal zou een set kettingwielen zijn, of getande riemschijfjes. Onderstaande link in de VS hebben dit allemaal, verzendingskosten zijn buitennissig.
https://sdp-si.com/eStore/Direct.asp?CP=Index.htm Ga naar "belts" en "pulleys". Voor opzoeken eerst "metric" aanvinken.

Gilbert,
Lemo Solar is een goede en serieuse zaak.
Het beste is de catalogus meteen mee te bestellen.

Hein

Goed dat er nog iemand positieve ervaringen heeft met LEMO-SOLAR. Ik heb er nog een link bijgezet.
Misschien dat een tandriem/tanwielen van een oude printer ook kunnen dienen.

HO STOP

Ik had nog zo gezegd dat er een bouwverslag zou komen....en nou zijn er een aantal makkers behoorlijk aan 't bouwen....hoe zit 't???? Wie begint nou een serieus 'bouwverslag" (in de juiste zin van het woord)???

Jos

Hallo Maarten,

Ziet er goed uit zo op de foto's op je site. De roeraansturing zo is ook een goede optie denk ik, dat kogelgewricht in de voorste duikroeren is geniaal!

@Jos,

Ik wil dat bouwverslag wel starten. Maar ik meende dat er binnen het forum een optie was om je eigen moderator te worden bij een bouwverslag. Ik kon het dxraadje waar dit in stond echter niet meer gevonden krijgen. Weet iemand waar ik dat kan vinden of hoe dat te doen?

Mathijs

hallo

wat de haakse tandwieltjkes betreft
ik heb ik de XXIII twee van deze zitten
deze zijn 10 mm en zitten op een asje van 2 mm

gebroken.jpg

slechte foto maar je ziet het tandwieltje toch
alleen als je der eentje verliest dan is het hier een ellende om terug aan een nieuw te komen
de post heeft het druk met nieuwjaarskaartjes denk ik
deze manier werkt perfect alleen de aansturing is nogal complex
maar dit verschilt van model tot model

groeten raf

mdejong zei:
@Jos,

Ik wil dat bouwverslag wel starten. Maar ik meende dat er binnen het forum een optie was om je eigen moderator te worden bij een bouwverslag. Ik kon het dxraadje waar dit in stond echter niet meer gevonden krijgen. Weet iemand waar ik dat kan vinden of hoe dat te doen?

Mathijs

@ Mathijs: bouwverslagen horen onder de algemene kop scheepsbouw in http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=92 voor zover ik heb begrepen.
Succes met het verslag; als je een mede-moderator nodig hebt ben ik beschikbaar...

Jos

Hoi Mathijs,
zet dat bouwverslag gewoon op het onderwater forum.
Is wel zo makkelijk.
Ik kom nooit op die andere forums.
En hier ziet iedereen het verslag.

Hein

mdvn zei:
Hoi Mathijs,
zet dat bouwverslag gewoon op het onderwater forum.
Is wel zo makkelijk.
Ik kom nooit op die andere forums.
En hier ziet iedereen het verslag.

Hein

Dat is niet de bedoeling! De draad 'Bouwverslagen' is door Robert zó samengesteld dat we het bouwverslag zèlf kunnen modereren: degene die het start is baasje, en hij kan samen met anderen die hij kan toewijzen (voor zover ik heb begrepen tenminste) het verslag beheren. Als je een bouwverslag gewoon onder 'duikboten' zet zijn we volledig afhankelijk van de 'echte' forum-moderators. Als je dit zelf beheert kan je er op toezien dat er geen 'vervuiling' in het verslag komt. Het voordeel hiervan is o.a. dat het een schoon en leesbaar draadje wordt. Daarnaast ontzie je de forum-moderatoren een heel stuk: je moet je voorstellen dat die het met duizenden posters en tienduizenden postings nogal druk hebben...
Dat 'bouwverslagen' onder 'scheepsmodelbouw' staat heeft een beheers-technische reden die met de opmaak van het forum en het toebedelen van de rechten van de gebruikers te maken heeft.
We moeten niet vergeten dat we als duikboters wel ons eigen hoekje hebben, maar dat we 'gewoon' te gast zijn op ''hèt modelbouwforum" en ons daarom moeten aanpassen aan de regeltjes die voor iedere andere modelbouwer in de andere takken van forum-sport ook gelden!
De start is er al: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50968

:pim:

Jos

@Jos,
ik ben het dus absoluut niet me je eens over de bouwverslagen van duikboten ergens anders te zetten.
Wat doe het bericht van de bouw van de Gato dan in deze afdeling?
En de Trumpeter Seawolf?
En de Italiaanse CB Midget?
Ik wilde een topic starten over de grote ingrijpende verbouwing van mijn 206.
Sommigen weten wat er is gebeurt.
Maar ik plaats dus een bouwbericht van de 206 in deze afdeling of nergens.
En die start ben je dus zelf over de Gato een half uur geleden begonnen.
Terwijl hier al weken over de bouw van die genoemde schepen geschreven wordt.
Op die andere afdelingen kom ik dus nooit.
Ik heb daar niets mee met die modelbouw.

Hein

Hallo Allen

Ik ben het ergens wel met Jos eens.

Ik ben met mijn X-craft aan het bouwen en de techniek ,buiten de schroefas plaatsen,zo goed als klaar kompleet met het duiksysteem met drijfgas.Om dat het plaatsen van foto's voor mij moeilijker is dan een duikboot bouwen heeft het plaatsen van berichten en foto's wel vertraging opgelopen ,maar hier door is die topic wel helemaal weggezakt naar de vorige pagina door dat er ook andere berichten tussetijds worden geplaatst!Dus voor mij mag mijn topic rustig bij de bouwverslagen staan en kunnen de gewone modelbotenbouwers ook van onze technische hoogstandjes genieten.

Gr.Joop

@Hein,

Ten eerste wil ik even duidelijk stellen dat ik een mede-duikboter ben, en net zoveel zeggenschap heb als iedere andere poster op dit forum, dus iedereen is vrij om te doen wat hij wil en hoeft het zeker niet met mij eens te zijn.... Als posters dus zelfstandig een bouwverslag willen starten waar ze (afgezien van hun eigen postings) geen invloed op hebben, dan kan en mag dat!!!
In mijn vorige posting geef ik aan dat het 'schoon en leesbaar houden' van een draadje als een bouwverslag wel zo prettig is: het voorkomt dat een 'bouwverslag' volkomen onleesbaar wordt doordat er binnen dit verslag allerlei discussies op gang komen die op een gegeven moment volkomen :offtopic: zijn. Als bewijs zou je dit draadje nog 's helemaal kunnen doorlezen...
Je opmerking " Wat doet het bericht van de bouw van de Gato dan in deze afdeling?" snijdt niet echt hout: in het begin is het draadje 'http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48105' begonnen en daarna is dit draadje begonnen, o.a. om er naderhand een zelf te modereren bouwverslag van te maken (Ja....dit was ook mijn idee..ik weet 't), en dat werd o.a. aangezet door 't idee dat er 5 man tegelijk zouden gaan beginnen. Dat dit nu druppelsgewijs gebeurt heeft iets met leveringsproblemen te maken.
Dat er ondertussen ook andere bouwverslagen in het 'duikbotenforum' zitten heeft ook te maken met 't feit dat de afdeling 'bouwverslagen' nog niet zo erg lang bestaat.
Dan voor de goede orde: dat ik http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=50968 gestart heb is ZEKER NIET een soort 'dwangmiddel' (wie is ik dan wel??); het hele topic is met 1 druk op de knop verwijderd....
Wat de postende duikboters niet moeten vergeten is dat ons 'knusse kleine hoekje' redelijk fors in de groei zit. Vroeger had je een paar reacties op je posting, nu zie je dat een klein onderwerp al gauw pagina's lang wordt; als we dat niet in de gaten gaan houden wordt het in de duikbotenhoek langzaamaan een rommelig zootje.

Jos

Hallo Joop,
hou er wel rekening mee dat het forum dan een langzame dood sterft.
Kijk maar wat er geschreven wordt en waar op gereageerd wordt.
Dat is alleen maar over de bouw van de schepen.
Dus als dat gedeelte er uit moet dan wordt het "Töte Hose" oftewel op sterven na dood ben ik bang voor.
Nu loopt het forum nog goed.
De 3 aktuele topics gaan over de bouw van de modellen.
En dan sterft de afdeling duikboten waarschijnlijk een stille dood.
Veel forums zijn zo overleden.

Hein

Het maakt volgens mij allemaal niet uit, als het maar bij elkaar staat. Hoe meer verspreid hoe minder overzichtelijk.
En ik geef de ander gelijk, alles hier gaat over de bouw van... en hoe..... alle duikboten bij elkaar en een onderwerp over de GATO.

Wat ik wel irritant vind is dat het niet mogelijk is om boven aan het forum de volgorde te veranderen in laatste bericht eerst.
Dit knopje zit nu onderaan een pagina.......Zou dat niet ook bovenin kunnen????

Bij wie moet ik wezen om dat voor te stellen.

Prettige kerst en bouw ze!!!

Maarten

Hallo Maarten,
wat jij schrijft is precies wat ik ook bedoel.
En laten we gewoon doorgaan met het plaatsen van artikelen zo als het nu is.
Want anders verdrinken we gewoon in de grote massa.

Hein

Sorry hoor, maar ik vind deze topic al behoorlijk vervuild. Er is weinig te lezen waar het uiteindelijk over gaat.

Heren, heren toch... Wat een commotie! Bedaar, neem een borrel of ('t is er de tijd van het jaar voor) een Glühweintje, en de wereld ziet er plots hééél anders uit.
Even een paar dingen op een rijtje:

* De afdeling 'Bouwverslagen' vinden jullie in alle takken van sport terug. vliegen, electrovliegen, helikwapters, varen en rijden.
Al die afdelingen zijn weer ondergebracht in diverse soorten disciplines. Als je alleen naar het hoofdstuk 'vliegen' kijkt... Zo even uit m'n hoofd een stuk of 10 sub-categoriën. Al die vliegende gasten zullen, als ze een bouwverslagdraadje willen starten wat ze zelf in de hand willen houden, in het deel "Bouwverslagen, vliegen" moeten plaatsen. Zo is dat met varen ook. Speedboten, duikboten, zeilboten en werkschepen.
Bij ons, het varende deel van het forum, is het gelukkig nog te overzien.

* Als een van jullie een bouwverslag wil starten kan dat zowel in het sub-gedeelte, maar ook in het bouwverslagendeel (varend).
Dat staat je helemaal vrij. Het voordeel van bouwverslagen is dat je het topic schoon kan houden. Wil je het verslag plaatsen in het subdeel, ook prima, maar dan moet je een beroep doen op een van de mods (meestal ben ik dat dus voor het varende geboefte) om ongewenste bijdragen te verwijderen. Mét het risico op discussies: "Waarom is dat-en-dat verwijderd?"

* Beide opties hebben voor- en nadelen. Maar de optie "Zelf-te-modereren-bouwverslagen" is in het leven geroepen omdat een aantal mensen geklaagd hadden dat een serieuze draad binnen twee pagina's vervuild was met allerlei irritante chitchat van lieden die weliswaar erg vakbekwaam in modelbouw waren, maar niet bepaald sociaal vaardig achter hun toetsenbord. U mag zelf de namen invullen.

* Ik ben het niét eens met de stelling dat "Sub-bouwdraadjes plaatsen in het bouwverslagen-deel" de teloorgang van het onderwaterdeel zou bespoedigen. Dat zou dan ook moeten gelden voor de collega's die werkschepen bouwen, speedboten of zeilschepen. Juist het delen van kennis met elkaar maakt dit forum tot een succes en ik weet ondertussen ook wel dat sub-schippers een aantal technieken in huis hebben die bovenwatervaarders heel goed kunnen gebruiken. Isoleer je dus niet, is mijn advies, en gebruik ook voor de subs die bouwverslagen-optie. Maar nogmaals: Die keuze moet je zelf maken...

Dus: torpedoluiken dicht, aanvalsperiscoop omlaag, "Aftrap gevechtsposten" en doorgaan met normale patrouillevaart... :wink:

Back