Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hoi Jos,

Op zich zou dat ook prima kunnen. Alleen voorzie ik één, mogelijk twee problemen hiermee, je roeraansturing wordt namelijk aardig kritisch.

Één, met het roer vol links is de effectieve hevellengte naar de roerkoning erruggg klein, zo te zien maar net 1 à 2 mm. Daardoor zou je wel eens in de problemen kunnen komen met het weer terugduwen van het roer vanuit die stand als de boel niet 100% soepel loopt, of er waterdruk tegen het roer duwt (achteruit varen) Er komt dan erg veel druk op het stangetje te staan en dat zal knikken.

De tweede, In de middenstand (rechtuit) staat de hevel dan al schuin op de roerkoning. Daardoor heb je naar links sturend minder slag van de stuurstang, en naar rechts meer slag nodig. Dat is met een computerzender wel weer weg te programmeren, of de hevel op de servo ook schuin zetten. Maar het betekent in ieder geval dat in de linkse slag elke speling in de stuurstangen extra sterk merkbaar is aan het roer.

Met deze twee dingen in het hoofd heb ik juist voor die twee stangetjes gekozen. Eén van de twee kan altijd kracht overbrengen, en het soopt symetrisch.

Wel handig trouwens, zo'n roerklem-tuintafel-werkbank ... :wink:

Zeg Lex....

is dit in het kader van 'maak me blij!!!' :onweer: Dacht ik net dé oplossing gevonden te hebben...maar je kan wel gelijk hebben. Ik zeg stiekum kán want om 1,5mm stuurstang van 10cm lengte krom te krijgen moet er toch behoorlijk wat kracht op dat roer komen. Zet daar ook even de vorm van dat roer naast (de as zit halverwege en het roer is voor de helft z'n eigen hevel) dus ik dénk dat dat wel meevalt. Eerste stap dus toch: vergroten van de roerkoning naar ongeveer 18mm. Scheelt weer een beetje. Desnoods prak ik 'r een 2mm stuurstang tussen. Knap roertje dat die stuurstang dan krom krijgt.
Het stuk 'verschil in hevel' is ook een feit maar gezien mijn FX-18 zie ik dat als 'opgelost' (en jij ook neem ik aan). Voor de niet-computerzenderaars inderdaad lastig. Speling in het roer over de stuurstangen is niet voelbaar..

Trouwens: het is een roerklem-tuintafel-fotoplateau en zeker geen roerklem-tuintafel-werkbank. Dit stuk tuinmeubilair is namelijk eigendom van Mrs. Toneburst en ik moest 't lef 's hebben om 'm als werkbank te gebruiken..... :agrue:

Jos

Hoi Jos,

Nou sorry dat ik jou o zo zonnige 25 graden warme 26e April (waar gaat dat heen met dit land..?) zit te verzieken..... :cry: Ik dacht alleen ik zal het melden, misschien valt het allemaal wel mee. Maar je weet het van die meneer Murphy, mijn motto is 'Better be safe then sorry..' :roll:

En doe de groeten aan Mrs Toneburst .... :lol: Dat ze de teugels maar strak houd!!

Hallo medebouwers,

Zo, de Modelbouw Aktueel is zojuist in m'n brievenbus beland, met de preview van de Gato. Frans Cicheci, de grote roerganger, heeft er een oproep bij gezet gericht aan al diegenen die ook met een Gato bezig zijn:

Een aanvulling van andere modelbouwers
die oplossingen hebben bedacht voor
het ombouwen, ik denk aan motorise-
ring, waterdichtheid, besturing en
noem maar op, kan deze artikelense-
rie alleen maar leerrijker maken voor
elke lezer en modelbouwer.

Bij deze is dus elke modelbouwer uit-
genodigd zijn eigen Gato- ideeën hier
kenbaar te maken in de vorm van een
stuk uitleg met enkele bijpassende fo-
to's. Een soort Nederlands/Belgisch
groepsproject dus want ook onze Zui-
derburen zijn natuurlijk van harte uit-
genodigd hun wetenswaardigheden en
ervaringen kenbaar te maken.
Wat de foto's betreft, graag digitaal met
de camera in de hoogste resolutie- en
kwaliteitsinstelling en verder niets aan
bewerken. De tekst gewoon als Word-
bestand of zo. Alles dan per e-mail naar
info@modelbouw-aktueel.nl dan kun-
nen we er samen iets leerzaams van
maken.

Bij deze onderschrijf ik dit van harte! Dus heb je foto's, stuur ze op! Schrijf er bij wat je bedacht en hoe je het uitgevoers hebt, en we kunnen er een interessant artikel van maken. En mochten er mensen zijn die voor dat laatste wat terugdeinzen, stuur de foto's en opmerkingen dan gewoon mijn kant op. Dan tracht ik er wat voor je van te maken, dit uiteraard in overleg.

Aangezien ik plannen heb om de komende winter een Gato (Dumas) ben ik een gaan zoeken op diverse amerikaanse sites. Op "The Floating Drydock's "ben ik een cd tegengekomen met veel foto's en informatie over de Gato's en Balao's.
Ben op dit moment in bezit van deze cd (bevat 257 bladzijdes foto's en ander informatie) als PDF file.
Voor de liefhebbers kan deze cd kopieeren tegen kostprijs.

Hallo Johannes,

Welkom in de wondere wereld die RC-duikboten heet! Nog meer Gato-bouwers, ook hier wordt het druk.

In de cd ben ik erg geinteresseerd, ik heb je een PB gestuurd.

Hallo Gato'ers,

ik had beloofd jullie op de hoogte te houden van publicaties in de MbA over de Gato. (en bovendien schopt dit het topic weer naar boven .. :roll: :wink: )

Zoals Jos in een ander draadje al aangegeven heeft komt er in de volgende uitgave weer een artikel. Dit keer een kombi van Jos en ondergetekende. Jos over het bestuurbaar maken van de diverse roeren, de WTC, en hoe en waar het model straks te openen is. Ikzelf heb mij bezig gehouden met het maken van een zuigertank voor de Gato. Even kijken wat Frans in het blad zet, dan plaats ik hier nog verdere foto's.

Was ook wel te verwachtten dan David Merriman hier als eerste mee kwam. Die WTC's trouwens haalt hij zo uit z'n magazijn. Dezelfde worden ook in andere modellen gebruikt. En inderdaad een typisch Amerikaans demo-muziekje! Ook 'leuke' prijsjes trouwens... Dan maak ik het liever zelf!

Los van de prijs is het voor mij de uitdaging om zelf iets te maken. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen genoeg zijn die liever een conversie kit toepassen.

Mathijs

Hallo ook ik ben nieuw in de wereld van onderzeebootbouwers. heb al wel ervaring met het bouwen van werkschepen (seabex one, hr.ms Kortenaer F807, Polar) maar zeer geintresseerd in onderzeeboten. Dit zal wel komen omdat ik nog in een grijs verleden op de grijze boten zelf gevaren heb. Tijgerhaai van zeer dichtbij op PD zien varen en een vakantie periode op het verbindingscentrum op de onderzeedienst heb meegedraaid.

Sinds vandaag heb ik ook de GATO in mijn bezit en zal er na dit weekend gestart gaan worden met de bouw hiervan. Ik heb met veel interesse dit draadje gevolgd en ook met veel interesse gekeken naar wat anderen reeds gepresteerd/gebouwd hebben.

Waar ik zeer benieuwd naar ben is welk duiksystemen men gaat in bouwen. Ik heb al gelezen rubberzak met pomp, zuigertank/injectie spuit. maar waar ik niemand over hoor praten is het systeem wat David Merriman gebruikt. Is dit te complex of kan hiermee maar een paarkeer gedoken worden.

Ik vind de manier van bouwen die hij in zijn postings doet erg mooi en ziet er duidelijk uit ik denk dat ik dit ook zo ga doen met een dergelijke Wtc maar ik twijfel of het compressed air systeem ook ga kopieren :lol:

Graag jullie ideen

@Buchertje,
volgens dit systeem ben ik 2 Walrussen aan het bouwen.
De 2 rompen zijn overigens ook van David Merriman.
Dit heeft voordelen maar ook zeker nadelen hoor.
Voordeel, je kunt het systeem voor meerdere boten gebruiken.
En het grote nadeel, je hebt veel minder ruimte.
Er moeten ergens foto's van de Walrus staan hier ergens op het forum van mij volgens dit systeem.
Ik vindt de prijzen van David Merriman nu wel erg heftig hoor.

beste Hein,

Bedankt voor het antwoord, ik heb met zoeken op walrus het e.e.a. gevonden. Ik wil namelijk e.e.a na maken echter denk ik dat ik toch over ga naar een watertank met pomp. of een zuigertank(je) moet nog wel aan gerekend worden :D Had al eens het boekje van Norbert Bruggen gekocht en daar al reeds met veel belangstelling in gelezen.

Ik ben nog steeds benieuwd wat anderen voor duiksysteem in hun gato gaan bouwen.

gr. Gert

Hoi Gert,

Lex is heel aardig op weg met een 'doe-het-zelf' zuigertank voor de Gato. In één van de volgende edities van ModelbouwAktueel doet hij verslag van de ontwikkeling hiervan.

Jos

hallo

was bij de albatros in muizen en had bijna een gato gekocht
kostprijs 88 euro
heb toch aan de verleiding kunnen weerstaan
wel 2 ontvangers twee micro servo's en twee regelaars gekocht en mijn tube endfest 300
ik wilde een tweede maar die was niet op vooraad

groeten raf

toneburst zei:
Hoi Gert,

Lex is heel aardig op weg met een 'doe-het-zelf' zuigertank voor de Gato. In één van de volgende edities van ModelbouwAktueel doet hij verslag van de ontwikkeling hiervan.

Jos

Ja, ja, dat dachten we tenminste. Frans heeft (in al zijn wijsheid) het deel met de zuigertank niet geplaatst ... :?: :|

Ik zal binnenkort een preview met wat foto's plaatsen, anders moeten we weer 2 maanden wachten. Het ding werkt prima, en kost rond de 40 euri aan onderdelen .... Alleen even wachten tot mijn eigen PC terug is van reparatie, dan heb ik de foto's ook erbij.

OK, m'n PC is eindelijk weer terug. Hier dus de beloofde foto's van de zuigertank. In de volgende uitgave komt het volledige verhaal te staan van de zuigertank. Ook een stuk over de 'home-made' bajonetsluiting die ondertussen af is.

zuigertank.jpg

De einddop met motor en vertraging. Het draadeind naar de zuiger is M6.

zuigertank2.jpg

Het hele mechaniek. De grote schuifpotpeter boven is voor de proportionele aansturing.

En hier de bajonet.
bajonet.jpg

Even wachten op de publikatie, dan zal ik meer foto's plaatsen. Als ik dat nu doe krijg ik waarschijnlijk iemand uit Kerkrade achter me aan met een dreigende blik in de ogen .... :wink: :roll:

hallo lex

die buis is dat pvc of alu ??
mischien nog iets als ik de kriek een terug wil ombouwen

groeten raf

Back