Het grote slowstick-topic

Yep !
Zoals je al gezien had tijdens het vliegen heeft ie weinig nodig om een los te komen.
Dus die 8 gram lood merkt ie niet eens.
Je moet even spelen met de plaats van de vleugels, de gegevens die ik gaf waren gericht op mijn setup. (zware motor enz)
Maar het zwaartepunt (9 a 10 cm) blijft voor elke setup gelijk.

Nou nog wachten op het mooie weer......

roderick_schmitz zei:
Bij mijn SS is ook de romp omdertussen mindtens 5 cm korten na verschilende neuslandingen ;)

Maar 9 cm lijkt mij inderdaad wel te doen
Gewoon wat hoger beginnen met aanduiken? Dan moet 10 cm korter ook nog wel haalbaar zijn... :wink:

Mijn slowstick is zo goed als klaar, de vleugels zijn verlijmd en de 'romp' is bijna klaar.

Ik moet nog:

- even de stuurstangen op maat maken en aansluiten
- Accu, ontvanger en regelaar plaatsen (zwaartepunt naar de goede plaats krijgen)
- Accu opladen :D

Vannavond als ik terug ben van me werk volgen de foto's

visite en logees zijn leuk, maar wel 2 dagen niet gebouwd :?
zal vanavond foto's maken van mijn vleugels(vroeg Florian)
en morgen hoop ik verder te bouwen.

zou 2 mm koolstof stevig genoeg zijn voor de vleugels?
je moet rekenen met 6mm depron, en 3 spantjes

fotootjes van hoe het nu is:

2afdecb5feabfd5fcda4d466e7f560cd.jpg

0a5b196780655ef82d42de4b0adec221.jpg

ef67ea64f0d25d837afa08cb260ab1b0.jpg

bee3012346328fcf2651c6c4e5563f11.jpg

Kan (en wil natuurljk) iemand mij deze tekening mailen van de zelfbouw slowstick? Heb nog voldoende electronische ingewanden liggen om er eentje vliegklaar te kunnen maken.

Bedankt alvast!

Update: Inmiddels ontvangen, bedankt !

Vandaag heeft mijn slowstick zijn eerste vluchten gemaakt... voornamelijk duikvluchten :D

Na (te overhaast) alles aangezet te hebben, ik neem een aanloop en laat hem los... een mooie rechte vlucht... en toen kwam ik er op de vervelende manier achter dat ik mijn hoogteroer eerst had moeten controleren...

Up was Down en Down was Up :P

naja de klap ging niet hard, nix kapot en klaar voor de 2e poging...

naja na 5 crashes was er nog nix kapot en kreeg ik het een beetje onder de knie (zwaartepunt wat moeten verleggen, vleugel zakte tijdens de vlucht ineens scheef en meer van dat soort vervelende dingen :P)

Uiteindelijk een mooie gecontroleerde vlucht gemaakt en dit toestel vliegt echt mooi en lekker rustig zeg!

Helaas kwam bij de 1-na-laatste landig blijkbaar de control-horn van het hoogteroer los (deze zat nog niet vastgeschroeft, gewoon een beetje lijm ertussen en door de klappen losgekomen) en de laatste vlucht werd een kort en krachtige duikvlucht :P

Totale schade:
- Vleugel een klein scheurtje in de uiterste tip (van de laatste landing)
- Control-horn hoogteroer los

Allebei inmiddels opgelost nu moet ik alleen nog wat verzinnen zodat mijn vleugel in-flight niet zo snel scheef kan zakken. Ik ben zeer te spreken over de stevigheid van het model :D

Helaas is door mijn extra stevigheid het gewicht wel wat geklommen. Het hele ding weegt 530 gram.

Verdere specs van het uiteindelijke ding:
- Speed 380 motor
- 650 mAh nihm accu (7 cells)
- 2x 9 gram servo's
- 8 kanaals ontvanger (40 gram!)
- 87 cm lang
- 1,30 m spanwijdte
- 530-540 gram totaal gewicht

Het propje dat ik nu heb is 6,5x3

Is dit een goede prop voor deze motor of kan ik beter een andere gebruiken?

@Patrick99: Sorry maar ben gisteren tekening vergteen door te sturen, had ze namelijk alleen op mijn computer op het werk staan...

@No13: Leuk dat je er al mee gevlogen hebt, al bij al dus wel een goede tekening :lol: Heb je er soms ook foto's van?

Tijdens mijn korte vlucht merkte ik het fenomeen van de 'scheeftrekkende vleugel' ook al... Als er mensen zijn met een interessant voorstel zijn deze steeds welko, dan kan ik mss het plan aanpassen!

Heb ondertussen ook een 3D-CAD model gemaakt van de slowstick. Iemand interesse?

grtz

sjekke

De foto's zoals beloofd:

DSC04396.JPG

De servo's zitten vast met reepjes plastic, de deksel van een cd-spindle is van sterk en flexibel plastic ;)

DSC04405.JPG

De 'electronica' nog niet zo heel netjes opgehangen

DSC04406.JPG

Het geheel

PS let niet op de zooi rondom ;)

ook heel mooi.
jullie hebben er wel allemaal veel meer spantjes in dan ik(ik heb wel 2 kleine bobbels per vleugel tussen de spantjes in...)
ik zit nog met de volgende problemen:
het landingsgestel, ik wil hem wat breder maken dan hierboven, en ik heb geen idee hoe je zoiets maakt.
ik zit met de bevestiging van de vleugel, idd dat schuif probleem* :?
en dan nog de bevestiging van alle spullen, bij eens van mijn servo's is er een schroef uitsteeksel afgebroken(en is de vraag of ik de rubbertjes nog heb), voor de rest van de spullen zat ik te denken aan tyeribs, en ik heb een ronde romp(hengel), dus dat bevestigt ook moeilijk...

* misschien kan je hem vast zetten aan de midden spant, tegen het schuiven ;)

dat kan ik me nog voorstellen, maar...
hoe zorg ik dat het stevig genoeg is, hoe zet ik het vast, hoe zorg ik dat de wielen niet er af vliegen, hoe kom ik aan wielen, oja, ook modelbouw winkel, maar dan moet ik tot het weekend wachten tot paps eens tijd heeft. :?

en nog een vraag, welke prop moet ik nemen voor een 1450 kv fietsbel?
kan het met een 7X6? want daar heb ik er 2 van voor mijn zagi.

Wielen....., ja of even langs de modelbouwwinkel.

Je landinggestel vastzetten, even een beetje creatief wezen en dan gaat het goed komen. Een gaatje in je frame boren en het verenstaal op de juiste manier buigen moet al voldoende zijn. Die 7x6 gaat volgens mij wel werken maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, wacht daarvoor dus maar even op de antwoorden van anderen.

@pepijn-zager,

Die prop is naar mijn mening te klein.
Denk meer in de buurt van een 8*4 of een 9x6.
De wielen kan je vastzetten door d'r een kunststof nokje op het landingsgestel te lijmen aan weerszijden zodat het wiel er tussen draaid.

Gewoon met bepaalde dingen een beetje creatief zijn, sommige dingen moet je gewoon proberen.
Het hoeft niet altijd een schoonheidsprijs te winnen....als het maar goed werkt. Het eerste model is meestal niet 100% in dit soort gevallen.
Het 2e model ziet er vaak al een heel stuk beter uit omdat je dan weet wat de zwakke punten zijn en hoe je het moet verbeteren.

Succes

schoonheidsprijs, dat doet me denken aan een zwenk wieletje dat ik voor een auto van een vriend had gemaakt....
maar dat paste niet zo mooi bij zijn super gladde auto :D (soort rijdend vleugel profiel)

ik had al bedacht om van depron een wiel te maken, een rond schijfje van 6 mm, buisje er in tegen het uitlopen, plakband er omheen als band, en dan gewoon 8 maken, kan je er nog eens een vervangen ;)
alleen dan moet je het wiel op een andere manier vast zetten.

probleem hier is dat er geen modelbouw winkel in de buurt zit, die ook aan vliegtuigjes doet.

Depron lijk tme niet echt geschikt, 1 harde landing en je hebt vierkante wielen :lol:

Beetje creatief zijn en je hebt twee leuke wieltjes:

Men neme een scherp mesje en twee doppen van bv een cola fles........

Back