Het grote slowstick-topic

pepijn-zager zei:
ik zit hier nu even met een loeiende föhn achter me.
om het depron een beetje buigbaar te maken.
1 vleugel is al af, alle delen zijn gesneden.

ik zit nog met een paar probleempjes:
ik heb geen wielen en/of staal om het landings gestel te maken
de tekening is te klein uitgeprint(4X4 A4tjes)
ik heb geen epoxy
en nog wat tekorten in materiaal.(ik heb een stuk hengel gebruikt ipv alu)
zit ook nog met de motor steun en de servo houdertjes, en ook nog de servo stangen... of niet?

Je moet gewoon een beetje creatief zijn denk ik :) Stukken balsa, depron of iets anders licht en stevigs kan je zo een motorsteun van snijden, bedenk alleen wel even waar het extra stevig moet zijn (motor enz) zodat het wel een beetje berekend is op de belasting tijdens de vlucht

Ik heb vandaag 2 platen 3 mm en 1 plaat 6 mm depron gehaald en mijn vleugels zijn klaar.

maandag een alu profiel gaan halen voor de 'romp' (of iets anders wat daar voor door kan).

nu staat ie er zo voor:

11904152961.jpg

11904154480.jpg

nu nog:
-electronica
-zwaartepunt

ik heb over de gewoon plakker voor die fiberglas vast te maken nog eens wat vezel tape gedaan.

greetzz

Mijn zelfbouw begint ook aardig te vlotten:
Foto van de onderelen

Als 'romp' heb ik een stuk gordijn-roede gebruikt (rond aluminium, buiten diameter = 12 mm, binnen diameter = 10 mm)

De electronica en aansturing weegt samen nu ~250 gram (motor, prop, servos, ontvanger, accu, regelaar en bedrading)

De alu 'stok' weegt 100 gram, de vleugels en staart van depron wegen samen ook een 100 gram (inc koolstof)

Alles bij elkaar verwacht ik nog net onder de 500 gram te blijven.

Nu moet ik alleen wat gaan bedenken om alles aan elkaar te monteren. Als iemand een tip heeft voor de motorsteun of de servo ophanging dan is die welkom :D

Vandaag heb ik eindelijk mijn schrik overwonnen en heb 'onze' vluchtdoop gemaakt! Lang heeft het niet geduurd (35s) maar ik ben wel tevreden... Stond percies wel iets te veel wind :lol:

Vluchtdoop met Slow Stick

Al bij al valt de schade nogal mee enkel de vleugelsteuntjes zijn afgescheurd. Toch wel goed geconstrueerd dan want de vleugel schoot er gewoon af!

Vanavond even alles plakken en dan gaan we er morgen weer tegenaan als het weer meezit.

grtz,

sjekke

Leuk nitrostar!!! Ligt je zwaartepunt soms wat te ver naar achteren? In het filmpje is niet goed te zien maar hij lijkt wel wat te pompen en die looping ging ook wel erg snel.

Ik heb vanmiddag even met de slowstick van Rene gevlogen, wat vliegt dat onwijs relaxed zeg. Je kan rustig een babbeltje maken met omstanders of even je handen van de zender af, zo gemoedelijk gaat dat.

nitrostar zei:
Vandaag heb ik eindelijk mijn schrik overwonnen en heb 'onze' vluchtdoop gemaakt! Lang heeft het niet geduurd (35s) maar ik ben wel tevreden... Stond percies wel iets te veel wind :lol:

goed dat je hebt gevlogen en mooi gebouwd!

@Nitro: ik heb je filmpje gezien - dit gaat wel goed komen!
ik denk dat je zwaartepunt te ver naar achteren ligt en ik zou de uitslagen iets aanpassen
verder even wachten op iets beter weer

gezien het gewicht dat jij opgeeft vind ik de start behoorlijk rap voor een fietsbel; klopt allemaal wel

Hoe kan ik dan het beste mijn zwaartepunt naar voren brengen? Lipo ligt al helemaal vooraan en de rest van de electronica weegt zo weinig dat dat weinig zal uitmaken!

Mss door vleugel een beetje naar achteren te verplaatsen?
Zwaartepunt ligt nu op ongeveer 100mm van LE, en vleugel is dus 290mm! Op hoeveel moet ik dit dan brengen?

grtz

sjekke

nitrostar, kon je al vliegen voor je dit maakte?
of was dit gewoon je aller eerste vlucht?(alleen)

ik heb net de vleugels af(behalve de koolstof)
ik zet de spullen van mijn zagi er in.
kan ik dan met de zelfde prop blijven vliegen?(7X6)

volgens mij heb ik een oplossing voor alles behalve het landingsgestel.
ik heb gewoon geen wielen, en ook geen staal of koolstof(of iet wat er op lijkt) om wat te maken.
dat word dus gooien en een buiklanding maken :?(of nog langs de modelbouw winkel gaan....)

hello,

hij is helemaal af 8)
nu nog een kristalpaar (die is besteld)

in het totaal weegt hij 486g
foto's volgen wel, ...

@pepijn: was dus mijn eerste vlucht ooit!

Is er nu niemand dat mij kan helpen ivm verplaatsen zwaartepunt naar voren?

Volgende vlucht zal voor volgend weekend zijn want hiet is hier weer aan het regenen!!! Of mss op een goede avond...

grtz

sjekke

foto's:

12006390795.jpg

ik heb de strook die in 't midden van de vleugel moet vervangen door vezel plakband.

12006392625.jpg

het zwaartepunt ligt ongeveer goed.

12006394026.jpg

(hij weegt 486g)

-wat doen jullie met je antenna?
gewoon laten hangen hou het uitkomt?

Euhm, ik zou geen lood plakken. Tenzij het niet anders kan.

Ik heb mijn regelaar en accu iets meer naar voren gebracht om op het goede zwaartepunt te komen.

Je hebt de handleiding niet van de SS he? Bij de originele moet het zwaartepunt volgens mij rond te 10 cm vanaf de voorkant van de vleugel liggen. ik zal morgen nog even kijken (als er al niet iemand anders is die het verteld heeft tegen die tijd)

@mr-02,

Ziet er mooi uit ! Nou nog even wachten op lekker weer.
Maar je moet nog wel even de voorkant van de vleugel helemaal intapen, want alleen lijm en die paar strookjes tape zijn niet voldoende.
En even een fototoestel of camera meenemen bij de eerste vlucht he :wink:

@nitrostar,

Dat was een heftige 1ste vlucht :D
Het lijk er inderdaad op dat je zwaartepunt niet helemaal goed ligt.
Het zwaartepunt moet liggen tussen de 9 en 10 cm vanaf de voorlijst van de vleugel.
Zorg ervoor dat dat niet verder ligt dan 10 cm anders wordt het toestel erg staartlastig en is moelijk te besturen.
Kan je de accu steunen niet meer verschuiven ? Of je vleugel een beetje verschuiven ?
Lood is wel een optie maar alleen als je echt niets meer kan verschuiven.

Het toestel is ook vrij gevoelig door de wind ,vergis je daar niet in...door het grote vleugel oppervlakte heeft ie enorm veel lift en met een beetje wind kan ie alle kanten op klappen.

Ohja, zorg ook voor een beetje hoogte als je gaat vliegen. Gewoon eerst even naar een meter of 50 gaan en daar kan je dan lekker rustig rondjes vliegen. Zo vlak boven de grond wordt elke fout meestal meteen afgestraft.

jah rene 'k weet

maar bij mij moest er gewoon 1 grote plaker op (geen lijm) volgens de handleiding, en over die plakers van in de doos deed ik strookjes vezel-plaker

@rene:

wat doe jij met je antenne?
gewoon laten hangen of ...

Ok, dat doorzichtige tape had ik niet gezien.
Zorg er gewoon voor dat het erg vast zit als je de vleugel flink op en neer beweegt.

Ik heb de antenne even naar achter gebracht langs het frame (door die houders waar de stuurstangen lopen) en door het richtingsroer heen geprikt (de voorkant) even heen en terug zodat het niet eruit kan vliegen.
Het restant laat ik gewoon naar beneden hangen.

Het zwaartepunt is redelijk makkelijk te controleren trouwens. Ik heb mijn elastieken kruislings over de vleugel gespannen. Als je dan op ongeveer 10 cm van de voorlijst je toestel aan de elastieken optilt kun je het geod controlenren ;)

En aan mr-02, ik heb mijn antenne er gewoon onder bungelen. Ik zou hem in ieder geval niet helemaal langs je frame leiden want dat kan slecht zijn voor bereik/storing aangezien het dan paralel loopt aan het aluminium. (dat is wat mij verteld is)

In het begin nam ik altijd een rolletje tape mee en voor het vliegen plakte ik me antenne onderlangs de vleugel. ben ondertussen te lui daarvoor ;)

Heb me nog even bezig gehouden met het wijzigen van het zwaartepunt!
Regelaar en lipo helemaal naar voren, vleugel &cm naar achteren en 8gr lood aan neus geplakt... Zo komt het zwaartepunt op 9cm van de voorlijst en kom ik op een totaalgewicht van 450gr! Is dit dan beter :?:

Back