Het grote slowstick-topic

maar in verhouding wel sterker, dus je kan ook een dunner stukje alu gebruiken, terwijl het even sterk is.

dus ik denk dat de pico stick meer een indoor lichte kleine versie is(je hebt ook nog een pico stick met doosromp) van de slow stick.

is die slow stick in het echt net zo makkelijk te vliegen als in fms want als dat zo is is hij maar net een tandje moeilijk dan het speelgoed xtwin spul

t enige verschil wat ik kan ontdekken is dat je bij deze zelf de hoogte kan regelen en bij de xtwin ben je puur van thermiek afhankelijk

want als ik fms kan geloven lijkt dit mij een zeer makkelijk te vliegen vliegtuigje en dan denk ik ook dat je dit heel makkelijk zonder begelijding je zelf kan aanleren en dat het ook erg makkelijk in de vingers te krijgen is

verder nog even een vraagje heb je hier voor nog een vliegbrefet nodig om dr zomaar ff erges mee te vliegen op een veldje of weilandje

en is ie inderdaad zo makkelijk te vliegen als ik denk want een xtwin is zwaar pease of cake en ik denk dat deze niet heel veel moeilijker zal wezen

en als laatste vraag kan hij tegen wat abrubtere landingen want dat is t enige wat mij nog enigsinds moeilijk lijkt hoewel ik m in fms probleemloos weer gecontroleerd aan de grond zet zonder te crashen en ik een xtwin ook zonder problemen weer op de grond laat komen

van dat fms model klopt geen hol(geen censuur deze keer)
ze zeggen dat hij goed zweeft, iig redelijk, maar in fms valt hij recht naar beneden.
en de snelhijd, staat op zijn laagst op 7 m/s bij mij, omgerekend meer dan 30 km/u!!! (maar die snelheid heb je bij alle vliegtuigen, dus fms klopt al niet)

ik denk dat je toch een vergissing begaat als je denkt dat je zomaar even met een stick vliegt, maar ik kan me vergissen...

en een brevet heb je eigenlijk wel nodig, hij is te groot om binnen de park flyer regeling te vallen.
dat heet wildvliegen hier geloof ik, en volgens mij dus ook illegaal.

en over die landingen... ik heb geen idee, alleen in fms heb je dat als je schuin land, dat hij gelijk recht staat, en het echt is de vleugel tegen de grond een grote koprol :?
verder kan(als je dus recht land) dat veren staal en het alu stokje wel tegen een stootje lijkt me.

waneer mag je gewoon zomaar waneer en waar je maar wil zonder brefet vliegen an

want ik weet niet wat zon brefet kost maar ik heb zon vermoeden dat ik t leuker vind om zonder te kunnen vliegen

en aan wat voor model moet ik dan anders gaan denken t liefst voor een redelijke prijs dus ongeveer vergelijkbaar met die slowstick

en t liefst een model waar wel wat uitdaging in zit en dus wel een trredje hoger dan zon xtwin die dingen zijn overigens ook erg leuk maar wel weinig uitdaging
en ik zou wel graag zelf de hoogte regelen ipv dat je van thermiek afhankelijk bent zoals bij zo'n xtwin

ik ben nog maar een beginner maar zie dr wel een hobby in en nu lijkt mij iets in de trend van zo'n slowstick wel heel erg leuk en ook nog vrij simpel te vliegen aleen vind ik bij een club gaan of een brefet halen beetje veel van t goede ik wil t liefst gewoon op een vrije dag met lekker weer t ding kunnen pakken en gaan vliegen waar ik dat maar wil

maar wil wel iets meer mee kunnen dan met mn stwin die meer voor als tussendoortje is

wie kans ons duidelijkheid geven over de moeilijkheid graad en het brevet wel of niet nodig hebben?

Als je nopu gewoon het platte land ingaat, ervoor zorgt dat je 300 meter of verder van huizen blijft kan er maar weinig anders misgaan behalve misschien een crash op de grond en dan zit je zelf met de brokken.
Hier in mijn buurt zijn er een pakl mensen die lekker op het platte land gaan vliegen, je moet er gewoon voor zorgen dat je ten alle tijde kans op risico's vermijdt.

goed nieuws

ik verkoop m'n pocketpc en morgen komt er iemand achter

dan heb ik al 150 euro van de 180euro ! (slowstick+kristalpaar+verzendkosten)

greetzzz
florian

Vanavond voor het eerst gevlogen met mijn slowstick.
Ik moet zeggen dat het voor iemand zonder ervaring een zeer gemoedelijk toestelletje is.
Ik wel ervaring met modelracen, en ooit heb ik eens een Robbe Ranger gehad die gelijk al na 1 vlucht de container inkon.
En omdat het toestel ruim onder de 500 gram uitkomt mag je er volgens mij wel overal mee vliegen.
Wel zorgen dat je voldoende ruimte, en ver genoeg van de bewoonde wereld gaat vliegen.
Ik ben vanavond ergens in de polder wezen proberen maar eigenlijk stond er teveel wind. Helaas is mijn propellor bij het landen is afgebroken omdat hij tegen een verdwaalde steen tot stilstand kwam.
Maar het vliegen zelf gaf mij een overweldigend gevoel. Gauw dus een nieuwe propellor halen.

Gr, moelie2001.

In verband met Pasen en visite enz enz ben ik er niet aan toe gekomen om de slowstick op te meten. Sorry.
Morgenavond ga ik even meten en post ik het meteen hier !
Eventuele specifieke vragen over afmetingen hoor ik wel. (even een PB)

En het klopt, dit is echt een simpel toestel voor een beginner.
De landing moet wel een beetje normaal zijn aangezien je een zware motor voorop hebt staan kan ie wel eens voorover kantelen.

Ik heb er Zondag even mee gevlogen,zalig weer (windstil), klein aanloopje ( 1 meter) en meteen de lucht in. Even een beetje op hoogte gebracht (50 a 60 meter) en een minuut of 10 even wat rondjes gedraaid en alles even testen (ja, nieuw toestel) en daarna weer rustig naar beneden gehaald en geland.
Alles verliep vlekkeloos.
Tijdens het vliegen wordt niet elk onoplettend moment genadeloos afgestraft,ik heb rustig een paar keer omgekeken en even gepraat zonder dat het toestel meteen uit de lucht donderd en/ of foetsie is.
Tijdens het landen gewoon de motor uit en rustig laten uitzweven naar de gewenste hoogte.
Vlak boven de grond (tegen de wind in !!) even een beetje "up" geven en rustig het toestel neerzetten.(anders gaat de neus eerst naar beneden !)

Eigenlijk is het gewoon zo, een brevet moet je hebben als je een vliegtuig wilt besturen. (ik heb het niet :oops: misschien volgendjaar eens halen met een wat groter toestel)
Er zit een flinke prop op en je kan iemand er flink mee bezeren.
Het toestel weegt even ruim 400 gram, gooi dat maar eens tegen iemands hoofd aan...
Maar ik vlieg zelf altijd op een groot veld helemaal omringt door bomen en daar komen eigenlijk bijna geen mensen.

**Begin wijze les**
Ik denk dat de sleutelwoorden hier "voorzichtigheid en verantwoordelijkheid" zijn, blijf bij mensen en dieren vandaan met het toestel en weet wat je doet !! Het is namelijk geen speelgoed ! (nou ja..klein beetje :wink: )
**Einde wijze les**

En het vliegen geeft me toch iedere keer weer een "kick" !! Ik kan het iedereen aanraden !

Gisteren ook nog met men Slowstick gevlogen, wel niet evident met 3 beaufort. Had er pas een camera onder gehangen dus de verleiding was gewoon te groot! Is een minicamera met een 9V batterij, wel wat gewicht erbij maar blijkbaar geen enkel probleem voor men Slowstick. Spijtig genoeg zat er nog wat veel storing op de ontvangen beelden, dadelijk misschien nog een poging wagen..

Grtz

gaaf joh!(ben je naam even kwijt)
dat is snel gegaan!
ik krijg weer aan aanval van vlieg kriebels!
veel plezier er me! :)

ik heb een vraagje bij propellors:

propellor voorb.: 8x6 (203x152mm) Reduction Series

voor wat staat die "8" en voor wat staat die "6" ?
is dat in inch of is dat gewoon een maat ??

Nee een Inch (") is 2,54 cm dus 8"=20,3 cm of te wel 203 mm ;-) het tweede getal 6" = 152 mm is de spoed dus hoeveel inch/mm de propellor met één omwenteling vooruit"schroeft" .....

Ja dus als je motor 6000 toeren per minuut draait en je prop heeft een spoed van 6" (of 152 mm) ....

6000 x 152 = 912000 mm of wel 912 meter per minuut = x 60 = 54720 m of te wel 54,72 km per uur .....

alleen dit is theoretisch afhankelijk van het vliegtuig heeft de propellor vaak iets van 70% rendement dus 54,72 x 0,7 = 38,304 km per uur....

Back