Het grote slowstick-topic

Als de vleugel in orde is dan is gewicht totaal geen issue voor een slowstick als deze. Complete videocamera's worden eronder gehangen.

maar hoe lichter, hoe langzamer hij vliegt.
en ik zou gewoon niet weten hoe ik aan 1X1 cm alu kom.

en even onthouden, voor de bouwers, ik heb ergens gelezen(staat in het begin ook al) op meerdere sites, van particuliere Amerikanen:
dat ze vonden dat als je de tips van de vleugel afhaalt hij veel minder wind gevoelig is(dat schuine deel)
en ze maakten stuk voor stuk de staart na een paar crashes van 2(of was het 3) mm balsa.

Het ontwerp zoals hij standaard is vliegt al onwijs langzaam, zoals ik al zei is dat totaal geen issue. Aluminium kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen, daar hebben ze meestal wel een rek vol staan met allerlei profielen.

Ik zou me niet zo heel erg druk maken om het gewicht,zorg gewoon voor iets wat niet superzwaar is en wat een beetje stijf is.
Door het grote vleugel oppervlakte maakt 10 a 20 gram meer of minder niet echt uit.
Toestel zit gewoon ergens tussen de 400 en 500 gram.
Afhankelijk van wat voor aandrijving je hebt, vliegt iets zwaarder toch iets prettiger, aangezien het hier bijna nooit windstil is kan je met een zwaarder toestel iets makkelijker in de wind vliegen (niet al te veel natuurlijk)

yoepie :proost:

M'n gws slowstick is vandaag verzonden maandag heb ik hem
en woensdag ga ik beginnen bouwen :-)

greetz
florian

1 probleem:

er zit geen kristalpaar bij, en ik ben blut ('k heb geen geld meer)
en lenen gaat niet ...

moest iemand nog een micro kristalpaar hebben ( !! 35MHZ !! ) :

zou ik die wel willen misselen tegen:
kristalpaar 40mhz ( 40.715 ) (standaart maat)

Hier volgt de tekening die ik gemaakt heb volgens de afmetingen van rene...

Maar welk is nu de beste motormount ivm luchtstroom? Bij de linkse gaat ongeveer 2/3 onder en 1/3 boven. Bij de rechtse gaat iets meer dan de helft over de vleugel... Het enige probleem is dat ik met de linkse geen right en down thrust kan geven!

Slowstick.jpg

thx

sjekke

ik heb geen idee, ik zou gewoon doen hoe het het meest op de slow stick lijk, zoek maar eens met google naar foto's of kijk een paar pagina's terug.
ziet er mooi uit die tekening!
zijn die oranje strepen op de vleugels spantjes?
ik zou er niet zoveel doen, de slow stick heeft er helemaal geen toch?

Mooie tekening ! Net echt !!

Standaart wordt de rechter motormount gebruikt (iets hoger dan het frame)
Bij mij zit de motor er gewoon recht op, ik kan geen up/down of right thrust instellen.

Ik zou me daar ook niet zo druk om maken :wink: , dit toestel vliegt echt wel hoor.
Met wat voor setup wil je hem gaan vliegen ?
Ik heb er nu diverse vluchten op zitten, en het vliegt gewoon rustig. Gemiddeld 15 minuten met een accu (2S 1200 mAh)
Alleen het landen met een beetje wind is lastig,dan zouden rolroeren wel erg prettig zijn.
De vleugel die ik nog heb liggen ga ik eens rolroeren in maken, kijken of dat een beetje wil helpen.

Succes.

ej...

de slowstick staan nu bij mij tuis
normaal gezien ging 'k hem woensdag bouwen
maar dan kan 'k niet en 'k begin er zaterdag aan.

het is een grooot ding :-)
'k heb ff gekeken in 't boekje...
kan het dat er niet instaat waar het zwaartepunt moet liggen?
of oe noemen ze dat ookal weer? ik bedoel welke punten van de vliegels dat er mooi op je vingers moeten kunnen blijven staan.

greetzz
florian

moet er in staan hoor!
staat er wel in waar de vleugel zit?
meestal zit het op 1/3 van de vleugel.(heet CG, center of gravety, of hoe je dat ook schrijft)

wat je wat ik zou doen?
ik zou de houdertjes van de accu nog niet vast lijmen.
de accu er in zetten, en dan met tape vastzetten.
een kort werp vluchtje maken, en dan net zo lang
verschuiven tot hij goed vliegt, en dan vast lijmen.

jammer dat je pas zaterdag kan beginnen met bouwen :?

Vorig weekend voor de tweede keer gevlogen met mijn slowtick, nadat de eerste keer mijn propellor gebroken was.
Effe twee nieuwe gehaald en dus weer opnieuw geprobeerd.
Afgezien dat er best wel veel wind stond ging het toch pefect voor mijn gevoel.
En aangezien het dus pas de tweede keer was is het een pefect vliegtuig voor beginners en goedkoper als een easystar.
Voor mijn resutaten zie het volgende filmpje.

http://gigagone.com/video/view.php?video=f451de5d3a1a903e9b738df3d841c23a

Het is ongeveer 15 mb dus eefe geduld met het inladen.

Gr,Moelie2001.

@Moelie2001,

Ziet er netjes uit ! Toestel is lekker stabiel met de wind, ook met het landen.
Als je een beetje op hoogte bent kan je af en toe eens je gas dicht doen en dan lekker een beetje op de wind blijven zweven, heerlijk is dat.
Meestal breng ik hem naar een meter of 100 en gooi daar lekker me gas dicht en laat hem lekker rustig naar beneden zweven.
Extra lange vliegtijden op je accu :D

Die manier van vliegen heb ik zelf ook geprobeert en bevalt mij ook uitstekend.
Ik geef ook niet meer gas dan nodig is en probeer hem dan tegen de wind in een beetje op hoogte te laten komen.
Nu vlieg ik ongeveer 15 tot 20 minuten op een accupack.
(NMH 1050 MA).

Gr, Mario.

Moelie2001,
Ik zat net even terug te lezen en zag een vraag over een fototoestel.
Of je daar genoeg power voor zou hebben, wat je zou kunnen proberen is een bakje te maken waar je camera in zou passen en daar wat inleggen wat ongeveer even zwaar is als je camera.
Of je kan steeds het gewicht een beetje opvoeren als je het niet helemaal vertrouwd.
Ik ga binnenkort ook een camera eronder hangen voor wat leuke foto's van de omgeving, en ik ga het ook op bovenstaande manier testen om te kijken hoe het vliegtuig gaat reageren op het gewicht. (met vlieg eigenschappen dan, want power genoeg)

René

Ben juist klaar met de bouw van de slowstick!

Het totaal gewicht komt op 440gr...

Model is gemotoriseerd met fietsbel en lipo 3s1100, dus geeft ruim 600gr thrust!

De afmetingen zijn volledig volgens de opgegeven door rene.

Mijn manier (en die van nog vele anderen) om de vleugel te vormen is dus met een balpen enkele plooilijntjes tekenen en dan over scherpe rand plooien! Wel eerst even achterkant intapen met verpakkingstape want dan kan een barstje niet zo'n kwaad... Om vorm dan te behouden enkele ribben op vleugel lijmen.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in mijn CAD-tekening, even een PB sturen met e-mailadres en dan mail ik het vlug :wink:

Straks zal ik enkele foto's plaatsen van het eindresultaat (camera is aan het opladen).

grtz

sjekke

Heb je al enig idee met wat voor prop je gaat vliegen ?
Zorg in iedergeval dat het zwaartepunt goed ligt, dan kan er weinig mis gaan.

Ben benieuwd naar de foto's :D

Zoals beloofd de foto's van de zelfbouw Slowstick...

Vleugel+ aluminium frame:
DSC00012.JPG

Complete Slowstick:
DSC00014.JPG

DSC00015.JPG

'Voorlopige' ophanging electronica + steunen vleugel:
DSC00018.JPG

@Rene: de prop waarmee ik ga vliegen zal waarschijnllek 8x4 zijn.
Het zwaartepunt komt op 95mm van de voorkant van de vleugel! Indien nodig kan ik de servo's nog naar voor plaatsen.
Is het gewicht van 440gr aanvaardbaar?

grtz

sjekke

@nitrostar,

Ja heel erg mooi !!! Dat heb je heel keurig gemaakt !
440 gram is prima inorde. Alles tussen de 400 en 500 gram is eigenlijk wel goed.
De prop alleen is een beetje aan de kleine kant, wat voor fietsbel zit erop ?
Ohja, die as van die fietsbel...afzagen ! vrij kort houden en dan de propsaver erop zetten.
Zoals ie nu is breekt/buigt de as bij de eerste de beste verkeerde landing.

Back