Het HK Fox 2,30 meter draadje * UPDATE 08-08-12*

Nou, Ik zal er eens over denken,
Vind het wel eng hoor te snijden in iets waarvan ik niet weer hoe het er vanbinnen uitziet.

Zijn er dingen die ik van te voren moet aanschaffen?
verlengkabeltjes voor de servo?, lijm? (er zit in de doos een klein wit tubetje)

Nou, Ik zal er eens over denken,
Vind het wel eng hoor te snijden in iets waarvan ik niet weer hoe het er vanbinnen uitziet.
Zijn er dingen die ik van te voren moet aanschaffen?
verlengkabeltjes voor de servo?, lijm? (er zit in de doos een klein wit tubetje)

Lijm uit het doosje kan je gebruiken, ik gebruik gewoon roze ZAP, gaat veel sneller dan uren wachten tot de lijm opgedroogd is:D

Maak van te voren op welke mod je juist gaat doen. Servomod? dan is gewoon een lengte 3draden snoer vanuit de electrozaak genoeg, geen nood om dure verlengsnoeren aan te schaffen, en de stekkers zitten toch maar in de weg bij het doortrekken van de snoer door de romp. Je kan dan gewoon het stekkertje aan de servo hergebruiken.

Het uit elkaar halen van de romp is geen groot probleem wegens de gebruikte chinalijm:D

Stevo

De boosdoener, ingenieus systeemtje maar het werkt helemaal niet, speling van hier tot aan mijn voordeur....

Uitgebroken rudder reeds voorzien van CA scharnieren

Stevo

Hoi Stevo,

Die ruddermod van jou ziet er toch wel heel strak en sterk uit.
eerst nog maar eens een paar vragen. (ben leek op dit gebied en heb vroeger geleerd dat je nooit domme vragen kan stellen ;) dus:

Wat zijn CA scharnieren en waarom kan je de rudder niet gewoon laten zitten.

Hoe zit die stuurkabel in dat "wormvormig aanhangsel", zeg maar die boosdoener waar jij het over hebt. Kan je die er makkelijk uithalen?

Eerste FOX-mod

Eerste "Mod" gedaan....:p

Ik heb de stekker aan de ESC vervangen door een XT60 zodat ik mijn lipo's van de heli kan gebruiken :yes:

Ruddermod

Hoi Stevo,

Die ruddermod van jou ziet er toch wel heel strak en sterk uit.
eerst nog maar eens een paar vragen. (ben leek op dit gebied en heb vroeger geleerd dat je nooit domme vragen kan stellen ;) dus:

Wat zijn CA scharnieren en waarom kan je de rudder niet gewoon laten zitten, maar moet je hem lossnijden?.

Hoe zit die stuurkabel in dat "wormvormig aanhangsel", zeg maar die boosdoener waar jij het over hebt. Kan je die er makkelijk uithalen?

Jij hebt het hierboven over spul van vroeguh> Wat is dat zoal, want ik heb niks van vroeguh en moet dus alles nieuw kopen?,, Wat moet ik erbij halen?
Het enige wat ik extra erbij heb zijn twee van die armpjes om een stuurstang in vast te maken, zoals op de hoogteroer en de ailerons zitten. Maar daar zitten niet eens schroefjes bij.:n00b:

Kan ik niet gewoon een trek-duw stand door de romp prikken naar de serve op de huidige plaats?

Hallo Mannen, (en vooral Stevo en Mex101)
De kogel is door de kerk.
ik ga voor de ruddermod, maar ik wil toch nog iets anders proberen dan de servo achterin.
Ik heb een mooie lange Bowdenlabel gekocht en een handeltje.

Ik wil kijken of ik die bowdenkabel door het frame kan heenwerken naar de originele plaats van de servo. Zoals Stevo eerst met zijn 2 gitaarsnaren gedaan heeft. Dit hoeft met zo'n bowdenkabel maar aan één kant, dus misschien iets eenvoudiger.

Ik hoop dat het gaat lukken zonder de romp open te moeten snijden.

Ik heb inmiddels het roer losgesneden en het scharnierdingetje eruit gepeuterd.
Het open vlakke waar dat ding in zat heb ik opgevuld met een nieuw stukje piepschuim.

Maar mijn vraag aan Stevo is nu, wat heb jij gebruikt voor scharnierfunctie?

En hoe kreeg jij die snaren door de romp heen?

Laatst bewerkt:
Hallo Mannen,

het is gelukt. Ik heb de ruddermod uitgevoerd, maar iets anders dan Stevo.

Ik heb ook een stel foto's van het geheel gemaakt.
Als de zender en de ontvanger binnen zijn, maak ik ook nog een filmpje.

Ik heb de kiekjes in een Flickr album gezet. Dat werkt het makkelijkst vanuit iPhoto.

Hier staan de foto's

Ik heb eerst het in het piepschuim weggewerkte scharniertje eruit gepeuterd.
Toen het hele bewegende deel van de rudder losgesneden. Het onderste deel zat al los - een van de redenen waarom het ding zo slap was als maar zijn kon.
Aanvankelijk wilde ik het toen met drie scharniertjes weer aan het staartvlak monteren, maar dit bleek wat overdone en uiteindelijk heb ik het dus met twee scharniertjes gedaan.
Zoals op de foto's te zien is heb ik die scharniertjes met een klein messing schroefje dwars door het staartvlak en dwars door de rudder 'geborgd' hierdoor zit het nu veel steviger dan oorspronkelijk en het draait veel soepeler.

Met een lange metalen staaf (ongeveer de dikte van de bouwdenkabel die ik had) heb ik toen zo schuin mogelijk door de romp heen geprikt en hierna vanaf de andere kant de bouwden buitenkaber met die ijzeren stang terug door de romp heen geschoven. Die zit nu zonder noemenswaardige knikken door de romp heen.

Het heveltje op de rudder plaatsen was eigenlijk ook een fluitje van een cent. Is een type met twee dunne koperen schroefjes dwars door de rudder heen en een borgplaatje aan de andere kant.

Als met al vind ik het wel een geslaagde mod. Zeker zo leuk als die van Stevo. Bij deze zit de servo op de originele plek. Die servo wegwerken leek mij net iets te moeilijk.

Het laatste wat ik moet doen is het uitschilderen van de koperen schroefjes.

:proost:Hallo Mensen,

Inmiddels is de zender en de ontvanger ook binnen en heb ik afgelopen week de ontvanger , de Spectrum AR6210 gemonteerd en de zender, de DX7s geprogrammeerd.
Hij staat nu klaar voor de Maiden. Ik heb nog wat foto's van de montage van de ontvanger in het album (zie vorig bericht) gezet.
Nu is het wachten op mooi weer zodat ik hem samen met mijn maatje in de lucht kan gaan brengen voor de Maiden.

Weet iemand waar het zwaartepunt van de FOX moet zitten. Ik dacht ergens gelezen te hebben ongeveer 4 cm van de voorkant van de vleugels maar bij mij is dat hooguit 3.

Dick,

Proficiat:D

3 is geen probleem, als je dan op 4,5 cm je steuntjes zet gaat hij kopje naar beneden wat er dan op wijst dat hij neuslastig is (wat vele keren beter is dan ietsje staartlastig) Probeer wel je 2.4 ontvanger zo ver mogelijk uit de buurt van je ESC te houden, tevens is het beter om je ontvangerantennes onder een hoek van 90° te plaatsen dwars op de langsrichting van de romp dus.

Sorry dat ik niet meer geantwoord had, ben dit draadje wat uit het oog verloren, shame on me!

Stevo

Laatst bewerkt:
Hoi Stevo, bedankt voor je reactie.
In berichtje #68 staat een linkje naar mijn foropagina in Flickr. Daar kan je zien hoe ik de ruddermod heb gedaan en hoe uiteindelijk de ontvanger is gemonteerd.

Is neuslastig makkelijk te corrigeren(tijdens de vlucht) , of te veranderen?
Ik dacht hier wel gelezen te hebben dat sommigen gewicht in de staart bijgemaakt hebben.

Heb je foto's gezien, mooi;)

Ik zou die neuslastigheid gewoon laten voor wat het is voorlopig. Ikzelf heb graag een zwever die wat neuslastig is maar dat is een persoonlijke smaak.

Je kant het enkel corrigeren door gewicht te verschuiven naar de staart toe.

Stevo

Mijn Fox staat ook nog op het schap maar ik heb nog enkele andere projecten ertussen genomen;)

Je hebt de premiére:D

Update datum van het draadje is ook aangepast inmiddels.

Stevo

Het zwaarte punt die in de handleiding staat vliegt goed!

Wat ik altijd doe is met een pen een streepje maken onderaan elke vleugel waar het zwaarte punt moet komen zo hoef je het maar 1x te markeren en kan het verder niet fout gaan, ook handig op het veld als blijkt dat het zwaartepunt niet goed is weet je zo waar deze zit en is het dan makkelijker afstellen.

Zie deze foto (het streepje is waar het zwaartepunt moet zitten)
IMAG0035.jpg

Paar weekjes terug er nog mee gevlogen en het ding kan aardig wat hebben in de lucht looping na looping volle uitslagen en blijft het goed doen!

Als je de maiden ga doen let er even op dat de motor een 'spool up' nodig heeft van rond de 3 sec. Dus als je of iemand anders het vliegtuig in de hand heeft en je volgas geeft dat het 3 sec duurt voordat de motor op volle toeren draaid en dus na 3 sec pas weggooien ;) De eerste keer wist ik dit niet en kwam het model aardig dicht bij de grond :D

Ik heb naar aanleiding van een draadje op RCgroups de ESC ingewisseld voor een kwaliteitsregelaar van 45A want blijkbaar komt de setup motor/prop op 3S aardig in de buurt van 30 A en is het maar juist juist.

Die 30A ESC zit inmiddels in een funfighter HK AT6 aangezien die ESC die daarbij geleverd was maar aan de magere kant was.

Softstart kan aan en uit gezet worden via programmatie van de ESC dit ter info

Stevo

Hoi MeX101,

hartstikke bedankt voor de info. Hoeveel cm. van de voorkant staat jouw streepje.
Ik neem tenminste aan dat dat de plaats is van de handleiding.???
Heb ik overigens nergens gevonden hoor in de doos??

Bedankt voor dit documentje.
De ruddermodificatie is hetzelfde als ik gedaan heb.
Die elevatormodificatie lijkt mij niet nodig omdat er beweging genoeg in zit.

Die 4 cm vanaf de vleugels haal ik dus bij lange niet. (ongeveer 3 cm heb ik.)

Die modificatie van de carbon dingetje begrijp ik niet helemaal. Bedoelt hij een stukje carbon buis door het gat heen waar nu de lange carbon pijp doorheen gaat waaraan je de vleugels klemt? Zodat die vleugelpijp door een carbon buisje wordt gestoken ipv door het piepschuim van de romp?

Back