Hallo Mannen,
het is gelukt. Ik heb de ruddermod uitgevoerd, maar iets anders dan Stevo.
Ik heb ook een stel foto's van het geheel gemaakt.
Als de zender en de ontvanger binnen zijn, maak ik ook nog een filmpje.
Ik heb de kiekjes in een Flickr album gezet. Dat werkt het makkelijkst vanuit iPhoto.
Hier staan de foto's
Ik heb eerst het in het piepschuim weggewerkte scharniertje eruit gepeuterd.
Toen het hele bewegende deel van de rudder losgesneden. Het onderste deel zat al los - een van de redenen waarom het ding zo slap was als maar zijn kon.
Aanvankelijk wilde ik het toen met drie scharniertjes weer aan het staartvlak monteren, maar dit bleek wat overdone en uiteindelijk heb ik het dus met twee scharniertjes gedaan.
Zoals op de foto's te zien is heb ik die scharniertjes met een klein messing schroefje dwars door het staartvlak en dwars door de rudder 'geborgd' hierdoor zit het nu veel steviger dan oorspronkelijk en het draait veel soepeler.
Met een lange metalen staaf (ongeveer de dikte van de bouwdenkabel die ik had) heb ik toen zo schuin mogelijk door de romp heen geprikt en hierna vanaf de andere kant de bouwden buitenkaber met die ijzeren stang terug door de romp heen geschoven. Die zit nu zonder noemenswaardige knikken door de romp heen.
Het heveltje op de rudder plaatsen was eigenlijk ook een fluitje van een cent. Is een type met twee dunne koperen schroefjes dwars door de rudder heen en een borgplaatje aan de andere kant.
Als met al vind ik het wel een geslaagde mod. Zeker zo leuk als die van Stevo. Bij deze zit de servo op de originele plek. Die servo wegwerken leek mij net iets te moeilijk.
Het laatste wat ik moet doen is het uitschilderen van de koperen schroefjes.