HET Honey Bee FP Draadje

swash doet raar ?

Ik kon de voorlaatse keer een paar minuten hooveren met de Honeybee hij vloog buiten erg rustig en ik was :D het voelde als een grote stap.

Maar Ik heb toen een staart en een nieuw hoofdframe gemonteerd, dan moet je je hele heli overzetten. Alle controls gecontroleerd.
Zag er goed uit.

Mar kon er helemaal niet meer mee vliegen. Heli schudde als een gek, ook op lage toeren al. Mechanische onbalans las ik is vaak de oorzaak.
Bladen gebalanceerd, gecontroleerd op bladspoor, flybar paddles recht en gebalanceerd, flybar as maar vervangen is koolstof en was niet helemaal recht. Hielp wel iets maar niet veel.

Toen bladen eraf gehaald en zie op de kop van de hoofdas een ovaal ipv een cirkel, nou is het allemaal plastic maar de as zit redelijk goed opgelsoten dus...ik vermoed dat mn hoofdas krom is?

2 nieuwe besteld, iig.

Maar nu komt de vraag:

Als ik achter mijn heli ging liggen bij optoeren en dan bij net niet opstijgen vol met de cyclic stick nick gaf naar voren, zag ik de bladen naar voren bewegen ( ik achter de heli) en daarna naar een zijkant wegdraaien.
Vond dat raar maar las net iets van iemand die nogal veel problemen had met een Wasp v2 die dat ook zag.
Dus weer aan het denken gezet...als je nick geeft moet je de swash en de bladen toch alleen naar voren zien gaan en omgekeerd en niet naar de zijkanten.???

Las in dat wasp topic dat dan je mixer iets niet goed doet.
Wie werpt er wat licht op de zaak????

Wil vrijdag de hoofdas vervangen en de heli verder afstellen.

-Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
@Soul
- Controleer ook even alle kogelgewrichten. De kogels moeten netjes in de kommen vallen.
- De swashplate bestaat uit 2 delen. Zitten die wel goed in elkaar (het bovenste en onderste deel komen nog al eens van elkaar (is simpel op te lossen)
Groeten
Martin

Kogelgewrichten heb ik gecontroleerd en swashplate zit nog gewoon aan elkaar.
Het is vreemd dat van een stabiele heli ik na ombouw een totaal onbestuurbare heb gekregen en dat ik die swashplate bij nick naar voren of achtern eerts naar voren zie gaan en dan een seconde erna ook zijdelings zie verdraaien en daar blijft hij dan hangen.
Dus je heli schiet gewoon keihard naar de zijkant.

Ik ga er vrijdag naar kijken en alles nog even nalopen en post anders wel een filmpje. Maar van die swashplate lijkt op een elctro probleem meer dan een mechanische oorzaak maar dat is eertse gevoel zal er eens van het begin af met een frisse blik aan beginnen vrijdag.

-Bart

Wat gebeurt er als je geen gas geeft, maar alleen nick naar voren? Gaat die andere servo dan even later ook bewegen? En wat doen de servo's als je gas geeft (heli vasthouden)?

Wat gebeurt er als je geen gas geeft, maar alleen nick naar voren? Gaat die andere servo dan even later ook bewegen? En wat doen de servo's als je gas geeft (heli vasthouden)?

Bij geen gas en nick naar voren, gaat de "roll" servo naar beneden. Soms nauwelijks de andere keer met een wat grotere uitslag. Bij 10 keer snel achter elkaar naar voren drukken van de cyclic stick ( als we even recht van boven op de cyclic kijken en we nummeren volgens een klok ) dus bij het drukken naar 12 uur, doet de roll servo 10 keer niks en dan ineens beweegt hij wel een stukje mee ?
De beweging van de roll servo is er dus wel maar niet volgens een vast patroon.

Bij drukken van cyclic naar 6 uur ( nick naar achteren) is de beweging van de roll servo er ook maar dan naar onder en soms naar boven korte tikjes, hij schiet snel terug.

Zelfde verhaal bij de roll servo dan zie ik de nick servo ook meebewegen.

Net nog even de bladen erop gezet en heli vastgehouden en van achtergekeken. Bij nick imput op 6 of 12 recht , dus recht naar achteren - of voren, ligt het vlak waarin de bladen draaien niet recht naar achteren of voren maar is zijdelings ook weggedraait.
Als ik een beetje roll imput bijgeef kan ik dat vlak pas recht naar voren of achteren krijgen in het verlengde van de heli.

Weet je zeker dat je de stekkertjes servo's niet verkeerd hebt aangesloten tijdens het opnieuw monteren. Als nee: sluit de stekkertjes van de servo's op de 4 in 1 eens andersom aan. Op die manier kun je mogelijk zien of het aan een servo ligt of aan de 4 in 1
Groeten
Martin

@martin: "Weet je zeker dat je de stekkertjes servo's niet verkeerd hebt aangesloten tijdens het opnieuw monteren"

Wat is de goede en wat is de foute manier ? Hoe kun je dat zien

stekkertjes van servo's

@ martin: ik heb de stekkertjes van de servo's gemerkt op de 4 in 1 voor ombouw en heb de achterste servo op de bovenste stekker zittenvan de 4 in 1. de servo aan de zijkant op de 2de positie op de 4 in 1

Je kunt natuurlijk ook nog de stekkertjes op de 4 in 1 op dezelfde positie houden maar het stekkertje zelf omdraaien. Daar heb ik niet aan gedacht en geen idee hoe dat zat voor ombouw.

@soul
Beiden de witte draad aan de kant van de neus
Groeten
Martin

thnx maar stond dus al goed.

Dat ik beide servo's zie werken als ik alleen nick voor af naar achter geef bij een stilstaande motor, is toch niet goed of wel ?

Nee, bij nick moet alleen je nick servo gaan bewegen, ongeacht wat je verder doet zoals gas of tail geven. Idem geldt voor de roll servo.

Wat voor zender gebruik je? De standaart?

Ja standaard esky zender.

Ik gebruik 11,4 lipo's mischien heb ik mn 4 in 1 beschadigd.

Ik ga zo nog eens opbouwen, nieuwe hoofdas monteren en afstellen.
Maar lijkt echt probleem van de 4 in 1.

Ik kan toch niks zo idioot fout aangesloten hebben dat de 4 in1 op tilt gaat ?

Kan ook goed zijn dat de zender niet puur een nick opdracht doorgeeft maar ook wat roll erbij dan zit het probleem dus ook inde zender.

Ik heb hier nog 2 zenders liggen van esky ik zal eens wisselen.

Nee, bij nick moet alleen je nick servo gaan bewegen, ongeacht wat je verder doet zoals gas of tail geven. Idem geldt voor de roll servo.

Dat doen ze niet ze werken allebei, bij een puur nick of roll opdracht.
Het kan ook zijn dat de zender de stick beweging fout vertaald en dit fout doorgeeft.

Ik denk niet dat het in de zender ligt...

Ik zou even dat boxje van de 4 in 1 openmaken en kijken of daar wat aan de hand is.

Het lijkt wel een of ander mix... Maar dat kan die zender niet...

Ik heb geen standaard zender van Esky. Maar ik vermoed dat de mode op een of andere manier omgedraaid is, zou dat mogelijk zijn? In dat geval stuur je inderdaad 2 servo's aan.

Citaat:

Tegenwoordig zijn er binnen de Esky zender 2 switches aanwezig. Die kun je zien als je in het batterijvakje v/d zender kijkt. Daar zit een gat waar een rood blokje met 2 switches zit. Deze kan de functies van de linker- naar de rechtstick porteren.

einde citaat

Back