HET Honey Bee FP Draadje

Met de Superskids heb ik geen last meer gehad van het breken van de tailbevestiging op het mainframe. De staartvin is weliswaar niet van carbon maar die is bij mij al een jaar niet meer afgebroken, het verstevigt toch wel iets.

Een brushless (Esky 3100 KV) op een standaard HoneyBee zorgt ervoor dat je rotor meer toeren kan maken en dan kun je beter je blaadjes vervangen voor exemplaren met minder spoed. Dan wordt het geheel stabieler door de hogere headspeed en kun je hard gaan rondvliegen zonder dat je heli achterover gaat hangen. Maar de standaard 4-in-1 ondersteunt geen brushless, hiervoor bestaat wel een adapter:
HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades

Een brushless slijt bijna niet, alleen de lagers kunnen na verloop van tijd wel voor problemen zorgen. Maar die zijn te vervangen en verder kun je er jarenlang zonder problemen mee vliegen.

Als je een brushless wilt inbouwen kun je ook voor een losse ontvanger, brushless regelaar en gyro gaan, maar dan moet je zender wel een revo-mixer hebben.

@murdock:

In de revo mixer moet je dan instellen bij welke pitch je gyro wat moet doen ?
En is dat niet lastig ? Trail and error ?

Heb jij hetzelf gedaan door de 4 in 1 controller aan te passen ?

@soul

Inderdaad, het gaat wel even duren voordat je de juiste afstelling te pakken hebt. Zelfs met een 5-punts afstelling blijft het lastig. Een mogelijke reden is dat de lipo bij aanvang een wat hogere spanning levert en dat de curve dan iets anders moet lopen dan een paar minuten later. En als de lipo bijna leeg is merk je weer dat de curve niet goed is.

In de 4-in-1 unit zit ook een mixer en die heeft geen last van het spanningsverloop van de lipo. Van begin tot eind blijft de staart nu vrij strak staan.

Ik gebruik een externe brushless regelaar, http://www.rctechnics.eu/12a-fly-brushless-esc-p-393.html
Om die aan te sturen kun je de 4-in-1 unit openmaken en de puls van kanaal 3 aftappen. Of als je zender het toelaat, kanaal 3 ook over 6 laten lopen en alleen de puls draad aansluiten op kanaal 6. De andere 2 stuurstroomdraden isoleren.

Servo instellingen op de 0404 zender

Gisteren met mijn kleinzoon (2+) zitten spelen.
Even gevlogen, maar snel gestopt. Hij was er niet van weg te slaan.
Vooral de zender vond hij geweldig.
Om een lang verhaal kort te maken vanavond dacht ik even een accu leeg te vliegen. Van de grond af stond hij direct op zijn kop. Alles nagekeken dacht ik maar het probleem bleef. Ten einde raad even naar de servo instellingen gekeken, volgens het boekje van esky (van rechts naar links) rev, nor, rev, rev. Mooi niet moet zijn rev, rev, nor, rev

Willen jullie even kijken of dat klopt, of heb ik een stekkertje verkeert om zitten

Groeten
Martin

Het moet inderdaad zijn: rev, rev, nor, rev!

Stekkertje verkeert om kan niet, want dan zou de min bij de puls komen en dat gaat niet goed...

Ik was vandaag vroeg uit school en het was wind stil buiten... Dus ging ik maar eens buiten proberen te vliegen. Het ging al veel beter dan ik dacht :P Ik kon hem al wel 4 min in de lucht houden :) Alleen moet ik nog wat aan de landingen werken.

oja nog een vraagje, hoe kan je tekst onder je berichten zetten. B.V. welke heli ik heb?

Gr, Jaimy

Laatst bewerkt:
Mooi dat het zo goed gaat. Bij mij is de centerhub gebroken nadat hij bleef haken aan het gras en over de kop sloeg. :S

Tekst = handtekening, bovenaan deze pagina zie je 'directe links' en daarin staat 'handtekening wijzigen' Daar moet je zijn!

Tja, het crashen hoort er nu eenmaal bij...

Ik wil trouwens dan meteen zulke 8 degrees bladen erop zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? En heb je die alleen van balsa?

Je onderschrift is gelukt!

Ludo

Ik vlieg met de 10 degree houten xtreme bladen en ben erg tevreden. De bladen zijn wat stugger dan de stock bladen (minder bladspoor) en je hebt minder headspeed nodig om weg te komen. Als je met aangepaste (sterkere) motoren vliegt zou ik voor de 8 degree gaan, bij de stock motor 10 degree (zie ook aerotronic.nl)

knoxville je bedoelt deze toch? Ik dacht dat een heli met hogere headspeed stabieler was...?

Ja, dat zijn ze inderdaad. Ik weet niet of een hogere headspeed per se meer stabiliteit oplevert. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de 10 degree woodies meer lift leveren dan de 8 degree woodies op het zelfde aantal toeren. Als je een sterkere motor (xtreme) hebt kun je met de 8 degree prima uit de voeten. Als je de stock motor gebruikt zoals ik, kun je wel wat meer lift gebruiken en dat bereik je door een grotere pitch te gebruiken (10 degree). Ik heb nog niet met een xtreme motor met 10 degree woodies gevlogen. Misschien vliegt dat nog wel beter. Ik heb het advies van aerotronic opgevolgd en gekozen voor meer pitch omdat ik met de (zwakkere) stock motor vlieg.

Je merkt met de 10 degree woodies wel dat je met minder headspeed al opstijgt en hoovert in vergelijking tot de stock plastic bladen. Dit betekent ook sneller stijgen bij dezelfde versnelling van de motor, een feller reagerende heli dus. Daarbij vind ik de stock bladen ook nog eens spuuglelijk! ;)

Back