HET MX-12 Instellingen-topic

Ik ben een gloednieuwe 1600mm Phoenix Rainbow elektro trainer aan het instellen.

phoenix_rainbow.jpg

Weet iemand het antwoord op de volgende vraag?

Ailerons hebben beide hun eigen servo, en staan keurig op kanaal 2 en 6. Alle mixers staan uit, en alle subtrims op 0.

In het servoweg menu (Servoweg-Anzeige) staan kanaal twee en zes niet in het midden. Ik moet flinke subtrims (+50 en -60) toepassen om de servowegen in het menu op nul te krijgen.

Waarom staan de servo's niet standaard in het midden uitgelijnd?

Als het goed is heb je de ailerons als flaperons ingesteld (anders kan je ze niet op kanaal 2 en 6 zetten). Kijk eens naar de positie van de flap switch. Waarschijnlijk staat die zo dat het systeem denkt dat er flapuitslag is.
Als je deze switch uit wilt schakelen moet je de 'landing' uitslag van de flaps naar nul brengen (niet de servoweg van het flap kanaal naar nul brengen, dan krijgt de aileron op kanaal 6 geen uitslag meer).

Inderdaad Fotor, ik had de "landing" flap uitslag naar nul terug gezet, maar toen ik de flap switch omzette, bleek de nulstand op "up 66%" te staan...

Daar kijk je dus snel overheen.

Het gekke is nu, dat de sliders nog altijd niet in het midden staan:

DSCN3940.JPG

DSCN3941.JPG

DSCN3946.JPG

DSCN3947.JPG

DSCN3949.JPG

DSCN3950.JPG

DSCN3937.JPG

De beruchte sliders. Kanaal twee en zes uit het midden.

Ik heb de subtrims weer van stal gehaald, en de servo's draaien wel keurig hun gehele bereik.

Mmm, vreemd. Dit ziet er toch uit als een flapuitslag op de rolroeren. Hoe staat de flapbediening in het systeemmenu? Staat die op de flapswitch of op de linker rocker? Probeer die rocker eens te bedienen, misschien kun je de flapuitslag laten verlopen. Staan er verder geen vrije mixers actief?

Beste Raymond,

Schiet mij maar lek. Ik heb op jouw advies de switch toewijzing veranderd van left switch naar flap switch, vervolgens alle dual rates en expo's op standaard waarden terug gezet, en waarachtig, nadat ik de subtrims weer op nul had gezet stonden de servo's keurig in het midden...

Ik was toch benieuwd of het nu in de expo, D/R, of de switch toewijzing zat. Ik kan echter het probleem niet meer reproduceren! Alles weer terug gezet zoals het eerst was, kanalen keurig in het midden....

Nou ja, het is in ieder geval verholpen...Bedankt voor je hulp Raymond. Je bent wat mij betreft een echte MX-12 expert.

Nog een vraagje. Als je in het hoofdmenu de D/R switch op indiv. zet, kun je met de de elev. D/R switch en ail. D/R switch de D/R aktiveren. Is het ook mogelijk om een aparte D/R switch toe te wijzen aan Rudder?

De enig andere mogelijkheid is in het hoofdmenu de D/R switch op COM in te stellen. Rudder D/R is dan wel te schakelen.

Ik heb geen manier kunnen vinden om 3 kanalen individueel D/R te kunnen schakelen. Dus het is of alles op één switch (incl rudder) of alleen elev en ailerons op hun eigen switch.

Met een vrije mixer (die je aan een schakelaar kunt koppelen) kun je rudder naar zichzelf mixen en zo de uitslag verkleinen. Hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders wil ik het wel uitgebreider uileggen.

Beste Arjan,

Een briljante en eenvoudige oplossing, die grandioos werkt. Je moet er maar opkomen...

Voor rudder met dual rate 50% op schakelaar rechts:

[MX1] RUD-> RUD
OFFSET 0
-50% +50%
SW RIGHT FWD

Toppie. :thumbsup:

Bedankt!

Vincent

:yes:Precies. Best een fijne zender, zo'n MX-12. Met wat omwegen kun je er heel veel mee doen....

Ik moet toegeven dat dit inderdaad een even briljante als eenvoudige oplossing is.
Leuk hè, beetje spelen met zo'n ding. Ik heb inmiddels een MX16. Kan meer mee, en heeft dus ook minder creatief programmeerwerk nodig. Meestal handig, maar dingen met een MX12 doen die eigenlijk niet zouden moeten kunnen is ook erg leuk.

Ik vlieg in mode 2 & 4 dus gas links.
Maar de throttle cut zit rechts, niet echt een handige plaats.
Is het mogelijk om deze ergens aan de linkerkant te programmeren ??
Bijvoorbeeld onder de "trainer" knop.

Ik vlieg in mode 2 & 4 dus gas links.
Maar de throttle cut zit rechts, niet echt een handige plaats.
Is het mogelijk om deze ergens aan de linkerkant te programmeren ??
Bijvoorbeeld onder de "trainer" knop.
Wat is daar nie handig aan ik vlieg ook mode 2 maar dan met 1 vinger op de stick en ik kan dus met mijn wijsvinger zo hem indrukken;)
Wat jij wilt is (volgens mij) niet software matig in te stellen...

Wat maakt het uit waar de throttle cut zit? Deze is toch gemaakt om een brandstof heli uit te kunnen zetten? Dat doe je volgens mij alleen als de heli op de grond staat en je dus beide handen vrij hebt om de knop te bedienen. Autorotaties (als dat het doel is) kun je denk ik beter maken met de throttle hold functie, dan blijft de motor in ieder geval idle lopen zodat je hem altijd nog weer bij kan zetten als je het nodig acht.

Je kan de functie op een MX12 overigens niet op een andere knop programmeren.

Ik gebruik het niet voor een heli, maar vliegtuigen en zet de motor vlak voor de landing uit.
Dit omdat de landingsbaan maar 1 keer per jaar een maaibeurt krijgt en daardoor niet elke landing even vlekkeloos verloopt. (Kan ook nog een beetje aan mijn vliegkunsten liggen :oops: )
Ik zal wel eens proberen met mijn wijsvinger, en anders zet ik er wel een drukknopje bij aan de linkerkant.

sow, ff niet meer gekeken hier. weet dus ff niet of het al langs is geweest...
maar net voor een miniDLG (2kanaals zwever) een leuke preset ingesteld.
[50231] nieuwe-ofa2-3

mixer 1 : RUD > RUD
ofset 30
+100% +100%
sw LEFT REA

mixer 2 : ELE > ELE
ofset 30
+100% +100%
sw LEFT REA

nu kan je met de schakelaar links achter tegelijkertijd het hoogte en richtingsroer een "preset" geven voor bv de start. In te stellen met "ofset".

Nog een leuke:
Ik heb af en toe het probleem dat ik het leuk vind sturen met hoogte en richting op de rechter stick. in Thermiek vind ik het alleen soms handiger om rechts hoogte en links richting te hebben (geen interferentie). Nou vergis ik me wel eens met een ontvanger aansluiten en dan zit ik dus maar met de linker knuppel te roeren terwijl me DLGtje rechtdoor gaat.... Oh ja, hij zit nu op aileron.... stom! haha

De oplossing:
pak een extra mixer! (je heb er toch 4..)
mixer 1 : AIL > RUD
ofset 0
+100% +100%
sw RIGHT REA

hiermee mix je dus je aileron met je Rudder. Het maakt nu dus niet uit welke stick je beweegt, hij doet het altijd. In dit geval heb ik nu de richtingsservo op kanaal 4 (rudder). Die stick doet het nu dus altijd.
Aileron kan interferentie krijgen door het hoogteroer, dus is het handig om deze functie ook uit te kunnen zetten. Dat kan nu dus met de schakelaar rechts achter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back