HET MX-12 Instellingen-topic

2 servo's voor aileron op een 4 kanaals zender kan dat wel? Je hebt richting natuurlijk niet nodig op je aerocat....maar of je die kan toewijzen naar één van je aileronservo's?.

Sietse zei;

Wat lukt er dan precies niet? kan je het wat beter omschrijven?

Het lukt me niet om de rolroeren allebei goed werkend te krijgen met twee servo's. Richting heb ik niet nodig.
Met de originele 6 kanaalsontvanger die bij die mx 12 zit lukt het me wel,
maar ik heb nu een 4 kanaals pico ontvangertje (weegt een stuk lichter daarom wil ik eigenlijk die gebruiken) krijg
ik het niet voor elkaar.

Gr, Moelie.

Wie kan mij even uitsluitsel geven over het volgende,
Ik heb sinds twee dagen een MX 12 en ben er bijzonder blij mee... maar gezien het feit dat ik nog niet zo ervaren ben heb ik toch nog een vraag aan de experts...

Ik vlieg met een 120 graden CCPM heli, en heb de zender op naar mijn idee wat basis instellingen geprogrameerd, echter ik wil wat minder negatieve pitch, ik heb de pitch curve al aangepast maar zie eigenlijk weinig gebeuren onderstaand zijn mijn huidige instellen:
Graupner MX12 instellingen #1 E-Sky King II 29-sept-2007

[THRO]
NOR 0 85%

[THROTTLE HOLD]
POS 0 OFF
SW LEFT

[THRO CUT]
-104

[120 CCPM] REV
AILE 50% R
ELEV 50% R
PIT -65% N

[TRAVEL ADJ]
ELEV RUDD
D100% L100%
U100% R100%

[SUB TRIM]
TH 0 AI 0
EL 0 RU 0
GE 0 PI 0

[REVERSING SW]
THR: N AIL: R
ELE: R RUD: N
GEA: N PIT: N

[D/R & EXP]
RUD POS 0
EXP LIN
D/R 100%

[MX2] THR --> THR
ON
OFFSET 0
0% 0%
SW ALWAYS ON

[REVO MX]
NORMAL
UP 0%
DN 0%

[PITCH]
NORM P-LOW 30
0-100% P-1 40
P-MID 60
P-3 90
P-HIGH 100

[THRO]
NORM P-LOW 0
P-1 30
P-MID 55
P-3 85
P-HIGH 85

Misschien dat er iemand is die zijn of haar beginners MX12 instellingen wil posten...
Met deze setup vliegt de heli uitstekend... een verademing vergeleken bij wat het was... vlieg nu S curves links en rechts om, side out en side in begint er nu ook op te lijken.
Ik had de throtlle curve eerst op p-3 en p-high op 70% staan, maar vondt dat ik wat te weinig power had om een snelle correctie te maken, zodoende dat ik die nu op 85% heb staan, pitch naar max 100%.
Ik kan niet merken dat ik minder negatieve pitch heb p-low in de pitch curve staat op 30%.
Misschien zit ik wel helemaal verkeerd te denken...

Gaarne wat advies...

Groeten, Frans.......

Fotor zei:
Beste Steffe,
- Vliegtuig met 2 hoogteroer servo's:
De hiervoor beschreven instellingen kunnen allemaal blijven bestaan. We gaan het ongebruikte kanaal 5 gebruiken om de tweede hoogteroerservo mee aan te sturen.
Kanaal 5 wordt normaal gebruikt voor een landingsgestel of andere extra functies. We gaan eerst zorgen dat de normale bediening van kanaal 5 (de switch rechts achterop de zender) niet meer werkt. Dit doe je door in de systeemmodus bij het menu [SWITCH SEL] het volgende in te stellen: GEAR INHIBIT. Nu heeft de rechterswitch geen invloed meer op kanaal 5. Nu ga je in de functiemodus een mixer maken. Dit moet er als volgt uit gaan zien:
[MX1] ELE -> GEA
ON OFFSET 0
100% 100%
SW ALWAYS ON

Nu krijg je op kanaal 5 hetzelfde signaal als op kanaal 3. De kanaalindeling wordt dan als volgt:
  • 1 Gas
    2 rolroer rechts
    3 hoogteroer 1
    4 richtingroer
    5 hoogteroer 2
    6 rolroer links
Mochten er nog vragen zijn horen we het van je.
Groeten, Raymond

Je kunt beter mixer 4 (MX4) gebruiken hiervoor want dit is de enige mixer die ook de trimming meeneemt.
Als je MX1 gebruikt en ja gaat trim geven op je hoogteroer dan gaat je vliegtuig rollen omdat servo 2 niet meetrimt.

EDIT:
Sorry had nog niet verdergelezen maar direct een antwoord getypt.
blijkt dat het probleem een aantal posts later ook al was behandeld

Kan iemand mij misschien helpen met de juiste instellingen voor een Zagi ?
Ben werkelijk een leek met programmeren op de MX12

Voor kanaal 5 (rechter switch achterop de zender):
[TRAVEL ADJ]
GEAR
+50%
-0%

Voor kanaal 6 (linker switch achterop de zender):
[TRAVEL ADJ]
FLAP
U 100%
D 50%

Beide kanalen hebben nu 2 standen: 0 en 50%. Als de uitslag van 50% de verkeerde kant op is moet je het gear (5) of flap (6) kanaal reversen.
Dual rate instellingen heb je niets aan, want die werken alleen op de elevator, aileron en rudder, niet op het gear en flap kanaal. Sub trim heb je zo ook niet nodig.

Raymond

Tuurlijk

Dit kan heel makkelijk op kanaal 5. In het de modus waarin je de basisinstellingen van je model verandert (aanzetten met DOWN + SELECT) zet je
[SWITCH SEL]
GEAR ROCKER

Kanaal 5 wordt nu bedient door het knopje waar HOV.THRO ROCKER onder staat.

Pas nu de volgende instellingen toe:
[SUB TRIM]
GE + 80

[TRAVEL ADJ]
GEAR
+50%
-50%

Het gear kanaal heeft nu 3 standen. De 'middenstand' ligt op 50% (sub trim 80). De uitslag is 50% naar boven (wordt 100%) en 50% naar beneden (wordt 0%).

Succes

Met de sub trim verstel je de middelste stand, met de travel adjust de hoeveelheid uitslag naar boven en beneden. Gewoon wat spelen met de waarden tot het spul doet wat je wil.
Waarvoor heb je dit eigenlijk nodig?

Sander, toch misschien een manier gevonden 8) .

[SWITCH SEL]
GEAR ROCKER
FLAP LEFT SW

[SUB TRIM]
GE +80
FL 0

[TRAVEL ADJ]
GEAR
+50%
-50%

FLAP
U100%
D100%

[MX1] FLA -> GEA
OFFSET 0
0% +30%

Zo krijg je het volgende:
Flap switch (links achterop de zender) naar beneden: gear rocker geeft 0/50/100. Flap switch omhoog: gear rocker geeft -15/35/85. Deze waardes zijn ongeveer, moeilijk precies af te lezen op het sero-uitslagen menu. Beetje spelen met de instellingen en je zou de goede waardes wel moeten kunnen krijgen. Nadeel: deze manier kost je 2 kanalen. Maar als je vliegtuig (of waar de apparatuur dan ook op zit) met 4 kanalen goed te besturen is is dat natuurlijk geen probleem.

kan iemand mij helpen? Ik zit dus te knoeien met mijn instellingen voor heli mode (esky king 2 dus ook de ontvanger ervan) maar het wil langs geen kanten lukken.

ik zou dus mijn ga stick links willen staart rotor ook links en de rest dan rechts.
Om te beginnen welke mode moet ik pakken op mijn zender (mx-12 wellicht)?

Alvast bedankt

Oja nog een vraag is het handig om gas links, rol links en dan staart en vooruit rechts of wordt dit niet gedaan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Gas + staart links is mode 2. Gas + rol links is volgens mij mode 4. Dit wordt niet veel gebruikt, maar het kan natuurlijk wel (ook op de MX12). Het is maar net wat je prettig vindt.
Verder zie ik geen duidelijke vragen staan. Als je verdere vragen hebt horen we het wel.

u4eake ook van diest zie ik. Vlieg je toevallig ook indoor in diest? Of zit je in een bepaalde club want ben op zoek naar een.

DMC Schaffen.

u4eake ook van diest zie ik. Vlieg je toevallig ook indoor in diest? Of zit je in een bepaalde club want ben op zoek naar een.

u4eake, Rufter, Zapata, Joeri G, Sapca, Gaaaz, Charly, NickB, die haal ik zo uit mijn verlamde geheugen naar boven, allemaal "Schaffenvliegers, en de meesten vliegen nu een indoorseizoen...

Vroeger,toen het oude forum nog bestond had ik "Het MX12 instellingen-topic" bij mijn faforieten zitten. Nu met het nieuwe forum,kan ik het niet meer terugvinden.
Kan er mij iemand een directe link geven?
Alvast bedankt.

Vroeger,toen het oude forum nog bestond had ik "Het MX12 instellingen-topic" bij mijn faforieten zitten. Nu met het nieuwe forum,kan ik het niet meer terugvinden.
Kan er mij iemand een directe link geven?
Alvast bedankt.

Is niet moeilijk, doe even het volgende;
- Klik rechtsboven in de balk boven het 1e topicbericht op "discussietools"
- Voila, je ziet het al staan. Klik nu op "abonneren op deze discussie".

Je kan bij gebruikersinstellingen aangeven of je direct eenmail wilt als er een recatie is, of eens per dag / week.

Succes !

Als je later terugkeert op mbf, kan je rechstreeks naar dit topic via "Directe links -> Discussies met abonnement"

Alsjeblieft !

Bedankt voor de reactie,maar dit is niet wat ik bedoel. Er was een topic waarin haarfijn werd uitgelegd hoe je je MX12 moest instellen voor een heli(ik dacht een walkara of zoiets) Dit draadje kan ik niet meer vinden.

Hoi,

dan heette het draadje anders, want dit is het "HET MX-12 Instellingen-topic " :D Kijk maar eens links bovenaan :rolleyes:

Je moet even goed bedenken hoe het draadje ook weer heette en de zoekfunctie gebruiken, volgens mij zijn alle bestaande draadjes gewoon meegenomen naar de nieuwe forumsoftware.

Succes !

Back